I slutet av förra året reagerade JO på den kraftiga ökningen av JO-anmälningar och beslöt att syna myndigheten i ett så kallat initiativärende. I januari var granskningen klar och JO levererade då mycket allvarlig kritik om att Försäkringskassans omorganisation hade lett till att privatpersoner bland annat fick vänta på utbetalningar och hade svårt att komma i kontakt med handläggare.
– Kraven på service och tillgänglighet måste uppfyllas av en myndighet, säger Cecilia Nordenfelt.
Försäkringskassan är medveten om att högen som rör deras arbete har fortsatt att växa hos JO i år.
– Det är klart att det känns tufft. Vi följer utvecklingen och jämför oss med föregående år, och informationen sprids i organisationen så att vi kan undvika fler anmälningar. Vi tror att det har blivit bättre eftersom ökningen inte alls var lika stor under april som under första kvartalet, säger Eva Nordqvist, chefsjurist på Försäkringskassans huvudkontor.
I höst är det dags för JO att göra en inspektion av Försäkringskassan. Inspektionen ingår i den vanliga rutinen, men den känns angelägen i år med tanke på kritiken, konstaterar Cecilia Nordenfelt. Innan dess ska Försäkringskassan klara av sommarens arbete med handläggning och utbetalningar. Förra året blev den perioden delvis en mardröm när omorganisationen krockade med semestrar.
– Jag hoppas verkligen att det har vänt och att vi har mer beredskap nu, säger Eva Nordqvist.
Socialförsäkringsministern som enligt utsago var utbränd vilade några dagar och började jobba igen sa vid årskiftet att alla utbetalningar kommer i tid och att det "systemfel" FK hade under 2008 är åtgärdat! vad är det som gör att pengar inte betalas ut i tid? Kraven på service och tillgänglighet måste uppfyllas av en myndighet, säger Cecilia Nordenfelt.
Men se för fan till att det uppfylls då! hade husmark Pehrsson varit en riktig ledare hade problemet varit åtgärdat för länge sen! det är mycket bra att människor lärt sig att anmäla för att all myndighetsmissbruk hämmas nu när vi har en regering som gillar att jävlas med folk!
– Kraven på service och tillgänglighet måste uppfyllas av en myndighet, säger Cecilia Nordenfelt.
Försäkringskassan är medveten om att högen som rör deras arbete har fortsatt att växa hos JO i år.
– Det är klart att det känns tufft. Vi följer utvecklingen och jämför oss med föregående år, och informationen sprids i organisationen så att vi kan undvika fler anmälningar. Vi tror att det har blivit bättre eftersom ökningen inte alls var lika stor under april som under första kvartalet, säger Eva Nordqvist, chefsjurist på Försäkringskassans huvudkontor.
I höst är det dags för JO att göra en inspektion av Försäkringskassan. Inspektionen ingår i den vanliga rutinen, men den känns angelägen i år med tanke på kritiken, konstaterar Cecilia Nordenfelt. Innan dess ska Försäkringskassan klara av sommarens arbete med handläggning och utbetalningar. Förra året blev den perioden delvis en mardröm när omorganisationen krockade med semestrar.
– Jag hoppas verkligen att det har vänt och att vi har mer beredskap nu, säger Eva Nordqvist.
Socialförsäkringsministern som enligt utsago var utbränd vilade några dagar och började jobba igen sa vid årskiftet att alla utbetalningar kommer i tid och att det "systemfel" FK hade under 2008 är åtgärdat! vad är det som gör att pengar inte betalas ut i tid? Kraven på service och tillgänglighet måste uppfyllas av en myndighet, säger Cecilia Nordenfelt.
Men se för fan till att det uppfylls då! hade husmark Pehrsson varit en riktig ledare hade problemet varit åtgärdat för länge sen! det är mycket bra att människor lärt sig att anmäla för att all myndighetsmissbruk hämmas nu när vi har en regering som gillar att jävlas med folk!