Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
berralarzon
GustavAnder
formsvackan
Redvictory
cleopatra
MartinLindgren
x-medborgare
RedCloud
Susz X
13 posters

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-13, 21:27

    Om man frågar er då RC/ RV..
    Vad vill PP driva när det handlar om rättssäkerheten- både nationellt/ internationell??
    Finns någon drivande eldsjäl i partiet? Finns förslag som är till gagn för vanliga
    människors rättssäkerhet? Vem ska vara polis- EU eller interpool?
    Hur ställer de sig till FRA/ IPRED? Har PP en suck ensamma i makgirighetens korridor?


    Tja- har inte PP någon framförhållning i dessa frågor
    - som är förutsättningen för en demokrati- så kommar jag att lägga min röst på det parti som har det!
    Fullt klart viktigaste kärnan
    - när löken är skalad
    ...Eller?

    sunny


    Senast ändrad av Susz X den 2009-05-13, 21:33, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  RedCloud 2009-05-13, 21:31

    Sus, jag gillar inte EU, centralstyrning a´la Sovjet om du frågar
    Min EU röst går till PP för att EU är och tafsar på internet.
    Det är en demokratifråga lika god som någon.
    Internet måste få en röst i Bryssel helt enkelt.
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  x-medborgare 2009-05-13, 21:34

    GustavAnder skrev:
    Nu anser jag inte att fördraget gör att Sverige ger upp sin suveränitet fullständigt, men kanske kan folieform , som inte läst fördraget, men hänvisar till en pajas-video...LOL


    Nu anser jag inte att fördraget gör att Sverige ger upp sin suveränitet fullständigt,

    Smaka på den meningen och fundera vad står det igentligen.

    Finns bara en väg NEJ till Lissabonföredraget..
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty ööö?

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-13, 21:37

    x-medborgare skrev:GustavAnder skrev:
    Nu anser jag inte att fördraget gör att Sverige ger upp sin suveränitet fullständigt, men kanske kan folieform , som inte läst fördraget, men hänvisar till en pajas-video...LOL


    Nu anser jag inte att fördraget gör att Sverige ger upp sin suveränitet fullständigt,

    Smaka på den meningen och fundera vad står det igentligen.

    Finns bara en väg NEJ till Lissabonföredraget..

    Javisst, fins bara en väg, framåt.
    Mot samarbete solidaritet och gemenskap inom EU.
    Annat är grottmänniskolikt och unket nationalistiskt.

    Märk att det största motståndet mot EU finns inom extremhögern ,
    extremvänstern , som syns löjligt överdriven här, och inom de mossiga nationalisterna, som ser ut som gamla gubbar och kärringar från 50 talet , jämför Junilistan.

    Samt inom en samling totalt politiskt ignoranta och ointresserade fjunga tonåringar som bara vill ladda ner på nätet, gratis. den sista gruppen skiter fullständigt i politik.


    Senast ändrad av GustavAnder den 2009-05-13, 21:41, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-13, 21:39

    x-medborgare skrev:Finns bara en väg NEJ till Lissabonföredraget..
    Tyvärr förnekades alla i EU att få rösta om detta fördrag, eftersom det garanterat blivit ett NEJ. Alla utom irländarna vill säga, eftersom det stred mot den irländska grundlagen.

    Demokratins hopp står till irländarna !
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-13, 21:40

    x-medborgare skrev:GustavAnder skrev:
    Nu anser jag inte att fördraget gör att Sverige ger upp sin suveränitet fullständigt, men kanske kan folieform , som inte läst fördraget, men hänvisar till en pajas-video...LOL


    Nu anser jag inte att fördraget gör att Sverige ger upp sin suveränitet fullständigt,

    Smaka på den meningen och fundera vad står det igentligen.

    Finns bara en väg NEJ till Lissabonföredraget..

    Ja för dig finns bara en väg, den okunniges! geek
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-13, 21:41

    RedCloud skrev:Sus, jag gillar inte EU, centralstyrning a´la Sovjet om du frågar
    Min EU röst går till PP för att EU är och tafsar på internet.
    Det är en demokratifråga lika god som någon.
    Internet måste få en röst i Bryssel helt enkelt.

    Jag gillar inte det EU som är i dag. De försökte tafsa på Yttrandefriheten
    i början av året - de ville att bloggares yttrandefrihet skulle begränsas.
    Samt att rättssäkerheten satts ur spel..
    Vad händer om den makten tillåts fortsätta? Funderat på det alls?
    Tror du verkligen att det sedan spelar någon jävla roll vad du röstar på
    år 2010 i Sverige??? Ärligt?


    Jag vill ha ett EU FÖR oss människor- inte för makteliten..
    Och- DET kan både du och jag påverka i rätt riktning-.
    i EU valet.
    Den som inte vill förstå det bäddar inte för en demokrati framledes alls.
    Är bara ärlig nu. Det är inga nickande småjuckare som vill ha makten precis..
    Klaga inte den dagen sverige inte har ett jävla skit att säga till om längre
    - om man inte vill se och påverka nu..
    PP är okej- de behövs- men ensamma???? Utan erfarenhet av makteliter?
    Phh...tänk.. What a Face


    Senast ändrad av Susz X den 2009-05-13, 21:44, ändrad totalt 1 gång
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-13, 21:43

    GustavAnder skrev:Annat är grottmänniskolikt och unket nationalistiskt.
    Du kommer att få lära dig vad nationalistiskt innebär när vår president heter Nicolas Sarkozy.
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Redvictory 2009-05-13, 21:44

    blueheaven skrev:
    x-medborgare skrev:GustavAnder skrev:
    Nu anser jag inte att fördraget gör att Sverige ger upp sin suveränitet fullständigt, men kanske kan folieform , som inte läst fördraget, men hänvisar till en pajas-video...LOL


    Nu anser jag inte att fördraget gör att Sverige ger upp sin suveränitet fullständigt,

    Smaka på den meningen och fundera vad står det igentligen.

    Finns bara en väg NEJ till Lissabonföredraget..

    Ja för dig finns bara en väg, den okunniges! geek

    Det är du och några till på högerkanten som visar på stor okunnighet BH eftersom ni gjort detta till en högerfråga! detta handlar INTE om någon partifärg! detta val är mycket viktigareförsök inse det!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-13, 21:48

    GustavAnder skrev:
    grottmänniskolikt
    unket nationalistiskt
    extremhögern
    extremvänstern
    mossiga nationalisterna
    gamla gubbar och kärringar
    politiskt ignoranta och ointresserade fjunga tonåringar
    Klassificering av dem som inte håller med GustavAnder Very Happy
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-13, 21:49

    Du då RV? Varför lägger du inte större vikt av att ta dig en funderare på det jag
    ich RC diskuterar? Den frågan var ställd till dig oxå- är orsaken att du redan bestämt dig- orubbligt?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty LOL

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-13, 21:50

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Annat är grottmänniskolikt och unket nationalistiskt.
    Du kommer att få lära dig vad nationalistiskt innebär när vår president heter Nicolas Sarkozy.

    Du får kanske först lära dig att en pajas -video inte säger något substansiellt om Lissabon fördraget innan du yttrar dig om nåt annat, haverist.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-13, 21:52

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev: konstatera att Lissabons fördraget skriver in ländernas möjlighet att utträda, innan dess var det " inte möjligt".
    Och detta sker på vilka villkor ?

    Du som anser dig ha läst fördraget, eller åtminstone delar av detsamma kan kanske svara på frågan.


    btw: det är visst möjligt att hoppa av EU nu om man vill, men det finns idag inte några fastställda villkor för detta.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty öö nej fantasi svackan.

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-13, 21:53

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:
    grottmänniskolikt
    unket nationalistiskt
    extremhögern
    extremvänstern
    mossiga nationalisterna
    gamla gubbar och kärringar
    politiskt ignoranta och ointresserade fjunga tonåringar
    Klassificering av dem som inte håller med GustavAnder Very Happy

    Nej , ibland måste man säga ifrån när dina fanstasier blir för pinsamma.

    Det är en korrekt beskrivning av kärnan i EU motståndet.

    Om EU mostståndarna fått råda i världshistorien hade vi haft kvar klanväldet.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-13, 21:58

    GustavAnder skrev:Du får kanske först lära dig att en pajas -video inte säger något substansiellt om Lissabon fördraget innan du yttrar dig om nåt annat, haverist.

    Den du betecknar som pajas i frågan är Jens-Peter Bonde, en dansk EU-parlamentariker. Vad ska man då kalla dig ?

    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Redvictory 2009-05-13, 22:01

    Susz X skrev:Du då RV? Varför lägger du inte större vikt av att ta dig en funderare på det jag
    ich RC diskuterar? Den frågan var ställd till dig oxå- är orsaken att du redan bestämt dig- orubbligt?

    Av samma anledning som RC! se lite urklipp från PP: sida! jag anser att de ännu inte blivit så stora att de söker efter makt utan mer till vår intrigitet.


    Vi är motståndare till Lissabonfördraget, eftersom det skulle cementera det demokratiska underskottet som är roten till en stor del av det som är fel med EU.

    Det är hela tiden nya integritetskränkande förslag som kommer farandes från Bryssel: teledatalagringen, ACTA, Framtidsgruppen, avstängning av fildelare från internet, etc, etc.

    Slaget om både vårt privatliv och jakten på fildelarna står nere i Bryssel. Därför vill vi dit.

    Christian Engström har skrivit mer om Piratpartiets syn på EU i ett antal inlägg under etiketten Demokrati i EU. Här är direktlänkar till några av inläggen:

    Piratpartiets strategi i Europaparlamentet
    Ett bra nej för Europa (igen)
    Fildelarjakt på fiskerimöte i EU
    Felet med EU ur piratperspektiv
    Att utse EU:s president
    Democracy by upplyst maktelit - nej tack!
    EU:s demokratiska underskott i praktiken
    Aktivism räcker inte
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-13, 22:01

    GustavAnder skrev:Om EU mostståndarna fått råda i världshistorien hade vi haft kvar klanväldet.
    HALLÅ ! Blanda inte ihop saker och ting nu. Tråden gäller Lissabonfördraget, inte något EU-motstånd.

    GustavAnder skrev: konstatera att Lissabons fördraget skriver in ländernas möjlighet att utträda, innan dess var det " inte möjligt".
    Och detta sker på vilka villkor ?

    Du som anser dig ha läst fördraget, eller åtminstone delar av detsamma kan kanske svara på frågan.
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty LOL

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-13, 22:04

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Om EU mostståndarna fått råda i världshistorien hade vi haft kvar klanväldet.
    HALLÅ ! Blanda inte ihop saker och ting nu. Tråden gäller Lissabonfördraget, inte något EU-motstånd.

    Det gäller EU motstånd i allra högsta grad, förmodligen sådär 100 ggr mer än frågan om fördraget.
    Alla extremister, inklusive nationalisten Bonde, bara använder fördraget som en chans att slå ner på hela EU tanken.
    Visste du inte det heller ?
    Vad fan vet du ?
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty ge dig haverist.

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-13, 22:07

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Om EU mostståndarna fått råda i världshistorien hade vi haft kvar klanväldet.
    HALLÅ ! Blanda inte ihop saker och ting nu. Tråden gäller Lissabonfördraget, inte något EU-motstånd.

    GustavAnder skrev: konstatera att Lissabons fördraget skriver in ländernas möjlighet att utträda, innan dess var det " inte möjligt".
    Och detta sker på vilka villkor ?

    Du som anser dig ha läst fördraget, eller åtminstone delar av detsamma kan kanske svara på frågan.

    Men ge dig, din störde haverist, det finns väl andra att debattera med, andra som vill ha sin syn på saken, sluta stalka mig, psykopat.

    Jag kan inte svara på den frågan men konstaterar, vilket jag skrivit innan, att Lissabon ger möjlighet till utträde, vilket inte var formellt möjligt innan.
    Du ställer bara frågan i avseende att kunna misskreditera mig och bära dig åt som den knäppgök du är.
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-13, 22:09

    GustavAnder skrev:Jag kan inte svara på den frågan
    Tack. Ett ärligt svar för omväxlings skull. Låt då bli att i fortsättningen låtsas som om du kan.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-13, 22:11

    formsvackan skrev:
    GustavAnder skrev:Jag kan inte svara på den frågan
    Tack. Ett ärligt svar för omväxlings skull. Låt då bli att i fortsättningen låtsas som om du kan.

    Ge dig nu formsvackan du är inte rolig längre!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-13, 22:17

    http://www.larouche.se/nyheter/2008/04/01/zepp-larouche-i-samtal-med-bonde-om-lissabonfordraget-quot-kortversionen-quot-ar-

    Zepp-LaRouche i samtal med Bonde om Lissabonfördraget: "Kortversionen" är på 3000 sidor
    Det s.k. Lissabonfördraget, som EU:s stats- och regeringschefer undertecknade på ett toppmöte i Lissabon förra året, är en direkt kopia av det tidigare s.k. konstitutionella fördraget, som förkastades genom folkomröstningarna i Frankrike och Nederländerna.

    Det säger den danske EU-parlamentarikern Jens-Peter Bonde, som företräder den s.k. Junirörelsen. Bonde intervjuades den 24 mars av Helga Zepp-LaRouche, ordförande för den tyska Medborgarrättsrörelsen Solidaritet, som leder den europavida mobiliseringen för att stoppa Lissabonfördraget.

    Bonde håller med Zepp-LaRouche om att det just nu pågår ett försök att kuppa igenom ett fördrag som kommer att avskaffa allt vad demokrati heter i Europa.

    - Regeringscheferna slöt en politisk överenskommelse. Man ville inte ha några folkomröstningar, och man slöt i hemlighet en politisk överenskommelse om att det vid sidan av Irland inte skulle få hållas några folkomröstningar. Man försökte det med Irland också, men på grund av den irländska författningen stod det klart att man inte kunde komma runt det i Irland. Men man förhindrade 26 andra folkomröstningar i alla de övriga medlemsländerna.

    - Sedan bestämde man att dokumentet inte skulle publiceras i läsvänlig form. Man bestämde alltså att de europeiska institutionerna inte skulle få trycka en läsbar version. I stället fyllde man 300 sidor med ändringarna i de 2800 sidor tjocka, redan befintliga grundlagsfördragen. Det betyder att vi nu har ett grundlagsfördrag på mer än 3000 sidor, medan konstitutionen bara var 560 sidor lång. Och denna tjocka bunt på 3000 sidor kallas "kortversionen".

    - Det är en fullständigt oläslig text, och de 300 sidorna med ändringar kan man inte läsa utan att jämföra dem med de 2800 sidorna som de ska infogas i. Det betyder: INGEN av politikerna som skrev under detta fördrag har läst det! Man har skrivit under en text SOM MAN INTE HAR LÄST.

    Jens-Peter Bonde förklarar att Lissabonfördraget innebär att befogenheter ska föras över från medlemsländerna till Bryssel på 100 nya områden, och på 68 nya områden kommer de nationella parlamentens vetorätt att försvinna genom att beslut kan tas med kvalificerad majoritet.

    - Faktum är att Lissabonfördraget inte är ett fördrag: det är en författning. Och det berör VARENDA aspekt av lagarna, var någonstans i Europa de än beslutas. Det finns ingen subsidiaritet kvar. Den europeiska unionen bestämmer under Lissabonfördraget om allting.

    - Vi går in i en övernationell beslutsprocess UTAN demokrati. Tillsammans med våra vänner i den danska Junirörelsen och i liknande rörelser över hela Europa kämpar vi mot Lissabonfördraget, så att vi i stället kan få en europeisk demokrati.


    http://x09.eu/sv/?c=se
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-13, 23:57

    R-I-S-K
    för fortsatt/ utvecklat MAKTMISSBRUK?!?


    http://www.aftonbladet.se/nyheter/euvalet/article5120289.ab

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Ridethewind



    Jag vill inte ha ett nytt FBI som styrs av EU..jag vill ha ett OBEROENDE utvecklat interpool- so oxå har globalt nätverk- ett steg längre alltså..!Interpool har i dag den allra bästa kompetensen- och VILJAN att samarbeta- med RÄTTVISA..
    Interpol pysslar INTE med åsiktsregistrering!
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-14, 00:08

    Fakta: EU, brott och straff

    I dag är samarbetet om brott och straff mellanstatligt. Det betyder att alla medlemsländers regeringar måste vara överens om nya beslut. Antalet gemensamma EU-beslut som har med brott och straff att göra blir fler för varje år. Det handlar om polissamarbete vid internationella fotbollsmatcher, om hur EU-länderna ska hantera personuppgifter och om vad som ska ses som ett brott. I dag är till exempel drogen kat narkotikaklassad i Sverige, men inte i Storbritannien och Nederländerna. I vissa länder är det straffbart att vara med i en kriminell grupp, så är det inte i Sverige.

    Europol, den europeiska polisbyrån, sammanställer och analyserar information som kommer in från medlemsländernas poliser. Genom Europol ska bland annat narkotikasmuggling, människohandel och terrorism bekämpas bättre.

    Eurojust, den europeiska åklagarenheten, ska förbättra det straffrättsliga samarbetet mellan EU:s medlemsländer.

    Ibland ingår också EU samarbetsavtal med länder utanför unionen, till exempel när det gäller utlämning av kriminella.

    Med Lissabonfördraget, den nya grundlagen, blir samarbete om brott och straff överstatligt. Det betyder att ministrarna i ministerrådet fattar beslut tillsammans med EU-parlamentet. I ministerrådet krävs då kvalificerad majoritet. I dag måste alla vara överens. Om ett land ändå tycker att ett visst förslag påverkar deras rättssystem för mycket kan det landet kräva enhällighet. En annan variant blir att vissa medlemsländer går vidare medan andra länder står utanför.

    Källa: EU-upplysningen

    [i]

    Tycker iof det vore bra med enhetliga lagar- så ingen brottsling längre älskar Sverige som den organiserade brottslighetens paradis...Ej heller krigsförbrytare, nazister etc..MEN - då är förutsättningen att sådana beslut ämnar fattas- och INTE fattas av nazister.. Hur vet man det då? Och- det kvarstår att maktmissbruk utövats- alltså ingen rättssäkerhet- eller dålig.


    Senast ändrad av Susz X den 2009-05-14, 01:59, ändrad totalt 4 gånger
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-14, 01:38

    Redvictory skrev:GustavAnder
    ! inse att loppet är kört för dig! du har målat in dig i ett hörn kapat grenen du sitter på och svalt bottenpluggen! ta och logga ut lite snyggt så kanske vi glömt detta tills i morgon Very Happy

    Very Happy Näästan lika smidigt som att glida IN på en räkmacka..
    Men va ska han göra dådå? Har ett tips..något gott för någon..
    Nappar du på DET i stället Gustav Ander- får du en eloge på köpet..Wink

    http://www.fn.se/roj-en-mina/


    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Rodtshirt200pxLissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Rodtshirtbak200

    Sponsored content


    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 3 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 20:17