F.I.S.T 2010-04-20, 23:42
croz skrev: x-medborgare skrev:Jag har umgåtts och levt med invandrare större delen av mitt liv.
Känner så många varit på både brölopp och muslimska begravningar föreningar film kvällar.
Jag har läst både koranen och bibeln. Haft flitiga samtal med en imam från urganda. mmm
Jag tänker inte utse mig som expert.
men känner mig ändå väl förtrogen med muslimer.
Levt med arbets kamrater ja hela mitt vuxnaliv har det funnits invandre runt mig.
Ja det finns många kvinnor som vill ha sin slöja dom känner samhörighet till sig gud familj.
Det finns kvinnor som inte vill ha slöja men tvingats till det vid giftemål.
Jo det finns äktenskap som är som våra man och hustru hjälper varandra i vardagen.
Det finns äktenskap där männen är tyranner.
Just som oss.
Det finns visst heders brott mot kvinnor alla blir inte mördade får sitt ansikte förstört eller sitter i rullstol.
Det finns tvångs äktenskap likväll som äktenskap dom själva valt vissa lyckade andra misslyckade.
Det finns kvinnor som är medelpunkt vid träffar och middagar det finns kvinnor som vackwert får vänta i köket tills män och gäster ätit klart.
Det finns säkerligen lika många tolkningar av islam bland brukarna själv som det fins människor.
Exakt som oss.
Det finns idioter och det finns fantastiska människor.
och det finns visst slöjbarn i vanliga kommunala skolor ja vissa blir retade andra inte.
Troligtvis gäller samma kreterier här som alltid när nån mobbar.
Vem är motaglig för mobbing.
Vill nog skriva ännu mera men ska gå ut med hundrana.
Men i stort sätt det finns alla sorter exakt som hos oss
Håller med.
Jag håller även med om att vi måste jobba för att få bort hedersvåld och tvång av olika saker. Jag tror att rätt väg att gå är att upplysa de människor som känner att de måste tvinga sina döttrar/fruar att bete sig på ett visst sätt att de har andra val. Jag tror på upplysning, information och att visa hur vi har det i sverige. Jag tror inte på förbud, det är för diktaturer..
Håller med nästan 100% ... men reserverar mig för "visa hur vi har det i Sverige"
Först bör vi nog syna oss själva ganska kraftigt och se hur vårat samhälle är innan vi slår oss för bröstet och säger att så här vill vi att ni ska vara !!
Men just vad gäller hedersvåldet.... som är ett STORT problem där det förekommer, om än inte Islamrelaterat ..., så bör det belysas...
Men det ter sig lite löjligt och förmätet med alla våra våldtäkter, våldsbrott mord på kvinnor mord på män, visa dem hur de skall vara .... sånt bör vi vara försiktig med ..
Bättre då med inställningen Dom har massor att lära av oss .... Vi har massor att lära av dom !!