Secrist skrev:Men av KRIGSFÖRING!
Nja, folk pensioneras även i fredstid. Men självklart blir kostnaderna högre när man krigar i två länder.
Allt sedan andra världskriget har USA haft en militär utgift som motsvarar två krig - även i fredstid!
Secrist skrev:Men av KRIGSFÖRING!
Nja, folk pensioneras även i fredstid. Men självklart blir kostnaderna högre när man krigar i två länder.
Secrist skrev:Allt sedan andra världskriget har USA haft en militär utgift som motsvarar två krig - även i fredstid!
Fast nu ska man ju komma ihåg att det var USA (tillammans med övriga västländer) som stod emot det mäktiga Sovjet. Självklart slukade det kalla kriget emorma summor. Det var ju inte så länge sedan kalla kriget upphörde i och med sovjets kollaps.
Secrist skrev:Ja, NÅGON yttre fiende måste man ju ha, för att få ett i grunden pacifistiskt folk att acceptera denna dyra militarisering. Tomtar och troll funkade inte, så man pekade ut "kommunisterna"!
Du menar på samma sätt som kommunisterna pekar ut kapitalisterna som hemska människor?
Secrist skrev:Ja, ungefär!
Glöm inte att sverige också var måltavla och levde under ett starkt militärt hot.
På vilket sätt innebar detta att Sverige hotades av Sovjet ?Secrist skrev:När då???
Jag känner inte till några planer från Sovjetiskt håll för erövring av Sverige - förutom de som även fanns i USA - de som var i "förebyggande syfte", ifall det blev ett "hett" krig mellan öst och väst!
Jag vet inte om du hört det med det fanns något som hette "kalla kriget".
Möjlig måltavla är inte samma sak som ..Secrist skrev:På vilket sätt innebar detta att Sverige hotades av Sovjet ?
Ta fram en karta så kommer du se att sverige ligger mitt i smeten mellan de båda blocken som bägge stod rustade till tänderna och var ljupt misstänksamma mot varandra. Att sverige var en möjlig måltavla är ju självklart.
Av vilken anledning var Sverige måltavlan ?Secrist skrev:Möjlig måltavla är inte samma sak som ..
Glöm inte att sverige också var måltavla och levde under ett starkt militärt hot.
Om nu Sverige var måltavlan, varför stationerade då jänkarna utrustningen och trupperna i Tyskland ?
Därför att sverige var på papperet alliansfritt. Och sverige var bara ett av målen.
Secrist skrev:På vilket sätt innebar detta att Sverige hotades av Sovjet ?
Ta fram en karta så kommer du se att sverige ligger mitt i smeten mellan de båda blocken som bägge stod rustade till tänderna och var ljupt misstänksamma mot varandra. Att sverige var en möjlig måltavla är ju självklart.
Nu var det väl inte frågan om vad jag tror, utan vad du stödjer dig på när du påstår att Sverige var en måltavla under det kalla kriget. Hur detta skulle något samband med Tysklands intressen under WWII får du också gärna förklara.Secrist skrev:Av vilken anledning var Sverige måltavlan ?
Ja, vad tror du? Varför var Norge måltavla för Hitler? För att han gillade den vackra naturen?
Ansåg och ansågs .... Försök förklara på vilket sätt Sverige var måltavla för Sovjet och varför. Allmänt svammel om vad som ansågs har inget större värde i sammanhanget.blueheaven skrev:foliesvackan skrev:Nu var det väl inte frågan om vad jag tror, utan vad du stödjer dig på när du påstår att Sverige var en måltavla under det kalla kriget. Hur detta skulle något samband med Tysklands intressen under WWII får du också gärna förklara.Secrist skrev:Av vilken anledning var Sverige måltavlan ?
Ja, vad tror du? Varför var Norge måltavla för Hitler? För att han gillade den vackra naturen?
Sovjet ansågs utgöra en hotbild mot Sverige vid denna tiden vad i detta är det som inte stämmer menar du?