ANNA2LINK skrev:Ja jag har hört att en del flickor säger ifrån sig simundervisningen i och med att dom inte får vara med för föräldrarna. Det måste vara så att dessa tjejer måste få bestämma det själva om dom ska vara med eller inte. Det ska inte föräldrar bestämma.
När jag hade mina barn i en skola med mest invandrarbarn i så fick inte en del invandrarbarn vara med på ex julfester och så heller och det säkert pga att det är en kristen högtid. Det var inte i kyrkan som festen skulle vara utan i skolan med jultomte och så. Kontentan blev i den klassen att den blev mycket splittrad.
I dag så går inte mina söner på den skolan, dels pga att dom hade för mycket problem där, min minsta blev mobbad också. Det var en väldigt tuff atmosfär i den klassen.
I dag går mina pojkar på en skola där det är mer blandad och den skolan är mycket bättre än den förra skolan som dom gick i och barnen trivs nu mot vantrivsel förut...
I Sverige är barn inte myndiga innan de fyllt 18! Fram tills dess är det föräldrarna som har hela ansvaret! Det ÄR föräldrarnas rätt att bestämma dessa saker, såtillvida du inte anser att just invandrarföräldrar inte skall ha den rätten!
Detta är trots allt ganska ovanligt, och i de flesta fallen går det att hitta en lösning för alla parter genom samtal.
Tråkigt med din erfarenhet med dina barn! Jag har ganska god insikt hur skolorna fungerar, och jag har aldrig kommit i kontakt med sådana inställningar som du skriver - och då har jag jobbat i invandrartäta skolor. Synd att den unika erfarenheten skall spegla hela din bild av invandrarna, i sådana fall, då speciellt då det antagligen är ett undantag...
Den erfarenhet du har visar just problemet med segregeringen, dock! Fördomar florerar från alla håll, om man inte kan leva tillsammans...
Senast ändrad av Dao den 2010-04-14, 23:24, ändrad totalt 1 gång