Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+18
Blåfront
RedCloud
berralarzon
formsvackan
GustavAnder
Vercingetorix
Regndrottning
blueheaven
Infra
R.O.F.L
Thetaxpayer
Sniperace
marxisten
SiP
KickTheRasist
Susz X
MartinLindgren
womanlover
22 posters

    Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Omröstning

    Åkte människan till månen 1969 ?

    [ 6 ]
    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Bar_left55%Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Bar_right [55%] 
    [ 4 ]
    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Bar_left36%Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Bar_right [36%] 
    [ 1 ]
    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Bar_left9%Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Bar_right [9%] 

    Totalt antal röster: 11
    Omröstning stängd
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-07-16, 22:17

    För det första:

    Föremål med diametralt motsatta skuggriktningar skulle knappast undslippa NASAs presumptiva fejkmakare. Dessutom är de såpass sluga att de bara skulle använda sig av en ljuskälla.

    För det andra:

    Flera ljuskällor skulle ofelbart skapa motsvarande antal skuggor på varje belyst objekt. (Kanske den starkaste invändningen.)
    (Vill minnas att jag sett ett labförsök där kuperat underlag gav upphov till skuggbildning i synbart olika riktningar. Precis som vid månlandningen.)
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Blåfront 2009-07-16, 23:11

    Varför har det tagit sån lång tid att göra en ny resa för att bla motbevisa?

    Resan tar ju knappt 3 dar
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Redvictory 2009-07-16, 23:16

    Blåfront skrev:Varför har det tagit sån lång tid att göra en ny resa för att bla motbevisa?

    Resan tar ju knappt 3 dar

    Du som har hur mycket tid somhelst Blyfot! skulle du vilja åka iväg i en raket? jag kan ordna sponsorer
    sen om du råkar hamna i en omloppsbana i 30 år så lovar jag att titta upp i stjärnorna och säga hel blyfot hur mår du! Very Happy
    avatar
    Blåfront


    Antal inlägg : 5440
    Join date : 09-04-07

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Blåfront 2009-07-16, 23:24

    Redvictory skrev:
    Blåfront skrev:Varför har det tagit sån lång tid att göra en ny resa för att bla motbevisa?

    Resan tar ju knappt 3 dar

    Du som har hur mycket tid somhelst Blyfot! skulle du vilja åka iväg i en raket? jag kan ordna sponsorer
    sen om du råkar hamna i en omloppsbana i 30 år så lovar jag att titta upp i stjärnorna och säga hel blyfot hur mår du! Very Happy

    Varför är du så jävla omogen röding?

    inte blivit berikad i 2an ikväll?
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Redvictory 2009-07-16, 23:25

    Blåfront skrev:
    Redvictory skrev:
    Blåfront skrev:Varför har det tagit sån lång tid att göra en ny resa för att bla motbevisa?

    Resan tar ju knappt 3 dar

    Du som har hur mycket tid somhelst Blyfot! skulle du vilja åka iväg i en raket? jag kan ordna sponsorer
    sen om du råkar hamna i en omloppsbana i 30 år så lovar jag att titta upp i stjärnorna och säga hel blyfot hur mår du! Very Happy

    Varför är du så jävla omogen röding?

    inte blivit berikad i 2an ikväll?


    Varför sitter du inte i ditt rum på psyket Psykfront? (han har säkert rymt)
    berralarzon
    berralarzon


    Antal inlägg : 6964
    Join date : 09-03-08

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  berralarzon 2009-07-16, 23:51

    Skicka blåfront fultruhten... med enkelresa till månen, ja ta den lille fjanten sidkickern blueheaven med på en gång.
    Oppps glömmde ju fjollan sel med satan i gatan vilka missar det går att göra..
    natti på er nu kär och vänner.
    //berra
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-17, 00:01

    Redvictory skrev:
    Blåfront skrev:Varför har det tagit sån lång tid att göra en ny resa för att bla motbevisa?

    Resan tar ju knappt 3 dar

    Du som har hur mycket tid somhelst Blyfot! skulle du vilja åka iväg i en raket? jag kan ordna sponsorer
    sen om du råkar hamna i en omloppsbana i 30 år så lovar jag att titta upp i stjärnorna och säga hel blyfot hur mår du! Very Happy

    Laughing Laughing Laughing albino
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Regndrottning 2009-07-17, 00:04

    Vercingetorix skrev:För det första:

    Föremål med diametralt motsatta skuggriktningar skulle knappast undslippa NASAs presumptiva fejkmakare. Dessutom är de såpass sluga att de bara skulle använda sig av en ljuskälla.

    För det andra:

    Flera ljuskällor skulle ofelbart skapa motsvarande antal skuggor på varje belyst objekt. (Kanske den starkaste invändningen.)
    (Vill minnas att jag sett ett labförsök där kuperat underlag gav upphov till skuggbildning i synbart olika riktningar. Precis som vid månlandningen.)

    Om det är tal om olika ljuskällor så kan jag föreslå både solen och jorden....

    Nu vet jag inte om det är rätt men det är två olika källor...


    queen
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-17, 00:16

    "Föremål med diametralt motsatta skuggriktningar skulle knappast undslippa NASAs presumptiva fejkmakare. Dessutom är de såpass sluga att de bara skulle använda sig av en ljuskälla."

    Detta undgick ju inte heller NASAs fejkmakare. Det var därför de gjorde ny filmversion där det bara skillde 7 grader mellan skuggorna.

    "Flera ljuskällor skulle ofelbart skapa motsvarande antal skuggor på varje belyst objekt. (Kanske den starkaste invändningen.)
    (Vill minnas att jag sett ett labförsök där kuperat underlag gav upphov till skuggbildning i synbart olika riktningar. Precis som vid månlandningen.)"

    Ingen självklarhet. Beror på strålkastarnas placering och styrka. Där kan jag inte hålla med. Tänk på att landningen shåsats upp i månader och att filmfejkarna hade brottom. Sånt här är svårt att fejka - misstag får passera p g a brådska. Avståndet mellan olika skuggriktningar spelar också in.

    Jag är inte ute efter att käfta med dig, oh, du store hövding. Men jag tycker vi har en intressant debatt. Jag önskar jag kunde få tag i originalfilmen men denna är troligen för länge sedan undanröjd och tillgängliga kopior beslagtagna.

    Även om yttrandefriheten i Sverige mest liknar osten i en råttfälla så är det ännu värre i Staterna.

    Som du själv sa: "Tro mig, den politiska vinsten av att ha hunnit först till månen under det kalla kriget är enorm, men förlusten ännu större, skulle det visa sig att det var en bluff."

    Jag kan bara replikera: "Just det".


    Senast ändrad av Infra den 2009-07-17, 00:23, ändrad totalt 2 gånger
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-17, 00:18

    Regndrottning skrev:
    Vercingetorix skrev:För det första:

    Föremål med diametralt motsatta skuggriktningar skulle knappast undslippa NASAs presumptiva fejkmakare. Dessutom är de såpass sluga att de bara skulle använda sig av en ljuskälla.

    För det andra:

    Flera ljuskällor skulle ofelbart skapa motsvarande antal skuggor på varje belyst objekt. (Kanske den starkaste invändningen.)
    (Vill minnas att jag sett ett labförsök där kuperat underlag gav upphov till skuggbildning i synbart olika riktningar. Precis som vid månlandningen.)

    Om det är tal om olika ljuskällor så kan jag föreslå både solen och jorden....

    Nu vet jag inte om det är rätt men det är två olika källor...


    queen
    En intressant tanke Regn.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  blueheaven 2009-07-17, 01:07

    Folk får väl tro vad de vill?

    Jag tror inte på kommunism och fejkade månlandningar!

    Eller skall Infra och Corven bestämma det?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-07-17, 01:45

    Fejkade månlandningar trumpetar Mr.Blue att han inte tror på,
    inte förvånande från en person som säkert inte tror ens på sig själv?

    Men är man en 52 åring som talar med ett barns tunga så...?
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-07-17, 01:46

    Sedan har vi radiotrafiken, där Sovjet omedelbart skulle hoppa jämfota i propagandaministeriets korridorer ifall trafiken skulle visa sig härröra någon annanstans ifrån än månen.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-17, 01:57

    Jag tror att du är offer för en nidbild av `ryssen`.
    Låt inte din bild av Krusse prägla hela det sovjetiska samhällsmaskineriet. Det sovjetryska samhället visste nog när de stog inför en övermakt och en förlust.
    Även en propagandaförlust. Se bara hur ödmjukt Gorby avskaffade imperiet när han insåg att det var ihjälrustat av Ronald Reagan.
    Likadant här. Vilken sovjetisk strateg skulle gå in och försöka sticka hål på en sån jättelik propagandabubbla som månlandningen, sann eller falsk? De skulle ha gjort sig själva till åtlöje och dåliga förlorare så att prestigen rök all världens väg för all framtid. En hel värld skulle ha skrattat åt dem Laughing Det hade inte varit nån vidare fjäder i hatten för en sovjetisk kall krigare. Men det som inte fick sägas högt då, kan med fördel sägas nu. Så låt oss äntligen ta bladet från munnen och avslöja den humbug som ligger till grund för en av USA:s största prestigevinster genom tiderna.

    Det kanske var fel på Sovjets samhällssystem men de främsta experterna i staten var det inget fel i huvet på.


    Senast ändrad av Infra den 2009-07-18, 23:13, ändrad totalt 1 gång
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-07-17, 02:53

    Det är ganska precis 20 år mellan månlandningen och Gorby... Två olika samhällen. Hade Sovjet sett sig besegrade av "övermakten" USA redan -69 hade muren rämnat redan då.
    Tvärtom fortsatte kalla kriget, där båda supermakter jagade prestige på löpande band, både genom egna bedrifter och andras misslyckanden. Att därför underlåta att utnyttja prestigesegern att avslöja vad som skulle anses som årtusendets bluff vore ett direkt tjänstefel av sovjeterna..
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Regndrottning 2009-07-17, 09:13

    Det var tusentals människor involverade i månlandningen..... Hur sannolikt är det att ingen av dessa tusentals människor har råkat försäga sig? Att alla dessa människor har behållt 'hemligheten' av en falskhet?

    queen
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  RedCloud 2009-07-17, 09:15

    RD, har samma funderingar, konspirationsteorier i all ära, men när fler än två vet om en hemlighet, så är det ingen hemlighet längre.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-17, 10:54

    Regn och RC. Jag gillar er bägge men i denna tråd är ni fel ute. Jag kan till och med hålla dörren öppen för att jag kan ha fel Embarassed

    Men med ert resonemang: hur kan man förhålla sig till konspirationen mot Caesar. Konspirationen vid mordet av JFK. Konspirationen runt det svenska statsministermordet på Olof Palme. Inte kan ni mena att endast en enda människa kände till vad som skulle hända? Det kan jag inte instämma i.

    Titta på alla åklagare som satt och ljög i tv efter mordet på Olof Palme. Alla sparkades snett uppåt i hierarkin om de bara höll käften. Alla slutade på höga chefsposter i samhället (bl a riksåklagare) som tack för hjälpen. Ingen ville riskera sin karriär. Så nog kan man hålla käften om det gäller tillräckligt mycket och belöningarna är tillräclkligt höga.
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-17, 10:56

    Regndrottning skrev:Det var tusentals människor involverade i månlandningen..... Hur sannolikt är det att ingen av dessa tusentals människor har råkat försäga sig? Att alla dessa människor har behållt 'hemligheten' av en falskhet?

    queen

    Jag skulle inte räkna konspiratörerna i tusental. Leijonparten av de du räknar upp tillhörde inte de invigda utan var statister som själva fördes bakom ljuset. Wink
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Regndrottning 2009-07-17, 11:11

    Infra skrev:
    Regndrottning skrev:Det var tusentals människor involverade i månlandningen..... Hur sannolikt är det att ingen av dessa tusentals människor har råkat försäga sig? Att alla dessa människor har behållt 'hemligheten' av en falskhet?

    queen

    Jag skulle inte räkna konspiratörerna i tusental. Leijonparten av de du räknar upp tillhörde inte de invigda utan var statister som själva fördes bakom ljuset. Wink

    Jag menar tusentals.... De som byggde farkosterna, alla på kommunikationscentrat, de riktiga austronauterna, skådisarna, kulissbyggare, ljusättare, tv-bolag, astronomer, m.flera....

    Vore månlandningen en fake så är det otroligt många människor som kände till detta vare sig direkt eller via omväg. Och ALLA har hållt käften? Det tror jag inte på! Människor kan INTE hälla käft! Särskild inte om det finns pengar med för att berätta 'sanningen'!


    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  blueheaven 2009-07-17, 11:18

    Kanske vill Infra tjäna pengar på sin konspirationsidé och skriva en bestseller? pig
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty sprack

    Inlägg  GustavAnder 2009-07-17, 11:21

    blueheaven skrev:Kanske vill Infra tjäna pengar på sin konspirationsidé och skriva en bestseller? pig

    Men där sprack allt, det enda dessa möjligen skulle duga til är att springa mindre ärenden och plocka disk.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-07-17, 11:22

    Den första månlandningen var en sån händelse att dom flesta som var med då, och fortfarande lever kommer ihåg den dagen?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  GustavAnder 2009-07-17, 11:32

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Dags att byta folien mot 10 mm Aluminium plåt kanske ?
    Varför då ? Är det något du betvivlar ?


    Nja, det enda jag funderar på är tjockleken på plåten du behöver, 10 12 eller 15 mm.Smile
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  blueheaven 2009-07-17, 11:36

    Tja formsvackan skulle nog i första hand behöva något nytt under/bakom plåten! Laughing

    Sponsored content


    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 4 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-13, 03:58