Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+20
fingubben
Potatiskungen
DMustaine
berralarzon
Kakmonstret
RedCloud
pompoo
croz
Secrist
Corven
MartinLindgren
Regndrottning
x-medborgare
lazy
KickTheRasist
Sniperace
F.I.S.T
Infra
Dao
ANNA2LINK
24 posters

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 16:36

    lazy skrev:
    Frågan jag ställde dig var, bland andra, om du är för ett slöjförbud i skolan?

    Vi kommer aldrig behöva ett slöjförbud i den vanliga skolan, de flickor
    som bär slöja hamnar i muslimska friskolor.

    Och de är inte svenska skolor?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 16:38

    Sniperace skrev:
    Dao skrev:Ärligt talat förstår jag inte problematiken här.

    Anna har fått för sig att barnen blir tvingade till något av sina föräldrar. Inget tyder på att slöjorna är mer tvång än andra saker som ingår i en barns uppfostran.

    Sedan detta med att bada tillsammans.

    MÅSTE verkligen tjejer och killar bada tillsammans?

    varför skulle de INTE få detta, varför ska vissa barn vara uteslutna att gå till sjön och bada pga att det finns människor av annat kön där?

    måste barn tvingas bada åtskilda?

    Varför antingen eller?

    I muslimska länder, utom de extrema, så är detta med badandet inget problem!
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-14, 16:38

    Nej pojkar och flickor måste inte bada tillsamman. Men dom borde ha rätten att kunna det om dom vill (barnen).

    Och ang slöja måste jag säga känner x antal muslimska tjejer från både skola grannar och arbetsplats som måste bära slöja när dom gift sig rent tvång.

    Men när det gäller uppfostran seder och bruk så misstänker jag att en liten muslimsk flicka bara skulle kunna känna stolthet över att få klä sig som sin mamma.
    Som små flickor många gånger gör..
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Regndrottning 2010-04-14, 16:39

    Jag kan tänka mig att muslimska flickor kan längta tills de får bära huvudduk. Det visar att de har blivit kvinnor och är ett steg mot vuxenvärlden.

    Precis som vi längtade efter att kunna få sminka oss som ett steg mot att vara vuxen....
    avatar
    x-medborgare


    Antal inlägg : 4745
    Join date : 09-02-16

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  x-medborgare 2010-04-14, 16:41

    Regndrottning skrev:Jag kan tänka mig att muslimska flickor kan längta tills de får bära huvudduk. Det visar att de har blivit kvinnor och är ett steg mot vuxenvärlden.

    Precis som vi längtade efter att kunna få sminka oss som ett steg mot att vara vuxen....

    exakt så tror jag det kan vara.. Very Happy
    KickTheRasist
    KickTheRasist


    Antal inlägg : 3622
    Join date : 09-02-18

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  KickTheRasist 2010-04-14, 16:41

    citat:
    "*asg*

    läste du INTE om ett barn blir döpt av KRISTNA föräldrar, då är detta barn inte medvetet om ett eget val eller hur?"


    Jag vet varför du garvar , men det som du säger är precis Tvång medvetet eller omedvetet !!!



    citat:
    "men OM detta barn nu i vuxen ålder väljer att bli MUSLIM blir denna människa då en Kristen Muslim?"

    Alla har rätt att bytta religion , och i vuxen ålder är fullt acceptabelt ... ty byter jag den till Islam nu då gör jag den självmant comprende??
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 17:45

    Alltså! Det FINNS inga direkta problem med att en del har slöjor och att alla inte kan eller vill bada tillsammans med andra könet!

    Det får inte bli en kamp mellan ytterligheter här; antingen skall invandrarna bli "riktiga svenskar" med allt vad det innebär, eller också skall de låsa in sig i särskilda getton och gå i särskilda skolor, etc...

    Varför det skulle vara mer fel med slötvång än med slöjförbud är en av flera saker jag inte förstår i denna debatten!
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  MartinLindgren 2010-04-14, 17:55

    Så var det när jag gick i grundskolan, då var kristendomen ett schema lagt ämne,
    vare sig man ville eller ej!


    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 17:56

    KickTheRasist skrev:citat:
    "*asg*

    läste du INTE om ett barn blir döpt av KRISTNA föräldrar, då är detta barn inte medvetet om ett eget val eller hur?"


    Jag vet varför du garvar , men det som du säger är precis Tvång medvetet eller omedvetet !!!



    citat:
    "men OM detta barn nu i vuxen ålder väljer att bli MUSLIM blir denna människa då en Kristen Muslim?"

    Alla har rätt att bytta religion , och i vuxen ålder är fullt acceptabelt ... ty byter jag den till Islam nu då gör jag den självmant comprende??

    och vad är det då i dopet som TVINGAR att fortsätter vara kristen?


    att alla självmant ska kunna byta religion är väl en självklarhet, och att INGENJ ska straffas för att denne vill byta är väl också en sjäölvklarhet eller hur?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 18:22

    Jag blir ledsen när jag ser människor som utgår från att deras norm är den korrekta och normala, och dömmer ut andra för att de är annorlunda!!!
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  F.I.S.T 2010-04-14, 18:40

    Jag har oxå funderingar kring detta med slöja och burka osv. Men det är naturligt att vi funderar och tycker det är konstigt. Men däremot inte fördöma deras kultur.
    Det har vi inget att vinna på.
    För övrigt så tror jag vi blir hemmablinda. Tror att vårt sätt att leva är så överlägset genetemot tex Islam. För det första Anna, det du kallar för "tvinga"...
    Vilka är det som bestämmer i en vuxen barn relation, en förälder barn relation i Sverige ?? ... Är detta tvång ??

    Och man får gärna ha åsikter om detta..... det har jag oxå. MEN jag försöker även ifrågasätta mina egna åsikter, syna dom, och se efter om jag kanske kan se det från nåt annat håll. Det kan hända ofta då att man INTE förändrar sin åsikt, MEN det är alltid viktigt att ifrågasätta ... inte bara andra kulturer, utan även egna värderingar ... sånt skapar utveckling.

    Man kan tycka saker om Islam och slöjor,... och jämställdhet där... Men titta lite närmare med lupp på hur vi lever i väst !
    Hur många skilsmässor har vi i väst jämfört med islamländer ?? ... och vilka blir i första hand drabbade av det ... jo barnen.

    Så jag ifrågasätter benämningen tvång här !

    Och ibland kan man bara betrakta och konstatera ... Jaha så tänker dom, så tänker inte jag
    Regndrottning
    Regndrottning


    Antal inlägg : 6691
    Join date : 09-02-16
    Age : 66
    Ort : Halmstad

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Regndrottning 2010-04-14, 19:36

    Jag har läst att kvinnor i Saudiarabien tycker synd om vi kvinnor i västvärlden.

    När de går trygga i sina chadora så måste vi, stackars kvinnor, klä oss utmanande, sminka oss och ställa oss till allmän beskådan av vem som helst. vi är alltid tillgängliga för främmande mäns lustar.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 19:48

    I muslimska, och även andra, länder är de ofta förfärade över den överexploateringen som kvinnan får stå ut med i väst! Lägg därtill statistiken över våldtäckter, kvinnovåld och liknande, där väst leder statistiskt. Klart de är förfärade...

    Under mina resor i muslimska länder har det varit väldigt skönt att slippa reklamafficher som H&M stup i kvarten! Befriande är ett bra ord!

    Sen finns det givetvis negativa konsekvenser för kvinnor i deras samhälle på andra sätt. Men det finns inget som säger att just VÅRT SÄTT är det som är bäst!
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-14, 22:18

    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:

    Nej jag tror inte det eftersom barn är barn och vill ofta ha det som andra barn. Barn är rädda för att bli mobbade och slöjan kan vara en anledning till att barn blir mobbade. Sen tycker jag att det är konstigt att i svenska skolan dela upp barnen o olika grupper. Varför ska dessa muslimska flickor bli särbehandlade när det gäller detta? Det är ju faktiskt Sverige och ett fritt land som vi lever i. Vi lever inte i ett muslimskt land...


    Eftersom jag tror att dom flesta flickor faktisk är tvingade att bära slöja så anser jag inte att dessa flickor ska tvingas att bara slöja i skolan och då menar jag barn.



    Om alla skall rätta sig efter jantelagen får vi ett väldigt tråkigt samhälle må jag säga...

    Jag tvivlar starkt på att barn blir tvingade på en slöja i Sverige. Det förekommer troligen, men jag tror inte det är speciellt utbrett...

    Det har forskats lite i detta, och jag frågade en av de som forskade när jag läste teologi i Uppsala. Mycket av detta med slöja, och andra synliga tribut för sin gamla kultur, oftast är en KONSEKVENS av utanförskapet. Alltså inte orsaken till detta!

    Skolorna har inga större problem med slöjan, är min erfarenhet. Med samtal så förstår alla i klasserna att det är så det är, och det accepteras. Det handlar inte om någon särbehandling alls, att de har slöja på. Däremot blir det negativ särbehandling om de skall tvinga sig av med denna - enbart för ett principskäl!

    Frågan jag ställde dig var, bland andra, om du är för ett slöjförbud i skolan?


    Vart får du det ifrån att jag är för ett slöjförbud i skolan? Nej jag tror inte på förbud men slöja får heller inte vara tvång.
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-14, 22:19

    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    KickTheRasist skrev:Bra inlägg ANNA . Men vi kan säge så här också ..


    Jag tycker synd om barn som blir påtvingade att vara kristendomens tjänare och det förblir dem genom dop inte sant??

    vilka förblir det genom dop, har man inte tron på en levande gud är man inte religiös, som ex kristen, eller muslim, båda beteckningarna är något som förutsätter att de har en gud de tror på, och det är bara Islam som förespråkar dödsstraff för dem som lämnar religionen.

    men jag har INGET till övers för de föräldrar som genom hot och straff påtvingar sina barn en religion...
    sedan kvittar det vilken religion detta rör sig om


    På ett sätt blir man ju det om man döps som bebis. Nej sant: Ingen ska bli påtvingad religion!

    är du döpt som bäbis?
    tror du att GUD finns och att jesus lever?

    om du uppfyller BÅDA dessa kriterier är du Kristen, men uppfyller du bara det första är du INTE kristen...

    Själv är jag motståndare till barndop eftersom detta barn inte själv tar det steget, det vore mer riktigt med enbart en barnvälsignelse om man ser det så....
    det är ju mer spom en önskan att det må gå detta barn väl i livet osv...

    samma sak med muslimer, de bör ta steget själva om de vill anse sig tillhöra denna religion och har tron att Allah är den ende guden och att Mohammed är hans profet, tror man inte detta ska man inte placeras i ett religiöst faqck


    Jag är döpt som 11 åring.
    Sniperace
    Sniperace


    Antal inlägg : 32948
    Join date : 09-02-16
    Age : 69

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 22:22

    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    KickTheRasist skrev:Bra inlägg ANNA . Men vi kan säge så här också ..


    Jag tycker synd om barn som blir påtvingade att vara kristendomens tjänare och det förblir dem genom dop inte sant??

    vilka förblir det genom dop, har man inte tron på en levande gud är man inte religiös, som ex kristen, eller muslim, båda beteckningarna är något som förutsätter att de har en gud de tror på, och det är bara Islam som förespråkar dödsstraff för dem som lämnar religionen.

    men jag har INGET till övers för de föräldrar som genom hot och straff påtvingar sina barn en religion...
    sedan kvittar det vilken religion detta rör sig om


    På ett sätt blir man ju det om man döps som bebis. Nej sant: Ingen ska bli påtvingad religion!

    är du döpt som bäbis?
    tror du att GUD finns och att jesus lever?

    om du uppfyller BÅDA dessa kriterier är du Kristen, men uppfyller du bara det första är du INTE kristen...

    Själv är jag motståndare till barndop eftersom detta barn inte själv tar det steget, det vore mer riktigt med enbart en barnvälsignelse om man ser det så....
    det är ju mer spom en önskan att det må gå detta barn väl i livet osv...

    samma sak med muslimer, de bör ta steget själva om de vill anse sig tillhöra denna religion och har tron att Allah är den ende guden och att Mohammed är hans profet, tror man inte detta ska man inte placeras i ett religiöst faqck


    Jag är döpt som 11 åring.

    valde du själv detta, tror du IDAG på en levande gud och en uppstånden jesus?
    dvs tror du på trosbekännelsen, jag tror på gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare osv osv?

    Isåfall kan du kalla dig kristen, om inte så är du inte längre kristen och bör istället kalla dig ex agnostiker eller kanske till och med ateist
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-14, 22:23

    Dao skrev:Ärligt talat förstår jag inte problematiken här.

    Anna har fått för sig att barnen blir tvingade till något av sina föräldrar. Inget tyder på att slöjorna är mer tvång än andra saker som ingår i en barns uppfostran.

    Sedan detta med att bada tillsammans.

    MÅSTE verkligen tjejer och killar bada tillsammans?


    Jag har INTE fått för mig att det är så för alla muslimska flickor men för många tror jag det Dao. Sen så när vi lever i Sverige så ska vi väl kunna bada tillsammans oavsätt kulturer? Framför allt barnen i skolorna borde väl få lära sig simma?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-14, 22:24

    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    KickTheRasist skrev:Bra inlägg ANNA . Men vi kan säge så här också ..


    Jag tycker synd om barn som blir påtvingade att vara kristendomens tjänare och det förblir dem genom dop inte sant??

    vilka förblir det genom dop, har man inte tron på en levande gud är man inte religiös, som ex kristen, eller muslim, båda beteckningarna är något som förutsätter att de har en gud de tror på, och det är bara Islam som förespråkar dödsstraff för dem som lämnar religionen.

    men jag har INGET till övers för de föräldrar som genom hot och straff påtvingar sina barn en religion...
    sedan kvittar det vilken religion detta rör sig om


    På ett sätt blir man ju det om man döps som bebis. Nej sant: Ingen ska bli påtvingad religion!

    är du döpt som bäbis?
    tror du att GUD finns och att jesus lever?

    om du uppfyller BÅDA dessa kriterier är du Kristen, men uppfyller du bara det första är du INTE kristen...

    Själv är jag motståndare till barndop eftersom detta barn inte själv tar det steget, det vore mer riktigt med enbart en barnvälsignelse om man ser det så....
    det är ju mer spom en önskan att det må gå detta barn väl i livet osv...

    samma sak med muslimer, de bör ta steget själva om de vill anse sig tillhöra denna religion och har tron att Allah är den ende guden och att Mohammed är hans profet, tror man inte detta ska man inte placeras i ett religiöst faqck


    Jag är döpt som 11 åring.

    valde du själv detta, tror du IDAG på en levande gud och en uppstånden jesus?
    dvs tror du på trosbekännelsen, jag tror på gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare osv osv?

    Isåfall kan du kalla dig kristen, om inte så är du inte längre kristen och bör istället kalla dig ex agnostiker eller kanske till och med ateist


    Jag ville det själv ja. Jag vill inte gå in och berätta om min tro eller inte härinne...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-14, 22:40

    Dao skrev:Jag blir ledsen när jag ser människor som utgår från att deras norm är den korrekta och normala, och dömmer ut andra för att de är annorlunda!!!


    Jag dömmer absolut inte ut andra.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 22:46

    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:

    Nej jag tror inte det eftersom barn är barn och vill ofta ha det som andra barn. Barn är rädda för att bli mobbade och slöjan kan vara en anledning till att barn blir mobbade. Sen tycker jag att det är konstigt att i svenska skolan dela upp barnen o olika grupper. Varför ska dessa muslimska flickor bli särbehandlade när det gäller detta? Det är ju faktiskt Sverige och ett fritt land som vi lever i. Vi lever inte i ett muslimskt land...


    Eftersom jag tror att dom flesta flickor faktisk är tvingade att bära slöja så anser jag inte att dessa flickor ska tvingas att bara slöja i skolan och då menar jag barn.





    Om alla skall rätta sig efter jantelagen får vi ett väldigt tråkigt samhälle må jag säga...

    Jag tvivlar starkt på att barn blir tvingade på en slöja i Sverige. Det förekommer troligen, men jag tror inte det är speciellt utbrett...

    Det har forskats lite i detta, och jag frågade en av de som forskade när jag läste teologi i Uppsala. Mycket av detta med slöja, och andra synliga tribut för sin gamla kultur, oftast är en KONSEKVENS av utanförskapet. Alltså inte orsaken till detta!

    Skolorna har inga större problem med slöjan, är min erfarenhet. Med samtal så förstår alla i klasserna att det är så det är, och det accepteras. Det handlar inte om någon särbehandling alls, att de har slöja på. Däremot blir det negativ särbehandling om de skall tvinga sig av med denna - enbart för ett principskäl!

    Frågan jag ställde dig var, bland andra, om du är för ett slöjförbud i skolan?


    Vart får du det ifrån att jag är för ett slöjförbud i skolan? Nej jag tror inte på förbud men slöja får heller inte vara tvång.

    Så det du EGENTLIGEN ogillar är all form av TVÅNG!?

    Frågan är då - varför du utgår från att de som bär slöja gör det av tvång! Du skriver att du "förstår att de inte vill bli mobbade". Men skall vi alla verkligen rätta oss efter vad mobbarna anser? Är det då ett fritt val vi talar om här?

    Vad är det som gör att du tror att tjejer inte kan ta ställning själva om de vill ha slöja eller inte?

    Den vanligaste inställningen bland muslimer är att det är upp till den individuella kvinnan att själv avgöra, och i muslimska samhällen kan flickor knappt bärga sig innan de får ta på sig sin slöja!

    Varför skulle det vara annorlunda här?
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 22:48

    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:Ärligt talat förstår jag inte problematiken här.

    Anna har fått för sig att barnen blir tvingade till något av sina föräldrar. Inget tyder på att slöjorna är mer tvång än andra saker som ingår i en barns uppfostran.

    Sedan detta med att bada tillsammans.

    MÅSTE verkligen tjejer och killar bada tillsammans?


    Jag har INTE fått för mig att det är så för alla muslimska flickor men för många tror jag det Dao. Sen så när vi lever i Sverige så ska vi väl kunna bada tillsammans oavsätt kulturer? Framför allt barnen i skolorna borde väl få lära sig simma?

    Ja, det är ett problem att många barn inte ha möjlighet att leva fritt, oavsett religiös eller etnisk tillhörighet på familjen! Att kunna bada tillsammans är inte detsamma att de MÅSTE bada tillsammans.

    Varför tror du att kvinnor inte kan lära sig simma om inte pojkar finns i bassängen också? Eller menar du tvärt om?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-14, 22:49

    Dao skrev:Alltså! Det FINNS inga direkta problem med att en del har slöjor och att alla inte kan eller vill bada tillsammans med andra könet!

    Det får inte bli en kamp mellan ytterligheter här; antingen skall invandrarna bli "riktiga svenskar" med allt vad det innebär, eller också skall de låsa in sig i särskilda getton och gå i särskilda skolor, etc...

    Varför det skulle vara mer fel med slötvång än med slöjförbud är en av flera saker jag inte förstår i denna debatten!


    Det jag menar om det här med slöjor eller inte är just att det flickorna/ kvinnor i Sverige ska inte tvingas att bära detta eftersom vi lever i ett så fritt land som Sverige. I Sverige så måste flickorna/kvinnorna få bestämma detta själva.
    Dao
    Dao


    Antal inlägg : 26567
    Join date : 09-02-20

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Dao 2010-04-14, 22:51

    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:Jag blir ledsen när jag ser människor som utgår från att deras norm är den korrekta och normala, och dömmer ut andra för att de är annorlunda!!!


    Jag dömmer absolut inte ut andra.

    Du anser att de annorlunda skall anpassa sig efter mobbingkulturen, vilket var det du skrev tidigare! Eller misstolkade jag dig?

    Ärligt talat tycker jag du fixerar dig lite väl mycket på ett tygstycke på hjässan. Varför skulle den representera ett större tvång än andra tygstycken på kroppen?

    Varför är vår norm här, där kvinnor tvingas exploatera sig, och/eller jämföra sig med andra som gör detta, den som alla måste anpassa sig efter?
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-14, 22:59

    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:Ärligt talat förstår jag inte problematiken här.

    Anna har fått för sig att barnen blir tvingade till något av sina föräldrar. Inget tyder på att slöjorna är mer tvång än andra saker som ingår i en barns uppfostran.

    Sedan detta med att bada tillsammans.

    MÅSTE verkligen tjejer och killar bada tillsammans?


    Jag har INTE fått för mig att det är så för alla muslimska flickor men för många tror jag det Dao. Sen så när vi lever i Sverige så ska vi väl kunna bada tillsammans oavsätt kulturer? Framför allt barnen i skolorna borde väl få lära sig simma?


    Ja, det är ett problem att många barn inte ha möjlighet att leva fritt, oavsett religiös eller etnisk tillhörighet på familjen! Att kunna bada tillsammans är inte detsamma att de MÅSTE bada tillsammans.

    Varför tror du att kvinnor inte kan lära sig simma om inte pojkar finns i bassängen också? Eller menar du tvärt om?



    Ja jag har hört att en del flickor säger ifrån sig simundervisningen i och med att dom inte får vara med för föräldrarna. Det måste vara så att dessa tjejer måste få bestämma det själva om dom ska vara med eller inte. Det ska inte föräldrar bestämma.

    När jag hade mina barn i en skola med mest invandrarbarn i så fick inte en del invandrarbarn vara med på ex julfester och så heller och det säkert pga att det är en kristen högtid. Det var inte i kyrkan som festen skulle vara utan i skolan med jultomte och så. Kontentan blev i den klassen att den blev mycket splittrad.

    I dag så går inte mina söner på den skolan, dels pga att dom hade för mycket problem där, min minsta blev mobbad också. Det var en väldigt tuff atmosfär i den klassen.

    I dag går mina pojkar på en skola där det är mer blandad och den skolan är mycket bättre än den förra skolan som dom gick i och barnen trivs nu mot vantrivsel förut...
    avatar
    ANNA2LINK


    Antal inlägg : 10893
    Join date : 09-02-17

    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-14, 23:01

    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:Jag blir ledsen när jag ser människor som utgår från att deras norm är den korrekta och normala, och dömmer ut andra för att de är annorlunda!!!


    Jag dömmer absolut inte ut andra.

    Du anser att de annorlunda skall anpassa sig efter mobbingkulturen, vilket var det du skrev tidigare! Eller misstolkade jag dig?

    Ärligt talat tycker jag du fixerar dig lite väl mycket på ett tygstycke på hjässan. Varför skulle den representera ett större tvång än andra tygstycken på kroppen?

    Varför är vår norm här, där kvinnor tvingas exploatera sig, och/eller jämföra sig med andra som gör detta, den som alla måste anpassa sig efter?


    Du missförstår mig. Jag har skrivit om orsaken förut. Det ska vara FRITT i Sverige för flickor att använda slöja eller inte!!!

    Sponsored content


    Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 2 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-05-15, 13:05