Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+20
fingubben
Potatiskungen
DMustaine
berralarzon
Kakmonstret
RedCloud
pompoo
croz
Secrist
Corven
MartinLindgren
Regndrottning
x-medborgare
lazy
KickTheRasist
Sniperace
F.I.S.T
Infra
Dao
ANNA2LINK
24 posters

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-16, 00:32

Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:
    croz skrev:Alla är vi olika som tur är, skulle vara tråkigt om alla tyckte som jag..

Problemet här är nog synen på att ingen får vara "annorlunda" - och att alla skall anpassa sig efter någon form av likformighet styrd av "marknaden"...

Sverige har tyvärr en lång tradition att se ner på de som är annorlunda...

Synd att den synen får leva kvar idag!

Om det sker med tvång så ser jag inte positivt på slöjan,sen har jag har ingenting emot att folk är annolunda.

Om det sker med tvång - är du då emot att barn kommer med gummistövlar till skolan?

Det är inte samma sak. Eftersom det här med slöja är så känsligt som det är så ska det vara upp till kvinnorna/flickorna själva att bära dom eller inte.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  Dao 2010-04-16, 00:37

ANNA2LINK skrev:Det är inte samma sak. Eftersom det här med slöja är så känsligt som det är så ska det vara upp till kvinnorna/flickorna själva att bära dom eller inte.

Öhhh... Så det är inte TVÅNGET du är emot??????? Shocked

Och var finns det "känsliga"?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-16, 00:57

Ja man förstår att det är krig i världen, när man ser dessa forumhögerns trångsynthet vad gäller saker som dom inte förstår fullt ut, och inte har med att göra.
    Det är ett evig kacklande om att alla andra ska förändras och bli som oss.... Och detta av en forumhöger som säger sig vilja ha individuell frihet, och religionsfrihet.

Man får bara hoppas att resten av Sveriges höger, inte är tillnärmelsevis så inskränkta... men jag undrar om jag inte hoppas förgäves....

Live and let live Cool
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-16, 00:58

Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Det är inte samma sak. Eftersom det här med slöja är så känsligt som det är så ska det vara upp till kvinnorna/flickorna själva att bära dom eller inte.

Jag är emot tvång.
    Ja du vet nog vad jag menar. Det är en känslig fråga här inne t ex och i samhället för övrigt.
    DMustaine
    DMustaine

Antal inlägg : 3914

Inlägg  DMustaine 2010-04-16, 01:57

Dao skrev:Vad är det som säger att de inte bestämt själva, Anna?

Varför tror du slöjan är ett tvång i de flesta fallen? För att DU inte skulle kunna tänka dig ha en?

På vilket sätt anpassar man sig till det svenska samhället genom att inte bära slöja?

Varför måste alla bada tillsammans?

Ditt inlägg tycker jag INTE är rasistiskt ett dugg, utan naturliga och självklara frågor. Hoppas du inte anser att mina motfrågor är ett sätt att försöka tysta dig!

En fråga jag undrar är hur du får till det att slöja och könsuppdelade bad skulle vara tvång, men inte det motsatta!

Är det ett måste att tjejer och killar skall bada tillsammans, oavsett vad de själva vill? Skall det vara tvång att inte få ha en slöja?

Vilken idiot du är!!
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-04-16, 02:54

ANNA2LINK skrev:
    croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.

detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?

jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...

och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...

du kanske är lika fördomsfull som de som är emot muslimer?

men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...

Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!

Tyvärr är nog tvånget ändå större inom just Islam när det gäller detta, det är inte bra att blunda för verkligheten, detta blir mer en kulturell skillnad som vi måste arbeta bort, precis som att här är det förbjudet att gifta bort mot kvinnans vilja osv, något som tyvärr är accepterat och sedvänja i ett antal länder.

sådant är du väl ändå inte vän av eller hur?

Nej blunda för verkligheten ska vi absolut inte göra.

Hej Anna, jag skrev detta högre upp men tar det igen så kanske du kan svara på vad du anser om det.

Tänk dig en flicka som är 10 år gammal som vill sminka sig, bära en väldigt kort kjol och ha urringnig. Skulle du se det som ett tvång och moraliskt fel om mamman satte på sitt barn kläder som hon (mamman) känner sig bekväm med? Eller är det att inte låta barnet vara sig själv?

Hej själv! Jag anser inte att små barn ska klä sig utmanande men anser inte att det är utmanande att visa håret, så jag tycker inte att man kan jämför det...

Du Anna anser inte att de är utmanande att visa håret men det finns andra människor som gör det. Varför vill du tvinga människor att blotta delar av sin kroppp som dem inte vill visa?

Vart någonstans har jag skrivit att tjejer ska tvinga att blotta sig?

Det finns människor som känner att dem blottar sig om dem inte har slöja. Vill du förbjuda dem att bära slöjan?

Det har jag aldrig skrivit eller menat.

Nä, men jag frågade om du ville det?

Såg du inte svaret i frågan nyss? Nej jag vi INTE förbjuda slöjan!!!

Jag tror vi måste sluta se den muslimska kvinnan som påtvingad kläder.
    Den enda mänskliga varelse som blir påtvingad kläder tycks vara hon.
    Men se på direktören. Tror du han bär kostym frivilligt. Svaret får
    du om du ser hur han går klädd på fritiden - tröja och jeans.
    Vem tvingade på honom kostymen? Hon hette konvensionen och fåfängan.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-16, 03:48

Infra skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.

detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?

jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...

och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...

du kanske är lika fördomsfull som de som är emot muslimer?

men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...

Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!

Tyvärr är nog tvånget ändå större inom just Islam när det gäller detta, det är inte bra att blunda för verkligheten, detta blir mer en kulturell skillnad som vi måste arbeta bort, precis som att här är det förbjudet att gifta bort mot kvinnans vilja osv, något som tyvärr är accepterat och sedvänja i ett antal länder.

sådant är du väl ändå inte vän av eller hur?

Nej blunda för verkligheten ska vi absolut inte göra.

Hej Anna, jag skrev detta högre upp men tar det igen så kanske du kan svara på vad du anser om det.

Tänk dig en flicka som är 10 år gammal som vill sminka sig, bära en väldigt kort kjol och ha urringnig. Skulle du se det som ett tvång och moraliskt fel om mamman satte på sitt barn kläder som hon (mamman) känner sig bekväm med? Eller är det att inte låta barnet vara sig själv?

Hej själv! Jag anser inte att små barn ska klä sig utmanande men anser inte att det är utmanande att visa håret, så jag tycker inte att man kan jämför det...

Du Anna anser inte att de är utmanande att visa håret men det finns andra människor som gör det. Varför vill du tvinga människor att blotta delar av sin kroppp som dem inte vill visa?

Vart någonstans har jag skrivit att tjejer ska tvinga att blotta sig?

Det finns människor som känner att dem blottar sig om dem inte har slöja. Vill du förbjuda dem att bära slöjan?

Det har jag aldrig skrivit eller menat.

Nä, men jag frågade om du ville det?

Såg du inte svaret i frågan nyss? Nej jag vi INTE förbjuda slöjan!!!

Jag tror vi måste sluta se den muslimska kvinnan som påtvingad kläder.
    Den enda mänskliga varelse som blir påtvingad kläder tycks vara hon.
    Men se på direktören. Tror du han bär kostym frivilligt. Svaret får
    du om du ser hur han går klädd på fritiden - tröja och jeans.
    Vem tvingade på honom kostymen? Hon hette konvensionen och fåfängan.

Dom kvinnor som har dessa plagg på grund av tvång har jag svårt att sluta tänka på i alla fall eftersom jag vet att dom förekommer. Men ingen av oss vet hur många tjejer som blir tvingade...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 07:05

ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:

Jag är emot tvång.
    Ja du vet nog vad jag menar. Det är en känslig fråga här inne t ex och i samhället för övrigt.

Ja, jag förstår ATT det är en känslig fråga för många, men jag förstår inte VARFÖR!!!

VARFÖR är det så viktigt att stirra sig blind på SLÖJAN???

Vare sig du eller andra som ställer sig kritiska till denna tygbit har svarat på detta!!!

VARFÖR måste alla likriktas i Sverige???

VARFÖR måste vi alla rätta oss efter de som tänker negativt, jantelagen, stup i kvarten?

VARFÖR???

Vi ÄR ett fritt land, fritt från diktaturiskt styre. Men vaför får alla inte vara fria här? Ska vi ha en gradskillnad baserad på vilka KLÄDER de använder??? VARFÖR måste alla tjejer rätta sig efter marknadens behov, av svältfödda knarkarideal???

DU är en av de som kräver detta!!!!

Högern har aldrig kunnat svara på dessa frågor, men kan DU - som normalt är mycket sansad???
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 07:07

DMustaine skrev:Vilken idiot du är!!

Ja, det var ju ett talande inlägg...

Har ni börjat med det TUNGA artilleriet nu? Neutral
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 07:10

ANNA2LINK skrev:
    Dom kvinnor som har dessa plagg på grund av tvång har jag svårt att sluta tänka på i alla fall eftersom jag vet att dom förekommer. Men ingen av oss vet hur många tjejer som blir tvingade...

Vet du hur många barn som utsätts för kränkningar i Sverige? Det så kallade "mörkertalet"?

Berätta NÅGOT som gör att man kan MISSTÄNKA att tjejer i muslimska familjer är under mer tvång än andra!!! Inte att du TROR att du är så, eller att DU ogillar slöja eller lknande.

Något KONKRET!?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Våld

Inlägg  Secrist 2010-04-16, 07:37

Något KONKRET!?

Fadime Sahindal. Är det tillräckligt konkret?
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-04-16, 07:39

Secrist skrev:Något KONKRET!?

Hon bar inte huvudduk...
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2010-04-16, 07:54

Secrist: "Fadime Sahindal. Är det tillräckligt konkret?"

Tyvärr fel ty hon var inte ens muslim.
    Secrist
    Secrist

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Tvång

Inlägg  Secrist 2010-04-16, 08:32

Hon bar inte huvudduk...

Fast hon levde i en hederskultur och under tvång (uppenbarligen).
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-04-16, 09:35

Infra skrev:Secrist: "Fadime Sahindal. Är det tillräckligt konkret?"

källa länk?

visst fan var hon muslim, enligt hennes föräldrar... själv ville hon nog inte vara så, men det var annorlunda enligt föräldrarna

http://search.intelius.com/Fadime-Sahindal

och det finns INGA länka som pekar på motsatsen, så vv och börja INTE med lögner här...
    croz

Antal inlägg : 278

Inlägg  croz 2010-04-16, 09:37

Secrist skrev:Hon bar inte huvudduk...

Precis, hederskulturen sitter inte i en tygbit. Förbjud hederskulturen men inte ett klädesplagg som för många är en viktig del av dem själva.
    Secrist
    Secrist

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 8 Empty Heder

Inlägg  Secrist 2010-04-16, 10:15

Precis, hederskulturen sitter inte i en tygbit. Förbjud hederskulturen men inte ett klädesplagg som för många är en viktig del av dem själva.

Det enda förbud jag kan tänka mig i så fall är för omyndiga flickor samt att det är upp till varje arbetsplats att bestämma vilka regler som gäller.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 10:29

Secrist skrev:Något KONKRET!?

Inte ett dugg!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 10:35

Sniperace skrev:
    Infra skrev:Secrist: "Fadime Sahindal. Är det tillräckligt konkret?"

källa länk?

visst fan var hon muslim, enligt hennes föräldrar... själv ville hon nog inte vara så, men det var annorlunda enligt föräldrarna

http://search.intelius.com/Fadime-Sahindal

och det finns INGA länka som pekar på motsatsen, så vv och börja INTE med lögner här...

Huruvida hon var muslim eller inte saknar helt betydelse!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 10:36

croz skrev:
    Secrist skrev:Hon bar inte huvudduk...

Mord, våld och hot om våld är redan förbjudet i Sverige.
    croz

Antal inlägg : 278

Inlägg  croz 2010-04-16, 10:37

Secrist skrev:Precis, hederskulturen sitter inte i en tygbit. Förbjud hederskulturen men inte ett klädesplagg som för många är en viktig del av dem själva.

Det enda förbud jag kan tänka mig i så fall är för omyndiga flickor samt att det är upp till varje arbetsplats att bestämma vilka regler som gäller.

Om klädesplagget hade använts för att förtrycka kvinnor så hade jag också varit för det. Det är väl där som vi har olika åsikter, slöjan ingår i en kultur där det finns enstaka fall av hederskultur. Men slöjan är inte förtrycket, det är ett klädesplagg.

Om vi skulle sätta en åldersgräns på slöja, ska vi förbjuda att täcka håret eller ska vi förbjuda en viss huvudbonad?

Skall man få man använda slöja om man inte är muslim?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 10:38

Secrist skrev:Precis, hederskulturen sitter inte i en tygbit. Förbjud hederskulturen men inte ett klädesplagg som för många är en viktig del av dem själva.

Mänskliga rättigheterna måste gå före. Bestäms något på arbetsplatsen som bryter mot detta - skall de få rättning!
    Potatiskungen
    Potatiskungen

Antal inlägg : 281

Inlägg  Potatiskungen 2010-04-16, 12:58

Dao skrev:Ja, jag förstår ATT det är en känslig fråga för många, men jag förstår inte VARFÖR!!!

Då ska jag förklara det för dig.

Vi är sociala varelser och vårt mest naturliga fenomen som existerar är mötet mellan två människor. Vi har länge trott att dessa möten endast uppstår mellan män (och i förekommande fall mellan kvinnor om man låser in dem tillsammans), men modern forskning har bevisat att interaktioner mellan olika kön är precis lika vanliga (sant!).

Nåväl. För att mötet ska få någon slags mening och innebörd, finns det normalt en vilja att förmedla någonting till den andra parten. Denna process kallar vi i dagligt tal för kommunikation.

Hur går då kommunikationen till? Hur funkar det?

Tankeöverföring hade varit kalas, men Gud har dessvärre bara gett oss två trubbiga verktyg att jobba med: verbal kommunikation och kroppsspråk. Med verbal kommunikation avses sådant du säger. Med kroppsspråk avses medveten, såväl som omedveten, icke-verbal kommuikation. Betänk nu följande vetenskapliga fakta:

Kroppsspråket står för över hälften av kommunikationen mellan människor.

Ja du läste rätt. Kroppsspråket väger faktiskt tyngre än det vi säger verbalt och är en grundförutsättning för att kommunikationen ska fungera på ett naturligt sätt.

Därför ska samhällsfunktioner bedrivas på ett sådant sätt att vi inte tillför knasigheter som hindrar eller begränsar kommunikationen mellan människor. Med samhällsfunktioner menar jag alla funktioner som inte är kopplade till privatlivet, där var och en får vara hur knasiga de önskar.

Om någon vill klä ut sig till ett spöke får de alltså göra detta på sin fritid.

Läs mer om kroppsspråk här.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-16, 13:23

Potatiskungen skrev:
    Dao skrev:Ja, jag förstår ATT det är en känslig fråga för många, men jag förstår inte VARFÖR!!!

Vi är sociala varelser och vårt mest naturliga fenomen som existerar är mötet mellan två människor. Vi har länge trott att dessa möten endast uppstår mellan män (och i förekommande fall mellan kvinnor om man låser in dem tillsammans), men modern forskning har bevisat att interaktioner mellan olika kön är precis lika vanliga (sant!).

Nåväl. För att mötet ska få någon slags mening och innebörd, finns det normalt en vilja att förmedla någonting till den andra parten. Denna process kallar vi i dagligt tal för kommunikation.

Tankeöverföring hade varit kalas, men Gud har dessvärre bara gett oss två trubbiga verktyg att jobba med: verbal kommunikation och kroppsspråk. Med verbal kommunikation avses sådant du säger. Med kroppsspråk avses medveten, såväl som omedveten, icke-verbal kommuikation. Betänk nu följande vetenskapliga fakta:

Ja du läste rätt. Kroppsspråket väger faktiskt tyngre än det vi säger verbalt och är en grundförutsättning för att kommunikationen ska fungera på ett naturligt sätt.

Därför ska samhällsfunktioner bedrivas på ett sådant sätt att vi inte tillför knasigheter som hindrar eller begränsar kommunikationen mellan människor. Med samhällsfunktioner menar jag alla funktioner som inte är kopplade till privatlivet, där var och en får vara hur knasiga de önskar.

Nu tror jag knappast håret är kroppspråk, utom möjligtvis för Meduza.
    Täcker du för ansiktet däremot, så döljer du en stor del av kroppsspråket, (mimik)
    Sedean har du ändå kvar en stor del av kroppsspråket genom hållning och rörelser.

Du brukar kunna föra bra resonerande inlägg. Och språkmässigt är inte detta något undantag. Men om jag inte pga att jag missat nåt innan som skrivits, missuppfattat din mening, så tycker jag mig se att ditt budskap är att: "om de är i Sverige ska de klä sig som svenskar"

Rätt el fel ?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-16, 13:42

Potatiskungen skrev:

På vilket sätt hindrar ett tygstycke på huvudet din kommunikation?

Ingen här har talat om heltäckande slöja - det de tar upp är slöja i allmänhet, och till 99.9999% handlar det om en huckle på huvudet!

Så ärligt talat - du förklarade INGENTING!

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 22:15