Fotbollsmatchen kostade 24-årige truckföraren Elias Thid ett brutet vadben.
Men kampen mot Försäkringskassan blev värre.
– De ville att jag skulle ha skaffat en ny arbetsgivare som tyckte att det var okej att jag jobbade 75 procent, hemifrån och med benet i paket, säger Elias.
I mitten av april spelade Elias Thid från Sundsvall inomhusfotboll med sina vänner.
Den sista närkampen ska han sent glömma.
– Det small bara till, och så gick vadbenet av ovanför fotleden.
Elias, som hade jobbat som truckförare på Ikea i elva månader före olyckan, fick dagen efter veta att han skulle få gå gipsad i sex veckor.
– Så läkaren fixade ett sjukintyg. Det var helt orealistiskt att jag skulle kunna jobba. Jag kunde ju inte ens köra bil till jobbet.
”Skaffa ny arbetsgivare”
Men Försäkringskassan höll inte med.
Den 31 maj, med bara dagar kvar tills gipset skulle av, fick Elias veta att han bara skulle få en fjärdedel av sjukpenningen. Försäkringskassan tyckte att han skulle stått till arbetsmarknadens förfogande under tiden han varit gipsad.
– De ville att jag skulle ha skaffat en ny arbetsgivare, som tyckte att det var okej att jag jobbade 75 procent, hemifrån, och med benet i paket. Jag fattar inte hur de tänker, säger Elias.
Var inte fastanställd
Anledningen till den låga sjukpenningen var Elias anställningsform.
– Jag är inte fast anställd och var inte schemalagd så långt framöver, utan fick nya arbetspass undan för undan. Men min arbetsgivare kan intyga att jag hade jobbat där i elva månader före olyckan och att jag har jobbat där efteråt.
Nu är benet läkt, men skadorna på Elias privatekonomi tar längre tid att reparera.
– Jag har räknat ut att jag förlorade 15 000–20 000 kronor på det här. Man undrar vad Försäkringskassan är till för egentligen.
Elias har överklagat Försäkringskassans beslut till förvaltningsrätten.
Försäkringskassan avböjer att kommentera enskilda ärenden.
källa: Aftonbladet
Det nya "tuffa Sverige"...