Enligt socialförsäkringsministern så kommer pengar i tid och de problem som tidigare "upplevts" finns inte längre men! verkligheten är en helt annan!
Försäkringskassan tillhör landets mest utskällda myndigheter. Förtvivlade människor har tvingats vända sig till socialtjänst och kyrkan i väntan på pengarna från Försäkringskassan. Bara anmälningar till Justitieombudsmannen, JO, ökade med 65 procent under hösten jämfört med samma period året innan.
Såväl Statskontoret som JO har kommit med skarp kritik mot "oacceptabla brister" i kassans arbete och Riksrevisionen har inlett en granskning om hur rättsäkerheten och effektiviteten egentligen fungerar.
På punkt efter punkt bekräftas nu allt klander i Försäkringskassans egen årsredovisning för 2008: Både kunder och anställda är missnöjda, produktiviteten har sjunkit liksom kvaliteten på besluten, antalet skadestånd har ökat, handläggningstiderna har blivit allt längre.
Kundernas nöjdhet har dalat i flera år, men i fjol blev nedgången större än tidigare, enligt kassans undersökningar. Alla grupper har blivit mer negativa: Inte ens varannan funktionshindrad, barnfamilj eller sjukskriven är nöjd med servicen.
Sämst betyg får tillgängligheten per telefon, handläggningstiderna samt information om hur lång tid ärendet skulle ta.
Inte för någon av de stora förmåner som kassan hanterar har dess egna mål uppnåtts för hur lång tid som bör gå innan beslut och utbetalning är klara. För tretton av femton redovisande förmåner har handläggningstiden försämrats jämfört med året innan. Sämst är det för 65-åringar och äldre som sökt tandvårdstöd, bara 38 procent fick besked inom utlovade två månader.
Sena utbetalningar av bostadstillägg för pensionärer har väckt kritik, men här finns inga korrekta uppgifter att redovisa efter en nyordning 1 juli. En del har fått fortsatta utbetalningar efter provisoriska beslut, men bara 44 procent fick sina definitiva besked inom en månad.
För några av de tyngsta områdena: sjukpenning, föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning, blev det också längre väntetider med augusti som bottenmånaden, då fick bara cirka 60 procent sina pengar i tid.
- Det är absolut inte bra som det är, men vi har trots allt gjort en remarkabel förbättring under slutet av året, säger stabsdirektör Bengt Stjärnsten.
När 21 olika kassor år 2005 slogs samman till en myndighet, ledde det till stora ommöbleringar och minskad personal. Problemen tilltog förra sommaren och hela genomförandet har kritiserats av bland annat Statskontoret.
Under 2009 ska Försäkringskassan spara 450 miljoner kronor och minska personalen ytterligare med cirka 700 heltidstjänster (av cirka 12 300). Men ändå är situationen fortsatt kritisk, konstaterade nya generaldirektören Adriana Lender när hon nyligen begärde 950 miljoner kronor extra av regeringen. Annars hotar åter försenade utbetalningar och bristande kvalitet.
Något svar kommer inte förrän 15 april i budgetpropositionen som sedan beslutas i riksdagen först i juni.
Men alliansförespråkarna här blundar för dessa dumheter och menar att det enbart är överdrifter om att vargen kommer m,m eller så skyller de på den förra regeringen! varför erkänner inte alliansen att detta är ett STORT! misslyckande?