Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+18
Blåfront
RedCloud
berralarzon
formsvackan
GustavAnder
Vercingetorix
Regndrottning
blueheaven
Infra
R.O.F.L
Thetaxpayer
Sniperace
marxisten
SiP
KickTheRasist
Susz X
MartinLindgren
womanlover
22 posters

    Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Omröstning

    Åkte människan till månen 1969 ?

    [ 6 ]
    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Bar_left55%Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Bar_right [55%] 
    [ 4 ]
    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Bar_left36%Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Bar_right [36%] 
    [ 1 ]
    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Bar_left9%Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Bar_right [9%] 

    Totalt antal röster: 11
    Omröstning stängd
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Redvictory 2009-07-19, 10:27

    womanlover skrev:Nu har ju NASA (av misstag) raderat filmerna från månlandningen 1969
    Gissa varför ? HeeHee Very Happy

    http://www.dn.se/webbtv/nyheter/lyckad-uppskjutning-av-rymdfarjan-endeavour-1.912643

    Enligt womanlover så är detta en radiostyrd miniraket för att lura övriga världen! ha,ha,ha Very Happy
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  SiP 2009-07-19, 11:09

    Redvictory skrev:
    womanlover skrev:Nu har ju NASA (av misstag) raderat filmerna från månlandningen 1969
    Gissa varför ? HeeHee Very Happy

    http://www.dn.se/webbtv/nyheter/lyckad-uppskjutning-av-rymdfarjan-endeavour-1.912643

    Enligt womanlover så är detta en radiostyrd miniraket för att lura övriga världen! ha,ha,ha Very Happy

    Fan vad frän, finns den att köpa på teknikmagasinet tror du???
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-19, 11:33

    GustavAnder skrev:"Jorå! Jag går på betablockerare så jag darrar ingenstans. ...." (infra)

    Beta blockerare ? Du går uppenbarligen på både alfa beta gamma och omega blockerare.
    Inget tycks funka normalt hos dig.

    Jorå. Tycks ha lyckats precis! Du visar tydligt att jag uppfyllde mitt syfte att förvirra dig. Precis som jag sa: betablockerare. En typ av piller som kirurgerna med förkärlek tar för att undvika darrhänthet vid "kniviga" operationer. Så därför kommer din idé om ett skakande huvud på skam. Flaggan fladdrade! Är jag den förste du hör säga det? Flaggan fladdrade!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Sniperace 2009-07-19, 12:03

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:Men hur lurade de då alla världens RADIOAMATÖRER som med paraboler och stackade antenner riktade med precision som lyssnade på dessa sändningar, HUR fejkar man sådant när de följde apollo och signalerna därifrån?

    Bla så vet jag att min mors kusin som är radioamatör lyssnade, och han poängterade att inriktingen av hans antenner var väldigt kritisk, det rörde sig om väldigt små toleranser för att kunna följa dem, och där fanns inget som tydde på att det skulle vara studs, får sådan hörs....

    Kom igen nu Snipe. Radioamatörer? Bättre kan du. Amatörer är alltid precis vad dom är: amatörer.

    Absolut INTE, en väldigt stor del av dessa är ingenjörer som utvecklat en stor del av just vår radioteknik och antennteknik, du ska inte underskatta denna kår, ett exempel är att det var en Svensk radioamatör som utvecklade det telesystemet AXE som sedan använts över större delen av världen.

    Dessutom var det övervägande radioamatörer som utvecklade satellitkommunikation osv....

    Att vara radioamatör behöver inte betyda att man inte är proffs på området, tvärtom som amatör blir man ofta proffs eftersom man då har ett genuint intresse för det man sysslar med.


    En sak är säker, att PEJLA sändningar är en enkel match.......
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  SiP 2009-07-19, 12:12

    Infra skrev:
    GustavAnder skrev:"Jorå! Jag går på betablockerare så jag darrar ingenstans. ...." (infra)

    Beta blockerare ? Du går uppenbarligen på både alfa beta gamma och omega blockerare.
    Inget tycks funka normalt hos dig.

    Jorå. Tycks ha lyckats precis! Du visar tydligt att jag uppfyllde mitt syfte att förvirra dig. Precis som jag sa: betablockerare. En typ av piller som kirurgerna med förkärlek tar för att undvika darrhänthet vid "kniviga" operationer. Så därför kommer din idé om ett skakande huvud på skam. Flaggan fladdrade! Är jag den förste du hör säga det? Flaggan fladdrade!

    Tycker dina två hjärnceller "fladdrar" på rätt ordentligt...
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-19, 13:15

    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:Men hur lurade de då alla världens RADIOAMATÖRER som med paraboler och stackade antenner riktade med precision som lyssnade på dessa sändningar, HUR fejkar man sådant när de följde apollo och signalerna därifrån?

    Bla så vet jag att min mors kusin som är radioamatör lyssnade, och han poängterade att inriktingen av hans antenner var väldigt kritisk, det rörde sig om väldigt små toleranser för att kunna följa dem, och där fanns inget som tydde på att det skulle vara studs, får sådan hörs....

    Kom igen nu Snipe. Radioamatörer? Bättre kan du. Amatörer är alltid precis vad dom är: amatörer.

    Absolut INTE, en väldigt stor del av dessa är ingenjörer som utvecklat en stor del av just vår radioteknik och antennteknik, du ska inte underskatta denna kår, ett exempel är att det var en Svensk radioamatör som utvecklade det telesystemet AXE som sedan använts över större delen av världen.

    Dessutom var det övervägande radioamatörer som utvecklade satellitkommunikation osv....

    Att vara radioamatör behöver inte betyda att man inte är proffs på området, tvärtom som amatör blir man ofta proffs eftersom man då har ett genuint intresse för det man sysslar med.


    En sak är säker, att PEJLA sändningar är en enkel match.......
    Ok Snipe. Jag kanske var litet för frän mot dig där. Fast jag skulle inte kalla det för en kår. Hur som helst står jag fast vid min ståndpunkt att den första månlandningen (åtminstonde den första) var en bluff.
    Säg så här: jag tror att både radioamatörer och ryssar fick annat att focusera på den dan än sina huvudintressen.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Sniperace 2009-07-19, 17:41

    Infra skrev:
    Sniperace skrev:
    Infra skrev:
    Sniperace skrev:Men hur lurade de då alla världens RADIOAMATÖRER som med paraboler och stackade antenner riktade med precision som lyssnade på dessa sändningar, HUR fejkar man sådant när de följde apollo och signalerna därifrån?

    Bla så vet jag att min mors kusin som är radioamatör lyssnade, och han poängterade att inriktingen av hans antenner var väldigt kritisk, det rörde sig om väldigt små toleranser för att kunna följa dem, och där fanns inget som tydde på att det skulle vara studs, får sådan hörs....

    Kom igen nu Snipe. Radioamatörer? Bättre kan du. Amatörer är alltid precis vad dom är: amatörer.

    Absolut INTE, en väldigt stor del av dessa är ingenjörer som utvecklat en stor del av just vår radioteknik och antennteknik, du ska inte underskatta denna kår, ett exempel är att det var en Svensk radioamatör som utvecklade det telesystemet AXE som sedan använts över större delen av världen.

    Dessutom var det övervägande radioamatörer som utvecklade satellitkommunikation osv....

    Att vara radioamatör behöver inte betyda att man inte är proffs på området, tvärtom som amatör blir man ofta proffs eftersom man då har ett genuint intresse för det man sysslar med.


    En sak är säker, att PEJLA sändningar är en enkel match.......
    Ok Snipe. Jag kanske var litet för frän mot dig där. Fast jag skulle inte kalla det för en kår. Hur som helst står jag fast vid min ståndpunkt att den första månlandningen (åtminstonde den första) var en bluff.
    Säg så här: jag tror att både radioamatörer och ryssar fick annat att focusera på den dan än sina huvudintressen.

    Men nu är ju saken den att just denna tid KUNDE de förena sitt huvudintresse av just radio med denna stora händelse, och som jag skrev min mors kusin lyssnade.....Då var jag inte radioamatör, men 1978 avlade jag mitt certifikatprov och blev radioamatör, och som kuriosa kan jag berätta att jag talat med en rysk radioamatör ombord på MIR på frekvensen 144.800 MHz.

    Angående amatörer annars så är väl våra OS-tävlande väldigt duktiga människor, och de ÄR amatörer...(inom sporten)
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-19, 18:59

    OS? Trodde detta hade luckrats upp.
    Ren nyfikenhet: vem examinerar? Är det föbundet eller är det ett internationellt cert?
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-07-19, 20:48

    Märkligt att en 62 åring som womanlover, som var med 1969, ifrågasätter och förnekar månlandningarna?

    Är säker på att dom flesta av oss aldrig glömmer den första landningen, varför inte womanlover gör det låter jag vara osagt,

    Men han hade väl annat för sig?
    Taskigt för honom som lyckats missa en så stor händelse som det var!

    Stor risk att man missar fortsättningen, det nästa steget, dagen man flyger bemannat mot mars,

    För den dagen kommer för eller senare, ryssarna tränar ju kosmonauter för fullt med simulerade marsresor,
    en resa som påstås ta ca 6 månader fram och tillbaka!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Sniperace 2009-07-19, 21:13

    Infra skrev:OS? Trodde detta hade luckrats upp.
    Ren nyfikenhet: vem examinerar? Är det föbundet eller är det ett internationellt cert?

    Examinerar gjorde för televerket, sedan Post och telestyrelsen, idag är den nationella föreningen Sveriges sändareamatörer delegerat detta för att spara pengar....

    Provet innehåller reglementen och bestämmelser om denna verksamhet, samt teknikprov där man får påvisas att man har elektronikkunskaper, så att man kan räkna med spänning ström, effekt, resistanser, kapacitanser, frekvens/våglängs mm mm mm, förr delades det dessutom upp i olika klasser, A, B, C och T, där a hade fulla rättigheter inom alla amatörfrekvenserna, B lite mindre, c ytterliga begränsning (effekt och frekvens) och T fick bara använda 144MHz och uppåt, alltså inte kortvåg
    A och T hade SAMMA prov i teknik och reglemente, men A hade prov i telegrafi där man skulle kunna sända och ta emot i 80-takt (80 tecken per minut) B 60 takt, och C 40 takt, telegrafin behövde INTE t kunna.

    JAg har A-cert

    Certet är nationellt, men gäller via CEPT i en hel del länder, och man kan söka licens i andra mot uppvisande av den nationella licencen
    Jovisst har reglerna för OS delvis luckrats upp, men då var det totalstopp för den som på något sätt varit proffs, en som INTE fick vara med i OS pga detta varv till ex stenmark... och det visste jag trots att jag aldrig bryr mig om sport.....


    --... ...--
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-07-19, 21:25

    Dom tiderna är förbi för länge sedan, idag är varenda en proffs?
    T.ex OS hockey, skulle ju inte kunna spelas utan dom bästa spelarna?

    Hela sveriges fridrottslag som tog många guld i senaste OS är ju stormrika allihopa,

    Anja Pärson, OS drottning senast, och fullproffs!
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Sniperace 2009-07-19, 21:28

    KAnske är detta för att det ska bli människor som verkligen är duktiga, det finns väl få sporter där inte de bästa kan bli proffs?

    Men när det gäller radioamatörer/sändaramatörer så visar det ju bara på deras hobby som också ofta blir deras arbetsfält...
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  blueheaven 2009-07-19, 22:58

    Ja NASA åkte till månen punkt slut! affraid
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  theward 2009-07-19, 23:02

    martin7lindgren skrev:Dom tiderna är förbi för länge sedan, idag är varenda en proffs?
    T.ex OS hockey, skulle ju inte kunna spelas utan dom bästa spelarna?

    Hela sveriges fridrottslag som tog många guld i senaste OS är ju stormrika allihopa,

    Anja Pärson, OS drottning senast, och fullproffs!

    man kan ju undra vart gränsen o amatör går...
    är det en viss summa det går efter eller har det med kunskaper att göra??

    oavsett så säger jag så här om månfärdens riktighet eller inte : vem bryr sig, det är ju gammal skåpmat...

    De har väl bevisligen varit långt ute i rymden senare iaf Wink
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  råttan. 2009-07-19, 23:19

    Kan det vara så att de landade på månen men att det inte var vidare spektakulärt? Kanske klipptes lite häftigare scener in?
    avatar
    råttan.


    Antal inlägg : 4318
    Join date : 09-03-01

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  råttan. 2009-07-19, 23:22

    martin7lindgren skrev:Dom tiderna är förbi för länge sedan, idag är varenda en proffs?
    T.ex OS hockey, skulle ju inte kunna spelas utan dom bästa spelarna?

    Hela sveriges fridrottslag som tog många guld i senaste OS är ju stormrika allihopa,

    Anja Pärson, OS drottning senast, och fullproffs!


    Vad sägs om OS för lata bidragslyftare?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 51
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  theward 2009-07-19, 23:25

    råttan skrev:
    martin7lindgren skrev:Dom tiderna är förbi för länge sedan, idag är varenda en proffs?
    T.ex OS hockey, skulle ju inte kunna spelas utan dom bästa spelarna?

    Hela sveriges fridrottslag som tog många guld i senaste OS är ju stormrika allihopa,

    Anja Pärson, OS drottning senast, och fullproffs!


    Vad sägs om OS för lata bidragslyftare?

    Vem vinner, den lataste, eller den minst lata som kvalat in?? hehe

    Låter som en gren som är tom segare att titta på än golf eller krickett ..... gäsp
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty the winner

    Inlägg  GustavAnder 2009-07-20, 11:24

    theward skrev:
    råttan skrev:
    martin7lindgren skrev:Dom tiderna är förbi för länge sedan, idag är varenda en proffs?
    T.ex OS hockey, skulle ju inte kunna spelas utan dom bästa spelarna?

    Hela sveriges fridrottslag som tog många guld i senaste OS är ju stormrika allihopa,

    Anja Pärson, OS drottning senast, och fullproffs!


    Vad sägs om OS för lata bidragslyftare?

    Vem vinner, den lataste, eller den minst lata som kvalat in?? hehe

    Låter som en gren som är tom segare att titta på än golf eller krickett ..... gäsp

    Vinner gör den som är så lat att denne inte orkar ta sig till tävlingsarenan.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  blueheaven 2009-07-20, 18:55

    Vad säger konspirationsteoretikerna om detta?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5538779.ab

    lol!
    SiP
    SiP


    Antal inlägg : 4427
    Join date : 09-02-16

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  SiP 2009-07-20, 18:58

    blueheaven skrev:Vad säger konspirationsteoretikerna om detta?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5538779.ab

    lol!


    Säkert gjord i ps....Eller hur Infra... Rolling Eyes
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-20, 20:53

    blueheaven skrev:Vad säger konspirationsteoretikerna om detta?

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5538779.ab

    lol!

    "Konspirationsteoretikerna" länkade själv till denna bild i lördags, tio i sex.
    "Konspirationsteoretikerna" sa samtidigt om bilden: " en vit prick på kartan, vad bevisar det"?

    Fö anser jag att bilden är skickligt retucherad. Den här gången har man iaf fått skuggorna att peka åt samma håll. Jag vidhåller envist, min ståndpunkt! Laughing
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-21, 11:08

    drunken




    Very Happy
    Vercingetorix
    Vercingetorix


    Antal inlägg : 4633
    Join date : 09-02-16
    Age : 52

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Vercingetorix 2009-07-21, 11:36

    Filmen på SVT igår kväll om konspirationsteorierna var väldigt intressant.
    Lite kul att de kom till samma slutsats som mig lite längre upp i tråden: "För att kunna upprätthålla en lögn av den magnituden i 40 år är det både enklare och billigare att faktiskt placera en man på månen." ung citat...
    Konspirationsteorier om skuggor i olika riktningar, Van Allen-bälten, fladdrande flaggor, landningskratrar, etc etc blir alla bemötta vetenskapligt och förklarade.

    De som mest av alla kan bevisa att människan varit på månen har, lite ironiskt, aldrig blivit kontaktade av konspirationsteoretikerna, nämligen de astronomer som 300 ggr per år mäter avståndet till månen med en laser via reflektorerna som sattes upp under Apolloprojektet.

    För er som missade denna väldigt intressanta, och för debattens skull, extremt träffsäkra dokumentären finns här en länk:

    http://svtplay.se/v/1630405/manlandningen_40_ar/var_de_verkligen_pa_manen

    Varsågoda! (Framförallt vore det intressant att höra din sida av saken efter du sett filmen, Infra.)
    Infra
    Infra


    Antal inlägg : 29644
    Join date : 09-03-11

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Infra 2009-07-21, 12:33

    Du har gjort min dag, Vercingetorix. Eftersom jag aldrig ser på tv så hade jag missat detta om det inte varit för dig. Min tacksamhet är stor, oh du store hövding. Inte bara över att du tipsade och direktlänkade utan även över att Svt äntligen tog bladet från munnen i denna fråga. Jag vet inte vilka slutsatser programmet mynnar ut i, men jag skall se den i lugn och ro sedan. Kanske kommer jag tillbaks och gör avbön. Eller så stärks jag i min uppfattning och återvänder i triumf, ännu mer stubborn.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  MartinLindgren 2009-07-21, 12:40

    Vad sägs om en osgren mest lik Adolf Hitler i sina värderingar Mr.Råtta?

    En dröm för en som dig, råttusling!
    FUL, UTSTUDERAD, BAKOM RYGGEN RÅDIS SOM DU ÄR; UPPBÄRARE AV HITLERS IDEOLOGI!

    Sponsored content


    Åkte Nasa till månen 1969 ? - Sida 7 Empty Sv: Åkte Nasa till månen 1969 ?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-12, 23:37