[quote="Sniperace"][quote="F.I.S.T"]
Sniperace skrev:
Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.
detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?
jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...
och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...
du kanske är lika fördomsfull som de som är emot muslimer?
men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...
FIST skrev:Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!
Sniperace skrev:Tyvärr är nog tvånget ändå större inom just Islam när det gäller detta,
Och detta är en uppfattning du har grundat på ? ... Västerländsk media ?... djup och ingående kunskap om religionen Islam, samt olika kulturer i områden i Afrika och kring Persien ?
Sniperace skrev: det är inte bra att blunda för verkligheten,
Nej det är inte bra... frågan är bara vem som blundar för verkligheten, och vems verklighet vi pratar om ?.... själv tycker jag med all tydlighet att många av forumhögern här visar att man har TYDLIGA ÅSIKTER kring alla fel på andra kulturer och religioner,som man med all säkerhet vet rätt lite om medan man blundar hårt för den kultur och värld vi själva lever i, och dess avigsidor i samanhanget
Sniperace skrev: detta blir mer en kulturell skillnad som vi måste arbeta bort,
Varför måste vi arbeta bort kultutrella skillnader... var det inte så¨att du står för religionsfrihet ? .. frihet att tycka och tänka som man vill, osv .... hur kan du då påstå att du vill "arbeta bort" kulturella skillnader ??
För mig låter det som TVÅNG, att "arbeta bort" kulturella skilnader
Sniperace skrev:precis som att här är det förbjudet att gifta bort mot kvinnans vilja osv, något som tyvärr är accepterat och sedvänja i ett antal länder.
Detta är en annan diskussion än den med slöjan
Sniperace skrev:sådant är du väl ändå inte vän av eller hur?
Jag tror inte på att gifta bort någon .... spec inte om de inte är myndiga !
Däremot så jämför system med arrangerade äktenskap, med vårat "fria system" ... och sedan SYNA vårt system, kolla in skilsmässostatistiken, barn som far illa av det, och bråk som förekommer i Svenska familjer. Föräldrar som knappt träffar sina batrn...
Och sedan tänk över frågan... är vårt systen så överlägset andras system.... varför inte bara konstatera att det finns bra saker med andra kulturer, och dåliga, likväl som med det svenska el västerländska... Sen kan du säkert hålla med om att det finns bra och dåligt med båda (hoppas jag) ... men ändå så riktas oftast kritiken utå7t..