Då blir det bara en principfråga...
Exakt Dao, en tillfredställande rit-handling för de s.k. liberalerna.
Dao skrev:Uppenbarligen är detta en känslig fråga för vissa!
Om nu ingen kan svara på hur kvaliteten blir bättre med lärarlegitimation, eller hur man skall mäta kvaliteten - så förslorar ju idén med läralegitimation sin trovärdighet!
så varför ha några krav alls, låt vem som helst ta jobb som elektriker eller läkare, visar det sig att de inte klarar jobbet så får man sparka dem.
Sniperace skrev:Dao skrev:Uppenbarligen är detta en känslig fråga för vissa!
Om nu ingen kan svara på hur kvaliteten blir bättre med lärarlegitimation, eller hur man skall mäta kvaliteten - så förslorar ju idén med läralegitimation sin trovärdighet!
som med läkarlegitimation, elektrikerlegitimation, pilotlegitimation osv?
körkort, principfråga, de flesta körkortslösa bilförare kör bil lika bra som de som har körkort, i många fall BÄTTRE osv...
så varför ha några krav alls, låt vem som helst ta jobb som elektriker eller läkare, visar det sig att de inte klarar jobbet så får man sparka dem.....
Legitimationen säger att läraren är kvalificerad eller kompetent
Det är därför lärarfacket ser se positivt på frågan bl.a.
Vi får bättre utbildade lärare som blir bättre på att undervisa.
Allt synes bra med förslaget
Du beskriver det som idag kallas en Behörig lärare.Kakmonstret skrev:Legitimationen säger att läraren är kvalificerad eller kompetent, och har den utbildning som krävs för att få undervisa.
Kakmonstret skrev:
Yrket får en högre status, det blir en tydligare distinktion mellan legitimerade lärare och obehöriga. Obehöriga lärare kan inte längre rida på utbildade lärares löner. Legitimerade lärare kan se fram emot högre löner. Det är därför lärarfacket ser se positivt på frågan bl.a.
Kakmonstret skrev:
På sikt ges lärarutbildningen en högre status, den leder fram till en profession. Vi får bättre utbildade lärare som blir bättre på att undervisa. Med bättre lärare torde resultaten i skolan bli bättre.
å lärarna skall ha legitimation bara för att läkarna och piloterna har det? Och vad är det för snack om körkort? Kan du inte hålla dig till ämnet???
Det måste finnas ett SYFTE för det som beslutas!
Jag vill veta vilket syftet är! Att ha det bara för att vissa andra yrkesgrupper med helt annorlunda arbetssituationer är inget hållbart syfte!!!
Svara på frågorna nu!!!
Underförstått hävdar du att utan denna legitimation så finns det INGA krav på lärarna! Hur har du kommit fram till det?
RedCloud skrev:Eller, vi kan förenkla frågeställning, är jag en sämre lärare för att jag inte har licens ?
Om Ja, varför ?
är jag en sämre elektriker för att jag inte har licens?
Sniperace skrev:
(jag HAR jobbat som elmaskinist med befälsgrad)
är jag en sämre taxiförare för att jag inte har taxiförarleg?
RedCloud skrev:är jag en sämre elektriker för att jag inte har licens?
Varför en motfråga och inte ett svar ?
Du kan vara hur bra elektriker som helst utan licens, men till elektrikerjobbet är en massa försäkringar knutna så relevansen till lärarjobbet är ju noll.
Så frågan kvarstår:
Eller, vi kan förenkla frågeställning, är jag en sämre lärare för att jag inte har licens ?
Om Ja, varför ?
Corven skrev:Sniperace skrev:
(jag HAR jobbat som elmaskinist med befälsgrad)
är jag en sämre taxiförare för att jag inte har taxiförarleg?
Nu är det där saker som redan finns, vad jag vet har ingen propagerat för att det ska tas bort. När taxilegget infördes i den form det har nu, så infördes även utbildningar, för att ge den kompetens som behövs.
Men kan du förklara hur en legitimation i sig kan göra någon till en bättre lärare?
Det är utbildningen till lärare som måste reformeras. När så har skett, då först kan man börja prata om legitimation.
Så ta och sätt på en CD med valsång eller nåt så du lugnar ner dig lite
och även skapar specialutbildningar där yrkeslärare kan få lärarexamen
Är inte det också skråtamkande á la 1800-tal?
Tänk att det finns så många naiva människor när du sitter inne med sanningen