ANNA2LINK skrev:Ja men snälla Dao jag har aldrig skrivit att jag inte accepterar det.
Just därför jag frågade! Dina andra slutsattser tslade verkligen inte sitt tydliga språk här...
ANNA2LINK skrev:Ja men snälla Dao jag har aldrig skrivit att jag inte accepterar det.
Dao skrev:ANNA2LINK skrev:Ja men snälla Dao jag har aldrig skrivit att jag inte accepterar det.
Just därför jag frågade! Dina andra slutsattser tslade verkligen inte sitt tydliga språk här...
Dao skrev:ANNA2LINK skrev:Jo jag förstår men "blotta sig" ska dessa tjejer, barn få göra om dom vill. Av egen fri vilja. det är ju barn det handlar om.
Får barn blotta vad de vill som de vill? Så när föräldrarna vill hindra barnen att blotta sig, så håller de på med tvång?
Snälla du, vad är det du sitter och skriver Anna?
ANNA2LINK skrev:Dao skrev:ANNA2LINK skrev:Jo jag förstår men "blotta sig" ska dessa tjejer, barn få göra om dom vill. Av egen fri vilja. det är ju barn det handlar om.
Får barn blotta vad de vill som de vill? Så när föräldrarna vill hindra barnen att blotta sig, så håller de på med tvång?
Du missförstår mig hela tiden Dao. Inte blottar man sig om man visar håret över huvutaget igentligen, tycker du det? Nu kanske det är så att muslimer anser det, tydligen...
Sen skriver jag det en gång till: Muslimska flickor/barn ska inte tvingas av sina föräldrar att bära slöja, jag anser inte det utan dom ska få välja det själva om dom vill bära slöja eller inte. Vi lever i Sverige där alla gör som dom vill(dock inte visa brösten eller visa sig naken hur som helst).
Secrist skrev:"Tvång" ?
.... Vem är det som barn ser upp till och försöker efterlikna ? .. jo föräldrar !
Så att unga killar och tjejer som kommer från hårt traditionstyngda hem med närmast medeltida krav skulle aldrig få för sig att se upp till och vilja efterlikna sina betydligt mer fria svenska kompisar? Tyvärr är knytis en av dem som bidrar till bevarandet av hedersvåldet genom att blunda för problemen.
ANNA2LINK skrev:Dao skrev:ANNA2LINK skrev:Jo jag förstår men "blotta sig" ska dessa tjejer, barn få göra om dom vill. Av egen fri vilja. det är ju barn det handlar om.
Du missförstår mig hela tiden Dao. Inte blottar man sig om man visar håret över huvutaget igentligen, tycker du det? Nu kanske det är så att muslimer anser det, tydligen...
Sen skriver jag det en gång till: Muslimska flickor/barn ska inte tvingas av sina föräldrar att bära slöja, jag anser inte det utan dom ska få välja det själva om dom vill bära slöja eller inte. Vi lever i Sverige där alla gör som dom vill(dock inte visa brösten eller visa sig naken hur som helst).
Secrist skrev:Det finns inga familjer som har "medeltida krav"! Hur vet du att svenska killar och tjejer är mer fria?
Vilket problem är det du talar om?
Det är ett tygstycke på huvudet? Den innebär inga problem för någon!!!
Och att unga tjejer som gifts bort med tvång med sina kusiner på sommarloven är inte heller något problem? Hur vanligt är det att svenska killar eller tjejer dödas av hela släkten för att bevara familjens heder?
FIST skrev:"Tvång" ?
.... Vem är det som barn ser upp till och försöker efterlikna ? .. jo föräldrar !
Secrist skrev:Så att unga killar och tjejer som kommer från hårt traditionstyngda hem
Secrist skrev:med närmast medeltida krav skulle aldrig få för sig att se upp till och vilja efterlikna sina betydligt mer fria svenska kompisar?
Secrist skrev:Tyvärr är knytis en av dem som bidrar till bevarandet av hedersvåldet genom att blunda för problemen.
I denna mening vad syftar du till ? ... vem tvingar vem till vad, som är förbjudet av vem ?Anna skrev:Föräldrar ska inte tvinga barn till framför allt förbjudna saker
Anna skrev:Jag tror att detta med slöja är ett stort hinder för vuxna kvinnor när dom söker jobb och dyl. Jag är ganska säker på att många av dessa ´muslimska barn inte har det lätt i skolorna heller pga slöjan. Jag tror att slöjan är ett stort hinder för dom överhuvudtaget i det svenska samhället och i övriga västvärlden.
Anna skrev:Givetvis ska flickor/kvinnor få bestämma själva över detta,men jag tror att i alltför många fall så är det just tvång och tvång är fel.
Croz skrev:Anna, du utgår från att andra människor känner som dig. Det är klart att föräldrarna måste få bestämma vad sina barn ska ha på sig..
Skulle jag ha en tonårsdotter som gick i kort-kort och visa upp halva brösten i skolan så kan du ge dig på att jag med tvång skulle se till att hon täckte sig.
ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:ANNA2LINK skrev:Sniperace skrev:KickTheRasist skrev:Bra inlägg ANNA . Men vi kan säge så här också ..
Jag tycker synd om barn som blir påtvingade att vara kristendomens tjänare och det förblir dem genom dop inte sant??
vilka förblir det genom dop, har man inte tron på en levande gud är man inte religiös, som ex kristen, eller muslim, båda beteckningarna är något som förutsätter att de har en gud de tror på, och det är bara Islam som förespråkar dödsstraff för dem som lämnar religionen.
men jag har INGET till övers för de föräldrar som genom hot och straff påtvingar sina barn en religion...
sedan kvittar det vilken religion detta rör sig om
På ett sätt blir man ju det om man döps som bebis. Nej sant: Ingen ska bli påtvingad religion!
är du döpt som bäbis?
tror du att GUD finns och att jesus lever?
om du uppfyller BÅDA dessa kriterier är du Kristen, men uppfyller du bara det första är du INTE kristen...
Själv är jag motståndare till barndop eftersom detta barn inte själv tar det steget, det vore mer riktigt med enbart en barnvälsignelse om man ser det så....
det är ju mer spom en önskan att det må gå detta barn väl i livet osv...
samma sak med muslimer, de bör ta steget själva om de vill anse sig tillhöra denna religion och har tron att Allah är den ende guden och att Mohammed är hans profet, tror man inte detta ska man inte placeras i ett religiöst faqck
Jag är döpt som 11 åring.
valde du själv detta, tror du IDAG på en levande gud och en uppstånden jesus?
dvs tror du på trosbekännelsen, jag tror på gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare osv osv?
Isåfall kan du kalla dig kristen, om inte så är du inte längre kristen och bör istället kalla dig ex agnostiker eller kanske till och med ateist
Jag ville det själv ja. Jag vill inte gå in och berätta om min tro eller inte härinne...
Corven skrev:Ska jag vara helt ärlig. så önskar jag att jag hade makten att tvinga på mina barn mina önskemål om klädstil
Eller min yngste son i alla fall
att blotta sig är förbjudet i lag, det räknas som förargelseväckande beteende om detta görs i en skolsal eller i sammhället i allmänhet, UTOM på badstrand (när det gäller visa brösten, är det blotta även könet är det alltid det utom på platser där detta är tillåtet som ex nakenbad)
Jag förstår att du inte förstår min fråga - men den är naturlig, då du kräver att kvinnor skall fritt kunna blotta sig - bara för att det passar in i ditt normsystem! Föräldrarna skall alltså inte kunna förbjuda sina flickor att blotta sig!
Sniperace skrev:att blotta sig är förbjudet i lag, det räknas som förargelseväckande beteende om detta görs i en skolsal eller i sammhället i allmänhet, UTOM på badstrand (när det gäller visa brösten, är det blotta även könet är det alltid det utom på platser där detta är tillåtet som ex nakenbad)
Jag förstår att du inte förstår min fråga - men den är naturlig, då du kräver att kvinnor skall fritt kunna blotta sig - bara för att det passar in i ditt normsystem! Föräldrarna skall alltså inte kunna förbjuda sina flickor att blotta sig!
F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:att blotta sig är förbjudet i lag, det räknas som förargelseväckande beteende om detta görs i en skolsal eller i sammhället i allmänhet, UTOM på badstrand (när det gäller visa brösten, är det blotta även könet är det alltid det utom på platser där detta är tillåtet som ex nakenbad)
Vad är din poäng ? ....
Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:att blotta sig är förbjudet i lag, det räknas som förargelseväckande beteende om detta görs i en skolsal eller i sammhället i allmänhet, UTOM på badstrand (när det gäller visa brösten, är det blotta även könet är det alltid det utom på platser där detta är tillåtet som ex nakenbad)
Vad är din poäng ? ....
fattar du inte?
nå då ska jag försöka förklara.
Här jämförs att visa håret och att blotta sig, att blotta sig är förbjudet i svensk lag, att visa håret är fullt tillåtet i svensk lag.
förstår du inte nu så be någon annan läskunnig förklara för dig så ska du se att det nog blir bra
ANNA2LINK skrev:Utan att vara rasist så händer det att jag bli lite ledsen över när jag ser muslimska flickor bära slöja i det svenska samhället och då menar jag barn. Barn i Sverige borde få vara just barn och bestämma själva här. Faktum är ju att det är så att dessa muslimska flickor inte får vara med i simhallar när klasser badar och dyl. Detta kan jag faktikt bli irriterad på. Varför är det så?
Förbjuder Islam sina flickor att bada med andra barn så anser jag att detta är fel och jag anser att det är fel att dessa flickor ibland är täckta med slöja och det ibland också är mot sin vilja. Detta med slöja bör vara frivilligt och jag är ganska säker på att i dom flesta fallen är det inte det.
Det finns dom muslimska kvinnor som bär slöja pga att dom vill. Men hur ska vi veta om dom bär det pga sin vilja eller att dom är tvingade av det hemifrån?
Slöjan får aldrig vara ett tvång. Men tyvärr så tror jag att det är det i dom flesta fallen.
Det jag baserar mina tankar på är att om jag själv var muslim och kom till ett fritt land som Sverige så tror inte jag att jag skulle vilja bära slöja. jag skulle nog vilja anpassa mig till det land som jag bor i. Sen har jag sett mycket muslimska flickor(barn) som bär slöja...
Att det måste vara fritt att bära slöja eller inte i Sverige är självklart. Ärligt talat så tror jag inte att dom flesta muslimska flickor som är barn vill bära dessa utan dom är just tvingade till det många och det är fel.
Sen det här med att bada tillsammans måste ju barn få göra oavsätt kultur... I Sverige.
Kanske är det så att jag reagerar starkt på detta för att jag själv är kvinna som alltid har gjort så som jag vill själv och det måste vi kvinnor få göra oavsätt religion...Dessa muslimska flickor borde få vara med i badhuset och inte förbjudas att inte vara med...
Jag hoppas att detta inte låter rasistiskt. Jag själv är inte rasist men man måste få tycka och tänka om saker här i Sverige utan att just vara det.
ANNA2LINK skrev:Utan att vara rasist så händer det att jag bli lite ledsen över när jag ser muslimska flickor bära slöja i det svenska samhället och då menar jag barn. Barn i Sverige borde få vara just barn och bestämma själva här. Faktum är ju att det är så att dessa muslimska flickor inte får vara med i simhallar när klasser badar och dyl. Detta kan jag faktikt bli irriterad på. Varför är det så?
Förbjuder Islam sina flickor att bada med andra barn så anser jag att detta är fel och jag anser att det är fel att dessa flickor ibland är täckta med slöja och det ibland också är mot sin vilja. Detta med slöja bör vara frivilligt och jag är ganska säker på att i dom flesta fallen är det inte det.
Det finns dom muslimska kvinnor som bär slöja pga att dom vill. Men hur ska vi veta om dom bär det pga sin vilja eller att dom är tvingade av det hemifrån?
Slöjan får aldrig vara ett tvång. Men tyvärr så tror jag att det är det i dom flesta fallen.
Det jag baserar mina tankar på är att om jag själv var muslim och kom till ett fritt land som Sverige så tror inte jag att jag skulle vilja bära slöja. jag skulle nog vilja anpassa mig till det land som jag bor i. Sen har jag sett mycket muslimska flickor(barn) som bär slöja...
Att det måste vara fritt att bära slöja eller inte i Sverige är självklart. Ärligt talat så tror jag inte att dom flesta muslimska flickor som är barn vill bära dessa utan dom är just tvingade till det många och det är fel.
Sen det här med att bada tillsammans måste ju barn få göra oavsätt kultur... I Sverige.
Kanske är det så att jag reagerar starkt på detta för att jag själv är kvinna som alltid har gjort så som jag vill själv och det måste vi kvinnor få göra oavsätt religion...Dessa muslimska flickor borde få vara med i badhuset och inte förbjudas att inte vara med...
Jag hoppas att detta inte låter rasistiskt. Jag själv är inte rasist men man måste få tycka och tänka om saker här i Sverige utan att just vara det.
pompoo skrev:Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..
Man kan tycka det, men frågan är var drar du gränsen mellan religion och vanlig livsåskådning, som icke religiösa självklart använder sig av för att uppfostra sina barn ?pompoo skrev:jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion.
Instämmer !!.... fast skulle vilja baka in livsåskådning i detta !!!pompoo skrev:Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.
F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:att blotta sig är förbjudet i lag, det räknas som förargelseväckande beteende om detta görs i en skolsal eller i sammhället i allmänhet, UTOM på badstrand (när det gäller visa brösten, är det blotta även könet är det alltid det utom på platser där detta är tillåtet som ex nakenbad)
Vad är din poäng ? ....
fattar du inte?
nå då ska jag försöka förklara.
Här jämförs att visa håret och att blotta sig, att blotta sig är förbjudet i svensk lag, att visa håret är fullt tillåtet i svensk lag.
förstår du inte nu så be någon annan läskunnig förklara för dig så ska du se att det nog blir bra
Ja ha ... du har vaknat på fel sida idag ?? .. det hände alla !!
Jag ställde en fråga, och du kände dig nödgad att ifrågasätta min läsförståelse i detta fall...
Det du här beskriver är svensk lagstiftning !! ... men du presenterar ingen åsikt eller argument !
Om det är påståendet: "Här jämförs att visa håret och att blotta sig, att blotta sig är förbjudet i svensk lag, att visa håret är fullt tillåtet i svensk lag"
Så frågar jag fortfarande vad du vill ha sagt med detta ?
För det är nämligen så att jämförelsen har en poäng som många här förbiser... och det är att VI sätter gränsen för vad som är tillåtet enligt lag, OCH vad VI tycker är moraliskt riktigt...
Vad ger oss då rätten att om folk inom Islam drar gränsen på ett annat plan, att de skall skyla sig mer... vad ger oss rätten att fördöma detta ?
Och är vi alldeles säkra på det, att vår gräns är bättre ??
Titta på våldtäktsstatistiken i Sverige och västvärlden ... och att det ofta drabbar unga tjejer
Är vi alldeles säkra ?
Instämmer !!.... fast skulle vilja baka in livsåskådning i detta !!!
Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.
Sniperace skrev:
Och dom flesta barnen från kristna familjer,som tvingas till gudstjänsterna,söndagsskolan...och inte minst att bära kors runt halsen innan dom ens börjar skolan..jag tycker att barnen ska befrias från religiös uppfostran,oavsett religion. Däremot skulle jag vilja att skolorna ta upp religionskunskap som ämne mycket mer än vad dom gör idag-och undervisar sakligt om alla religioner. Och sen när barnet blir äldre kan dom själva välja sin religion,om dom vill ha det.
detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?
jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...
och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...
du kanske är lika fördomsfull som de som är emot muslimer?
men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...
F.I.S.T skrev:Sniperace skrev:
detta tror jag är något som kallas fördomar hos dig, har du några bevis för detta?
jag har vuxit upp i en kristen familj, men tvingades ALDRIG med på något sådant, det skulle vara mitt eget val osv...
och blande jag sett har jag ännu bara sett EN enda som tvingats till detta, och det är MÅNGA familjer jag talar om då...
du kanske är lika fördomsfull som de som är emot muslimer?
men jag håller med om att INGEN ska tvingas in i en religion, och ska SJÄLVA ta steget dit...
Poängen är ändå att dom som hävdar att det är tvång inom islam, men inte inom kristendom, inte har någon grund för sitt påstående eftersom de inte VET ,.... utan tror !!