För det första så håller jag inte med om att sossarnas skola skulle varit flummig, detta av egen erfarenhet som elev. Jag började skolan 97, alltså under sossarnas period och jag gick till förra året. Kommunen trodde inte ens jag skulle klara av vanlig skolgång, utan de ville först jag skulle gå i särskola pga. att jag har handikapp (aspbergens syndrom och adhd) som medför vissa problem. Nu märks de inte av på något sätt, men som sjuåring var det lite annorlunda, då blev jag bl.a. lätt ofokuserad och var väldigt stökig och fruktansvärt pratglad. Smile
I sju år hade jag elevassistent, den rök dock efter 7:an då kommunen varslade (förvånad någon), men jag klarade mig ändå vettigt bra, även om de var svårare. Trots de problem jag hade när jag började skolan klarade jag både grund och gymnasiet utan ett enda IG, om vi nu ska tala betyg, mest VG:n faktiskt. Och det var knappast pga. betygen jag klarade skolan. Det skulle inte gjort någon nytta för det första, för det andra vet redan föräldrar idag hur barnet ligger till i ämnena utan betyg, du kanske hört talas om utvecklingssamtal? Det vi snackar om nu är att ge 6 åringar betyg! Hur fan ska de klara av att folk säger de inte skulle klara ett ämne tror du? I den ålder så får ju för fan alla t.o.m. medalj i fotbollsturneringar för de är för små för att ta att man kan misslyckas, alla räknas som vinnare. Hur ska de klara av betyg och få veta att de är för dåliga i så ung ålder, att de är i barnspråk \"dumma\"!
När jag var 6 så gick jag på förskola vilket innebar lek och spring vad jag kan minnas, inte fan kunde någon ens tänka på att sätta betyg i det! Barn har rätt att vara barn, och som 6 åring är man ett barn! Man ska inte ha betyg i den åldern, man ska få utvecklas i egen takt utan någon jävla press på sig konstant! Under press så lär de sig inte bättre, risken är snarare att de får dåligt självförtroende och kanske rent av börja hata skolan. Tankar som dessa riskerar komma: \"Jag är dum, jag fattar inte, mamma ledsen på mig för det\". Barn ska uppmuntras, inte nedvärderas och bedömas via betyg. Det kan snarare stjälpa än hjälpa!
Det som avgör om barnen får en bra start i skolan är främst två saker, och betyg ingår inte bland de. Storlek på klasserna och om läraren är bra. Jag hade tur med båda. Min första klass 1-6:an bestod av 15 personer och vår lärare på lågstadiet dvs. 1-3:an var mycket erfaren och man såg upp till henne.. Hon kunde lära ut på ett pedagogiskt bra sätt för lågstadieelever och kunde vara uppmuntrande men också tillrättavisande och en mycket viktig del var att hon höll dessutom reda på hur vi låg till och hjälpte till extra när någon var i behov av det. Detta gjorde lärandet roligt, betydelsen av en bra lärare för gott resultat är 10 000 ggr viktigare än betyg. Och vi får absolut inte glömma betydelsen av min elevassistent, utan henne så skulle det aldrig gått, samma sak gäller många. Elevassistenten kan vara skillnad mellan att klara skolan och inte klara den alls. Tyvärr är också elevassistenter är också i behov av en storsatsning. Alltför många blir nekade trots behov.
Betyg bedömer men hjälper inte eleven att ta in det missade. Läraren både bedömer hur det går och hjälper till att få eleven att lära det som felas. En annan sak som påverkar idag är att många är i behov av en elevassistent men får tyvärr ingen och därmed inte den extra hjälp som behövs för att klara sin skolgång. Betydelsen av få en assistent är obegripligt stort och man måste nog själv haft behov och fått en för att förstå hur mycket det hjälper. Fråga mig, jag hade inte klarat grundskolan utan, det är jag säker på! Assistenter är dock en bland de som varslas mest vid nedskärningar i skolan. Små klasser är också viktigt, då kan läraren ha kontroll över alla elever och hjälpa till lite extra på de som behöver extra hjälp, de blir tyvärr också bara större och större, även på lågstadienivå.
Små klasser tillsammans med bra lärare som kan lära ut till små barn, har förståelse, har tålamod och har kompetens för sitt jobb och elevassistenter till de som behöver extra hjälp, är lösningen, inte betyg. Tyvärr fungerar vårt samhälle helt tvärtemot detta. Kompetenta lärare saknas alldeles för ofta och klasserna blir större och större, och assistenter saknas för de med behov, detta gäller låg som högstadiet, ju mer man drar ner på skolan desto värre blir det. Det är där insatserna ska läggas för det är där de mest uppenbara problemen är. Men det verkar ni missat totalt, ni tror tydligen lösningen på problemen är betyg!
I lågstadiet utvecklas man olika fort f.ö. Den som var sämst på matte i ettan kan vara bäst i 2:an och tvärtom. Det går inte att sätta betyg på folk i så ung ålder. Dessutom så får föräldrar redan veta hur det går och om barnen behöver hjälp, detta via utvecklingssamtal. Betyg i låg ålder finns inget behov av, snarare tvärtom. Inte fan skulle jag lära mig bättre om jag gick i andra klass och de säger jag inte är tillräckligt bra. Jag kanske snarare skulle känna mig nedvärderad och bli omotiverad. Det är läraren som har nytta av den informationen för att kunna sätta in extra hjälp för elevens bästa, inte föräldrarna och absolut inte eleven, om det behövs hjälp hemifrån så säger läraren det på utvecklingssamtalet lite diskret eller ringer till de, det är ingen mening med betyg. Att göra skriftliga omdömen tar bara extra tid för läraren och dessutom så kan eleven känna sig dålig till mods av att ha det skriftligt på att han/hon är för \"dum\" för att klara skolan. Därför är det lärare och assistenter som insatserna måste vara inriktade på och det måste vara små klasser för att man ska kunna få tillräckligt med hjälp och lugn och ro. Små klasser betyder mer tid till varje elev och större utrymme för extra tid till de som behöver hjälp!
Så jag frågar ni som förespråkar betyg/skriftliga omdömen. Vad skulle betyg ge för positivt om det infördes i första klass? Tror ni verkligen det skulle höja kunskapen hos eleverna?
- För det första är ju klasserna för stora idag.
- För det andra har vi för få lärare och för många lärare saknar kompetens.
- För det tredje saknar alldeles för många barn med speciella behov en elevassistent. En assistent hjälper både den eleven och andra runt omkring.
Tror ni verkligen på allvar att kunskapen hos elever skulle öka med betyg från 6 år när allt annat felar, eller varför denna betygshets? Problemet idag är inte avsaknaden av betyg, det är avsaknaden av personal!
Senast ändrad av marxisten den 2009-10-28, 02:19, ändrad totalt 1 gång