Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+20
fingubben
Potatiskungen
DMustaine
berralarzon
Kakmonstret
RedCloud
pompoo
croz
Secrist
Corven
MartinLindgren
Regndrottning
x-medborgare
lazy
KickTheRasist
Sniperace
F.I.S.T
Infra
Dao
ANNA2LINK
24 posters

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 4 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  Dao 2010-04-15, 01:51

ANNA2LINK skrev:Ja men snälla Dao jag har aldrig skrivit att jag inte accepterar det.

Just därför jag frågade! Dina andra slutsattser tslade verkligen inte sitt tydliga språk här...
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 4 Empty Sv: Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja...

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 01:57

Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Ja men snälla Dao jag har aldrig skrivit att jag inte accepterar det.

Just därför jag frågade! Dina andra slutsattser tslade verkligen inte sitt tydliga språk här...

Jag tycker själv att jag har varit tydlig ifrån början. Om jag inte hade accepterat det så skulle jag säkert ha skrivit det på ett tydligare sätt då.
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2010-04-15, 02:04

Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Jo jag förstår men "blotta sig" ska dessa tjejer, barn få göra om dom vill. Av egen fri vilja. det är ju barn det handlar om.

Får barn blotta vad de vill som de vill? Så när föräldrarna vill hindra barnen att blotta sig, så håller de på med tvång?

Snälla du, vad är det du sitter och skriver Anna?

Du missförstår mig hela tiden Dao. Inte blottar man sig om man visar håret över huvutaget igentligen, tycker du det? Nu kanske det är så att muslimer anser det, tydligen...

Sen skriver jag det en gång till: Muslimska flickor/barn ska inte tvingas av sina föräldrar att bära slöja, jag anser inte det utan dom ska få välja det själva om dom vill bära slöja eller inte. Vi lever i Sverige där alla gör som dom vill(dock inte visa brösten eller visa sig naken hur som helst).
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 4 Empty Upp

Inlägg  Secrist 2010-04-15, 07:38

"Tvång" ?

.... Vem är det som barn ser upp till och försöker efterlikna ? .. jo föräldrar !

Så att unga killar och tjejer som kommer från hårt traditionstyngda hem med närmast medeltida krav skulle aldrig få för sig att se upp till och vilja efterlikna sina betydligt mer fria svenska kompisar? Tyvärr är knytis en av dem som bidrar till bevarandet av hedersvåldet genom att blunda för problemen.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 09:42

ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:
    ANNA2LINK skrev:Jo jag förstår men "blotta sig" ska dessa tjejer, barn få göra om dom vill. Av egen fri vilja. det är ju barn det handlar om.

Får barn blotta vad de vill som de vill? Så när föräldrarna vill hindra barnen att blotta sig, så håller de på med tvång?

Du missförstår mig hela tiden Dao. Inte blottar man sig om man visar håret över huvutaget igentligen, tycker du det? Nu kanske det är så att muslimer anser det, tydligen...

Sen skriver jag det en gång till: Muslimska flickor/barn ska inte tvingas av sina föräldrar att bära slöja, jag anser inte det utan dom ska få välja det själva om dom vill bära slöja eller inte. Vi lever i Sverige där alla gör som dom vill(dock inte visa brösten eller visa sig naken hur som helst).

För DIG är det nog så att du inte känner dig blottad för att du visar håret, Anna. Det är det inte för mig heller! Men skall det verkligen bestämma att andra måste hysa samma känslor? VISSA muslimer känner så! Det är inget man välger att ANSE, utan en känsla.

Generellt är det så att flickor väljer själva om de vill bära slöja eller inte, även i den muslimska världen. Bara några extrema länder har tvång i lagen. Det är alltså inget STORT problem alls. Inte större än att det finns lika många, procentuellt, andra föräldrar som tvingar på sina barn en massa konstigheter!

Men min liknelse med att blotta brösten borde du väl ändå ha förstått!!! Du anser inte att flickor skall få vara helt fria att blotta brösten hur som helst, men däremot håret - även om det strider mot familjens moral?

Vi HAR en åldersgräns där människor själva styr över sitt liv helt och hållet. Det är 18 år. Före det ÄR DET föräldrarna som bestämmer - och det är deras RÄTT! Även om de är muslimer!!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-15, 09:44

Secrist skrev:"Tvång" ?

.... Vem är det som barn ser upp till och försöker efterlikna ? .. jo föräldrar !

Så att unga killar och tjejer som kommer från hårt traditionstyngda hem med närmast medeltida krav skulle aldrig få för sig att se upp till och vilja efterlikna sina betydligt mer fria svenska kompisar? Tyvärr är knytis en av dem som bidrar till bevarandet av hedersvåldet genom att blunda för problemen.

Det finns inga familjer som har "medeltida krav"! Hur vet du att svenska killar och tjejer är mer fria?

Vilket problem är det du talar om?

Det är ett tygstycke på huvudet? Den innebär inga problem för någon!!!
    croz

Antal inlägg : 278

Inlägg  croz 2010-04-15, 10:03

ANNA2LINK skrev:
    Dao skrev:

Anna, du utgår från att andra människor känner som dig. Det är klart att föräldrarna måste få bestämma vad sina barn ska ha på sig..
    Skulle jag ha en tonårsdotter som gick i kort-kort och visa upp halva brösten i skolan så kan du ge dig på att jag med tvång skulle se till att hon täckte sig.
    Secrist
    Secrist

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 4 Empty Krav

Inlägg  Secrist 2010-04-15, 10:17

Det finns inga familjer som har "medeltida krav"! Hur vet du att svenska killar och tjejer är mer fria?

Och att unga tjejer som gifts bort med tvång med sina kusiner på sommarloven är inte heller något problem? Hur vanligt är det att svenska killar eller tjejer dödas av hela släkten för att bevara familjens heder?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Antal inlägg : 17511

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 10:19

Secrist skrev:Det finns inga familjer som har "medeltida krav"! Hur vet du att svenska killar och tjejer är mer fria?

Och att unga tjejer som gifts bort med tvång med sina kusiner på sommarloven är inte heller något problem? Hur vanligt är det att svenska killar eller tjejer dödas av hela släkten för att bevara familjens heder?

Hur var det secrist ?? .... hittills har hela tråden handlat om burka, men det är klart, blev det för svårt kan man ju som du ta till metoden att byta ämne
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 10:40

FIST skrev:"Tvång" ?

Secrist skrev:Så att unga killar och tjejer som kommer från hårt traditionstyngda hem

Hårt traditionstyngda ??? ... allt du gör här är att du lägger en högst personlig uppfattning om att tradition över huvud taget skulle vara något negativt.... då måste det ju innebära även svensk och amerikansk tradition ???... (den senare tar jag upp med tanke på att det i Sverige tas efter USA i mycket, utan att ifrågasätta vad vi tar efter)

Secrist skrev:med närmast medeltida krav skulle aldrig få för sig att se upp till och vilja efterlikna sina betydligt mer fria svenska kompisar?

Vill du prata medeltida saker kan du diskutera med monstret och hans längtan tillbaka till feodalväsendet och kungamakt !!
    Självklart sneglar utländska barn på sina skolkamrater, och vill ta efter vissa saker.... Det gör svenska barn med andra svenska barn ! Det gör Svenska barn med utländska barn. Men så länge barn är barn så är det föräldrar som har det övergripande ansvaret. Och är de som skall och bör sätta gränser för sina barn.

Secrist skrev:Tyvärr är knytis en av dem som bidrar till bevarandet av hedersvåldet genom att blunda för problemen.

Så om jag anser att det går ifrågasätta huruvida folk från andra länder TVINGAR sina barn att bära slöja, och sätter det i perspektiv till våra egna uppfostringsmetoder, då anser Secrist att jag bidrar till hedersvåld ? .. var vänlig utveckla och förklara hur du får ihop det ?

Anna skrev:Föräldrar ska inte tvinga barn till framför allt förbjudna saker
    I denna mening vad syftar du till ? ... vem tvingar vem till vad, som är förbjudet av vem ?

Anna skrev:Jag tror att detta med slöja är ett stort hinder för vuxna kvinnor när dom söker jobb och dyl. Jag är ganska säker på att många av dessa ´muslimska barn inte har det lätt i skolorna heller pga slöjan. Jag tror att slöjan är ett stort hinder för dom överhuvudtaget i det svenska samhället och i övriga västvärlden.

Det är det här som eg faller med hela ditt resonemang Anna, du TROR !!

Anna skrev:Givetvis ska flickor/kvinnor få bestämma själva över detta,men jag tror att i alltför många fall så är det just tvång och tvång är fel.

På vilket sätt kan du påvisaatt det skulle vara tvång, utöver vad du tror ?
    Och på vilket sätt kan du påvisa att det är tvång i deras kultur, och att föräldrar i Sverige inte tvingar sina barn ? .... var är skillnaden ?

Croz skrev:Anna, du utgår från att andra människor känner som dig. Det är klart att föräldrarna måste få bestämma vad sina barn ska ha på sig..
    Skulle jag ha en tonårsdotter som gick i kort-kort och visa upp halva brösten i skolan så kan du ge dig på att jag med tvång skulle se till att hon täckte sig.

Tycker likadant
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-04-15, 10:48

ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    ANNA2LINK skrev:
    Sniperace skrev:
    KickTheRasist skrev:Bra inlägg ANNA . Men vi kan säge så här också ..

Jag tycker synd om barn som blir påtvingade att vara kristendomens tjänare och det förblir dem genom dop inte sant??

vilka förblir det genom dop, har man inte tron på en levande gud är man inte religiös, som ex kristen, eller muslim, båda beteckningarna är något som förutsätter att de har en gud de tror på, och det är bara Islam som förespråkar dödsstraff för dem som lämnar religionen.

men jag har INGET till övers för de föräldrar som genom hot och straff påtvingar sina barn en religion...
    sedan kvittar det vilken religion detta rör sig om

På ett sätt blir man ju det om man döps som bebis. Nej sant: Ingen ska bli påtvingad religion!

är du döpt som bäbis?
    tror du att GUD finns och att jesus lever?

om du uppfyller BÅDA dessa kriterier är du Kristen, men uppfyller du bara det första är du INTE kristen...

Själv är jag motståndare till barndop eftersom detta barn inte själv tar det steget, det vore mer riktigt med enbart en barnvälsignelse om man ser det så....
    det är ju mer spom en önskan att det må gå detta barn väl i livet osv...

samma sak med muslimer, de bör ta steget själva om de vill anse sig tillhöra denna religion och har tron att Allah är den ende guden och att Mohammed är hans profet, tror man inte detta ska man inte placeras i ett religiöst faqck

Jag är döpt som 11 åring.

valde du själv detta, tror du IDAG på en levande gud och en uppstånden jesus?
    dvs tror du på trosbekännelsen, jag tror på gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare osv osv?

Isåfall kan du kalla dig kristen, om inte så är du inte längre kristen och bör istället kalla dig ex agnostiker eller kanske till och med ateist

Jag ville det själv ja. Jag vill inte gå in och berätta om min tro eller inte härinne...

med andra ord tvingades du inte, men jag ser åldern som låg eftersom de både kristendomen, islam och judendomen har sina religiösa sådana när de fyllt tolv sedan gammalt (där denne invigs i tron som konfirmation, bar mitzva och vad de nu kallar det i Islam, men dessa tre har alla sådana)

men det jag ville peka på är att religiositeten är till 100% ditt eget val, har du tappat tron är du inte längre kristen, precis som när en moderat tappar tron på moderaterna och blir folkpartist då är denne inte längre moderat
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-15, 10:53

Corven skrev:Ska jag vara helt ärlig. så önskar jag att jag hade makten att tvinga på mina barn mina önskemål om klädstil Smile

Eller min yngste son i alla fall Smile

JAvisst, men du GÖR inte det, precis som att jag ville INTE att min dotter skulle spöka ut sig som punkare med massor av svart runt ögonen, men jag hindrade INTE henne.

men det finns väl ändå INGEN som inte vet att det FINNS en massa flickor som TVINGAS bära slöja av sina föräldrar, flickor som när de kommit hemifrån tar av sig den, men som det sedan skvallras på osv

vad ska tanken vara om det?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-15, 10:58

Jag förstår att du inte förstår min fråga - men den är naturlig, då du kräver att kvinnor skall fritt kunna blotta sig - bara för att det passar in i ditt normsystem! Föräldrarna skall alltså inte kunna förbjuda sina flickor att blotta sig!
    att blotta sig är förbjudet i lag, det räknas som förargelseväckande beteende om detta görs i en skolsal eller i sammhället i allmänhet, UTOM på badstrand (när det gäller visa brösten, är det blotta även könet är det alltid det utom på platser där detta är tillåtet som ex nakenbad)
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 11:03

Sniperace skrev:

Jag förstår att du inte förstår min fråga - men den är naturlig, då du kräver att kvinnor skall fritt kunna blotta sig - bara för att det passar in i ditt normsystem! Föräldrarna skall alltså inte kunna förbjuda sina flickor att blotta sig!
    att blotta sig är förbjudet i lag, det räknas som förargelseväckande beteende om detta görs i en skolsal eller i sammhället i allmänhet, UTOM på badstrand (när det gäller visa brösten, är det blotta även könet är det alltid det utom på platser där detta är tillåtet som ex nakenbad)

Vad är din poäng ? ....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-15, 11:13

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Vad är din poäng ? ....

fattar du inte?

nå då ska jag försöka förklara.

Här jämförs att visa håret och att blotta sig, att blotta sig är förbjudet i svensk lag, att visa håret är fullt tillåtet i svensk lag.

förstår du inte nu så be någon annan läskunnig förklara för dig så ska du se att det nog blir bra
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 11:24

Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Vad är din poäng ? ....

fattar du inte?

Här jämförs att visa håret och att blotta sig, att blotta sig är förbjudet i svensk lag, att visa håret är fullt tillåtet i svensk lag.

förstår du inte nu så be någon annan läskunnig förklara för dig så ska du se att det nog blir bra

Ja ha ... du har vaknat på fel sida idag ?? .. det hände alla !! Cool

Jag ställde en fråga, och du kände dig nödgad att ifrågasätta min läsförståelse i detta fall...

Det du här beskriver är svensk lagstiftning !! ... men du presenterar ingen åsikt eller argument !

Om det är påståendet: "Här jämförs att visa håret och att blotta sig, att blotta sig är förbjudet i svensk lag, att visa håret är fullt tillåtet i svensk lag"

Så frågar jag fortfarande vad du vill ha sagt med detta ?
    För det är nämligen så att jämförelsen har en poäng som många här förbiser... och det är att VI sätter gränsen för vad som är tillåtet enligt lag, OCH vad VI tycker är moraliskt riktigt...

Vad ger oss då rätten att om folk inom Islam drar gränsen på ett annat plan, att de skall skyla sig mer... vad ger oss rätten att fördöma detta ?

Och är vi alldeles säkra på det, att vår gräns är bättre ??

Titta på våldtäktsstatistiken i Sverige och västvärlden ... och att det ofta drabbar unga tjejer

Är vi alldeles säkra ?
    pompoo

Antal inlägg : 13

Inlägg  pompoo 2010-04-15, 11:28

ANNA2LINK skrev:Utan att vara rasist så händer det att jag bli lite ledsen över när jag ser muslimska flickor bära slöja i det svenska samhället och då menar jag barn. Barn i Sverige borde få vara just barn och bestämma själva här. Faktum är ju att det är så att dessa muslimska flickor inte får vara med i simhallar när klasser badar och dyl. Detta kan jag faktikt bli irriterad på. Varför är det så?

Förbjuder Islam sina flickor att bada med andra barn så anser jag att detta är fel och jag anser att det är fel att dessa flickor ibland är täckta med slöja och det ibland också är mot sin vilja. Detta med slöja bör vara frivilligt och jag är ganska säker på att i dom flesta fallen är det inte det.

Det finns dom muslimska kvinnor som bär slöja pga att dom vill. Men hur ska vi veta om dom bär det pga sin vilja eller att dom är tvingade av det hemifrån?

Slöjan får aldrig vara ett tvång. Men tyvärr så tror jag att det är det i dom flesta fallen.

Det jag baserar mina tankar på är att om jag själv var muslim och kom till ett fritt land som Sverige så tror inte jag att jag skulle vilja bära slöja. jag skulle nog vilja anpassa mig till det land som jag bor i. Sen har jag sett mycket muslimska flickor(barn) som bär slöja...

Att det måste vara fritt att bära slöja eller inte i Sverige är självklart. Ärligt talat så tror jag inte att dom flesta muslimska flickor som är barn vill bära dessa utan dom är just tvingade till det många och det är fel.

Sen det här med att bada tillsammans måste ju barn få göra oavsätt kultur... I Sverige.

Kanske är det så att jag reagerar starkt på detta för att jag själv är kvinna som alltid har gjort så som jag vill själv och det måste vi kvinnor få göra oavsätt religion...
    Dessa muslimska flickor borde få vara med i badhuset och inte förbjudas att inte vara med...
    Jag hoppas att detta inte låter rasistiskt. Jag själv är inte rasist men man måste få tycka och tänka om saker här i Sverige utan att just vara det.

Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.
    croz

Antal inlägg : 278

Inlägg  croz 2010-04-15, 11:32

Tänk er en flicka som är 10 år gammal som vill sminka sig, bära en väldigt kort kjol och ha urringnig. Skulle vi se det som ett tvång och moraliskt fel om mamman satte på sitt barn kläder som hon känner sig bekväm med?
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 11:37

ANNA2LINK skrev:Utan att vara rasist så händer det att jag bli lite ledsen över när jag ser muslimska flickor bära slöja i det svenska samhället och då menar jag barn. Barn i Sverige borde få vara just barn och bestämma själva här. Faktum är ju att det är så att dessa muslimska flickor inte får vara med i simhallar när klasser badar och dyl. Detta kan jag faktikt bli irriterad på. Varför är det så?

Förbjuder Islam sina flickor att bada med andra barn så anser jag att detta är fel och jag anser att det är fel att dessa flickor ibland är täckta med slöja och det ibland också är mot sin vilja. Detta med slöja bör vara frivilligt och jag är ganska säker på att i dom flesta fallen är det inte det.

Det finns dom muslimska kvinnor som bär slöja pga att dom vill. Men hur ska vi veta om dom bär det pga sin vilja eller att dom är tvingade av det hemifrån?

Slöjan får aldrig vara ett tvång. Men tyvärr så tror jag att det är det i dom flesta fallen.

Det jag baserar mina tankar på är att om jag själv var muslim och kom till ett fritt land som Sverige så tror inte jag att jag skulle vilja bära slöja. jag skulle nog vilja anpassa mig till det land som jag bor i. Sen har jag sett mycket muslimska flickor(barn) som bär slöja...

Att det måste vara fritt att bära slöja eller inte i Sverige är självklart. Ärligt talat så tror jag inte att dom flesta muslimska flickor som är barn vill bära dessa utan dom är just tvingade till det många och det är fel.

Sen det här med att bada tillsammans måste ju barn få göra oavsätt kultur... I Sverige.

Kanske är det så att jag reagerar starkt på detta för att jag själv är kvinna som alltid har gjort så som jag vill själv och det måste vi kvinnor få göra oavsätt religion...
    Dessa muslimska flickor borde få vara med i badhuset och inte förbjudas att inte vara med...
    Jag hoppas att detta inte låter rasistiskt. Jag själv är inte rasist men man måste få tycka och tänka om saker här i Sverige utan att just vara det.

pompoo skrev:Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..

Ja det finns en sanning i detta oxå ... även om jag oxå tycker som jag skriver till svar under nästa stycke

pompoo skrev:jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion.
    Man kan tycka det, men frågan är var drar du gränsen mellan religion och vanlig livsåskådning, som icke religiösa självklart använder sig av för att uppfostra sina barn ?
    Vad jag säger är att Det är i princip omöjligt att inte färga sina barn med sina livsåskådningar, det sker automatiskt oavsett du är religiös eller inte. Och det är nog meningen att det ska vara så ... att föräldrarna efter bästa förmåga ska lära sina barn, vad de tycker är rätt..... annars blir det konstigt om föräldrar skulle uppfostra barn efter andras normer, eller utan normer...

pompoo skrev:Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.
    Instämmer !!.... fast skulle vilja baka in livsåskådning i detta !!!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-15, 11:46

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:
    F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Vad är din poäng ? ....

fattar du inte?

Ja ha ... du har vaknat på fel sida idag ?? .. det hände alla !! Cool

Jag ställde en fråga, och du kände dig nödgad att ifrågasätta min läsförståelse i detta fall...

Det du här beskriver är svensk lagstiftning !! ... men du presenterar ingen åsikt eller argument !

Om det är påståendet: "Här jämförs att visa håret och att blotta sig, att blotta sig är förbjudet i svensk lag, att visa håret är fullt tillåtet i svensk lag"

Så frågar jag fortfarande vad du vill ha sagt med detta ?
    För det är nämligen så att jämförelsen har en poäng som många här förbiser... och det är att VI sätter gränsen för vad som är tillåtet enligt lag, OCH vad VI tycker är moraliskt riktigt...

Vad ger oss då rätten att om folk inom Islam drar gränsen på ett annat plan, att de skall skyla sig mer... vad ger oss rätten att fördöma detta ?

Och är vi alldeles säkra på det, att vår gräns är bättre ??

Titta på våldtäktsstatistiken i Sverige och västvärlden ... och att det ofta drabbar unga tjejer

Är vi alldeles säkra ?

nej, inte fel sida på något sätt, men du visade klart att du inte lyckats förstå vad jag skrev, så det var väl mer aqtt du ville trycka ner mig lite eller?

för att det måste väl då vara så eftersom du tydligen ändå förstod?

vad gäller ditt andra resonemang avstår jag att kommentera
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Inlägg  RedCloud 2010-04-15, 11:47

Instämmer !!.... fast skulle vilja baka in livsåskådning i detta !!!

Målen för Religion A

Eleven skall
    kunna beskriva och förstå hur religion och livsåskådning tar sig uttryck i människors sätt att tänka och handla

känna till kristendomens och några andra världsreligioners och andra livsåskådningars grundläggande uttrycksformer, tro och idéer

kunna relatera religioners och andra livsåskådningars uttrycksformer, tro och idéer till problemsituationer i vardags- och yrkesliv

kunna samtala om problemsituationer i vardagen och i yrkeslivet utifrån en given etisk och moralisk utgångspunkt

kunna identifiera och ta ställning till sådant som befrämjar eller som strider mot grundläggande värden i samhället

kunna reflektera över andra människors olika sätt att tänka om liv, tro och etik

förstå vad de egna värderingarna betyder för självuppfattningen och för hur man uppfattar människor i sin omgivning
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-15, 11:49

Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.

detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?

jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...

och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...

du kanske är lika fördomsfull som de som är emot muslimer?

men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...
    F.I.S.T
    F.I.S.T

Inlägg  F.I.S.T 2010-04-15, 12:08

Sniperace skrev:

detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?

jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...

och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...

men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...

Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-15, 12:14

F.I.S.T skrev:
    Sniperace skrev:

Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!

Tyvärr är nog tvånget ändå större inom just Islam när det gäller detta, det är inte bra att blunda för verkligheten, detta blir mer en kulturell skillnad som vi måste arbeta bort, precis som att här är det förbjudet att gifta bort mot kvinnans vilja osv, något som tyvärr är accepterat och sedvänja i ett antal länder.

sådant är du väl ändå inte vän av eller hur?
    Secrist
    Secrist

Jag bli ledsen när jag ser muslimska flickor(barn) bära slöja... - Sida 4 Empty Gräns

Inlägg  Secrist 2010-04-15, 12:31

Och är de som skall och bör sätta gränser för sina barn.

Och jag antar att du även rättfärdigar grovt våld om barnet bryter mot traditionerna. Frö föräldrarna vet ju bäst.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 05:11