Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
berralarzon
GustavAnder
formsvackan
Redvictory
cleopatra
MartinLindgren
x-medborgare
RedCloud
Susz X
13 posters

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Kakmonstret
    Kakmonstret


    Antal inlägg : 4120
    Join date : 09-02-18
    Age : 48

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Kakmonstret 2009-05-16, 11:28

    Jag antar att ingen (annan) här har läst Lissabonfördraget från pärm till pärm, det är mycket mer demokratiskt än nuvarande fördrag. Förstår att vänstern skräms av demokrati.
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Redvictory 2009-05-16, 11:54

    Tjänstemannabyråkraten skrev:Jag antar att ingen (annan) här har läst Lissabonfördraget från pärm till pärm, det är mycket mer demokratiskt än nuvarande fördrag. Förstår att vänstern skräms av demokrati.

    Har du läst Lissabonfördraget från pärm till pärm Tjänstemannabyråkraten?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-16, 12:22

    Tjänstemannabyråkraten skrev:Jag antar att ingen (annan) här har läst Lissabonfördraget från pärm till pärm.

    Det har INGEN gjort !
    Tjänstemannabyråkraten skrev:det är mycket mer demokratiskt än nuvarande fördrag.

    Du får gärna förklara dina tankar bakom detta påstående. Jag har ännu inte träffat någon mer som inbillar sig något liknande.
    Tjänstemannabyråkraten skrev:Förstår att vänstern skräms av demokrati.
    Det säger en del om din förståelse.

    Jag, och många med mig "skräms" av den brist på demokrati som hanteringen av Lissabonfördraget uppvisat.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-16, 13:02

    Att säga nej till allt i ren protest har ingenting med demokrati att göra!

    Det enda du vet om Lissabonfördraget är att du skall säga nej, godnatt foliehatten! cyclops
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Redvictory 2009-05-16, 13:08

    blueheaven skrev:Att säga nej till allt i ren protest har ingenting med demokrati att göra!

    Det enda du vet om Lissabonfördraget är att du skall säga nej, godnatt foliehatten! cyclops

    Att säga Ja till något man inte känner till är väl att köpa grisen i säcken isf
    sen går det inte att ändra för att man är efterklok heller!
    du BH tittar ju enbart vad Alliansen tycker inte vad du själv tycker!
    När Reinfeldt säger drick detta gift det är gott och nyttigt så dricker du!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-16, 13:27

    blueheaven skrev:Att säga nej till allt i ren protest har ingenting med demokrati att göra!
    Att rösta nej till ett fördrag man inte kunnat ta del av är naturligt för alla icke idioter. Att rösta ja, känns förmodligen naturligt för de andra.
    blueheaven skrev:Det enda du vet om Lissabonfördraget är att du skall säga nej, godnatt foliehatten!
    Det enda någon av oss vet säkert om Lissabonfördraget, är att vi inte får säga något alls Evil or Very Mad
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-17, 11:45

    Redvictory skrev:
    blueheaven skrev:Att säga nej till allt i ren protest har ingenting med demokrati att göra!

    Det enda du vet om Lissabonfördraget är att du skall säga nej, godnatt foliehatten! cyclops

    Att säga Ja till något man inte känner till är väl att köpa grisen i säcken isf
    sen går det inte att ändra för att man är efterklok heller!
    du BH tittar ju enbart vad Alliansen tycker inte vad du själv tycker!
    När Reinfeldt säger drick detta gift det är gott och nyttigt så dricker du!

    Sa jag att jag skulle säga ja eller nej?
    Vi har representativ demokrati och med det menas att vi väljer representanter som läser och sätter sig in i fördraget och sedan röstar för oss, händer nästan varje dag i den svenska riksdagen också!
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-17, 11:50

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Att säga nej till allt i ren protest har ingenting med demokrati att göra!
    Att rösta nej till ett fördrag man inte kunnat ta del av är naturligt för alla icke idioter. Att rösta ja, känns förmodligen naturligt för de andra.
    blueheaven skrev:Det enda du vet om Lissabonfördraget är att du skall säga nej, godnatt foliehatten!
    Det enda någon av oss vet säkert om Lissabonfördraget, är att vi inte får säga något alls Evil or Very Mad

    Nej jag skall inte rösta alls om fördraget till skillnad från dig som skall rösta nej fast du inte vet vad det innebär!

    Märklig logik vänstern har, lämnar all makt till politiker i vardagslivet genom höga skatter, kallar det demokrati och skall sedan vara med och rösta nej till något man inte har en aning om och som det inte borde folkomröstas om och kallar det för underskott av demokrati!
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-17, 19:05

    blueheaven skrev:Nej jag skall inte rösta alls om fördraget till skillnad från dig som skall rösta nej fast du inte vet vad det innebär!!
    HALLÅ !!! Har du inte fattat att ingen av oss FÅR rösta ?

    "inte vet vad det innebär!!" Very Happy
    blueheaven skrev:Märklig logik vänstern har, lämnar all makt till politiker i vardagslivet genom höga skatter, kallar det demokrati och skall sedan vara med och rösta nej till något man inte har en aning om och som det inte borde folkomröstas om och kallar det för underskott av demokrati!
    Huruvida vi ska ge upp vår status som suverän nation med rätt att bestämma över oss själva, borde väl om något vara ett beslut där befolkningens åsikt väger tyngst.

    Med din märkliga logik, klagar du på att vänstern accepterar för stort politikerstyre, samtidigt som du anser att politikerna ska avgöra detta utan att ens tillfråga befolkningen !

    Undrar om du vet vad du egentligen tycker. Att du inte vet vad du skriver är uppenbart.

    Enbart det faktum att Europas befolkning, av sina "folkvalda" förvägras rätten att rösta om detta torde mana till eftertanke hos alla icke idioter.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-17, 19:18

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Nej jag skall inte rösta alls om fördraget till skillnad från dig som skall rösta nej fast du inte vet vad det innebär!!
    HALLÅ !!! Har du inte fattat att ingen av oss FÅR rösta ?

    "inte vet vad det innebär!!" Very Happy
    blueheaven skrev:Märklig logik vänstern har, lämnar all makt till politiker i vardagslivet genom höga skatter, kallar det demokrati och skall sedan vara med och rösta nej till något man inte har en aning om och som det inte borde folkomröstas om och kallar det för underskott av demokrati!
    Huruvida vi ska ge upp vår status som suverän nation med rätt att bestämma över oss själva, borde väl om något vara ett beslut där befolkningens åsikt väger tyngst.

    Med din märkliga logik, klagar du på att vänstern accepterar för stort politikerstyre, samtidigt som du anser att politikerna ska avgöra detta utan att ens tillfråga befolkningen !

    Undrar om du vet vad du egentligen tycker. Att du inte vet vad du skriver är uppenbart.

    Enbart det faktum att Europas befolkning, av sina "folkvalda" förvägras rätten att rösta om detta torde mana till eftertanke hos alla icke idioter.

    Sa inte idioterna nej till euro också utan att veta vad det innebar?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-17, 19:31

    Borde det inte åligga politiker och massmedia meer att integrera EU fågor i gemensamma diskussioner med svenska folket?!
    Och BH- vore ju bra om du kunde visa på något konktret här. Ett svar på frågan VARFÖR tycker du lissabonfördraget är bra- och vad är inte bra med det?
    Vore genast intressant..
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-17, 19:40

    blueheaven skrev:Sa inte idioterna nej till euro också utan att veta vad det innebar?
    Röstar man för självbestämmande är man alltså idiot enligt dig, vilket då tydligen innebär att man ska förlora rösträtten i alla frågor av större betydelse.

    Demokrati är inte din grej, eller hur ?
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-17, 19:59

    Sa inte idioterna nej till euro också utan att veta vad det innebar?

    Själv röstade jag ja till både EU och euro....

    queen
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-17, 20:01

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Sa inte idioterna nej till euro också utan att veta vad det innebar?
    Röstar man för självbestämmande är man alltså idiot enligt dig, vilket då tydligen innebär att man ska förlora rösträtten i alla frågor av större betydelse.

    Demokrati är inte din grej, eller hur ?

    Det är du som inte vet vad demokrati är kommunisten/haveristen!

    Du tror att demokrati är när flocken vargar och lammet röstar om vad de skall ha till middag! affraid
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-17, 20:02

    Regndrottning skrev:
    Sa inte idioterna nej till euro också utan att veta vad det innebar?

    Själv röstade jag ja till både EU och euro....

    queen

    Du är väl inte fullt lika idiotisk då? Wink
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Regndrottning 2009-05-17, 20:09

    blueheaven skrev:
    Regndrottning skrev:
    Sa inte idioterna nej till euro också utan att veta vad det innebar?

    Själv röstade jag ja till både EU och euro....

    queen

    Du är väl inte fullt lika idiotisk då? Wink

    Jag är motsatsen till idiotisk... Jag är riktigt smart! (fan, vad glorian sitter trångt nu...) Wink

    queen
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-17, 20:21

    blueheaven skrev:Det är du som inte vet vad demokrati är kommunisten/haveristen!!
    Vi har helt klart olika uppfattning om demokratins innehåll. Jag vidmakthåller att alla måste få chansen att göra sin stämma hörd i ett demokratiskt samhälle. Din version där eliten ska bestämma åt oss, ger jag inte speciellt mycket för.
    blueheaven skrev:Du tror att demokrati är när flocken vargar och lammet röstar om vad de skall ha till middag!
    Inte för att jag riktigt förstår hur du tänker, men vore det inte bättre om samtliga får fick vara med och rösta om huruvida det skulle serveras någon middag överhuvudtaget ?

    Som jag ser det är det du som är fårskallen som vill överlåta allt åt vargarna, för att sedan förmodligen bli förvånad över utfallet. Idioter brukar agera på detta sätt, i synnerhet de nyttiga.
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-17, 22:34

    I mina ögon liknar det diktatur det BH beskriver.
    En överstat utan rättssäkehet pga ett slutet FBI
    endast inom EU- utan vare sig global eller nationell
    anknytning alls...
    Det är inte ett sådant EU jag vill ha..snarare ett EU med
    möjligheter att knyta band och stärka våra konventioner..(fn)
    GustavAnder
    GustavAnder


    Antal inlägg : 2835
    Join date : 09-04-05

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty sketprat av unkna nationalister

    Inlägg  GustavAnder 2009-05-17, 22:55

    formsvackan skrev:
    Tjänstemannabyråkraten skrev:Jag antar att ingen (annan) här har läst Lissabonfördraget från pärm till pärm.

    Det har INGEN gjort !
    --------------------------------------------------------------------------------------
    Idiot uttalande, det finns väl tiotusentals SFS, har någon läst alla dem ?
    Typiiskt populistiskt sketprat som in´te har ett dugg med Lissabon eller EU att göra.

    Tjänstemannabyråkraten skrev:det är mycket mer demokratiskt än nuvarande fördrag.

    Du får gärna förklara dina tankar bakom detta påstående. Jag har ännu inte träffat någon mer som inbillar sig något liknande.
    -----------------------------------------------------------------------
    Margot Wallström är en, men hon är väl ytterligare en av de nyttiga idioterna i haveristernas och konspiratörernas värld...

    Tjänstemannabyråkraten skrev:Förstår att vänstern skräms av demokrati.
    Det säger en del om din förståelse.

    Jag, och många med mig "skräms" av den brist på demokrati som hanteringen av Lissabonfördraget uppvisat.

    Tvivlar typ 100% på att just Lissabon fördraget skrämmer dig, det är väl snarare rädsla för att högskattelandet Sverige ska bli tvunget att anpassa sig till omvärlden som skrämmer socialskiten och stat- kramaren ?
    Susz X
    Susz X


    Antal inlägg : 6327
    Join date : 09-02-21
    Ort : Borås Stad

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Susz X 2009-05-18, 03:15

    Hur som helst så behövs det framfötter - rakryggade klara och tydliga personer i EU från Sveriges sida .Med en vilja till kommunikation med oss svennar.. Det är det viktigaste av allt- att dessa även är benägna att kritiskt granska och värdera- ifrågasätta och komma med förslag till gagn för rättssäkerhet ,nedrustning, vår miljö, djurens rätt, mänskliga rättigheter och barnkonventionen...tja- stärka FN- och våra konventioner rätt och slättsom allra viktigast på agendan.
    Att dra mot det gemensamt uppsatta målen i "Milleniummålen"..

    http://www.millenniemalen.nu/

    Tyst diplomati förkastar jag i alla lägen. Tiga är detsamma som att samtycka- det är inget nytt under solen och andas ingen demokrati precis...tvärtom då strävar man inte mot samma mål!




    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Millebannera
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-18, 08:34

    GustavAnder skrev:
    Idiot uttalande, det finns väl tiotusentals SFS, har någon läst alla dem ?
    Typiiskt populistiskt sketprat som in´te har ett dugg med Lissabon eller EU att göra.


    Faktum kvarstår, Lissabonfördraget har ingen läst "pärm till pärm" eftersom det inte finns i en sådan form.

    Margot Wallström är en, men hon är väl ytterligare en av de nyttiga idioterna i haveristernas och konspiratörernas värld...

    Om nu MW anser att politikerna i Europa ska köra över befolkningen, finns det all anledning att se sig om efter andra kandidater att rösta på. Eftersom det är du som påstår detta, vill jag nog ha det verifierat från annat håll.

    Tvivlar typ 100% på att just Lissabon fördraget skrämmer dig, det är väl snarare rädsla för att högskattelandet Sverige ska bli tvunget att anpassa sig till omvärlden som skrämmer socialskiten och stat- kramaren ?

    Återigen kommer du bara med dina fantasier. Lär du dig aldrig ?

    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-18, 09:22

    Susz X skrev:I mina ögon liknar det diktatur det BH beskriver.
    En överstat utan rättssäkehet pga ett slutet FBI
    endast inom EU- utan vare sig global eller nationell
    anknytning alls...
    Det är inte ett sådant EU jag vill ha..snarare ett EU med
    möjligheter att knyta band och stärka våra konventioner..(fn)

    Sååå och var är denna diktatur om jag får fråga?

    Som jag kan se så är jag en av få som försvarar individens frihet och där mer eller mindre samtliga vänster vill beskära individens frihet, kommunism är diktatur SuszX!

    Om tiotusen bidragstagare och tvåtusenfemhundra arbetare röstar om skattehöjningar så är det INTE demokrati, det är majoritetens förtryck av minoriteten! No
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-18, 11:58

    blueheaven skrev:Om tiotusen bidragstagare och tvåtusenfemhundra arbetare röstar om skattehöjningar så är det INTE demokrati, det är majoritetens förtryck av minoriteten! No
    Timbrotankar

    Man ska angripa vad man kallar "det socialistiska projektet". Målet är att "befria Sverige". Språkbruket är intressant. Inte ens Timbro kan rimligen påstå att Sverige är ett socialistiskt land. En bläddring i tankesmedjans material visar att det egentligen är själva demokratin man vill åt: "Kollektivistisk demokrati innebär att majoriteten styr obegränsat över samhället. Liberaler ser detta som majoritetsdiktatur."

    Stridens mål är alltså, i klartext, att en liten minoritet mycket förmögna svenskar ska ta tillbaka makten från den stora majoritet av befolkningen som saknar förmögenhet men som tack vare demokratin ändå får sista ordet när lagar ska stiftas. Denna kamp har Sveriges rika fört sedan rösträtt för män infördes 1909.
    avatar
    blueheaven


    Antal inlägg : 5228
    Join date : 09-02-17

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  blueheaven 2009-05-18, 12:21

    formsvackan skrev:
    blueheaven skrev:Om tiotusen bidragstagare och tvåtusenfemhundra arbetare röstar om skattehöjningar så är det INTE demokrati, det är majoritetens förtryck av minoriteten! No
    Timbrotankar

    Man ska angripa vad man kallar "det socialistiska projektet". Målet är att "befria Sverige". Språkbruket är intressant. Inte ens Timbro kan rimligen påstå att Sverige är ett socialistiskt land. En bläddring i tankesmedjans material visar att det egentligen är själva demokratin man vill åt: "Kollektivistisk demokrati innebär att majoriteten styr obegränsat över samhället. Liberaler ser detta som majoritetsdiktatur."

    Stridens mål är alltså, i klartext, att en liten minoritet mycket förmögna svenskar ska ta tillbaka makten från den stora majoritet av befolkningen som saknar förmögenhet men som tack vare demokratin ändå får sista ordet när lagar ska stiftas. Denna kamp har Sveriges rika fört sedan rösträtt för män infördes 1909.

    Endast kommunister låter barnen få utslagsröst i familjens ekonomi. äter ni glass och köper leksaker varje dag?

    Noll verklighetsförankring, trodde nog att du var smartare en så mobbaren?
    formsvackan
    formsvackan


    Antal inlägg : 14778
    Join date : 09-03-02

    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  formsvackan 2009-05-18, 13:57

    blueheaven skrev:Endast kommunister låter barnen få utslagsröst i familjens ekonomi. äter ni glass och köper leksaker varje dag?

    http://wwwc.aftonbladet.se/special/1900/10/gunnar.html

    Vilka som var dina bröder i åsikten beträffande rösträtt och demokrati ser du här.


    Tiden var mogen för en demokratisk författningsreform i Sverige.
    ”Det skall enligt vänsterns uppfattning införas lika rösträtt för kvinnor som för män”, sa högerledaren i riksdagen. ”Och då vill jag, herr talman, för min del säga, att jag icke kan godkänna detta tal om det berättigade i ett sådant krav.”
    Han var särskilt emot kvinnlig rösträtt: ”Enligt min uppfattning är detta icke en sådan huvuduppgift för kvinnan, att det kan vara nyttigt att hon föres in i det politiska livet.”

    Kvinnans uppgifter är ”så skiljaktiga från mannens, att det för den stora mängden av kvinnor är viktigare att inrikta sig på dessa andra uppgifter och främst dem, som sammanhänga med kvinnornas verksamhet i hemmen”.

    Högertidningarna skrev om massornas brist på politisk bildning och intellektuella förutsättningar. Svenska Dagbladet talade om ”primitiv arbetardemokrati”, Sydsvenska Dagbladet ansåg det orimligt att majoriteten skulle få bli den dominerande maktfaktorn, Nya Dagligt Allehanda skrev om ”massvälde”, ”ansvarslöshet”, ”oförnuft” och ”inkompetens”. Andra högertidningar talade om skydd mot ”denna primitiva demokrati”, ”ohejdat klass- och massvälde” osv.

    Högerriksdagsmannen Ericsson i Aaby skapade ett bevingat ord, när han skrev om den nya riksdagen ”att vi snart får höra suset från den antågande barbarskogen”.

    Men motståndarna till fullvärdig politisk demokrati fick ge sig. Ivar Andersson, chefredaktör för Svenska Dagbladet, talade om ”kapitulation”. ”Inför folkstormen kunde högern inte vidhålla sitt motstånd”, skrev senare statsvetaren och högerriksdagsmannen Elis Håstad.


    blueheaven skrev:Noll verklighetsförankring, trodde nog att du var smartare en så mobbaren?

    Du kanske ska vara försiktig med att diskutera ”veklighetsförankring”. Dina idéer var vanliga i vissa kretsar, för 100 år sedan.


    Högerledaren, brukspatronen och amiralen Arvid Lindman, hade 1907 genomdrivit en rösträttsreform som högermän benämner allmän rösträtt.
    Men lika rösträtt gällde bara män och andra kammaren. För val till kommuner och landsting och därmed indirekt till första kammaren gällde en 40-gradig skala efter förmögenhet och inkomst.

    Förstakammarhögern kunde därmed kontrollera alla reformer som krävde beslut om statsfinanserna. Det kallades ”garantier” för de besuttna.

    Vanligt folk hatade den 40-gradiga skalan. I den folkliga agitationen diktades visor, t ex om Per Andersson och hans svin:

    Per Andersson i en svinagård så fin
    sin hela förmögenhet lade,
    och tack vare sina femhundrade svin
    till riksdagen rösträtt han hade!

    När svinen drabbades av pest förlorade han sin rösträtt:

    Per Andersson frågar sig ännu idag
    och ni skulle se uppå minen:
    ”Vem var det som rådde om rösträtten
    - jag i egen person, eller svinen?”

    Högerns män ansåg att de slog vakt om ansvar och kompetens. Man kan tänka sig att en grosshandlare eller ett hovrättsråd ansåg det absurt att han och hans piga skulle ha en röst var.


    Du är alltså inte först att föra fram denna motbjudande människosyn.

    Sponsored content


    Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet.. - Sida 5 Empty Sv: Lissabonföredraget någon av Er AC- are?? Angeläget i EU- valet..

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-23, 20:17