Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
Regndrottning
F.I.S.T
Corven
Secrist
Dao
MartinLindgren
Kakmonstret
RedCloud
12 posters

Underkänt Björklund....någon förvånad...?

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 5 Empty Sv: Underkänt Björklund....någon förvånad...?

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 14:14

Då blir det bara en principfråga...

Exakt Dao, en tillfredställande rit-handling för de s.k. liberalerna.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 5 Empty Sv: Underkänt Björklund....någon förvånad...?

Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 14:18

Dao skrev:Uppenbarligen är detta en känslig fråga för vissa!

Om nu ingen kan svara på hur kvaliteten blir bättre med lärarlegitimation, eller hur man skall mäta kvaliteten - så förslorar ju idén med läralegitimation sin trovärdighet!

som med läkarlegitimation, elektrikerlegitimation, pilotlegitimation osv?

körkort, principfråga, de flesta körkortslösa bilförare kör bil lika bra som de som har körkort, i många fall BÄTTRE osv...

så varför ha några krav alls, låt vem som helst ta jobb som elektriker eller läkare, visar det sig att de inte klarar jobbet så får man sparka dem.....
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 14:23

så varför ha några krav alls, låt vem som helst ta jobb som elektriker eller läkare, visar det sig att de inte klarar jobbet så får man sparka dem.

svart eller vitt...

en läkare, elektriker och piloten har hand om människoliv....det har inte lärarna på samma sätt.

Fortfarande är frågan obesvarad......
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-14, 14:24

Sniperace skrev:
    Dao skrev:Uppenbarligen är detta en känslig fråga för vissa!

Om nu ingen kan svara på hur kvaliteten blir bättre med lärarlegitimation, eller hur man skall mäta kvaliteten - så förslorar ju idén med läralegitimation sin trovärdighet!

som med läkarlegitimation, elektrikerlegitimation, pilotlegitimation osv?

körkort, principfråga, de flesta körkortslösa bilförare kör bil lika bra som de som har körkort, i många fall BÄTTRE osv...

så varför ha några krav alls, låt vem som helst ta jobb som elektriker eller läkare, visar det sig att de inte klarar jobbet så får man sparka dem.....

Så lärarna skall ha legitimation bara för att läkarna och piloterna har det? Och vad är det för snack om körkort? Kan du inte hålla dig till ämnet???

Det måste finnas ett SYFTE för det som beslutas!

Jag vill veta vilket syftet är! Att ha det bara för att vissa andra yrkesgrupper med helt annorlunda arbetssituationer är inget hållbart syfte!!!

Svara på frågorna nu!!!

Underförstått hävdar du att utan denna legitimation så finns det INGA krav på lärarna! Hur har du kommit fram till det?
    Kakmonstret
    Kakmonstret

Antal inlägg : 4120

Inlägg  Kakmonstret 2010-04-14, 14:24

Legitimationen säger att läraren är kvalificerad eller kompetent, och har den utbildning som krävs för att få undervisa.

Har du någonsin varit hos en läkare som inte har sitt diplom (dvs legitimation) uppsatt på väggen?

Yrket får en högre status, det blir en tydligare distinktion mellan legitimerade lärare och obehöriga. Obehöriga lärare kan inte längre rida på utbildade lärares löner. Legitimerade lärare kan se fram emot högre löner. Det är därför lärarfacket ser se positivt på frågan bl.a.

På sikt ges lärarutbildningen en högre status, den leder fram till en profession. Vi får bättre utbildade lärare som blir bättre på att undervisa. Med bättre lärare torde resultaten i skolan bli bättre.

Allt synes bra med förslaget Smile
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 14:27

Legitimationen säger att läraren är kvalificerad eller kompetent

eller ?

Det är därför lärarfacket ser se positivt på frågan bl.a.

revirpinkande och skråtänkande...a´la 1800-talet...

Vi får bättre utbildade lärare som blir bättre på att undervisa.

på vilket sätt då ?

Allt synes bra med förslaget

panikartat....
    Corven
    Corven

Antal inlägg : 1827

Inlägg  Corven 2010-04-14, 14:35

Kakmonstret skrev:Legitimationen säger att läraren är kvalificerad eller kompetent, och har den utbildning som krävs för att få undervisa.
    Du beskriver det som idag kallas en Behörig lärare.

Kakmonstret skrev:
    Yrket får en högre status, det blir en tydligare distinktion mellan legitimerade lärare och obehöriga. Obehöriga lärare kan inte längre rida på utbildade lärares löner. Legitimerade lärare kan se fram emot högre löner. Det är därför lärarfacket ser se positivt på frågan bl.a.

Redan idag tillämpas individuell lönesättning, så att obehöriga rider på behörigas löner är lögn, så var det förr, inte nu.

Kakmonstret skrev:
    På sikt ges lärarutbildningen en högre status, den leder fram till en profession. Vi får bättre utbildade lärare som blir bättre på att undervisa. Med bättre lärare torde resultaten i skolan bli bättre.

Om vi ska få bättre utbildade lärare så behöver utbildningen reformeras.

Att införa en legitimation ger inte bättre lärare. Ingen har kunnat tala om hur legitimationen skulle kunna ge bättre lärare.

Men en förbättrad och reformerad utbildning av lärare gör det.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 14:39

å lärarna skall ha legitimation bara för att läkarna och piloterna har det? Och vad är det för snack om körkort? Kan du inte hålla dig till ämnet???

kan man arbeta som busschufför UTAN adekvat körkort?
    kan man arbeta som läkare UTAN läkarlegitimation?

Det måste finnas ett SYFTE för det som beslutas!

Syftet lär vara att om man ska arbete som lärare ska man ha lärarutbildning, alltså är utbildad för detta yrke.

Jag vill veta vilket syftet är! Att ha det bara för att vissa andra yrkesgrupper med helt annorlunda arbetssituationer är inget hållbart syfte!!!

Svara på frågorna nu!!!

Underförstått hävdar du att utan denna legitimation så finns det INGA krav på lärarna! Hur har du kommit fram till det?

Syftet är vad jag skrev ovan, att man ska ha utbildning för yrket, det ÄR människor man har hand om, människor som ska utbildas enligt givna regler osv...

kraven som finns idag på det sättet är INGA, mer än att denne kan övervaka klassen, jag såg rektorns son få ett lärarvikariat, och denne gjorde inte någon som helst nytta, mer än "passade" barnen i klassrummet och lät dem göra självstudier osv...

och detta upprepades med jämna mellanrum, varför tror du han fick detta jobb?

Det skulle han INTE fått om det var krav på lärarlegitimation.

som sagt, jag tror fortfarande att det föreligger dolda motiv att det INTE ska finnas...

kanske möjligheten att påverka barn?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 14:49

Kan ju tillägga att det bara är i Sverige den här revirstriden utkämpas, ute i övriga Europa har man en m-y-c-k-e-t mer avspänd syn på lärarna.

Hittills har INGEN av högerdebattörerna lyckats förklara hur en licens ökar lärarnas kompetens. Bara att den ska införas för att det är "bra".
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 14:52

Eller, vi kan förenkla frågeställning, är jag en sämre lärare för att jag inte har licens ?

Om Ja, varför ?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 14:59

RedCloud skrev:Eller, vi kan förenkla frågeställning, är jag en sämre lärare för att jag inte har licens ?

Om Ja, varför ?

är jag en sämre elektriker för att jag inte har licens?
    (jag HAR jobbat som elmaskinist med befälsgrad)
    är jag en sämre taxiförare för att jag inte har taxiförarleg?
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 15:04

Varför en motfråga och inte ett svar ?

Du kan vara hur bra elektriker som helst utan licens, men till elektrikerjobbet är en massa försäkringar knutna så relevansen till lärarjobbet är ju noll.

Så frågan kvarstår:

Eller, vi kan förenkla frågeställning, är jag en sämre lärare för att jag inte har licens ?
    Om Ja, varför ?
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-14, 15:06

Sniperace skrev:

Nu är det där saker som redan finns, vad jag vet har ingen propagerat för att det ska tas bort. När taxilegget infördes i den form det har nu, så infördes även utbildningar, för att ge den kompetens som behövs.

Men kan du förklara hur en legitimation i sig kan göra någon till en bättre lärare?

Det är utbildningen till lärare som måste reformeras. När så har skett, då först kan man börja prata om legitimation.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 15:08

RedCloud skrev:

Varför en motfråga och inte ett svar ?

Du kan vara hur bra elektriker som helst utan licens, men till elektrikerjobbet är en massa försäkringar knutna så relevansen till lärarjobbet är ju noll.

Så frågan kvarstår:

Om Ja, varför ?

Riskern finns att du inom något ÄR sämre eftersom du inte utbildats, men just det du ska lära ut är du säkert jättebra på, men en lärare är ju inte bara det lilla områden han möjligen har som uppgift att förmedla....

det är ju därför vi har lärarutbildning, den är ju inte koncentrerad till ETT speciellt ämne utan även pedagogik osv....

eller är det något vi ska bortse från?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2010-04-14, 15:10

Corven skrev:
    Sniperace skrev:

Nu är det där saker som redan finns, vad jag vet har ingen propagerat för att det ska tas bort. När taxilegget infördes i den form det har nu, så infördes även utbildningar, för att ge den kompetens som behövs.

Men kan du förklara hur en legitimation i sig kan göra någon till en bättre lärare?

Det är utbildningen till lärare som måste reformeras. När så har skett, då först kan man börja prata om legitimation.

Självklart kan jag se att den borde reformeras, men det är ju inte en anledning att INTE ha lärarlegitimation....

och läser du föregående inlägg så vad där ett skäl till detta.

kunskaper som på samma sätt som taxileg ger kompetens...
    eller alla andra yrkeslegitimationer som finns.
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 5 Empty Läs

Inlägg  Secrist 2010-04-14, 15:29

Hittills har INGEN av högerdebattörerna lyckats förklara hur en licens ökar lärarnas kompetens. Bara att den ska införas för att det är "bra".

Det "vi" säger som också lärarförbundet säger är att detta är ett rätt enkelt sätt att garantera att en person besitter vissa baskunskaper och att det hjälper till att höja yrkets status. Så ta och sätt på en CD med valsång eller nåt så du lugnar ner dig lite så kanske du ser att det blev rätt bra i slutändan och att ala förändringar inte är så otäcka.
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2010-04-14, 16:42

Åter verkar det som om Secrist och Sniper inte kan förklara sina ståndpunkter här...

Så jag lämnar denna tråd nu, och hoppas ni andra får svar påp frågorna...
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-14, 16:44

.
    Så ta och sätt på en CD med valsång eller nåt så du lugnar ner dig lite

fortfarande inget svar på hur en licens kan höja lärarnas kompetens....

Och fortfarande inget svar hur IT-yrkeslärarna ska kunna ersättas....

De som SKA lugna ner sig är herr f.d. majoren Björklund med stabb, och inte stressa igenom ogenomtänkta förslag inför valförlusten i sept.
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 5 Empty Svar

Inlägg  Secrist 2010-04-15, 00:08

fortfarande inget svar på hur en licens kan höja lärarnas kompetens....

Inte? Du har fått svar ett flertal tillfällen men din oförmåga att ta till dig detta är häpnadsväckande.
    Corven
    Corven

Inlägg  Corven 2010-04-15, 07:56

Secrist,

att byta ut benämningen behörig lärare mot legitimerad lärare gör inte att någon blir mer kompetent. Det är bara en ändring på pappret. Och det är i princip vad förslaget går ut på. Därav känslan att man försöker stressa igenom ett ogenomtänkt förslag.

För att höja yrkets status, så måste man förändra utbildningen av lärare. Om man börjar i den ändan, och även skapar specialutbildningar där yrkeslärare kan få lärarexamen, så kan man därefter börja prata om legitimation. Men att bara ge dagens behöriga lärare en legitimation, det höjer ingen kompetens.

RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-15, 08:02

och även skapar specialutbildningar där yrkeslärare kan få lärarexamen

Det finns, en yrkeslärare som kan validera sina yrkeskunskaper samt arbetar som lärare kan få lärarutbildningen komprimerad till ett års pedagogikstudier.
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 5 Empty Kompetens

Inlägg  Secrist 2010-04-15, 08:48

Det finns, en yrkeslärare som kan validera sina yrkeskunskaper samt arbetar som lärare kan få lärarutbildningen komprimerad till ett års pedagogikstudier.

Är inte det också skråtänkande á la 1800-tal? Rolling Eyes

Senast ändrad av Secrist den 2010-04-15, 09:01, ändrad totalt 1 gång
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-15, 08:50

Är inte det också skråtamkande á la 1800-tal?

Absolut, påtvingat larv från naivliberalerna i Rosenbad...
    Secrist
    Secrist

Underkänt Björklund....någon förvånad...? - Sida 5 Empty Naiv

Inlägg  Secrist 2010-04-15, 09:03

Absolut, påtvingat larv från naivliberalerna i Rosenbad...

Vilket skulle inbegripa i princip hela riksdagen inklusive oppositionen. Tänk att det finns så många naiva människor när du sitter inne med sanningen. Rolling Eyes
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2010-04-15, 09:13

Tänk att det finns så många naiva människor när du sitter inne med sanningen

Ja, änte konstigt....

Skillnaden är att jag finns i skolvärlden just nu, f.d. majoren Björklund gör det inte...

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 11:53