Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+20
fingubben
Potatiskungen
DMustaine
berralarzon
Kakmonstret
RedCloud
pompoo
croz
Secrist
Corven
MartinLindgren
Regndrottning
x-medborgare
lazy
KickTheRasist
Sniperace
F.I.S.T
Infra
Dao
ANNA2LINK
24 posters

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 5 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 13:52

Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.

detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?

jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...

och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...

du kanske är lika fördomsfull som de som är emot muslimer?

men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...

Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!

Tyvärr är nog tvånget ändå större inom just Islam när det gäller detta, det är inte bra att blunda för verkligheten, detta blir mer en kulturell skillnad som vi måste arbeta bort, precis som att här är det förbjudet att gifta bort mot kvinnans vilja osv, något som tyvärr är accepterat och sedvänja i ett antal länder.

sådant är du väl ändå inte vän av eller hur?

Nej blunda för verkligheten ska vi absolut inte göra.
    croz

Antal inlägg : 278

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 5 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  croz 2010-04-15, 14:24

ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.

detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?

jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...

och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...

men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...

Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!

Tyvärr är nog tvånget ändå större inom just Islam när det gäller detta, det är inte bra att blunda för verkligheten, detta blir mer en kulturell skillnad som vi måste arbeta bort, precis som att här är det förbjudet att gifta bort mot kvinnans vilja osv, något som tyvärr är accepterat och sedvänja i ett antal länder.

Hej Anna, jag skrev detta högre upp men tar det igen så kanske du kan svara på vad du anser om det.

Tänk dig en flicka som är 10 år gammal som vill sminka sig, bära en väldigt kort kjol och ha urringnig. Skulle du se det som ett tvång och moraliskt fel om mamman satte på sitt barn kläder som hon (mamman) känner sig bekväm med? Eller är det att inte låta barnet vara sig själv?
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-15, 14:46

Secrist skrev:Det finns inga familjer som har "medeltida krav"! Hur vet du att svenska killar och tjejer är mer fria?

Vilket problem är det du talar om?

Det är ett tygstycke på huvudet? Den innebär inga problem för någon!!!

Och att unga tjejer som gifts bort med tvång med sina kusiner på sommarloven är inte heller något problem? Hur vanligt är det att svenska killar eller tjejer dödas av hela släkten för att bevara familjens heder?

Det är fel, men rättfärdigar inte dina fördomar!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 14:48

Sniperace skrev:

Jag förstår att du inte förstår min fråga - men den är naturlig, då du kräver att kvinnor skall fritt kunna blotta sig - bara för att det passar in i ditt normsystem! Föräldrarna skall alltså inte kunna förbjuda sina flickor att blotta sig!
    att blotta sig är förbjudet i lag, det räknas som förargelseväckande beteende om detta görs i en skolsal eller i sammhället i allmänhet, UTOM på badstrand (när det gäller visa brösten, är det blotta även könet är det alltid det utom på platser där detta är tillåtet som ex nakenbad)

Vissa anser att det är lika fel att visa håret som att visa brösten. Svårare är inte problemet...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 14:53

[quote="Sniperace"][quote="F.I.S.T"]
    Sniperace skrev:

FIST skrev:Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!

Sniperace skrev:Tyvärr är nog tvånget ändå större inom just Islam när det gäller detta,
    Och detta är en uppfattning du har grundat på ? ... Västerländsk media ?... djup och ingående kunskap om religionen Islam, samt olika kulturer i områden i Afrika och kring Persien ?

Sniperace skrev: det är inte bra att blunda för verkligheten,

Nej det är inte bra... frågan är bara vem som blundar för verkligheten, och vems verklighet vi pratar om ?.... själv tycker jag med all tydlighet att många av forumhögern här visar att man har TYDLIGA ÅSIKTER kring alla fel på andra kulturer och religioner,som man med all säkerhet vet rätt lite om medan man blundar hårt för den kultur och värld vi själva lever i, och dess avigsidor i samanhanget

Sniperace skrev: detta blir mer en kulturell skillnad som vi måste arbeta bort,

Varför måste vi arbeta bort kultutrella skillnader... var det inte så¨att du står för religionsfrihet ? .. frihet att tycka och tänka som man vill, osv .... hur kan du då påstå att du vill "arbeta bort" kulturella skillnader ??
    För mig låter det som TVÅNG, att "arbeta bort" kulturella skilnader

Sniperace skrev:precis som att här är det förbjudet att gifta bort mot kvinnans vilja osv, något som tyvärr är accepterat och sedvänja i ett antal länder.

Detta är en annan diskussion än den med slöjan

Sniperace skrev:sådant är du väl ändå inte vän av eller hur?

Jag tror inte på att gifta bort någon .... spec inte om de inte är myndiga !
    Däremot så jämför system med arrangerade äktenskap, med vårat "fria system" ... och sedan SYNA vårt system, kolla in skilsmässostatistiken, barn som far illa av det, och bråk som förekommer i Svenska familjer. Föräldrar som knappt träffar sina batrn...
    Och sedan tänk över frågan... är vårt systen så överlägset andras system.... varför inte bara konstatera att det finns bra saker med andra kulturer, och dåliga, likväl som med det svenska el västerländska... Sen kan du säkert hålla med om att det finns bra och dåligt med båda (hoppas jag) ... men ändå så riktas oftast kritiken utå7t..

Senast ändrad av F.I.S.T den 2010-04-15, 14:55, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 14:54

pompoo skrev:

I stort håller jag med dig här. Men jag vet inte riktigt vad du menar med "religiös uppfortran". Vad är det?

Religionsundervisningen i skolan är helt klart viktigt idag!

Blan de flesta religiösa människor finns en ståndpunkt att deras barn skall själva välja när de blir myndiga. Det är väl egentligen bara inom kristendomen, med sina barndop, där det fria valet har varit begränsat!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 14:59

Sniperace skrev:detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?

Det finns massor av människor som vuxit upp i myuslimska familjer, och haft samma frihet som du beskriver!

Men med tanke på trådens ursprungliga innehåll, är det faktiskt intressant att veta att det FINNS barn i kristna familjer som får vissa aspekter av de religiösa riterna påtvingade, på samma sätt som det finns vissa muslimska familjer som tvingar sina barn.

Ändå lyfts bara muslimska familjernas tvång upp som något att protestera mot!
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 14:59

Secrist skrev:Och är de som skall och bör sätta gränser för sina barn.

Och jag antar att du även rättfärdigar grovt våld om barnet bryter mot traditionerna. Frö föräldrarna vet ju bäst.

Var får du allt ifrån ?? ... Styrk gärna ditt påstående om att det skulle förekomma mer våld inom familjer i Islam, än i tex Sverige el USA....

Jag menar för övrigt inte att föräldrar alltid vet bäst... MEN det ÄR deras barn, och deras ansvar !!...Sedan i extrema fall både vad gäller missförhållanden i svenska hem, och hem hos invandrare ... gäller Svea rikes lag ... när man är bosatt i Sverige.....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 15:03

Sniperace skrev:Tyvärr är nog tvånget ändå större inom just Islam när det gäller detta, det är inte bra att blunda för verkligheten, detta blir mer en kulturell skillnad som vi måste arbeta bort, precis som att här är det förbjudet att gifta bort mot kvinnans vilja osv, något som tyvärr är accepterat och sedvänja i ett antal länder.

Hur har du kommit fram till att problemet är större bland muslimer?

Mig veteligen finns inga undersökningar som påvisar detta...
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-04-15, 15:04

Var får du allt ifrån ??

Det verkar precis som om att när sniper blir emotsagd så förvandlas världen till enbart svart & vitt.....
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 15:04

Secrist skrev:Och är de som skall och bör sätta gränser för sina barn.

Och jag antar att du även rättfärdigar grovt våld om barnet bryter mot traditionerna. Frö föräldrarna vet ju bäst.

Nej - jag antar att du faktiskt HAR förmågan att hålla dig till ämnet, men att du av någon anledning undviker detta...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 15:12

RedCloud skrev:
    Var får du allt ifrån ??

Det verkar precis som om att när sniper blir emotsagd så förvandlas världen till enbart svart & vitt.....

Det var i detta fall Secrist som skrev detta.... annars så stämmer det rätt bra ändå Cool
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-04-15, 15:35

RedCloud skrev:
    Var får du allt ifrån ??

det var faktiskt Secrists uttalande du kommenerade Very Happy
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 19:08

croz skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Hej Anna, jag skrev detta högre upp men tar det igen så kanske du kan svara på vad du anser om det.

Tänk dig en flicka som är 10 år gammal som vill sminka sig, bära en väldigt kort kjol och ha urringnig. Skulle du se det som ett tvång och moraliskt fel om mamman satte på sitt barn kläder som hon (mamman) känner sig bekväm med? Eller är det att inte låta barnet vara sig själv?

Hej själv! Jag anser inte att små barn ska klä sig utmanande men anser inte att det är utmanande att visa håret, så jag tycker inte att man kan jämför det...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 19:15

ANNA2LINK skrev:
    Hej själv! Jag anser inte att små barn ska klä sig utmanande men anser inte att det är utmanande att visa håret, så jag tycker inte att man kan jämför det...

Så det som avgör vad som är rätt eller fel för andra, är om det är rätt eller fel för DIG?
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 19:29

Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Så det som avgör vad som är rätt eller fel för andra, är om det är rätt eller fel för DIG?

Jag förstår inte varför du försvarar detta med slöja som du faktiskt verkar göra Dao. Jag anser att detta med slöja är förnedrande för tjejer i Sverige att använda. jag försöker sätta mig in i hur det kan kännas med att ha slöja som dom flesta tjejer tack och lov inte har i Sverige. Att ha slöja för oss svenskar är ju som att gå tillbaka förr i tiden för oss. Jag är inte emot slöjan om tjejerna har det med egen vilja men om dom blir påtvingade dessa då känner jag mig arg över det. Är det så svårt att förstå?

För hur ska vi veta om tjejerna tvingas eller inte? Det kan ju ingen av oss veta. Det kanske finns dom som tvingas bära dessa på grund av att dom hotas hemmifrån. Det finns säkert många av dom muslimska kvinnorna som känner sig rädda om dom inte sätter på sig slöjan. Det där har man ju sett tv program på med jämna mellanrum.

Är det så att dessa tjejer lever under förtryck och blir hotade för om dom inte bär dessa dräkter i Sverige då är det fel av familjer att påtvinga detta.
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 19:38

ANNA2LINK skrev:

Anna2Link ....

Alla är berättigad att ha åsikter i frågor. Och ingen här, vad jag har sett har förväxlat ditt inlägg med rasism.
    Däremot är det och snuddar vid främlingsrädsla....Rädsla för det okända. Och definitivt så har det med fördomar att göra.
    Fördomar har vi alla på olika sätt i olika sammanhang, då fördomar egentligen betyder som det låter att döma på förhand. Och från att skapa sig en uppfattning om något man inte har speciellt mycket närhet till/kunskap om, är det nära till att döma det man inte vet nåt om.

ALLA på något sätt har olika fördomar i livet ....
    Det viktiga är att vara medveten om detta, och att på så sätt bli ödmjuk inför det faktum att vi kanske inte förstår dessa kulturer eller andra företeelser....

Det jag säger, och många med mig, är inte att Islam alltid är bra, att deras kultur är bättre, MEN vi säger därmed inte heller att vårt sätt är bättre, att det finns mycket vi inte förstår, och har för lite kunskap om för att kunna bilda sig en uppfattning. Och framför allt så kan man i detta fall ta ett steg tillbaka när det gäller att skapa sig uppfattning om detta, ELLER ta ett steg framåt och närma sig deras kultur prata med dem, umgås med dem... respektera deras seder, lär av varandra...

Och acceptera sedan vissa saker som olikt från det du tycker och tänker....
    eller inte ... men det är "inte" som skapar problem i samhällen
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 19:40

F.I.S.T skrev:
    FIST skrev:"Tvång" ?

.... Vem är det som barn ser upp till och försöker efterlikna ? .. jo föräldrar !

Secrist skrev:Så att unga killar och tjejer som kommer från hårt traditionstyngda hem

Hårt traditionstyngda ??? ... allt du gör här är att du lägger en högst personlig uppfattning om att tradition över huvud taget skulle vara något negativt.... då måste det ju innebära även svensk och amerikansk tradition ???... (den senare tar jag upp med tanke på att det i Sverige tas efter USA i mycket, utan att ifrågasätta vad vi tar efter)

Secrist skrev:med närmast medeltida krav skulle aldrig få för sig att se upp till och vilja efterlikna sina betydligt mer fria svenska kompisar?

Vill du prata medeltida saker kan du diskutera med monstret och hans längtan tillbaka till feodalväsendet och kungamakt !!
    Självklart sneglar utländska barn på sina skolkamrater, och vill ta efter vissa saker.... Det gör svenska barn med andra svenska barn ! Det gör Svenska barn med utländska barn. Men så länge barn är barn så är det föräldrar som har det övergripande ansvaret. Och är de som skall och bör sätta gränser för sina barn.

Secrist skrev:Tyvärr är knytis en av dem som bidrar till bevarandet av hedersvåldet genom att blunda för problemen.

Så om jag anser att det går ifrågasätta huruvida folk från andra länder TVINGAR sina barn att bära slöja, och sätter det i perspektiv till våra egna uppfostringsmetoder, då anser Secrist att jag bidrar till hedersvåld ? .. var vänlig utveckla och förklara hur du får ihop det ?

Anna skrev:Föräldrar ska inte tvinga barn till framför allt förbjudna saker
    I denna mening vad syftar du till ? ... vem tvingar vem till vad, som är förbjudet av vem ?

Anna skrev:Jag tror att detta med slöja är ett stort hinder för vuxna kvinnor när dom söker jobb och dyl. Jag är ganska säker på att många av dessa ´muslimska barn inte har det lätt i skolorna heller pga slöjan. Jag tror att slöjan är ett stort hinder för dom överhuvudtaget i det svenska samhället och i övriga västvärlden.

Det är det här som eg faller med hela ditt resonemang Anna, du TROR !!

Anna skrev:Givetvis ska flickor/kvinnor få bestämma själva över detta,men jag tror att i alltför många fall så är det just tvång och tvång är fel.

På vilket sätt kan du påvisaatt det skulle vara tvång, utöver vad du tror ?
    Och på vilket sätt kan du påvisa att det är tvång i deras kultur, och att föräldrar i Sverige inte tvingar sina barn ? .... var är skillnaden ?

Croz skrev:Anna, du utgår från att andra människor känner som dig. Det är klart att föräldrarna måste få bestämma vad sina barn ska ha på sig..
    Skulle jag ha en tonårsdotter som gick i kort-kort och visa upp halva brösten i skolan så kan du ge dig på att jag med tvång skulle se till att hon täckte sig.

Tycker likadant

F.I.S.T så du vet att tvång inte förekommer så mycket inom Islam? Just när det gäller detta med slöja? Har inte du följt debatten om det här på tv och i massmedia? Har du fått en bild av att dom muslimska kvinnorna sätter på dessa slöjer med glädje och framför allt då när dom bor i ett så fritt land som Sverige?

Sen anser inte jag att mitt resonemang faller med det som jag skrev om hinder. Hur lätt är det för dessa tjejer att få jobb t ex? Men vi kan ju slå dövörat till och inte lyssna till detta att slöjan kan vara ett hinder för dessa tjejer i det svenska samhället. Jag tycker att det är jättesynd och tycker synd om tjejerna.

Jag tror att slöjan förstör mer för dessa tjejer än vad den gör nytta, jag tror så...
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 19:45

F.I.S.T skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Anna2Link ....

Alla är berättigad att ha åsikter i frågor. Och ingen här, vad jag har sett har förväxlat ditt inlägg med rasism.
    Däremot är det och snuddar vid främlingsrädsla....Rädsla för det okända. Och definitivt så har det med fördomar att göra.
    Fördomar har vi alla på olika sätt i olika sammanhang, då fördomar egentligen betyder som det låter att döma på förhand. Och från att skapa sig en uppfattning om något man inte har speciellt mycket närhet till/kunskap om, är det nära till att döma det man inte vet nåt om.

ALLA på något sätt har olika fördomar i livet ....
    Det viktiga är att vara medveten om detta, och att på så sätt bli ödmjuk inför det faktum att vi kanske inte förstår dessa kulturer eller andra företeelser....

Det jag säger, och många med mig, är inte att Islam alltid är bra, att deras kultur är bättre, MEN vi säger därmed inte heller att vårt sätt är bättre, att det finns mycket vi inte förstår, och har för lite kunskap om för att kunna bilda sig en uppfattning. Och framför allt så kan man i detta fall ta ett steg tillbaka när det gäller att skapa sig uppfattning om detta, ELLER ta ett steg framåt och närma sig deras kultur prata med dem, umgås med dem... respektera deras seder, lär av varandra...

Och acceptera sedan vissa saker som olikt från det du tycker och tänker....
    eller inte ... men det är "inte" som skapar problem i samhällen

Du jag har ganska stor erfarenhet av just muslimer och andra invandrare. Har bott i ett sånt område där det bor övervägande invandrare.

Hur ska man göra för att umgås med muslimer som inte själva tillåter sina barn att träffa svenskar barn att vara med? Som även håller sig undan julfester och dyligt? Hur ska vi svenskar komma invandrare närmare när en del inte vill det själva? När en del inte släpper in oss???
    Så var det i den skolan där mina barn gick.

Senast ändrad av ANNA2LINK den 2010-04-15, 19:59, ändrad totalt 2 gånger
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 19:51

ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Jag förstår inte varför du försvarar detta med slöja som du faktiskt verkar göra Dao. Jag anser att detta med slöja är förnedrande för tjejer i Sverige att använda. jag försöker sätta mig in i hur det kan kännas med att ha slöja som dom flesta tjejer tack och lov inte har i Sverige. Att ha slöja för oss svenskar är ju som att gå tillbaka förr i tiden för oss. Jag är inte emot slöjan om tjejerna har det med egen vilja men om dom blir påtvingade dessa då känner jag mig arg över det. Är det så svårt att förstå?

För hur ska vi veta om tjejerna tvingas eller inte? Det kan ju ingen av oss veta. Det kanske finns dom som tvingas bära dessa på grund av att dom hotas hemmifrån. Det finns säkert många av dom muslimska kvinnorna som känner sig rädda om dom inte sätter på sig slöjan. Det där har man ju sett tv program på med jämna mellanrum.

Är det så att dessa tjejer lever under förtryck och blir hotade för om dom inte bär dessa dräkter i Sverige då är det fel av familjer att påtvinga detta.

Jag försvarar inte slöjan i sig, utan rätten att folk själva skall få bestämma hur mycket de skall blotta sig! Jag förstår faktiskt inte hur du har så svårt att förstå att andra människor har andra gränsvärden än vad DU har - och så länge deras ageranden inte påverkar andra i omgivningen negativt, skall de få ha rätt att ha vilken gräns de vill!

Varför är du så oliberal när det gäller just slöjan?

Du har rätt att anse vad du vill, men du får nog visa VARFÖR du anser det du gör! Varför skulle det vara förnedrande för kvinnor i Sverige att ha slöja måste du nog förklara bättre om du vill ha förståelse för ditt resonemang från mig!

Varför skall de inte få bestämma själva, bara för att DU inte gillar deras klädedräkt?

Nej - jag förstår inte din fokusering vid slöjan, när du samtidigt fördömmer den som du accepterar att "en del" väljer själva!

Däremot kan jag förstå ditt ogillande gentemot TVÅNG - men inget talar för att kvinnor i slöja är mer betvingade än andra kvinnor. I själva verket kan det betyda det motsatta!

Hur kan du veta att NÅGON blir tvingad eller inte oavsett i vilken situation! Åter fixerar du dig vid slöjan, av någon anledning - trots att tvång förekommer överallt i alla typer av familjer!

Om du nu har tittat på TV, och har detta som källa, kan du nog inte ha missat alla de dokumentärer som visat starka orädda kvinnor - i slöja!

ALL tvång är fel, men du går över en gräns här. På något sätt vill du omyndighetsförklara de kvinnor som bär slöja - och du försöker förstora problemet, enbart för att DU SJÄLV inte skulle vilja bära slöja!

Det finns forskning i ämnet, vet!
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-04-15, 19:51

Anna det kan nog bottna i att "vi" tycker allt ska ske på våra villkor?
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 19:56

Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:

Jag försvarar inte slöjan i sig, utan rätten att folk själva skall få bestämma hur mycket de skall blotta sig! Jag förstår faktiskt inte hur du har så svårt att förstå att andra människor har andra gränsvärden än vad DU har - och så länge deras ageranden inte påverkar andra i omgivningen negativt, skall de få ha rätt att ha vilken gräns de vill!

Varför är du så oliberal när det gäller just slöjan?

Du har rätt att anse vad du vill, men du får nog visa VARFÖR du anser det du gör! Varför skulle det vara förnedrande för kvinnor i Sverige att ha slöja måste du nog förklara bättre om du vill ha förståelse för ditt resonemang från mig!

Varför skall de inte få bestämma själva, bara för att DU inte gillar deras klädedräkt?

Nej - jag förstår inte din fokusering vid slöjan, när du samtidigt fördömmer den som du accepterar att "en del" väljer själva!

Däremot kan jag förstå ditt ogillande gentemot TVÅNG - men inget talar för att kvinnor i slöja är mer betvingade än andra kvinnor. I själva verket kan det betyda det motsatta!

Hur kan du veta att NÅGON blir tvingad eller inte oavsett i vilken situation! Åter fixerar du dig vid slöjan, av någon anledning - trots att tvång förekommer överallt i alla typer av familjer!

Om du nu har tittat på TV, och har detta som källa, kan du nog inte ha missat alla de dokumentärer som visat starka orädda kvinnor - i slöja!

ALL tvång är fel, men du går över en gräns här. På något sätt vill du omyndighetsförklara de kvinnor som bär slöja - och du försöker förstora problemet, enbart för att DU SJÄLV inte skulle vilja bära slöja!

Det finns forskning i ämnet, vet!

Fortfarande vet INGEN av oss Dao vilka som blir tvingade eller inte, varken du eller jag. Sen omyndigförklarar jag inte dessa kvinnor, verkligen inte.
    ANNA2LINK

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 19:57

MartinLindgren skrev:Anna det kan nog bottna i att "vi" tycker allt ska ske på våra villkor?

Ja så kan det vara och att vi lever i ett så fritt land som Sverige där alla har rätt att bestämma över sig själva och sin klädsel och utseende.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 5 Empty Svårt

Inlägg  Secrist 2010-04-15, 20:00

Fortfarande vet INGEN av oss Dao vilka som blir tvingade eller inte, varken du eller jag. Sen omyndigförklarar jag inte dessa kvinnor, verkligen inte.

Du ser hur svårt det är att diskutera dessa frågor med flumvänstern. Allt ska sopas under mattan med argumenten att allt är bara fördomar och att vi själva minsann inte är bättre. Att verkligheten säger något annat ignoreras. Fråga Bris som blir nerringda inför varje sommarlov där unga tjejer är livrädda för att åka på semester till sina gamla hemländer på grund av rädsla att bli inkastade i något tvångsäktenskap.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 20:00

ANNA2LINK skrev:F.I.S.T så du vet att tvång inte förekommer så mycket inom Islam? Just när det gäller detta med slöja? Har inte du följt debatten om det här på tv och i massmedia? Har du fått en bild av att dom muslimska kvinnorna sätter på dessa slöjer med glädje och framför allt då när dom bor i ett så fritt land som Sverige?

Sen anser inte jag att mitt resonemang faller med det som jag skrev om hinder. Hur lätt är det för dessa tjejer att få jobb t ex? Men vi kan ju slå dövörat till och inte lyssna till detta att slöjan kan vara ett hinder för dessa tjejer i det svenska samhället. Jag tycker att det är jättesynd och tycker synd om tjejerna.

Jag tror att slöjan förstör mer för dessa tjejer än vad den gör nytta, jag tror så...

Vi vet att tvång inte är vanligare i islam än någon annastans! Slöja är oerhört sällan förknippat med tvång i den muslimska världen. Det är utanför den som man TROR detta. Trots det kan det förekomma tvång - som i Iran och Saudiarabien.

JAG har följt debatterna i massmedia - och antalet starka självständiga muslimska kvinnor är oerhört glädjande att se och höra! Och ja - normalt ser unga kvinnor FRAM EMOT att bli myndiga och därmed få ta på sig slöjan!

För många är Sverige inte mycket friare än andra länder - bara ofritt på ett annat sätt.

Vilket hinder innebär slöjan i det svenska samhället? Förutom då att den stärker vissa personers fördomar, möjligen... Men där spelar slöjan knappt någon roll...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 11:20