Potatiskungen 2010-04-16, 12:58
Dao skrev:Ja, jag förstår ATT det är en känslig fråga för många, men jag förstår inte VARFÖR!!!
Då ska jag förklara det för dig.
Vi är sociala varelser och vårt mest naturliga fenomen som existerar är mötet mellan två människor. Vi har länge trott att dessa möten endast uppstår mellan män (och i förekommande fall mellan kvinnor om man låser in dem tillsammans), men modern forskning har bevisat att interaktioner mellan olika kön är precis lika vanliga (sant!).
Nåväl. För att mötet ska få någon slags mening och innebörd, finns det normalt en vilja att förmedla någonting till den andra parten. Denna process kallar vi i dagligt tal för
kommunikation.
Hur går då kommunikationen till? Hur funkar det?
Tankeöverföring hade varit kalas, men Gud har dessvärre bara gett oss två trubbiga verktyg att jobba med:
verbal kommunikation och
kroppsspråk. Med verbal kommunikation avses sådant du säger. Med kroppsspråk avses medveten, såväl som omedveten, icke-verbal kommuikation. Betänk nu följande vetenskapliga fakta:
Kroppsspråket står för över hälften av kommunikationen mellan människor.Ja du läste rätt. Kroppsspråket väger faktiskt tyngre än det vi säger verbalt och är en
grundförutsättning för att kommunikationen ska fungera på ett naturligt sätt.
Därför ska samhällsfunktioner bedrivas på ett sådant sätt att vi inte tillför knasigheter som hindrar eller begränsar kommunikationen mellan människor. Med samhällsfunktioner menar jag alla funktioner som inte är kopplade till privatlivet, där var och en får vara hur knasiga de önskar.
Om någon vill klä ut sig till ett spöke får de alltså göra detta på sin fritid.
Läs mer om kroppsspråk
här.