Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+11
Regndrottning
x-medborgare
ANNA2LINK
croz
Sniperace
Secrist
Potatiskungen
Dao
redalert
RedCloud
F.I.S.T
15 posters

Detta gör mig ledsen/förbannad

Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Detta gör mig ledsen/förbannad - Sida 4 Empty Sv: Detta gör mig ledsen/förbannad

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-29, 16:31

F.I.S.T skrev:
    Jag ser att du sneglar åt dina blå kamrater Redalert och Mentalcase, Synd att jag berömt dig för din debatteknik då... ska genast upphöra med detta

Det klär dig inte att spela martyr och det blir ett roligare debattklimat om man kan ge och ta gliringar utan att för den sakens skull hänfalla till ohövligheter. Men om du tog illa vid dig av min primadonna-kommentar så ber jag om ursäkt för det.

F.I.S.T skrev:
    och de reklamsnuttarna visar hud ,... så är det bara ...

Och det är vi tacksamma för.

F.I.S.T skrev:
    Och vad gäller tvånget och slöjan så det ju där DISKUSSIONEN ligger, I vilken utbredning det handlar om, huruvida det skulle vara specifikt för en viss kultur eller religion, vilket jag hävdar att det inte är....

Här, i Sverige 2010, hänger vi inte skräp i ansiktet såvida det inte sker på sin fritid.

F.I.S.T skrev:
    Japp ... förövrigt vet jag en religion som inte tillåter alkohol... Islam tror jag den heter visst, men va fan....

Har för mig att man inte får runka eller ha sex före äktenskapet heller och då kan jag förstå var frustrationen kommer ifrån. Om någon tog sprit och sex från mig så skulle jag också börja spränga saker i luften. Men skämt å sido - vi har religionsfrihet i det här landet och det står var och en fritt att bekänna sig till den Gud de önskar. Men personligen tror jag att Jesus skulle spöa Muhammed vilken dag som helst i veckan pirat

F.I.S.T skrev:Du har låga tankar om dig själv och andra som förälder, samt att du i detta uttalande frånsäger dig ansvar och makt... en makt som föräldrar bör ha, inte barn...

Om du tror att du kan utöva någon slags "makt" över en ung människa så lever du i en villfarelse utan like. Och om du ändå någonsin besuttit denna "makt" förlorar du den varje gång de går utanför dörren. Testa en bra dialog i kombination med tillit och ansvarstagande i stället.
    croz

Antal inlägg : 278

Detta gör mig ledsen/förbannad - Sida 4 Empty Sv: Detta gör mig ledsen/förbannad

Inlägg  croz 2010-04-29, 16:39

Potatiskungen skrev:

F.I.S.T skrev:
    Och vad gäller tvånget och slöjan så det ju där DISKUSSIONEN ligger, I vilken utbredning det handlar om, huruvida det skulle vara specifikt för en viss kultur eller religion, vilket jag hävdar att det inte är....

Här, i Sverige 2010, hänger vi inte skräp i ansiktet såvida det inte sker på sin fritid.

Nä, det är de inte många i sverige gör..
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-04-29, 16:46

har du inte sett att väldigt många ungdomar idag skulle kunna ge en skrothandlare en riktigt god dagsförtjänst på det de hänger i ansiktet? Very Happy

men DET gör de i de flesta fallen MOT sina föräldrars vilja Smile

Om du tror att du kan utöva någon slags "makt" över en ung människa så lever du i en villfarelse utan like. Och om du ändå någonsin besuttit denna "makt" förlorar du den varje gång de går utanför dörren. Testa en bra dialog i kombination med tillit och ansvarstagande i stället.

Ja, jag undrar var den "makten" finns, man kan inte tvinga en ung människa, här gäller istället att kunna förklara och redovisa på ett sätt de förstår, varför det ska vara så eller så.

man kan inte hota med stryk för att skapa rädsla för att göra annat än lyda, så, som Potatiskungen skrev, en bra dialog och bra kommunikation med barnen är absolut bästa sättet
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-29, 16:47

croz skrev:

Bingo.
    croz

Inlägg  croz 2010-04-29, 16:50

Potatiskungen skrev:
    croz skrev:

Bingo.

Ungefär 100 kvinnor täcker sitt ansikte i Sverige, enligt professor Anne Sofie Roald, professor vid CMI i Bergen.

Det känns som om det inte är ett problem i sverige, inte än i alla fall.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-29, 16:57

men vi ska nog inte bara räkna in dem som täcker ANSIKTET, det vi talar om är tvång att bära slöja, även den som "bara" täcker håret och öronen, för när det finns grupperingar som försöker påtvinga även denna så bör dessa grupperingar bekämpas och få förklarat för sig att här ska INGEN tvingas leva efter någons religiösa normer, och att alla ska få välja UTAN att pressas av omgivningen åt NÅGOT håll.
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-29, 16:59

croz skrev:
    Potatiskungen skrev:
    croz skrev:

Bingo.

Ungefär 100 kvinnor täcker sitt ansikte i Sverige, enligt professor Anne Sofie Roald, professor vid CMI i Bergen.

Förresten, räknas Batmandräkten som burka? Batman är cool... Hmmm intressekonflikt!
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-29, 17:04

BATMAN!

croz

Inlägg  croz 2010-04-29, 17:12

Sniperace skrev:men vi ska nog inte bara räkna in dem som täcker ANSIKTET, det vi talar om är tvång att bära slöja, även den som "bara" täcker håret och öronen, för när det finns grupperingar som försöker påtvinga även denna så bör dessa grupperingar bekämpas och få förklarat för sig att här ska INGEN tvingas leva efter någons religiösa normer, och att alla ska få välja UTAN att pressas av omgivningen åt NÅGOT håll.

Det jag menade var att man behöver inte diskutera ansiktstäckande slöjor såsom burka, för det är nog inget problem i sverige.
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2010-04-29, 17:17

Infra skrev:Citat från ett av X:ets inlägg:

"......Någon skrev att hedersmord hade aldrig skett i sverige......"

Det var nog inte riktigt så X:et.

Någon skrev att INGEN MUSLIMSK KVINNA HADE DÖTT GENOM
    HEDERSMORD I SVERIGE:
    Det är en liten annan sak. Bara så rätt blir rätt

Heja AIK[b]

oki.. Very Happy
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-04-29, 17:19

redalert skrev:
    F.I.S.T skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:själv ser jag mer till de VUXNA kvinnor som vittnar om att människor i deras bostadsområde tvingar dessa bära slöja genom hot och lämpor, som i artikeln jag tidigare länkade till, att INFRA inte godkände denna pga att den var kritisk till detta det vet jag, men den är lika vederhäftig, om inte mer än många av hans källor.

Det jag finner konstigt är att inte alla håller med om att sådant beteende ska bekämpas, utan istället tystas ner.

Jag är till 100% säker på att OM det varit det MOTSATTA att nassar sprang och hotade dem att ta AV slöjan så skulle det blivit ett ramaskri med krav på omedelbara åtgärder mot dessa och krav på straff i paritet med sådana för mord Smile

Ja visst känns det som att man vill tysta ner detta.

KÄNNS det så ??

Det inte bara känns det är så!

Vill du då ha vänligheten att länka till bevisen för detta, tack.
    Eller; det kanske bara är ditt påstående då?
    croz

Inlägg  croz 2010-04-29, 17:19

Potatiskungen skrev:
    croz skrev:
    Potatiskungen skrev:
    croz skrev:

Bingo.

Förresten, räknas Batmandräkten som burka? Batman är cool... Hmmm intressekonflikt!

Tänk om världen hade missat Micke Dubois som Batman..
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-29, 17:23

croz skrev:
    Sniperace skrev:men vi ska nog inte bara räkna in dem som täcker ANSIKTET, det vi talar om är tvång att bära slöja, även den som "bara" täcker håret och öronen, för när det finns grupperingar som försöker påtvinga även denna så bör dessa grupperingar bekämpas och få förklarat för sig att här ska INGEN tvingas leva efter någons religiösa normer, och att alla ska få välja UTAN att pressas av omgivningen åt NÅGOT håll.

Det jag menade var att man behöver inte diskutera ansiktstäckande slöjor såsom burka, för det är nog inget problem i sverige.

Nej, kanske inte för sverige, men kanske för den som bär den....
    det är ju lika illa för denna om hon är tvingad av sin man och omgivning.

att inte diskutera något för att det inte är många ser jag inte som onödigt.

det är ex inte många av jehovas vittnens barn som som behöver blodtransfusion, med när de väl behöver denna ska de inte förnekas denna av sina föräldrar (ett religiöst förbud) detta kämpade jag mycket för under ett antal år, IDAG blir sådana barn omhändertagna tillfälligt av sociala myndiheter och får sin transfusion, sedan återlämnas de, och jag skulle slåss mycket just för bara misstanken att de undanhåller sjukvård av ett sjukt barn för att detta inte skulle ske.

som jag tidigare sagt, jag vill INTE att någon av sin omgivning med hot eller annat ska tvingas på religiösa attribut, varken kristna, judiska islamska eller andra, det är varje människas eget val som ska gälla
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-29, 17:25

Sniperace skrev:
    som jag tidigare sagt, jag vill INTE att någon av sin omgivning med hot eller annat ska tvingas på religiösa attribut, varken kristna, judiska islamska eller andra, det är varje människas eget val som ska gälla

Detta gör mig ledsen/förbannad - Sida 4 Amen-Brother
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-29, 17:45

Potatiskungen skrev:Det klär dig inte att spela martyr

Aha .. jag förstår, kritik av ordval = martyrskap....ja ja man lär sig nåt nytt om hur andra tänker varje dag... klart man ska kunna skämta .... men det där PK...fan du e ju i normala fall duktig på att få till ironi och sånt....
    och även bjuda på dig själv.... jaja .. det var ingen stor grej, tycker bara att du om någon kan bättre, som är utrustad med både språk, och hjärna.
    (Shit nu berömde jag dig igen Very Happy )

Potatiskungen skrev:Här, i Sverige 2010, hänger vi inte skräp i ansiktet såvida det inte sker på sin fritid.

Bestämde härmed PK alldeles allena i demokratisk stil Cool

F.I.S.T skrev:
    Japp ... förövrigt vet jag en religion som inte tillåter alkohol... Islam tror jag den heter visst, men va fan....

Potatiskungen skrev:Har för mig att man inte får runka eller ha sex före äktenskapet heller och då kan jag förstå var frustrationen kommer ifrån.

Jag bara konstaterade vad dom har för åsikter, och att ALLT deras lagar och levnadssätt innebär inte är skit...
    Förbudet att Runka, om det existerar.. tror jag dom får svårt att efterfölja för övrigt....

Potatiskungen skrev: Om någon tog sprit och sex från mig så skulle jag också börja spränga saker i luften.

Ja just det spränga saker i luften som 0,00000000001 promille av muslimerna gör.
    Nu förstår jag att du vill lägga detta ditt uttalande under kategorin skämt, men man kan dölja mycket skit, och underliggande åsikter med att skylla på skämt.

Potatiskungen skrev:Men skämt å sido - vi har religionsfrihet i det här landet och det står var och en fritt att bekänna sig till den Gud de önskar. Men personligen tror jag att Jesus skulle spöa Muhammed vilken dag som helst i veckan pirat

Debatt ??... eller med sina "FISTs" Laughing

Potatiskungen skrev:Om du tror att du kan utöva någon slags "makt" över en ung människa så lever du i en villfarelse utan like. Och om du ändå någonsin besuttit denna "makt" förlorar du den varje gång de går utanför dörren. Testa en bra dialog i kombination med tillit och ansvarstagande i stället.

Ja det är den makten du har .... dialog, men även regler, om föräldrar, lärare, och andra vuxna , slutar sätta regler helt vilket ju faktiskt är till en viss utsträckning vad som sker i Sverige idag.... så får vi oxå ett anarkistiskt samhälle, med ungdomar som lärt sig att det inte blir konsekvenser av deras eget handlande
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-29, 18:28

F.I.S.T skrev:

Fascism ÄGER!

Nu ska jag dricka sprit. Peace out pirat
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-04-29, 18:30

Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:

Fascism ÄGER!

En torsdags kväll... hum... Det satte fart på mina fördomar. drunken
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-29, 18:32

Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:

Fascism ÄGER!

Rester av handspriten efter Svininfluensan ?? Cool
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-29, 18:41

x-medborgare skrev:
    Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:

Fascism ÄGER!

Hahaha nåja, den typen av tramsigt event där man dricker sponsrad alkohol och får se viktig ut i sin kostym, så dina fördomar är berättigade.

Och det blir nog öl för mig om sanningen ska fram. Sprit dricker jag normalt bara för att kunna somna.

NU drar jag.
    berralarzon
    berralarzon

Antal inlägg : 6964

Inlägg  berralarzon 2010-04-29, 18:48

Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:

Fascism ÄGER!

Fyllskalle...så här bara på en torsdag, själv ska jag kvalborga snart.
    Wink
    //berra
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-04-29, 18:50

Potatiskungen skrev:
    x-medborgare skrev:
    Potatiskungen skrev:
    F.I.S.T skrev:

Fascism ÄGER!

Hahaha nåja, den typen av tramsigt event där man dricker sponsrad alkohol och får se viktig ut i sin kostym, så dina fördomar är berättigade.

Och det blir nog öl för mig om sanningen ska fram. Sprit dricker jag normalt bara för att kunna somna.

NU drar jag.

Ha det.. själv ska jag jobba så jag får hålla mig till handspriten på lasarettet Very Happy
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-04-29, 21:18

berralarzon skrev:

Wink
    //berra

Och hur många utanför Uppsala känner till Kvalborg? Smile
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-04-29, 21:27

Corven skrev:
    berralarzon skrev:

Wink
    //berra

Och hur många utanför Uppsala känner till Kvalborg? Smile
    Ett helvetes kval... Kvalborg är inte det dagen efter valborg då man känner sig lite klen och skör.. drunken
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-04-29, 21:35

Nähä, kvalborg är inledningen till Uppsalas egen helgdag... Vad jag vet är det ingen annan stad som firar Valborg på samma sätt som Uppsala gör. Här är de flesta lediga, och hela dagen är fylld av en massa aktiviteter, som champagnefrukost, ankrace, forsränning och mösspåtagning.
    x-medborgare

Inlägg  x-medborgare 2010-04-29, 21:42

Corven skrev:Nähä, kvalborg är inledningen till Uppsalas egen helgdag... Vad jag vet är det ingen annan stad som firar Valborg på samma sätt som Uppsala gör. Här är de flesta lediga, och hela dagen är fylld av en massa aktiviteter, som champagnefrukost, ankrace, forsränning och mösspåtagning.

Ja du ser hade jag ingen aning om hum uppsala det låter som student kultur.. Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 17:28