Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+11
Regndrottning
x-medborgare
ANNA2LINK
croz
Sniperace
Secrist
Potatiskungen
Dao
redalert
RedCloud
F.I.S.T
15 posters

Detta gör mig ledsen/förbannad

F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Detta gör mig ledsen/förbannad - Sida 6 Empty Sv: Detta gör mig ledsen/förbannad

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-30, 09:23

Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    lazy skrev:
    Pratar vi inte ansikten här?

Du menar de ansikten som döljs i burka el. nicab?
    Hur ska man veta vem som döljs i denna klädedräkt?
    Detta är ngt som flera i MÖ har insett och därför vill
    ha bort med förbud men här i Sverige ska vi tydligen
    godkänna det. confused

Jag pratar om den Belgiska lagen, som ni tog upp här!

Tror du inte att de dumma manliga terroristerna kan se ut som kvinnor - så länge det är ett ansikte det handlar om. Och i de fall då terroristerna är kvinnor?

Hur i hela friden kan lagen hindra terrordåd i Belgien????

Men nu var lagen INTE inriktad på burka och niqab, utan heltäckade maskering, där dessa faller inom denna lag, nu blir det åtalbart att gå i rånarluva nerdragen över ansiktet osv, så det blir svårare att ex i demonstrationer dölja sitt ansikte och ställa till med våld och skit utan risk att identifieras.

enligt uggift står det INTE i detta lagförslag att det är just dessa som förbjuds, även om de som sagt faller inom det.

Är det tvångdmotståndaren Snipe som är ute på forumet, och vurmat för ett annat tvång än just det han själv inte tycker om === Cool
    croz

Antal inlägg : 278

Detta gör mig ledsen/förbannad - Sida 6 Empty Sv: Detta gör mig ledsen/förbannad

Inlägg  croz 2010-04-30, 09:42

Sniperace skrev:
    croz skrev:
    Sniperace skrev:men vi ska nog inte bara räkna in dem som täcker ANSIKTET, det vi talar om är tvång att bära slöja, även den som "bara" täcker håret och öronen, för när det finns grupperingar som försöker påtvinga även denna så bör dessa grupperingar bekämpas och få förklarat för sig att här ska INGEN tvingas leva efter någons religiösa normer, och att alla ska få välja UTAN att pressas av omgivningen åt NÅGOT håll.

Det jag menade var att man behöver inte diskutera ansiktstäckande slöjor såsom burka, för det är nog inget problem i sverige.

Nej, kanske inte för sverige, men kanske för den som bär den....
    det är ju lika illa för denna om hon är tvingad av sin man och omgivning.

att inte diskutera något för att det inte är många ser jag inte som onödigt.

det är ex inte många av jehovas vittnens barn som som behöver blodtransfusion, med när de väl behöver denna ska de inte förnekas denna av sina föräldrar (ett religiöst förbud) detta kämpade jag mycket för under ett antal år, IDAG blir sådana barn omhändertagna tillfälligt av sociala myndiheter och får sin transfusion, sedan återlämnas de, och jag skulle slåss mycket just för bara misstanken att de undanhåller sjukvård av ett sjukt barn för att detta inte skulle ske.

som jag tidigare sagt, jag vill INTE att någon av sin omgivning med hot eller annat ska tvingas på religiösa attribut, varken kristna, judiska islamska eller andra, det är varje människas eget val som ska gälla

Självklart, det jag syftade på var de praktiska argumenten emot slöja. Slöjor som inte är ansiktstäckande är ju inte i vägen på något sätt.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-04-30, 09:42

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    lazy skrev:

godkänna det. confused

Tror du inte att de dumma manliga terroristerna kan se ut som kvinnor - så länge det är ett ansikte det handlar om. Och i de fall då terroristerna är kvinnor?

Men nu var lagen INTE inriktad på burka och niqab, utan heltäckade maskering, där dessa faller inom denna lag, nu blir det åtalbart att gå i rånarluva nerdragen över ansiktet osv, så det blir svårare att ex i demonstrationer dölja sitt ansikte och ställa till med våld och skit utan risk att identifieras.

enligt uggift står det INTE i detta lagförslag att det är just dessa som förbjuds, även om de som sagt faller inom det.

Är det tvångdmotståndaren Snipe som är ute på forumet, och vurmat för ett annat tvång än just det han själv inte tycker om === Cool

Och var i detta skrev jag att JAG tycker det var BRA?

Jag skrev enbart om bakgrunden till lagen och att den INTE var skriven för just Burka och Niqab, får jag fråga dig hur det står till egentligen, hat du problem med något? Very Happy
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-30, 09:46

Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    Dao skrev:
    lazy skrev:

godkänna det. confused

Och var i detta skrev jag att JAG tycker det var BRA?

Jag skrev enbart om bakgrunden till lagen och att den INTE var skriven för just Burka och Niqab, får jag fråga dig hur det står till egentligen, hat du problem med något? Very Happy

Ja mestadels får jag lättare utslag och hosta och irritation just nu ...
    Doktorn sa att jag var allergisk mot rasism och trångsynthet i omgivningen, och att det inte var luftburen allergi utan cyberburen...

Men nu har jag fått allergidämpande, så nu kan jag fortsätta kämpa mot tvång och rasism
    Cool
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-30, 09:47

Sniperace skrev:

enligt uggift står det INTE i detta lagförslag att det är just dessa som förbjuds, även om de som sagt faller inom det.[/quote]

Och detta skulle göra det ÄN klarare?

Så om jag drar min halsduk över näsan och min mössa ner till strax över ögonen för att det är kallt, är jag ute för att ställa till bråk och skit - och riskerar då fängelse???

Lagen blir ju oerhört svår att upprätthålla - förutom vad gäller heltäckande slöja!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-30, 09:48

croz skrev:
    Sniperace skrev:
    croz skrev:
    Sniperace skrev:men vi ska nog inte bara räkna in dem som täcker ANSIKTET, det vi talar om är tvång att bära slöja, även den som "bara" täcker håret och öronen, för när det finns grupperingar som försöker påtvinga även denna så bör dessa grupperingar bekämpas och få förklarat för sig att här ska INGEN tvingas leva efter någons religiösa normer, och att alla ska få välja UTAN att pressas av omgivningen åt NÅGOT håll.

Det jag menade var att man behöver inte diskutera ansiktstäckande slöjor såsom burka, för det är nog inget problem i sverige.

Nej, kanske inte för sverige, men kanske för den som bär den....
    det är ju lika illa för denna om hon är tvingad av sin man och omgivning.

att inte diskutera något för att det inte är många ser jag inte som onödigt.

det är ex inte många av jehovas vittnens barn som som behöver blodtransfusion, med när de väl behöver denna ska de inte förnekas denna av sina föräldrar (ett religiöst förbud) detta kämpade jag mycket för under ett antal år, IDAG blir sådana barn omhändertagna tillfälligt av sociala myndiheter och får sin transfusion, sedan återlämnas de, och jag skulle slåss mycket just för bara misstanken att de undanhåller sjukvård av ett sjukt barn för att detta inte skulle ske.

som jag tidigare sagt, jag vill INTE att någon av sin omgivning med hot eller annat ska tvingas på religiösa attribut, varken kristna, judiska islamska eller andra, det är varje människas eget val som ska gälla

Självklart, det jag syftade på var de praktiska argumenten emot slöja. Slöjor som inte är ansiktstäckande är ju inte i vägen på något sätt.

Jag har inte på något inlägg verkat för ett förbud att bära slöja, enbart att det inte ska negligeras att vi har ett problem med grupperingar som vill TVINGA dessa bära slöja.

Att jag sedan i vissa situationer INTE vill se heltäckande slöjor är en annan sak, men det gäller som jag skrev BARA om denne har en position där hon har hand om människor, ex sitter i kassa, sjuksköterska osv, i sådana fall anser jag det vara viktig att se ansiktet, dels pga min hörselskada, ser jag munnen och ansiktet får jag lättare att höra/se vad som sägs.

men även där är det inte tal om förbud, utan istället rättighet för arbetsgivaren att säga att tyvärr, med denna passar du inte för detta arbete....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-30, 09:49

Dao skrev:
    Sniperace skrev:

Så om jag drar min halsduk över näsan och min mössa ner till strax över ögonen för att det är kallt, är jag ute för att ställa till bråk och skit - och riskerar då fängelse???

Lagen blir ju oerhört svår att upprätthålla - förutom vad gäller heltäckande slöja!
    [/quote]

Självfallet, tror du allt är lätt som en plätt?
    tror du inte att det i de flesta lagar finns saker man kan ifrågasätta för inbillade problem?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-30, 09:58

Dao skrev:
    Sniperace skrev:

[/quote]

Nä jag tror inte det, för om dom lyfter på din halsduk vid arresteringen, och finner det föga troligt att du är muslim, baserat på ett ariskt utseende, så slipper du nog undan ... "Frihet" gäller inte alla ser du
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-30, 09:59

Sniperace skrev:Självfallet, tror du allt är lätt som en plätt?
    tror du inte att det i de flesta lagar finns saker man kan ifrågasätta för inbillade problem?

Nu försöker du glida undan igen...

Hur skall en lag som förbjuder folk att täcka ansiktet kunna fungera, överhuvudtaget i ett demokratiskt samhälle - om det inte är för att BEGRÄNSA det demokratiska, för ett fåtal utpekade grupper?

De främsta här är kvinnor med heltäckande slöja, och de som är korkade nog att protestera mot marknadsdiktatur och liknande - och som av olika skäl inte hamna med ansiktet i bild hos polisen eller högerextrema grupper!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 17:34