formsvackan skrev:Du får gärna berätta vad alliansen gjort för att "vända oceanångaren", mer än att ta pengar från sjukförsäkringen och "ge" till de friska i form av skatteavdraget.
Kostnaderna för sjukförsäkringen hade stigit enormt och sossarna insåg att de måste göra något för att ändra på detta. Man satte igång en massa utredningar och försäkringskassan fick order om att börja tillämpa reglerna bättre och dessutom börja kontrollera att folk som fick bidrag verkligen hade rätt till dessa.
Denna reform startade ett halvår innan alliansen kom till makten år 2006 och försäkringskassan var så nitiska att väldigt många som år efter år hade levt på sjukersättning fick kalla fötter och även de läkare som skrev ut deras sjukintyg. Nu var det inte längre riskfritt för läkare att skriva på sjukintyg efter att knappt ha träffat den sjukskrivne. En bekant snyltare som under många år fått full ersättning då han (enligt egen uppgift) hade problem med ryggen, insåg att han inte längre kunde få sjukintyg eftersom läkaren ville remittera honom vidare. Han ville naturligtvis inte bli remiterad till någon ryggspecialist och driva lögnen vidare så han började jobba istället.
Har aldrig hört honom påstå att han har ryggproblem sen dess.
En annan bekant är alkoholist. Han har kunnat frånvara nästan 50% av ordinarie arbetstid pga att han hellre sitter hemma och super än går till jobbet. Speciellt "sjuk" brukade han bli i samband med att han hade fått ut sin lön.
Nåja, utöver att en massa fuskare har stoppats så har säkerligen många med legitima problem haft problem med att få ut sin ersättning. Delvis beror detta på att alla ökade kontroller samtidigt har ökat arbetsbördan för personalen på FK. Det kommer ta ett tag innan FK har lyckats optimera sin verksamhet och vissa justeringar i verksamheten har nog skett. Det är inget som de åstadkommer på en helg precis.
När politikerna tidigare ifrågasatte hur reglerna kunde tillåta så mycket mygel så visade det sig att reglerna inte gjorde det utan att personalen helt enkelt inte såg till att reglerna efterföljdes. När politikerna sen beordrade tjänstemännen att reglerna skulle följas så visade det sig att vissa regler inte var så tydliga (och kanske inte ens bra).
Det är arbetet att ändra på dessa som tar tid.
Hursomhelst så sjönk samhällets kostnader för sjukskrivna skraftigt. Här är ett tidningsexempel från 2009.
Sjukpenningdagarna minskade med över 25 procent i Värmland, Jämtland och Gotland förra året. Dessa landsting får störst ersättning i enlighet med sjukskrivningsmiljarden. Värmland får 43 miljoner kronor, Jämtland 25 miljoner och Gotland 8 miljoner.Det var helt klart skadligt att bo ute på landet där sjukskrivningstalet var löjligt mycket högre än i större städer där istället större andel arbetade och finansierade sjukersättningssystemet. Alltså kan vi konstatera att arbete gör folk friskare och det viktigaste måste vara att få som många som möjligt i arbete. Eftersom deras lön knappast påverkar hälsan så borde vi införa lite arbetsläger på landsbygden.
När sjukskrivningstalen sjönk kraftigt så minskade alltså samhällets kostnader lika kraftigt. Regeringen kunde nu välja mellan att sänka sin inkomster för detta eller att öka ersättningen till de som inte "plötsligt" blev friska. Man valde att sänka skatten för de som jobbar eftersom man med sin jobblinje vill öka intresset för många med bidrag att istället skaffa en annan inkomstkälla.
Inget skatteavdrag som man har infört har TAGIT några pengar från nån sjukförsäkring. Man anpassar procentsatsen för sjukersättning i arbetsgivaravgiften till behovet. Därför fick procentsatsen höjas när sjukskrivningarna ökade och kan åter sänkas när sjukskrivningarna går ned.
Procentsatsen för arbetsmarknadsåtgärder kan OCKSÅ sänkas om arbetslöshetstalen sjunker. Det kan inte beskrivas som att de arbetslösa får betala skattesänkningar ifall detta leder till en sänkning av arbetsgivaravgiften.