Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Regndrottning
F.I.S.T
Corven
Secrist
Dao
MartinLindgren
Kakmonstret
RedCloud
12 posters

Underkänt Björklund....någon förvånad...?

Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 4 Empty Sv: Underkänt Björklund....någon förvånad...?

Inlägg  Regndrottning 2010-04-14, 08:51

Secrist skrev:Jag undrar hur alla vi har kunnat lära oss någonting med tanke på alla obehöriga lärare vi har haft?

Varför denna rädsla för att ställa krav på lärarkåren? Är det bara för att det är något nytt, och allt nytt är lite otäckt och läskigt?

Hmmm.... jag sade ingenting om krav. Och jag säger inte att krav är fel. Jag undrar bara om denna krav är nödvändig och om den leder till något? En licens säger ingenting om kompetensen, bara att människan har tagit sig genom högskolan med godkänt i alla ämnen. Den säger inget om förmågan att lära ut.
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 4 Empty Sv: Underkänt Björklund....någon förvånad...?

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 09:23

Då har vi alltså en handfull högerskribenter som lovordar en licensiering av lärare...men ingen kan förklara hur det skulle höja kvaliteten.
    Ett slag i luften, en typisk ogenomtänkt naivliberal rit-handling som inte leder till mer än extraarbete för alla inblandade.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 4 Empty Bra

Inlägg  Secrist 2010-04-14, 10:26

Marie Granlund, utbildningspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, är nöjd med att yrkeslegitimationen införs.

- Det är jättebra. Undervisningen kvalitetssäkras för varje elev. Det här var ett arbete som vi förberedde, detta att bara behöriga lärare får sätta betyg, och även legitimationen, så jag välkomnar detta.

Naivliberalt skräp? Vakna upp RC och kom ut ur din lilla röda box.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-14, 10:38

Secrist skrev:Så för att läkare har legitimation måste lärare ha det? Måste inte alla yrkesgrupper då behöva en legitimation?

Många har det. Fast ibland under namnet "Yrkesbevis". Används för hantverkare.

Vilket är samma sak som utbildning!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-14, 10:39

Secrist skrev:Så hur ska en legitimation täcka upp detta segment är det tänkt ?

Nu kanske detta inte ska införas över en natt. Man får se det som en övergångsperiod. Varför denna panik? Shocked Jösses, lugna er.

Paniken står ni för - då ni faktiskt vet att ni troligen inte får regera mer efter september!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-14, 10:41

Secrist skrev:Jag undrar hur alla vi har kunnat lära oss någonting med tanke på alla obehöriga lärare vi har haft?

Varför denna rädsla för att ställa krav på lärarkåren? Är det bara för att det är något nytt, och allt nytt är lite otäckt och läskigt?

Inget fel med krav! Men kraven måste ju åtminstone LITE GRAN vara i relation till det jobb de skall göra!

Som det är nu så kommer det med stor sannolokhet leda till lärarbrist, då få kan tänka sig jobba under de förutsättningar som ställs...
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-14, 10:42

Secrist skrev:Marie Granlund, utbildningspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, är nöjd med att yrkeslegitimationen införs.

- Det är jättebra. Undervisningen kvalitetssäkras för varje elev. Det här var ett arbete som vi förberedde, detta att bara behöriga lärare får sätta betyg, och även legitimationen, så jag välkomnar detta.

Naivliberalt skräp? Vakna upp RC och kom ut ur din lilla röda box.

Sluta undvik frågan!!!

HUR HÖJER ETT LÄRARLEG. KVALITETEN I SKOLAN????
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 4 Empty Lugn

Inlägg  Secrist 2010-04-14, 12:09

Sluta undvik frågan!!!

Hur höjer ett läkarleg kvaliteten på en läkare? En legitimation säkerställer att en person har en grundläggande kunskap i det område han praktiserar. Har fortfarande mycket svårt att förstå denna panik som spridit sig i vänsterlägret.
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 4 Empty Spådom

Inlägg  Secrist 2010-04-14, 12:10

Som det är nu så kommer det med stor sannolokhet leda till lärarbrist, då få kan tänka sig jobba under de förutsättningar som ställs...

Nu får du nog lyfta blicken från kaffesumpen.
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-14, 12:23

Secrist skrev:Sluta undvik frågan!!!

Hur höjer ett läkarleg kvaliteten på en läkare? En legitimation säkerställer att en person har en grundläggande kunskap i det område han praktiserar. Har fortfarande mycket svårt att förstå denna panik som spridit sig i vänsterlägret.

Det finns ingen panik, bara frågor - som du UNDVIKER ATT SVARA PÅ.

Jämförelsen med läkare håller inte, då de har hand om liv och död - det har inte lärare.

Så åter frågan du undviker:

HUR HÖJER ETT LÄRARLEG. KVALITETEN I SKOLAN???

Samt följdfrågan du tidigare undvikigt:

HUR MÄTER MAN DENNA KVALITET???
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-14, 12:24

Secrist skrev:Som det är nu så kommer det med stor sannolokhet leda till lärarbrist, då få kan tänka sig jobba under de förutsättningar som ställs...

Nu får du nog lyfta blicken från kaffesumpen.

Vem vill jobba i ett stressfyllt arbete där resurserna saknas i det stora hela, OCH som dessutom toppstyrs av okunniga politiker och ekonomer???

Varför kan de inte lita på lärarna helt enkelt???
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 12:29

Det varkar som om vissa totalt skiter i kompetens, att vem som helt oavsett kunskaper ska kunna ta ett lärarjobb....

visst har en licens betydelse, men det går utan.

se på de där som flugit stora passagerarplan i 13 år UTAN pilotlicens, han hade enligt domstolen varit en väldigt bra pilot, anser vi att detta då är helt i sin ordning?

Eller borde han kanske haft denna licens?

Även en lärare har ett visst ansvar och kan om han inte är rätt utbildad sätta spår i barnens liv som blir svåra att rätta till.

vi har MÅNGA yrken där det krävs licens, ex elektriker, vill vi ha outbildade elektriker som gör jobb i samhället UTAN denna licens?

Varför så orolig för att det är på gång med lärarkåren, kan det finnas dolda motiv?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 12:36

Det varkar som om vissa totalt skiter i kompetens, att vem som helt oavsett kunskaper ska kunna ta ett lärarjobb..

Vad får dig att tro att skolledningarna runt om i landet tänker så ?
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-04-14, 12:39

Sniperace skrev:Det varkar som om vissa totalt skiter i kompetens, att vem som helt oavsett kunskaper ska kunna ta ett lärarjobb....

se på de där som flugit stora passagerarplan i 13 år UTAN pilotlicens, han hade enligt domstolen varit en väldigt bra pilot, anser vi att detta då är helt i sin ordning?

Även en lärare har ett visst ansvar och kan om han inte är rätt utbildad sätta spår i barnens liv som blir svåra att rätta till.

vi har MÅNGA yrken där det krävs licens, ex elektriker, vill vi ha outbildade elektriker som gör jobb i samhället UTAN denna licens?

Varför så orolig för att det är på gång med lärarkåren, kan det finnas dolda motiv?

Vad går lärarlicens ut på? Skall en nybliven lärare få detta som avslutning på högskolan? För det säger inget om kompetens..... Som Secrist sade, kunskap är inte allt. Kunskap, enbart, räcker inte. Man måste också ha kompetensen att förmedla kunskaperna.

Så, om licens på lärare skall utföras bör det ske efter, t.ex, 10 år i yrket. När läraren har skaffat sig erfarenheter av sitt arbete. Det är med erfarenhet som kompetenser utvecklas.
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-04-14, 12:42

Sniperace skrev:Det varkar som om vissa totalt skiter i kompetens, att vem som helt oavsett kunskaper ska kunna ta ett lärarjobb....

Det är inte legitimationen i sig jag protesterar emot. Om högskoleutbildningen reformeras, och blir bättre, så har jag inget emot att det ger en legitimation. Men det enda den gör, som förslaget ser ut, är att säga att man är behörig lärare. Vilket vi redan har idag.

Och jag skiter inte i kompetensen. Problemet är bara att kompetensen sitter inte i en legitimation för lärare. Som tidigare sagts här så finns det både bra och dåliga lärare, vare sig dom är behöriga eller inte. Skillnaden är väl att en dålig, obehörig lärare blir inte kvar särskilt länge inom yrket. En dålig behörig lärare däremot blir kvar, för han/hon är ju gubevars behörig....
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 12:53

men då är det ju på samma sätt med läkarlegitimation eller pilotlicens, körkort osv, allt blir onödigt om man enbart ställer krav på personen som ju kan ha dessa kunskaper utan legitimatin/licens...

Vi har ju sett detta med sådana som utgett sig för att vara läkare och skött detta klanderfritt, vi har exempel på piloten, och vi har exempel på människor som kört bil i många år utan att orsaka olyckor, säger det oss att dessa saker är onödiga?

SAmma sak med elpulare, rörmokare osv.....

kanske är dessa legitimationer i verkligheten onödiga och kan tas bort?

En dålig behörig lärare däremot blir kvar, för han/hon är ju gubevars behörig....

JAg misstänker att en dålig behörig LÄKARE blir fråntagen sin läkarlegitimation om han inte klarar yrket och gör misstag, samma sak med en pilot osv....

och de obehöriga ännu fortare....

som jag skrev innan, varför ett sådant motstånd mot detta, ligger det andra dolda motiv bak?

är det samma sak med taxilegitimation?
    ska vem som helst få köra taxi?
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-04-14, 13:06

Det är väl okey med lärarleg, men då ska väl dom som jobbat som lärare i många år få legget,

Den nya regel måste väl gälla från dagen efter regel får laga kraft?

Ungefär som när vi införde ett Ckort för lastbil, dom som hade körkort fick ju C:et innan lagen fick full kraft!

Precis som 1 september förra året när vi införde mopedkörkort, dom som redan hade åldern inne omfattas inte, bara dom som fyllde 15 efter lagen trädde i kraft!
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 13:11

MartinLindgren skrev:Det är väl okey med lärarleg, men då ska väl dom som jobbat som lärare i många år få legget,

Den nya regel måste väl gälla från dagen efter regel får laga kraft?

Ungefär som när vi införde ett Ckort för lastbil, dom som hade körkort fick ju C:et innan lagen fick full kraft!

Precis som 1 september förra året när vi införde mopedkörkort, dom som redan hade åldern inne omfattas inte, bara dom som fyllde 15 efter lagen trädde i kraft!

Här håller jag med dig till 100%

så frågan är varför detta är så upphaussat....
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 13:18

så frågan är varför detta är så upphaussat.

jag kan ge dig ett exempel.

I mitt arbetslag finns jag och en kollega (+några till)

Jag är obehörig och får skolans högsta betyg när eleverna gör kvalitetssäkringar av undevisningen.

Min kollega är behörig, men får lägsta betyg i dessa undersökningar, samt samtal från föräldrar att denne inte gör sitt jobb.

Min kollega får licens, jag får sparken.....
    MartinLindgren
    MartinLindgren

Antal inlägg : 15685

Inlägg  MartinLindgren 2010-04-14, 13:23

Just därför Red Cloud tycker jag att du och andra lärare i liknande situationer själklart ska ha det här legget innan reformen träder i kraft!

Så kommer det säkert också bli!
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-04-14, 13:24

Att införa en legitimation, och påstå att man därigenom kvalitetssäkrar är bara tomma ord. På vilket sätt blir en lärare som idag är behörig en bättre lärare bara för att man inför en legitimation?

Så länge man inte gör om utbildningen, så är legitimationen inget som kvalitetssäkrar något. Reformera högskolan, och lägg större vikt vid pedagogiken, så kan legitimation bli något intressant.

Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 4 Empty Sparken

Inlägg  Secrist 2010-04-14, 13:58

Min kollega får licens, jag får sparken.....

Jag tyckte precis du sade att du inte var orolig för ditt jobb? scratch
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 14:03

Jag tyckte precis du sade att du inte var orolig för ditt jobb?

Vad får dig att tro att jag är det ?
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-14, 14:07

Frågorna kvarstår!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2010-04-14, 14:11

Uppenbarligen är detta en känslig fråga för vissa!

Om nu ingen kan svara på hur kvaliteten blir bättre med lärarlegitimation, eller hur man skall mäta kvaliteten - så förslorar ju idén med läralegitimation sin trovärdighet!

Då blir det bara en principfråga...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 11:14