Vercingetorix skrev:
Jag varken bekräftar eller förnekar detta. Jag tar mig bara rätten att själv avgöra nivån på mitt välstånd.
Men gör det då !!! Vercingetorix skrev:Även om det skulle vara på det sätt du beskriver, vilket det inte är, minskar det belastningarna på våra offentliga vårdinrättningar och tant Agda kan få sin höftledsoperation snabbare, eller hur?
Det spelar väl ingen roll om du minskar på belastningarna på de offentliga vårdinrättningarna, genom privilegier för folk med pengar, när det ändå dras in lika mycket eller mer än detta skulle ge plus
Vercingetorix skrev:Framförallt för barnen. "Läpparnas-bekännelse-Ohly" tycks även han vara anhängare av de privata alternativen, då han både satt sina barn i friskolor och t o m opererat sig på ett privat sjukhus.
Tror Ohlys barn har 2 föräldrar, och för övrigt utnuttjar väl alla borgare de saker som skattebaserad vård, skola, polisväsende ger... gör de oxå bara läpparnas bekännelse ??
Vercingetorix skrev:Alla som arbetar har fått det bättre ekonomiskt ställt under alliansen, vilket har lett till fler arbeten, trots krisen, som du mycket riktigt beskriver som svår. Pensionärerna har även de fått skattesänkningar, även om det släpat efter lite. Med hur många procent sänkte (s) skatten för pensionärer under den förra högkonjunkturen?
Ja de som arbetar har fått mindre att betala i skatt... mer i plånboken, och mindre för skattepengarna.... Så det samhälle du förespråkar är ett samhälle som enkom tolererar friska arbetande människor... vad som händer när dessa friska arbetande människor blir sjuka...... är det som det skattefinansierade medlen skall hjälpa till med ..... alltså den påstådda förbättringen är chimär, och i beroende av hälsa och arbetstillfällen
Och hur kan du påstå att det lett till fler arbeten när arbetslösheten är 2-3 % enheter högre nu än 2006 ??... hur var det med ljugandet V-rix
Vercingetorix skrev:"Massa" är naturligtvis ett subjektivt uttryck, men låt os enas om "stora". När ett statligt företag dominerar en marknad förskjuts konkurrensen, och de gemensamma spelreglerna på marknaden förskjuts till att gynna den aktör som är både regelförfattare OCH domare, dvs staten. Visst, under goda år kan företaget göra vinst, men under dåliga tvingas skattebetalarna pumpa in pengar i ett blödande företag, i egenskap av ägare. (SAS, någon?). Staten ska och får INTE spela dobbel med skattebetalarnas pengar, och får INTE vara aktör, regelförfattare och domare på en annars fri marknad.
Jag ser inga problem i att staten får vara aktörer på vissa områden, de flesta av de områden som staten varit aktörer i har även inkluderat statlig (folkägd)infrastruktur som gör att det blir fel om privata aktörer går in och köper upp...
Energin är ett exempel på hur galet det blir när folk ska nästan vara heltidsinvolverade för att leta billigaste alternativet..... i en djungel av marknadsknep och mygel ..... och det har ju som sagt var inte blivit billigare, så vad är argumentet till att inte ha detta statligt ??
Skulle inte heller ha nåt emot att bilprovningen är statlig, likaså sprithanteringen, och även bilskolor vilket idag är en klassfråga om du har möjlighet att ta körkort el inte....
Det mesta är privata aktörer ändå i samhället, så det finns inget självändamål i att allt ska vara privat...
Målet borde ju vara att ALLA medborgare, alla barn, skall få samma yttre förutsättningar att lyckas i samhället, att klara sig själva.
Samt en så bra levnadsstandard som går, och där inkluderat de sämst ställda oxå.... detta finns inte med i din beskrivning, och alliansens syn på privatisering
Vercingetorix skrev:Sant, det finns mycket kvar att göra. (s) borde skämmas för att ha lyft tandvården ut ur den allmänna hälsovården. Alliansen har åtminstone gjort något åt saken.
Avd Alliansen gör allt bra .. och S har horn i pannan oavsett ..., nej det alliansen gett subvention på i tandvården är bara kosmetika mot för det som behövs, det har inte påverkat svensk tandhälsa i positiv riktning, det är bara undersökningen du får billigare..... så man kan betala för att få veta om man har inflammation, men inte ha råd att laga... "heja heja"
Vercingetorix skrev: Njä, men jag besitter ett visst mått av slutledningsförmåga. T ex kan man ställa sig frågan hur en av världens mest friska och långlivade befolkning samtidigt kan vara den mest sjukskrivna. Att som (s) skyffla undan de icke önskvärda i ett permanent utanförskap är inte särskilt solidariskt, eller hur? Nu finns åtminstone ambitionen att dessa ska beredas möjlighet att återgå till arbetslivet.
Slutledningsförmågan du använder dig av i detta fall, har för stora begränsningar för att kunna framställas som fakta....
Det finns flera anledningar till att sjukskrivningssiffrorna varit stora..... en anledning som kanske inte direkt kommer naturligt för alliansen och dess sympatisörer, är att folk faktisk blivit sjukare.....
Långlivad och frisk/arbetsför är för övrigt inte samma sak, Vården är bättre på livsuppehållande, än livskvalitet....
En rad förebyggande åtgärder måste införas för att folk ska bli friskare.... bl a kortare arbetstid, jobb åt alla som är friska nog att arbeta (detta är något alla vill ha, även om Reinfeldt så fräckt ljuger om detta)
... "ambitionen att dessa beredas möjlighet att återgå till arbetslivet" .. ursäkta V-rix, men vilken kvalificerad mambo-jambo/skitsnack.....
.... i princip ingenting betyder det du sa... bara kosmetika för att skapa illusionen av handlingskraft....
Medges att Förra vänsterregeringen inte gjort tillräckligt för medicinsk rehabilitering, men alliansen har gjort NADA/zip zero på den punkten....'
Bara för att du säger åt arbetslösa/sjukskrivna att de nu "får jobba" så blir de inte per automatik friska nog att göra det.... och jobb att söka bör dessutom finnas för att kunna ta jobben eller hur ??... och dessutom bör väl folk vara kvalificerade för de jobben om de skall kunna ta dem...
nä det är en förenklad propaganda som inte stämmer överens med verkligheten som Reinfeldt vunnit valet på
Vercingetorix skrev:Du menar att en grafitkyld kärnkraftsanläggning i Ukraina går att jämföra med de svenska tryckvattenreaktorerna? Nyare generationers reaktorer är än säkrare, och lämnar mindre restavfall.
Med kolkraftverk VET vi att det går åt helvete. Något vi är hänvisade till om vi lägger ner kärnkraften. (Minns i vintras, då tempen var -25, vindstilla och älvarna hade frusit...)
Jag menar att kärnkraften är Mindre osäker i Sverige, men att du ALDRIG kommer i från den mänskliga faktorn, hur mycket säkerhetsföreskrifter dyu har... och kostnaden i liv, sjukdomar och miljö är inte värt att spela roulette med på det sätt som kärnkraften innebär.....
Och var någonstans har du sett mig propagera för kolkraft ??
Vercingetorix skrev:Jag tror att siffran 140.000 fler i arbete står att läsa hos SCB.
http://www.dn.se/ekonomi/scb-98-procent-arbetslosa-1.1110915 Vercingetorix skrev:Internationell media har alltså fel? Folk bor inte i tältstäder i USA efter att ha blivit av med jobb o hem?
Att folk bor i tältstäder i USA kan även ha att göra med att USA fortfarande bedriver en än större öka klftorna-politik än Sverige gör... kolla hur många som blivit rikare under krisen !!... sen ser jag att du inte presenterat hur brett överens experterna i världen är ... eller vilka de är ... månne det möjligtvis vara en taktik från dig att dölja källa ??
Vercingetorix skrev:Är privata vårdinrättningar sämre att bedriva vårdverksamhet? Mig kostar det inget extra att gå till privatvården. Inte dig heller...
Jo då det kostar mer, i synnerhet inom psykoterapi (som för övrigt några av dina meddebatörer skulle med fördel behöva ta del av).... där det finns ett stort behov, men de flesta alternativ till en misslyckat psykvård finns i alltför dyr privat vård
Vercingetorix skrev:Eller så har jag jobbat inom skolan under större delen av mitt yrkesverksamma liv...
RC är oxå lärare vill jag minnas,
FIST skrev förra vändan: "Ja nog är han "gemen" alltid..... lustigt att "gemene man" i detta fall var/är de som har det OFÖRSKÄMT BRA trots allt (bestrid gärna det påståendet med fakta, på vilket sätt medelinkomsttagaren inte skulle ha det oförskämt bra)[/quote]" Vercingetorix skrev:Varför måste det vara "OFÖRSKÄMT" att ha det bra?? Måste man ha tagelskjorta och silicebälte på sig för att på rätt sätt kunna sympatisera med de som har det svårt i världen? För mig är välstånd något eftersträvansvärt, men vi är alla olika.
Se här skiljer vi oss på flera sätt. Jag sympatiserar inte med de som har det svårt, jag empatiresar.... skillnaden ligger i inlevelseförmåga, och att känna MED folk, istället för att stå ovanför och se ned och tycka synd om.
Och nej det är inte oförskämt att ha det bra... men att ha det oförskämt bra, är oförskämt, om man är oförskämd mot de som inte har det lika bra....
"För mig är välstånd något eftersträvansvärt, men vi är alla olika" ja vi är alla olika , vissa strävar efter välstånd enkom för sig själva, andra strävar efter välstånd för även de sämst ställda....
Vercingetorix skrev:Var du på mars då Sverige innehade ordförandeposten i EU, och fick utöver beröm för detta, och då även stort beröm för krishanteringen. När Borg talar inför EU's finansministrar lyssnar de för en gångs skull med båda öronen på en svensk finansminister.
Och EU står på den lille mannens sida, eller på storkapitalets ??.... kolla in lönerna till att börja med, på dem som tycker till från EU
"oppositionsläget kan förklaras med i huvudsak EN ENDA faktor...., Reinfeldts förmåga i media ... kontra Monas förmåga i media......"
Vercingetorix skrev:Alternativt kan det förklaras med väljarens förmåga att se, och förmåga att tänka själv...
Ja så hade det kunnat vara om inte 60% av folket har det så bra att de inte behöver/vill/orkar engagera sig i politik.... så hade det kunnat vara om politiska kampanjtillgångar vore lika för alla partier.... så hade det kunnat vara om, budskapet varit viktigare än att vilseleda folk att tro att Ohlty står för diktatur, och att Mona Sahlin kallas toblerone av er och alliansen.... men så är det inte V-rix
FIST skrev förra vändan:"... Gud hjälpe oss .... och de som inte räknas in att vara "gemena" (gemene man)"
Vercingetorix skrev:Du menar de (s) förpassade i permanent utanförskap?
Jag menar: ... Gud hjälpe oss .... och de som inte räknas in att vara "gemena" (gemene man)
"Detta är det enda jag kan hålla med dig om att alternativet inte är helt vattentätt... men långt bättre än detta ego-alternatic alliansen står för"
Vercingetorix skrev:Vi kan onekligen vara överens om att inte vara överens.
Sant !