Sniperace 2009-07-19, 21:13
Infra skrev:OS? Trodde detta hade luckrats upp.
Ren nyfikenhet: vem examinerar? Är det föbundet eller är det ett internationellt cert?
Examinerar gjorde för televerket, sedan Post och telestyrelsen, idag är den nationella föreningen Sveriges sändareamatörer delegerat detta för att spara pengar....
Provet innehåller reglementen och bestämmelser om denna verksamhet, samt teknikprov där man får påvisas att man har elektronikkunskaper, så att man kan räkna med spänning ström, effekt, resistanser, kapacitanser, frekvens/våglängs mm mm mm, förr delades det dessutom upp i olika klasser, A, B, C och T, där a hade fulla rättigheter inom alla amatörfrekvenserna, B lite mindre, c ytterliga begränsning (effekt och frekvens) och T fick bara använda 144MHz och uppåt, alltså inte kortvåg
A och T hade SAMMA prov i teknik och reglemente, men A hade prov i telegrafi där man skulle kunna sända och ta emot i 80-takt (80 tecken per minut) B 60 takt, och C 40 takt, telegrafin behövde INTE t kunna.
JAg har A-cert
Certet är nationellt, men gäller via CEPT i en hel del länder, och man kan söka licens i andra mot uppvisande av den nationella licencen
Jovisst har reglerna för OS delvis luckrats upp, men då var det totalstopp för den som på något sätt varit proffs, en som INTE fick vara med i OS pga detta varv till ex stenmark... och det visste jag trots att jag aldrig bryr mig om sport.....
--... ...--