Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+6
Secrist
Dao
Blåfront
Vercingetorix
blueheaven
marxisten
10 posters

Betyg för 6 åringar?

marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

Betyg för 6 åringar? - Sida 3 Empty Sv: Betyg för 6 åringar?

Inlägg  marxisten 2009-10-29, 02:14

Vercingetorix skrev:Det skrivna omdömet ger underlag till uppföljning av framåtskridandet, Marx. Endast muntligt ger utrymme till glömska.
    Räcker det med en muntlig lista till snabbköpet när du veckohandlar, eller underlättar det med en nedskriven dito? ;-)

Om det uppstår specifika problem behöver föräldrarna underrättas annars så sköter läraren det lite fint. Det är därför små klasser är viktiga, då får läraren chans att ge alla tillräckligt med hjälp.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Betyg för 6 åringar? - Sida 3 Empty Skolan

Inlägg  Secrist 2009-10-29, 02:18

Om det uppstår specifika problem behöver föräldrarna underrättas annars så sköter läraren det lite fint. Det är därför små klasser är viktiga, då får läraren chans att ge alla tillräckligt med hjälp.

Jag har inget emot mindre klasser. Fast ni på vänstern får nog börja med en prioriteringslista om ni inte ska hamna i Ohlys fälla. Alla ska ha mer av allt! Kan bli liiiite dyrt! Shocked
    Vercingetorix
    Vercingetorix

Antal inlägg : 4633

Inlägg  Vercingetorix 2009-10-29, 02:20

marxisten skrev:
    Vercingetorix skrev:Det skrivna omdömet ger underlag till uppföljning av framåtskridandet, Marx. Endast muntligt ger utrymme till glömska.
    Räcker det med en muntlig lista till snabbköpet när du veckohandlar, eller underlättar det med en nedskriven dito? ;-)

Små klasser och skriftliga omdömen/betyg står inte i motsatsförhållande till varandra. Tvärtom kan små klasser ge pedagogen möjlighet att verkligen gå på djupet i omdömet/IUP.
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-29, 02:31

Vercingetorix skrev:
    marxisten skrev:

Små klasser och skriftliga omdömen/betyg står inte i motsatsförhållande till varandra. Tvärtom kan små klasser ge pedagogen möjlighet att verkligen gå på djupet i omdömet/IUP.

Håller inte med. Att ge omdömen som säger att ett barn är underkänd kan misstolkas grovt av barnet. Små barn tolkar inte som saker och ting som vi vuxna. Omdömen kan snarare skada mer än det gör nytta tror jag, men det är vad jag tror. Enligt mig är det bättre att ta det muntligt med föräldrarna om det finns behov av extra insatser. Det löser inget problem i skolan, det är personal som behövs snarare. Absolut inte betyg!
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-29, 02:33

Secrist skrev:Om det uppstår specifika problem behöver föräldrarna underrättas annars så sköter läraren det lite fint. Det är därför små klasser är viktiga, då får läraren chans att ge alla tillräckligt med hjälp.

Jag har inget emot mindre klasser. Fast ni på vänstern får nog börja med en prioriteringslista om ni inte ska hamna i Ohlys fälla. Alla ska ha mer av allt! Kan bli liiiite dyrt! Shocked

Vill vi öka kunskapen är det enda vägen, även om den är kostsam så är den nödvändig för ett gott resultat och en bra skolstart för alla. Jag har aldrig sagt det är billigt! Men det som sker nu hjälper ju knappast skolan med nedskärningar och djävulskap! I skolan gör man som i övriga samhället dessutom, sparkar man på de som ligger ner. I min kommun brukar det vara just elevassistenter som verkligen behövs som ryker först av alla. Att införa betyg hjälper knappast barnet att lära sig mer, eller hur? Däremot så hjälper små klasser och fler lärare till att öka barnets kunskap. Men för tillfället gör kommunerna tvärt om.

TROR FAN DET BLIR SÄMRE RESULTAT DÅ!

Senast ändrad av marxisten den 2009-10-29, 02:38, ändrad totalt 1 gång
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2009-10-29, 02:35

Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:
    Vercingetorix skrev:
    Dao skrev:Barn har en naturlig fallenhet att vilja lära sig saker - det vet alla som haft eller har barn. Skolan har en tendens att helt ta död på denna naturliga nyfikenheten. I bästa fall kan den för några ersättas av strävan efter beröm och goda betyg - men nyfikenheten är nästan helt död.

Skoltröttheten sjunker åldersmässigt allt mer!

Hur skall vi ta död på detta fenomen?

Till att börja med - klasser med färre elever. Det skulle ge oss lärare mer tid att engagera oss för var och en under lite längre tid varje lektion. Förhoppningsvis skulle vi dessutom finna kraft att göra lektionerna lite intressantare.
    Tydligare betygskriterier/kursplaner från skolverket.
    Låt staten återgå som huvudman till de kommunala skolorna.
    Föräldrar på hemmaplan som är mer engagerade i sina barns väl och ve.
    Mer engagerade föräldrar i skolvärlden, framförallt de från främmande kulturer, då de (enl egen erfarenhet) är kraftigt underrepresenterade i klassaktiviteter där föräldrarna är inbjudna.
    Några saker iaf...

(Bara så att vi slipper att göra detta till en höger-vänsterdebatt kan jag berätta att mina klasser var större under den förra regeringen, även om dagsläget till viss del beror på vikande elevunderlag.)

Håller med dig i allt, utom detta med betygen. Sedan är jag lite osäker på detta med föräldrarna. Många har ett rent helvete att klara av vardagen överhuvudtaget. Vi kan inte ha ett system som är baserat på att alla barn skulle ha trygga och intellektuella hem - för det stämmer inte!

Men annars - bra idéer, tycker jag!

Jag lägger gärna till - Ta bort friskolorna, och låt istället alla statliga skolor fungera som friskolor!

Föräldraengagemanget är en önskedröm, naturligtvis.
    Friskolor är ok. Det baserar jag på egna erfarenheter, då mina barn går i en fantastisk friskola. Valet av pedagogisk inriktning för barnen är en viktig del av föräldraansvaret. Vad gäller det utbudet ligger friskolorna ljusår före. Däremot är jag stark motståndare till religiösa friskolor. (Fast det kanske inte kommer som en överraskning för dig.)
    Givetvis ska friskolor synas lika hårt av skolverket, som de kommunala synas idag.
    För mig och mina elever är betygen en viktig måttstock. (som gärna får vara i fler steg för tydlighetens skull) Det är säkert ingen överraskning heller.. ;-)

Friskolor är bra, men inte som det är nu! Nu finns det en kommunal skola med tung byråkratisk toppstyrning - och som måste följa speciella speciella riktlinjer och liknande. Dessa får heller inte välja bort barn som anses vara stökiga eller inte, vilket friskolorna egentligen inte får, men gör ändå. Därför framstår friskolorna som bättre i många fall - dock inte alla!

ALLA skolor skall ha bättre valmöjligheter, på samma sätt som friskorna idag - fast utan att de kan välja bort elever som de inte vill ha! Ingen skola skall kunna köpa sig fri från sitt ansvar!

Alla har rätt till valfrihet, inte bara de skötsamma/lydiga!!!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-29, 02:39

Secrist skrev:På FP och andra inom borgerligheten låter det som att allt löser sig med betyg när det snarare är tvärtom. Inget löser sig med betyg!

Tror ingen påstått att betygen ensamma ska lösa alla problem. De är bara en liten del i de reformer som behövs. Att höja statusen på läraryrket är nog de flesta överens om. Det lättaste sättet är ju självklart att höja lönen. Fast ju högre lärarlöner, ju färre lärare har skolan råd med.

Ge tillbaks skolan de pengar som ekonomerna snott från dem!!!

Högre lön är inte lika intressant som mer pengar till skolan, så att man KAN klara de allt större krav som politikerna ställer på lärarna!
    Dao
    Dao

Inlägg  Dao 2009-10-29, 02:41

Ge skritfliga omdömen och betyg till de som har det - men tvinga inte på oss alla andra detta!

Det behövs nte för att kontrollera kunskap, utan enbart för att kontrollera om de klarat målen för betygen. Alltså inte målet för ökad kunskap!
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-10-29, 18:45

Secrist skrev:På FP och andra inom borgerligheten låter det som att allt löser sig med betyg när det snarare är tvärtom. Inget löser sig med betyg!

Tror ingen påstått att betygen ensamma ska lösa alla problem. De är bara en liten del i de reformer som behövs. Att höja statusen på läraryrket är nog de flesta överens om. Det lättaste sättet är ju självklart att höja lönen. Fast ju högre lärarlöner, ju färre lärare har skolan råd med.

Inte mig emot att arbetarlöner löner blir större, men det är inte det som är problemet nu, det är nedskärningar! I denna stund varenda jävla dag förhandlar fack och kommun för att lärare, assistenter, kuratorer osv. inte kas varslas! Vi måste för det första se till att inte varsla, sen kan vi höja lönerna för att få folk att se läraryrket som attraktivt och höja statusen på yrket. De förtjänar högre status och lön! Utan lärarna stannar Sverige!
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Betyg för 6 åringar? - Sida 3 Empty Betyg

Inlägg  Secrist 2009-10-29, 19:20

Fast nu är ju detta två helt olika diskussioner. Problemen i skolan sträcker sig många år tillbaka i tiden. Varslen är ju den senaste tiden. Dessutom behöver ju inte det ena utesluta det andra.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 08:15