Sniperace 2010-04-30, 09:48
croz skrev: Sniperace skrev: croz skrev: Sniperace skrev:men vi ska nog inte bara räkna in dem som täcker ANSIKTET, det vi talar om är tvång att bära slöja, även den som "bara" täcker håret och öronen, för när det finns grupperingar som försöker påtvinga även denna så bör dessa grupperingar bekämpas och få förklarat för sig att här ska INGEN tvingas leva efter någons religiösa normer, och att alla ska få välja UTAN att pressas av omgivningen åt NÅGOT håll.
Det jag menade var att man behöver inte diskutera ansiktstäckande slöjor såsom burka, för det är nog inget problem i sverige.
Nej, kanske inte för sverige, men kanske för den som bär den....
det är ju lika illa för denna om hon är tvingad av sin man och omgivning.
att inte diskutera något för att det inte är många ser jag inte som onödigt.
det är ex inte många av jehovas vittnens barn som som behöver blodtransfusion, med när de väl behöver denna ska de inte förnekas denna av sina föräldrar (ett religiöst förbud) detta kämpade jag mycket för under ett antal år, IDAG blir sådana barn omhändertagna tillfälligt av sociala myndiheter och får sin transfusion, sedan återlämnas de, och jag skulle slåss mycket just för bara misstanken att de undanhåller sjukvård av ett sjukt barn för att detta inte skulle ske.
som jag tidigare sagt, jag vill INTE att någon av sin omgivning med hot eller annat ska tvingas på religiösa attribut, varken kristna, judiska islamska eller andra, det är varje människas eget val som ska gälla
Självklart, det jag syftade på var de praktiska argumenten emot slöja. Slöjor som inte är ansiktstäckande är ju inte i vägen på något sätt.
Jag har inte på något inlägg verkat för ett förbud att bära slöja, enbart att det inte ska negligeras att vi har ett problem med grupperingar som vill TVINGA dessa bära slöja.
Att jag sedan i vissa situationer INTE vill se heltäckande slöjor är en annan sak, men det gäller som jag skrev BARA om denne har en position där hon har hand om människor, ex sitter i kassa, sjuksköterska osv, i sådana fall anser jag det vara viktig att se ansiktet, dels pga min hörselskada, ser jag munnen och ansiktet får jag lättare att höra/se vad som sägs.
men även där är det inte tal om förbud, utan istället rättighet för arbetsgivaren att säga att tyvärr, med denna passar du inte för detta arbete....