Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Regndrottning
F.I.S.T
Corven
Secrist
Dao
MartinLindgren
Kakmonstret
RedCloud
12 posters

Underkänt Björklund....någon förvånad...?

Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 3 Empty Sv: Underkänt Björklund....någon förvånad...?

Inlägg  Corven 2010-04-13, 23:20

Secrist skrev:

Em legitimation hade åtminstone kunnat visa att man har de teoretiska grunderna för läraryrket.

Men det gör ju examen från lärarhögskolan också, på vilket sätt skulle en legitimation göra någon skillnad där?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 3 Empty Leg

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:21

Absolut, en examinerad, liksom en obehörig....

Det hela handlar om simpelt revirpinkande och skråtänkande, inget annat.

En lärare jag hade en gång hade jobbat många år inom det privata näringslivet innan han tog något år som lärare innan sin pension. Vid ett tillfälle frågade jag honom vad han tyckte om att jobba som lärare. Hans svar var att det var kul men att lärare som jobbat många år inom yrket var lite gnälliga. RC bevisar här att det är ett påstående som bär sin riktighet.
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 3 Empty Behörig

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:22

Men det gör ju examen från lärarhögskolan också, på vilket sätt skulle en legitimation göra någon skillnad där?

Och om man aldrig satt sin fot på en lärarhögskola?
    RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 3 Empty Sv: Underkänt Björklund....någon förvånad...?

Inlägg  RedCloud 2010-04-13, 23:22

RC bevisar här att det är ett påstående som bär sin riktighet.

Jag är inne på mitt andra år....
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 3 Empty Gnäll

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:23

Jag är inne på mitt andra år....

Och redan lyckats anamma allt gnäll om hur jobbigt allting är. En snabb karriär. Razz
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-13, 23:24

Secrist skrev:Men det gör ju examen från lärarhögskolan också, på vilket sätt skulle en legitimation göra någon skillnad där?

Och om man aldrig satt sin fot på en lärarhögskola?

Är man behörig (utexaminerad från lärarhögskola) så har man de teoretiska kunskaperna. På vilket sätt gör en legitimation att man blir mer lämplig som lärare?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-13, 23:24

Och redan lyckats anamma allt gnäll om hur jobbigt allting är.

Jag har inte gnällt på jobbet Secrist.jag älskar det..bara på den enskilt största faran för våra elever: f.d. majoren Björklund....
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:27

Är man behörig (utexaminerad från lärarhögskola) så har man de teoretiska kunskaperna. På vilket sätt gör en legitimation att man blir mer lämplig som lärare?

Fast om man nu inte har gått någon pedagogisk högskoleutbildning?
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 3 Empty Fara

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:28

Jag har inte gnällt på jobbet Secrist.jag älskar det..bara på den enskilt största faran för våra elever: f.d. majoren Björklund....

Nja, det är väl snarare fara för ditt jobb som bekymrar dig.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-13, 23:30

Nja, det är väl snarare fara för ditt jobb som bekymrar dig.

Det har jag redan svarat på, läser du inte det som skrivs ?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-13, 23:32

Om man inte gått någon pedagogisk högskoleutbildning så är man inte behörig, och skulle då heller inte få någon legitimation.

Så min fråga kvartstår. På vilket sätt gör en legitimation att man är mer lämplig som lärare?
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 3 Empty Fara

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:32

Det har jag redan svarat på, läser du inte det som skrivs ?

Jodå, men jag förstår om det tar emot att erkänna det. Fast nu är det ju inte bara Björklund som gillar detta förslaget. Han har ett brett stöd även hos sossarna. Så det är nog bara att börja slipa pennan eller söka sig någon annanstans.
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 3 Empty Lärare

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:36

Så min fråga kvartstår. På vilket sätt gör en legitimation att man är mer lämplig som lärare?

Den anger på ett enkelt sätt att du har de teoretiska kunskaperna som behövs. Precis på samma sätt som man får en legitimation som läkare, tandläkare eller vad det nu är. Har svårt att förstå vad som orsakar sådan panik i vänsterlägret.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-13, 23:43

Secrist skrev:

Den anger på ett enkelt sätt att du har de teoretiska kunskaperna som behövs. Precis på samma sätt som man får en legitimation som läkare, tandläkare eller vad det nu är. Har svårt att förstå vad som orsakar sådan panik i vänsterlägret.

Och därav min fråga. Jag får väl måla ut den lite, så allt kommer med.

Idag har vi behöriga lärare. De har genomgått och utexaminerats från lärarhögskolan. Detta visar att dom har tillgodogjort sig de teoretiska kunskaperna. Säger inget alls om de pedagogiska färdigheterna.

Nu föreslår man att man inför en lärarlegitimation. Den ska visa att man har tillgodogjort sig de teoretiska kunskaperna. Säger heller inget om de pedagogiska färdigheterna.

Vari ligger skillnaden????
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:47

Nu föreslår man att man inför en lärarlegitimation. Den ska visa att man har tillgodogjort sig de teoretiska kunskaperna. Säger heller inget om de pedagogiska färdigheterna.

Det handlar väl mest om att försöka höja statusen för läraryrket eftersom det kryllar av glada amatörer. Dessutom skulle det hjälpa till att pressa upp löner eftersom de utbildade inte skulle behöva lönekonkurrera med outbildade.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-13, 23:50

Redan idag har behöriga lärare företräde till tjänsterna framför obehöriga. Finns de behöriga sökanden, så får inte skolan anställa en obehörig. Sen ser det väl lite olika ut i olika kommuner, men många kommuner har det så att om man måste säga upp folk, så ska det synnerligen starka skäl till för att man ska behålla obehöriga lärare och låta behöriga gå.

Jag anser att lärarutbildningen borde reformeras istället. Det är på det viset man höjer statusen, inte genom att trycka upp legitimationer.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-04-13, 23:54

Det är på det viset man höjer statusen, inte genom att trycka upp legitimationer.

Måste det ena utesluta det andra?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-14, 00:01

Nej, men högskolan måste reformeras innan man inför legitimationen. Och elever hinna gå hela den reformerade utbildningen. Som det är nu vill man hafsa igenom legitimationen innan man reformerat utbildningen.

Men visst, det kanske skapar nåt nytt jobb för dom som trycker leg förstås....
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-14, 00:54

Secrist skrev:Hur går det till att bedömma en lärares skicklighet?

Hur bedömer du en läkares skicklighet? Jag hade en kass lärare på KomVux. Efter samtal med rektorn så slutade det senare med att hon sade upp sig frivilligt.

Em legitimation hade åtminstone kunnat visa att man har de teoretiska grunderna för läraryrket. Varför är ni så rädda för det? Är det för att det är alliansen har lagt förslaget och inte de rödgröna?

Återigen - svara på frågan!!!

Eller anser du att missnöjda elever skall kunna klaga hos rektorn, och då skall läraren tvingas sluta?

Varför kan du ALDRIG svara på en fråga utan en massa stolligheter???
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-14, 00:57

Secrist skrev:Så min fråga kvartstår. På vilket sätt gör en legitimation att man är mer lämplig som lärare?

Så för att läkare har legitimation måste lärare ha det? Måste inte alla yrkesgrupper då behöva en legitimation?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 07:45

Detta förslag kommer att skapa en enorm lärarbrist inom IT-utbildningarna, då det helt enkelt inte finns tillräckligt många, om ens några utexade lärare med den spetskompetens som behövs inom IT.
    Som det är nu har många, kanske de flesta IT-lärare, som tex jag själv, en mångårig erfarenhet av branschen, arbete ute i det verkliga livet, som skulle varit omöjlig att erhålla på en lärarhögskola.

Så hur ska en legitimation täcka upp detta segment är det tänkt ?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-04-14, 08:30

Så för att läkare har legitimation måste lärare ha det? Måste inte alla yrkesgrupper då behöva en legitimation?

Många har det. Fast ibland under namnet "Yrkesbevis". Används för hantverkare.
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-04-14, 08:31

Så hur ska en legitimation täcka upp detta segment är det tänkt ?

Nu kanske detta inte ska införas över en natt. Man får se det som en övergångsperiod. Varför denna panik? Shocked Jösses, lugna er.
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2010-04-14, 08:34

Som jag ser det så skulle denna lärarlicens bara visa en sak..... att man har gått alla lärarkurser på hgskolan.

Den säger att man har de nödvändiga kunskaperna men ingenting om kompetensen.

Jag har haft skitbra lärare av den äldre skolan som verkligen ha kunnat sitt yrke och hade kompetensen att lära ut ämnet på ett intressant sätt. Jag har även haft lärare som kunde sitt ämne men inte kunde lära ut. Han hade förmågan att förätta klassen i sömn på 5 minuter.

Jag undrar hur alla vi har kunnat lära oss någonting med tanke på alla obehöriga lärare vi har haft?
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2010-04-14, 08:38

Jag undrar hur alla vi har kunnat lära oss någonting med tanke på alla obehöriga lärare vi har haft?

Varför denna rädsla för att ställa krav på lärarkåren? Är det bara för att det är något nytt, och allt nytt är lite otäckt och läskigt?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 11:32