formsvackan skrev: DirtyDog skrev: formsvackan skrev:Det här börjar bli ännu roligare. Vi har här en situation där forumhögerns enda lösning på alla tillvarons små störningar, sänk skatten, inte tilltalar ens dem själva. Villrådigheten tar sig många muntra uttryck
Alla här noterar nog att du är svarslös till mitt föregående inlägg eftersom det så tydligt visar hur mentalt efterbliven du är.
DET är lite komiskt med tanke på din raljerande ton och tal om andras intelligensnivå.
Med dig i andra ringhörnan är det jävligt svårt att låta bli
DirtyDog skrev:Åter igen så fortsätter du att göra bort dig och hittar på saker som du menar att vi har påstått.
Jag har inte påstått annat än att forumhögern har skattesänkningar som "enda" lösningen på all världens problem. Så lindrigt begåvade framställer ni er själva.
Det där påståendet är lika obegåvat som att påstå att vänsterns lösning på alla problem är att höja skatterna (även om det påståendet ligger BETYDLIGT närmare sanningen).
Du skrev
"Det känns riktigt roligt att se en samlad forumhöger argumentera för högre skatter".
Detta är inte bara fel utan motsäger dessutom vad du påstår att du konstaterat ovan. Inser du inte det själv?
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:INGEN här har påstått att Grekland INTE borde sänka skatten men TROTS detta så påstår du detta? Är lögnen ditt enda vapen?
När staten på 90-talet SÄNKTE skatten på tobak så ÖKADE statens skatteINKOMSTER på tobaken.
När alliansen 2006 SÄNKTE skatten så ÖKADE statens skatteinkomster.
Och så sjunger vi skattesänkningens lov igen
Kallade det vad du vill. Själv så anser jag att det handlar om att presentera FAKTA och inget annat.
Det knappast vårt fel att FAKTA talar för vår sak men därmed inte sagt att det skulle fungera i Grekland även om jag inte håller det för orimligt.
Att folk bara köpte skattebefriade smuggelcigaretter på 90-talet berodde ENDAST på en PERVERS skattehöjning som inte accepterades av de som drabbades. Av samma orsak så smugglas otroliga mängder alkohol in i landet idag. Känner till en snubbe som utökar sin månadsinkomst med minst 25 tusen varje månad på detta men då det mesta levereras till Norrland så lägger han ned väldigt mycket tid också.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Sånt här är dock för svårt för vänstertomtar att begripa.
Nu tror jag väl inte att alla finansministrar i eurozonen är vänstertomtar, så det torde finnas andra förklaringar till deras krav på skattehöjningar. Undrar vad .....
VILKA finansministrar har krävt att Grekland skall höja sina skatter? Är det inte främst minskade utgifter som de kräver?
Om du har nåt citat där man kräver det så undrar man vem som har översatt det till svenska? Risken är ju stor att journalisterna har lika svårt att förstå saker som du uppenbarligen har.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Alltså, jag tror därmed att samma sak skulle kunna inträffa i Grekland.
Ring Merkel omgående, hon och de andra i gruppen har missat något. Skattesänkning ....
Hur vet du vad de har diskuterat? Höjda eller sänkta skatter torde vara meningslösa i ett land som helt saknar skattemoral och har som nationalsport att undvika skatter och en myndighet som inte har möjlighet att driva in några? De har ju skattefodringar på över 34 miljarder men ingen myndighet som driver in fodringarna.
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Om folk upplever att skatten inte är perverst hög så ÖKAR motivationen att betala den och då kommer därför MER pengar in som intäkter så kan staten ge bättre service vilket ÖKAR motivationen ytterligare.
Aha, menar du att grekernas motvilja att betala skatt beror på att skattesatsen är på tok för hög ? I så fall är euro-gruppen naturligtvis ute och cyklar. Jag tror mera på att det usla grekiska skattesystemet är ett resultat av inkompetens, korruption och brist på politisk vilja.
Det ena utesluter väl inte det andra?
Skattenivån i Grekland är ju högre än i de flesta andra länder i EU så vad spelar höjning/sänkning för roll om folk ändå skiter i att betala?
formsvackan skrev: DirtyDog skrev:Att HÖJA skatten får troligare motsatt effekt.
Så länge som ingen betalar in skatten har det förmodligen ingen effekt alls, förutom att icke indrivningsbara skatteskulder eventuellt ökar.
DirtyDog skrev:Med detta sagt så kan du se att jag varken har förespråkat skattehöjning eller skattesänkning
Så allt du skriver ovan är bara meningslöst dravel alltså trots att du påstår dig tro att en skattesänkning i Grekland skulle innebära ökade skatteintäkter.
Ja, det är precis vad jag tror men förespråkat det hade jag inte.
Föreslår att du läser om deras vardag på denna tre år gamla länk:
http://www.svd.se/grekland-ett-u-land-nar-det-galler-skatterNågra axplock:
"Så sent som 2009 betalade 60 procent av alla greker ingen inkomstskatt"
"Fram till och med 2010 betalades dessutom ingen skatt på årslöner upp till 12 000 euro. Föräldrar kunde komma upp i 15 000 euro skattebefriad lön per person, eftersom barn ger rätt till skatteavdrag."
"en osedvanligt stor svart sektor. Beräkningar visar att den motsvarar hela 25 procent av BNP"
"Enligt honom är ett av de stora problemen att så fort grekerna vill överklaga ett skattebeslut, så gör de det i domstol.
– De har väldiga problem med tvister. Ett överklagande kan hålla på i 7–12 år, och vinner skatteverket så överklagar man igen, eller begär amnesti för att det tagit så lång tid, säger Per Ottermark och tillägger att i motsats till hos oss i Sverige så behöver den grekiske skattebetalaren inte betala in pengarna förrän ärendet är helt utrett, vilket alltså kan ta årtionden."
"Chefen för stabilitetsfonden EFSF, Klaus Regling, sade att de nu omedelbart kommer att betala ut 34,3 miljarder euro till Grekland. 16 miljarder euro kommer gå till att rekapitalisera bankerna, 7 miljarder till budgetfinansiering och 11,3 miljarder till att betala för de statsobligationer Grekland köpte tillbaka i veckan. EFSF förbereder dessutom att skicka ytterligare 14,8 miljarder euro fram till mars nästa år.
En som jublade var den grekiske premiärministern Antonis Samaras. I Bryssel sade Samaras att Grekland är ”tillbaka på fötterna” och att de uppoffringar det grekiska folket gjort ”inte har varit i onödan”."
Tja, såhär 3 år senare så förstår man nästan varför EFSF inte vill upprepa gamla misstag?