Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+15
lazy
R.O.F.L
theward
formsvackan
Potatiskungen
MartinLindgren
RedMentalCase
Regndrottning
redalert
RedCloud
x-medborgare
F.I.S.T
Secrist
captaincodd
Dao
19 posters

Kapitalism + Demokrati = ?

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Kapitalism + Demokrati = ? - Sida 9 Empty Sv: Kapitalism + Demokrati = ?

Inlägg  Dao 2010-04-27, 15:38

redalert skrev:
    Nej alla är inte dumma Dao fast i en del fall står det utom allt rimligt tvivel!

Det gör inget! Du kan bättra på detta efterhand - om du vill...
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-04-27, 15:42

fast i en del fall står det utom allt rimligt tvivel!

Absolut, bröderna Ynkedom och Hyckleri bevisar detta...
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-04-27, 15:51

Sniperace skrev:

Är du säker?

för även innan EU så körde utlandbaserade åkerier varor i Sverige, och då slapp de den kilometerskatt som DÅ fanns, vilket gjorde att de tjänade mycket mer än svenska åkerier, bla körde POLACKER stora godsmängder och hade en polsk tankbil med bränsle stående strax utanför Ljungby för att där tanka polsk diesel....

det var något lastbilschaufförerna då hade väldigt ont av och som var ett allmänt samtalsämne dem emellan.

Men då fanns inga möjligheter att legalt stoppa detta just pga att man fick inte särbehandla en grupp osv....

Ja, de stora problemen började med vårt inträde i EU, när övergångsreglerna inte längre gällde.

Det du pratar om kallas cabotagetrafik, och förekommer fortfarande, men det är inte den typen av trafik som slår ut de svenska åkerierna. Utan det är när utlandsbaserade åkerier etablerar sig i Sverige, med svenskregistrerade ekipage, och tar hit chaufförer som får hemlandets lön, vilken är betydligt lägre än de svenska chaufförernas löner. Då kan dom lägga bud som är lägre än svenska åkerier kan göra, för fasta körningar. T ex Coop, Ikea, osv.

Sundéns som jag pratar om klarade sig i 50 år, men när övergångsreglerna försvann, och etableringen av de utländska äkerierna tog fart, ja då gick dom omkull.

Sundéns förlorade sin fasta körning för Coop, till DSV, för att DSV la ett bud som var så lågt att det inte täcker kostnaden för bil+chaufför. Och då har Sundéns ingen dyr vagnpark, man kör bilarna till dom verkligen är slut, inga ideer om att byta ut bilarna vartannat år, som vissa kan ha. Dom har verkligen inte varit spendersamma, och betalar lön enligt avtal, och inte ett öre mer. DSV sitter och kör med tomma långtradare ner till Stockholm, för att hämta upp varor från Coop till mellersta Norrland. Hur kan man få lönsamhet i såna körningar, om man konkurerrar på lika villkor?

Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-04-27, 15:56

men då får de iallafall betala svensk skatt för bilarna, införs kilometerskatten får de betala även denna, OCH men svenskreggade bilar får de INTE tanka oskattat bränsle...

i det fallet blir skillnaden bara LÖNEKOSTNADEN.

men sådant ska väl gå att stoppa, att köra svenskreggade bilar i yrkestrafim borde kunna stoppas med att då ska man vara skriven i sverige osv, en svensk får ju INTE köra en utlandsreggad lastbil här i sverige....
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-27, 16:01

Jo, om den är reggad i ett annat eu-land....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-27, 16:10

jag åkte dit på att jag körde en danskreggad BIL, men ägaren som passagerare, det var nämligen då förbjudet, har detta ändrats?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-27, 16:12

Såvitt jag vet ja, allt för den fria rörlighetens skull.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-27, 16:14

JAg tror inte det har funnits någon sån regel när det gäller yrkestrafiken. Det finns ju svenskar som jobbar åt utländska åkerier, med att lotsa i Stockholm t ex. (Eller det fanns när jag jobbade där, det kan se annorlunda ut numera....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-27, 16:17

Corven skrev:JAg tror inte det har funnits någon sån regel när det gäller yrkestrafiken. Det finns ju svenskar som jobbar åt utländska åkerier, med att lotsa i Stockholm t ex. (Eller det fanns när jag jobbade där, det kan se annorlunda ut numera....

Jo som LOTS sitter man nog i en annan sits antar jag....

och det är ju några år sedan jag åkte dit, men jag ska kolla hur det är med min som som är lastbilschaufför, om han vet vad som gäller NU....

själv anser jag att utländska åkerier INTE ska få hämta och lämna laster INOM sverige, att komma från utlandet och lämna i sverige, och lasta för att lossa UTANFÖR är rätt och riktigt, men INTE att köra transporter INOM landet!!

då ska det vara svenska bilar som betalar svensk skatt, svenskt skattat bränsle och chaufförer som betalat svensk skatt, men det lär aldrig hända misstänker jag
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2010-04-27, 18:12

Jag undrar om det inte vore bättre att förbjuda beskattning av allt vad transporter heter. Då kanske våra kära politiker började fundera på att göra våra samhällen mindre transportberoende istf som idag öka detta beroende !

Under många decennier har transporterna varit en kassako för politikerna som de nu gärna mjölkar mera med hänvisning till någon sorts miljö och klimatansvar.

I statsbudgeten finns drivmedelsskatterna på intäktssidan. Vad skulle politikerna göra om vi halverade bilåkningen, applådera eller höja skatten ?
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2010-04-27, 18:14

formsvackan skrev:Jag undrar om det inte vore bättre att förbjuda beskattning av allt vad transporter heter. Då kanske våra kära politiker började fundera på att göra våra samhällen mindre transportberoende istf som idag öka detta beroende !

Under många decennier har transporterna varit en kassako för politikerna som de nu gärna mjölkar mera med hänvisning till någon sorts miljö och klimatansvar.

I statsbudgeten finns drivmedelsskatterna på intäktssidan. Vad skulle politikerna göra om vi halverade bilåkningen, applådera eller höja skatten ?

höja skatten.. Very Happy

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 15:14