F.I.S.T skrev: ANNA2LINK skrev: F.I.S.T skrev: ANNA2LINK skrev: F.I.S.T skrev: lazy skrev: Jag förstår inte riktigt hur USA kom in i det här. USA är inte direkt ett föregångsland när det gäller mycket, trotts detta så "lyssnar" vi på det landet. Vet inte vad du vill att jag ska kommentera här?
ANNA, USA är "stora satan" och Israel är "lilla satan" och alla diskussioner, oavsett vad de än har handlat om innan, måste ha med en av de här två.
Nej så är det inte !
... exemplet finns med som en jämförelse....och att jag ifrågasätter om det verkligen är förlorandet av våra traditioner det handlar om....
eller om det är vissa traditioner vi inte gillar, och vissa vi är rädda för...
Så om det vore för att Anna var ledsen över att vi förlorar våra traditioner, skulle Anna vara tokdeprimerad över all tradition vi tagit över från USA, och lagt våran åt sidan....
Anna ....Jag har inte påstått att du varken gillar eller ogillar USA... läs jämförelsen, ang USA, Sverige, och traditioner !
Jag kan känna mig ledsen för både och F.I.S.T.
Okej .... Vad är då Svenska traditioner ? .... vad är svenskt ? det är en intressant fråga..
När du synar i princip ALLA "traditioner" vi har i Sverige, så har de någon gång Anammats eller snappats upp från utlandet, eller invandrare ...
Det senaste exemplen har ju med Mammon att göra Halloween kom som RC konstaterade från USA nyligt.... varför, för att USA tycker vi ska ha en mysig tradition ? .. Nej för att det är big business... thats why....
Svenska tratitioner är framförallt midsommar, kräftpremiär(som människor gör hur som helst med i dag), Skolavslutningar i kyrkan i en del skolor... Ja det var lite av dom svenska traditionerna... Har du någon tradition att tillägga F.I.S.T?
För det första så är min poäng att traditioner förändras genom århundradena ... och påverkas av olika kulturer, invandrare och genom resor i världen.. och därför är det lika svårt och meningslöst att försöka utröna vad som är Svenska traditioner eller inte ... Lika svårt och onödigt som det är att försöka tala om hur man skall vara, eller klä sig för att räknas som svensk.
För det andra så de två traditionerna Kräftpremiär och Midsommarfirande skiljer sig så till vida, från skolavslutningen, att de är HELT FRIVILLIGA....
Alltså ... Utifrån att det är så få kristna svenskar, så förstår jag inte vikten av att vara i kyrkan på den officiella avslutningen....
Hade vi varit 80 % religiösa Svenskar, hade det inte funnits lika många argument för att skippa skolavslutningen i kyrkan...
Och vad gäller de traditioner du tog upp, så har Midsommar långväga historiska anor,,... MEN har förändrats genom åren ... den oxå...http://sv.wikipedia.org/wiki/Midsommar
Och vad gäller kräftpremiären så uppkom den som ett förbud mot att fiska kräftor under sommaren, för att inte utrota kräftan...http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4ftpremi%C3%A4r
Båda är dock högst frivilliga.. och har inget med den statliga skolgången att göra...