Secrist skrev:Jag trodde du skulle komma med massa hyllande citat om Hitler efter att han var död?
Hade han inte förlorat kriget, skulle de varit där.
Samma hyllande som från vänstern när Stalin levde fanns där... Men Stalin vann kriget!
Secrist skrev:Jag trodde du skulle komma med massa hyllande citat om Hitler efter att han var död?
Jag röstar inte på VPK, jag röstar på VP... välkommen till Nutiden ....Secrist skrev:Vi har ju sagt att Stalin var stygg !!
Det tyckte inte VPK:s partiledare.
Stygga Stalin är väl död? eller...?
RedCloud skrev:Stygga Stalin är väl död? eller...?
Inte om man frågar den samlade forumhögern...
Secrist skrev:Citat av C H Hermansson. VPK:s partiledare 1964-75
Stalin är en av hela den mänskliga historiens största personligheter. Marxismen, den lära som Stalin behärskade med sådant mästerskap och som han vidareutvecklade till ett nytt och högre plan, förnekar ingalunda de stora personligheternas roll för historiens utveckling. Stalin förstod att ställa hela sin livsgärning i de framväxande, de progressiva, de oemotståndligt segrande krafternas tjänst. Därför blev hans liv så betydelsefullt för mänskligheten, därför blev han en gigant i den mänskliga utvecklingens historia. Att vara kommunist, det är att ha Lenin och Stalin till föredöme. Stalin är en av alla epokers mest geniala vetenskapsmän.
Secrist skrev:Liksom folk hyllade Hitler när han tog makten, för att man helt enkelt inte visste bättre.
Fast nu hade ju Stalin hunnit avverka både utrensningar och andra världskriget. Så att skylla på någon okunskap är bara trams. Till och med Katyn var känt sedan länge.
Corven skrev:Secrist skrev:Liksom folk hyllade Hitler när han tog makten, för att man helt enkelt inte visste bättre.
Fast nu hade ju Stalin hunnit avverka både utrensningar och andra världskriget. Så att skylla på någon okunskap är bara trams. Till och med Katyn var känt sedan länge.
Ja, han hade gjort en hel massa saker. Men det var inte allmänt känt hur illa det hade varit. Vi sitter inne med en massa kunskap idag, som inte var allmänt känt på den tiden.
Som jag sagt tidigare, hade vi haft samma informationsflöde då, som vi har nu, hade världen sett helt annorlunda ut än den gör idag.
Det är väldigt lätt att döma med facit i hand.
Och Stalin var stygg. Definitivt en av de två styggaste personerna under 1900-talet. Den andre var Hitler. De dessa två gjorde mot mänskligheten var fruktansvärt.
redalert skrev:
Nu är detta känt är det då inte märkligt att folk fortsätter att kalla sig kommunister eller nazister då?
Sniperace skrev:njaaa, det var Maksim Gorkij som påpekade detta och Lenin var i själva verket inte mycket bättre än Stalin.
Dessa visar ganska tydligt problemet med makt och korruption hur seriösa de än var från början, men frågan är VAR de kommunister från början som korrumperades, eller var de ALDRIG kommunister?
Corven skrev:redalert skrev:
Nu är detta känt är det då inte märkligt att folk fortsätter att kalla sig kommunister eller nazister då?
Eftersom det Stalin gjorde inte har något med kommunism att göra, så har jag inga problem med att kalla mig kommunist. Kan du påvisa någonstans i det kommunistiska manifestet att man ska utrota folk? Som Sniper påpekade tidigare gick det snett i Sovjet redan under Lenin, där Trotskij påtalade att dom korrumperats av makten.
Stalin var en fascistdiktator. Att man påstår ätt man är något, gör inte att man faktiskt är det, som Dao visade i sin tråd om att han är moderat.
Jag kan gå runt och påstå att jag är miljonär, men tyvärr är sanningen en helt annan...
redalert skrev:
Så nazisterna var inte nazister de heller och det fanns inget i samhällsordningen som gjorde att det slutade med en diktator vid namn Hitler vid rodret?
Sniperace skrev:njaaa, det var Maksim Gorkij som påpekade detta och Lenin var i själva verket inte mycket bättre än Stalin.
Dessa visar ganska tydligt problemet med makt och korruption hur seriösa de än var från början, men frågan är VAR de kommunister från början som korrumperades, eller var de ALDRIG kommunister?
Secrist skrev:Jag röstar inte på VPK, jag röstar på VP... välkommen till Nutiden ....
Fast du har ju hela tiden häftigt förnekat att vänstern har någon som helst koppling till Sovjet och Stalin. Det var ju bara högerpropagande enligt dig. Uppenbarligen är det inte bara lögner.
Så nazisterna var inte nazister de heller och det fanns inget i samhällsordningen som gjorde att det slutade med en diktator vid namn Hitler vid rodret?
Nu har jag ju inte uttalat mig om nazisterna, eftersom jag aldrig kallat mig nazist...
Om dom vill kalla sig nazister är liksom deras sak. Jag pratar om varför jag inte har några problem med att kalla mig kommunist.
redalert skrev:
Om det inte gäller nazister så bör det väl inte gälla kommunister heller?
F.I.S.T skrev:Stalin var stygg !!
Så måste du säga Corven .....
Forumhögern hänger krampaktigt kvar vid andra länders förehavanden för 60 år sedan, av den enkla anledningen att de inte vågar diskutera NUTID, eftersom då är det de som är egoister och förtrycker folk, trampar på de svaga !!!
Se bara hur många inlägg de har om Stalin, och se hur många de har om Vänsterns politik som dom säger är dålig, men inte kan säga varför,.
Se bara hur de hatar Sossarna, fast de villigt erkänner att det inre är nån större skillnad på S och andra mittenpartier idag....
Stalin var stygg !!
Om det inte gäller nazister så bör det väl inte gälla kommunister heller?
Jag uttalar mig inte om varför nazister kallar sig nazister. Vad jag vet så känner jag inga nazister, och har ingen aning om deras bevekelsegrunder. Det är deras val, och dom får stå för varför dom väljer det.
Jag har inga problem att kalla mig för kommunist, i enlighet med vad jag skrev ovan.
Resten har jag överhuvudtaget ingen lust att kommentera, eftersom du i vanlig ordning slår fast dina åsikter, som dom enda rätta, utan att lämna något utrymme för diskutera om varför det är så.
x-medborgare skrev:F.I.S.T skrev:Stalin var stygg !!
Forumhögern hänger krampaktigt kvar vid andra länders förehavanden för 60 år sedan, av den enkla anledningen att de inte vågar diskutera NUTID, eftersom då är det de som är egoister och förtrycker folk, trampar på de svaga !!!
Se bara hur många inlägg de har om Stalin, och se hur många de har om Vänsterns politik som dom säger är dålig, men inte kan säga varför,.
Se bara hur de hatar Sossarna, fast de villigt erkänner att det inre är nån större skillnad på S och andra mittenpartier idag....
Stalin var stygg !!
redalert skrev:x-medborgare skrev:F.I.S.T skrev:Stalin var stygg !!
Stalin var stygg !!
Flabbmajan är det 99%-iga skatter du vill ha?