Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+7
Thetaxpayer
redalert
Infra
formsvackan
R.O.F.L
Secrist
RedMentalCase
11 posters

Riskerar Grekland bli Europas Venezuela?

Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Riskerar Grekland bli Europas Venezuela? - Sida 5 Empty Sv: Riskerar Grekland bli Europas Venezuela?

Inlägg  Infra 2015-07-13, 11:06

Just nu håller Angela Merkel presskonferens.

Merkel: -Lovar ni nu då att ni ska genomföra de reformer som ni har lovat oss i trojkan?

Grekland: -Jaaadå. Vi looovar.

Merkel: -Ja, men det har ni ju lovat förut utan att implementera någonting?

Grekland: -Eh....Ja föörut, ja. Men nu kan ni lita på oss.

Merkel: -Är det riktigt, riktigt säkert det?

Sipras: -Ja vi loooovar.

Merkel: -Ja. Då får ni stanna kvar i värmen tills vidare.

Det är som med tonårsbarnet som ha köpt godis för veckopengen och som
    mamma nu måste skjuta till extrapengar åt. Extrapengar för att också köpa
    det viktigaste d v s cigaretter, cd-skivor och smink.

Frågar du mej kommer inte Grekland att implementera mer än högst en bråkdel
    av  allt villkorat med nya pengatillskott. Dom pengarna kastas bara i ett svart hål.

Nu har alltså Sipras lovat att höja pensionsåldern till 62. Ett fruktansvärt
    svårt slag för greken i gemen.
    De s k babypensionerna ska bort. Här hem-
    ma stod Reinfeldt och pläderade för att svensken i gemen skulle arbeta till
    78 år. Ingen nämnde ett ord om "orättvisa".

Grekerna ska fondera alla statliga medel i en fond som skall användas vid
    privatiseringar i Grekland. Tja, man kan väl inte säga att de grekiska
    statsmakterna har skött sej speciellt bra som försatt sitt land i den här
    krissituationen.

För egen del är jag mest upprörd över uppgifterna att Grekland före EMU-inträdet
    fifflade med, och friserade sina budgetsiffror för att bokstavligt talat lura sig in
    i den ekonomiska gemenskap som svenskarna var förståndiga nog att tacka nej till.

Trodde man att man skulle komma undan oupptäckta med det? En sån sjuk lem
    skulle EMU må bäst av att amputera. Jag befarar att det ruttnande köttet lätt
    får spridning till andra delar av EU-kroppen.

För grekerna skulle en sån åtgärd innebära en återgång till Drachmen. Vidare
    skulle detta innebära att man går från en kris bara för att hamna i en annan.
    Men för EU måste så långt jag förstår, vara en lättnad att dumpa denna börda
    för gott. Om man kallar det för att försakelse att gå i pension redan vid 62 års
    ålder då är man bara en börda för resten av Europagemenskapen.

Som fogden säger åt mej när jag hamnar på efterkälkenn: "alla ska göra rätt
    for sej". Jag vill så gärna invända något men har aldrig lyckats hitta orden. Och
    alla vet att jag sannerligen aldrig saknar ord. Påståendet är så hugget i sten på
    nåt mystiskt vis.

Senast ändrad av Infra den 2015-07-13, 17:37, ändrad totalt 2 gånger
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Riskerar Grekland bli Europas Venezuela? - Sida 5 Empty Sv: Riskerar Grekland bli Europas Venezuela?

Inlägg  Secrist 2015-07-13, 13:13

Infra skrev:Just nu håller Angela Merkel presskonferens.

Merkel: -Lovar ni nu då att ni ska genomföra de reformer som ni har lovat oss i trojkan?

cigaretter och smink.

av  allt villkorat med nya pengatillskott. Dom pengarna kastas bara i ett svart hål.

krissituationen.

För egen del är jag mest upprörd över uppgifterna att Grekland före EMU-inträdet
    fifflade med, och friserade sina budgetsiffror för att bokstavligt talat lura sig in
    i den ekonomiska gemenskap som svenskarna var förståndiga nog att tacka nej till.

Trodde man att man skulle komma undan oupptäckta med det. En sån sjuk lem

för gott. Om man kallar det för att försakelse att gå i pension redan vid 62 års

Verkar som om Infra äntligen har vaknat och känt doften av morgonkaffet. Vi andra har ju känt till Grekernas förslappade och ofinansierade politik länge. Bättre sent än aldrig.

Nu är det bara formis som ska vakna upp också.
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2015-07-13, 15:08

Ja jag är förvånad, nu står han långt till höger för det är ju vänstern som idag stöder Grekland och Grekland leds av vänstern....
    Jag tror det slagit runt ordentligt nu, eller har han frisknar till?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2015-07-13, 15:16

Ska Grekland kunna gå ur det här någorlunda ok krävs det en regering utan vänster och högertokar,helst en teknokratregering,
    föga förvånande finns det idag en "debatt" artikel av vår egen vänstertomte Sjöstedt i SVD där han lägger all skuld på bankerna och EU, Greklands eget beteende nämner han knappt.

Med en sån grundsyn löser man inga problem.
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2015-07-13, 17:10

RedMentalCase skrev:Ska Grekland kunna gå ur det här någorlunda ok krävs det en regering utan vänster och högertokar,helst en teknokratregering,
    föga förvånande finns det idag en "debatt" artikel av vår egen vänstertomte Sjöstedt i SVD där han lägger all skuld på bankerna och EU, Greklands eget beteende nämner han knappt.

Vilka sakfel hittar du i nedanstående ?

Hade vi varit en del av euroområdet hade vi riskerat stora summor av våra skattepengar. Pengar som framför allt hade gått till de banker som med sin oansvariga utlåning var med och orsakade krisen.

Det är enkelt att förstå vreden hos de finska, lettiska och slovenska skattebetalare som kan få betala krisens pris en gång till. Men det vore mer rimligt att rikta den vreden mot de banker som orsakade krisen eller mot eurons tillskyndare än mot de fattiga greker som har fungerat som euroexperimentets försökskaniner.

Krisen är inte bara Greklands, den handlar om eurons och EU:s framtid. EU har återigen bundit sig vid att fortsätta en åtstramningspolitik som hämmar ekonomisk utveckling och medför en allvarlig social kris i flera länder.

Bankerna har räddats med enorma summor samtidigt som kostnaden får tas av skattebetalarna. Det skapar stora motsättningar .........
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2015-07-13, 18:17

Secrist skrev:
    Infra skrev:Just nu håller Angela Merkel presskonferens.

cigaretter och smink.

krissituationen.

Trodde man att man skulle komma undan oupptäckta med det. En sån sjuk lem

Verkar som om Infra äntligen har vaknat och känt doften av morgonkaffet. Vi andra har ju känt till Grekernas förslappade och ofinansierade politik länge. Bättre sent än aldrig.

Nu är det bara formis som ska vakna upp också.

Jag tror det handlar om vilken omsorg om EU man känner. Formsvackan till
    exempel upplever jag som EU-vänlig. Det respekterar jag. Jag kan också se
    att EU-projektet är den enda motvikten mot USA:s hegemoni. Vad en brist
    på en sån motvikt annars leder till ser vi förfärande spår av runt hela värl-
    den.

Själv har jag behållit min skepsis till projektet och känner för stor likgiltighet
    för hur det går med EU. Angela Merkels tvekan att sparka Grekland utför
    stupet beror just på omsorgen om EU. Ett EU utan hela Europa är ju ett
    trasigt EU som Katrin Marcal skrev en ledare om i går.

När jag tänker efter så kanske jag är för hård mot Grekland. Men det är
    verkligheten också. Vad som än händer. Kanske jag tycker att det bästa
    för Grekland är att gå sin egen väg med Drachmen som valuta. Att börja
    från scratch kanske är det minst smärtsamma för Grekland.

Men EU då? Tja, jag kan tänka djupare på det också. Vad jag minst av allt
    vill likna är Eropas extremhögers monotona NEJ. EU är trots allt ett faktum.
    Men den fördömda monitära unionen hade man för brottom med att införa.

I Sverige sa vi nej till EMU för vi anade att det skulle bli pannkaka. Det
    blev det också. Jag vet hur hårt de två nittiotalskriserna slog mot gemene
    man i Sverige. Barnbidragen sänktes och subventionerade luncher drogs in
    bara som två exempel. Attityden var njugg och grinig från myndighets- och
    företagsledarhåll. Kaffebrödet på kafferasten skulle plötsligt beskattas och
    grunderna las till den kriminalitet inom välfärdssektorn som är en realitet
    i dag och som ger neofascismen tacksamt spelrum.

Nog känner jag empati med vad grekerna har framför sig. Det är svårt att
    förstå att 80 % av grekerna vill fortsätta att vara med i både med i EU och
    EMU. Ett grekiskt Exit vore det bästa för Grekland men skulle göra en stor
    skada för EU. Så vad som är bäst är svårt att säga. Och bäst för vem? Någon
    kommer att förlora i det här hur det än går. Alla krav som nu ställs på Grek-
    land borde ju ha ställts före inträdet i EMU.

I Bryssel har man så höga löner bland de ansvariga att misstaget att släppa
    in Grekland i EMU utan noggrann kontroll av villkoren för dagens scenario, är
    nära nog oförlåtligt. Frågar du varför de har så höga löner, åtalsfrihet m fl
    förmåner så får du svaret "dom har så stort ansvar. Men när något skiter sej
    så tar knappt en käft ansvaret.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinemarcal/article21105431.ab

Senast ändrad av Infra den 2015-07-13, 18:34, ändrad totalt 1 gång
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-07-13, 18:31

EMU är inte pannkaka, tiotalet länder är med utan problem, det är bara EU hatarna och skeptikerna som svartmålar på grund av vissa länders beteende .

Grekland hade haft lika stora ekonomiska problem med eller utan EMU, det är ju lätt att skylla på nåt . Om nu EMU är problemet, varför vill även den nuvarande populistregeringen ändå vara kvar???
    Infra
    Infra

Inlägg  Infra 2015-07-13, 18:35

RedMentalCase skrev:EMU är inte pannkaka, tiotalet länder är med utan problem, det är bara EU hatarna och skeptikerna som svartmålar på grund av vissa länders beteende .

Grekland hade haft lika stora ekonomiska problem med eller utan EMU, det är ju lätt att skylla på nåt .  Om nu EMU är problemet, varför vill även den nuvarande populistregeringen ändå vara kvar???
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-07-13, 18:48

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Ska Grekland kunna gå ur det här någorlunda ok krävs det en regering utan vänster och högertokar,helst en teknokratregering,

Vilka sakfel hittar du i nedanstående ?

Hade vi varit en del av euroområdet hade vi riskerat stora summor av våra skattepengar. Pengar som framför allt hade gått till de banker som med sin oansvariga utlåning var med och orsakade krisen.

Det är enkelt att förstå vreden hos de finska, lettiska och slovenska skattebetalare som kan få betala krisens pris en gång till. Men det vore mer rimligt att rikta den vreden mot de banker som orsakade krisen eller mot eurons tillskyndare än mot de fattiga greker som har fungerat som euroexperimentets försökskaniner.

Krisen är inte bara Greklands, den handlar om eurons och EU:s framtid. EU har återigen bundit sig vid att fortsätta en åtstramningspolitik som hämmar ekonomisk utveckling och medför en allvarlig social kris i flera länder.

Bankerna har räddats med enorma summor samtidigt som kostnaden får tas av skattebetalarna. Det skapar stora motsättningar .........

Hrla grundsynen är ett sakfel, tomten tänker bort det som orsakat problemet, Greklands oansvarighet.

" de banker som orsakat krisen..."   rena rama pajastakter av Sjöstedt, som väntat, och att du inte anser det ett sakfel är också väntat.

idioter som Sjöstedt och du har inget att tillföra till det som sker, bara vrickade lögner och grov populism.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2015-07-13, 20:11

RedMentalCase skrev:" de banker som orsakat krisen..."   rena rama pajastakter av Sjöstedt, som väntat, och att du inte anser det ett sakfel är också väntat.
    Kreditavregleringen i Sverige 1985 ledde fram till ett hysteriskt utlånande av alla banker. Mycket, kanske det mesta "försvann" i affärsfastigheter som i slutet på 80-talet uppvärderats till fantasiljonbelopp.

KOM OCH LÅNA !!!!!

Haveriet fick jag, småföretagare, löntagare, skattebetalare, bostadslåntagare etc. (vanligt folk alltså) stå för.

Jag anser inte att detta var mitt fel, inte heller ditt om du nu var torr bakom öronen på den tiden. Om du tycker annorlunda så får du väl göra så.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-07-13, 20:26

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:" de banker som orsakat krisen..."   rena rama pajastakter av Sjöstedt, som väntat, och att du inte anser det ett sakfel är också väntat.
    Kreditavregleringen i Sverige 1985 ledde fram till ett hysteriskt utlånande av alla banker. Mycket, kanske det mesta "försvann" i affärsfastigheter som i slutet på 80-talet uppvärderats till fantasiljonbelopp.

KOM OCH LÅNA !!!!!

Haveriet fick jag, småföretagare, löntagare, skattebetalare, bostadslåntagare etc. (vanligt folk alltså) stå för.

Jag anser inte att detta var mitt fel, inte heller ditt om du nu var torr bakom öronen på den tiden. Om du tycker annorlunda så får du väl göra så.

Ytterligare en vrickad jämförelse, du och Sjöstedt bara talar till de redan råkorkade vänster och extremhögermuppar som tror allt är andras fel och skulden faller på nåra mystiska bankirer, väx upp, era jubelåsnor.

Ni är en samling lögnare och försöker bara föra lättlurade vänstertomtar bakom ljuset, du vet tydligen inte att de största kreditgivarna till Grekland är nationer, inte dina påhittade giriga bankirer. Lån som givits i god tro av arbetande nationer för att hjälpa grekerna, nu talar du och idioten Sjöstedt om för dom att de inte ska få pengarna tillbaka, bara miffon lyssnar och tror på Sjöstedt, och dig.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2015-07-13, 20:59

RedMentalCase skrev:du vet tydligen inte att de största kreditgivarna till Grekland är nationer, inte dina påhittade giriga bankirer.
    Nu ja. Skattebetalarna har redan löst ut bankirerna från deras risker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Greklands_skuldkris

Av pengarna som lånats till Grekland av EU och IMF har en mycket liten del gått till Grekland i egentlig mening. Det allra mesta har gått till att betala tillbaka lån till privata borgenärer, bland dem tyska och franska banker.

Det är värre än så.

För att klara EU:s monetära krav hade regeringen dock redovisat sin officiella ekonomiska statistik på ett missvisande sätt. I början av 2010 upptäcktes det även att Grekland hade betalat Goldman Sachs och andra storbanker hundratals miljoner dollar för att de skulle arrangera transaktioner som dolde den faktiska statsskulden. Att sälja framtida inkomster räknas i sammanhanget inte som lån.

http://www.freerepublic.com/focus/news/2451481/posts

In 2001, just after Greece was admitted to Europe’s monetary union, Goldman helped the government quietly borrow billions, people familiar with the transaction said. That deal, hidden from public view because it was treated as a currency trade rather than a loan, helped Athens to meet Europe’s deficit rules while continuing to spend beyond its means...

Instruments developed by Goldman Sachs, JPMorgan Chase and a wide range of other banks enabled politicians to mask additional borrowing in Greece, Italy and possibly elsewhere.

In dozens of deals across the Continent, banks provided cash upfront in return for government payments in the future, with those liabilities then left off the books. Greece, for example, traded away the rights to airport fees and lottery proceeds in years to come.

Greece paid Goldman about $300 million in fees for arranging the 2001 transaction, according to several bankers familiar with the deal.

RedMentalCase skrev:Lån som givits i god tro av arbetande nationer för att hjälpa grekerna
    Jo, pyttsan. Skattebetalare i främst euro-zonen har utan att bli tillfrågade tagit över bankirernas dåliga fordringar. Var eventuella vinster har gått torde det dock inte gå att få dig att begripa.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2015-07-13, 21:00

formsvackan skrev:

KOM OCH LÅNA !!!!!

Har man inte själv något ansvar för de lån man tar?
    Har inte individen själv ansvar för vad denne gör med sina pengar osv...
    dvs är det säljaren som är ansvarig för att någon köper dennes vara trots att denne inte har pengar?

Så staten ska styra varje detalj av vad man får köpa osv beroende på inkomst behov osv?

Nää nu har du handlat choklad för så och så mycket nu får du inte köpa mer.....
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2015-07-13, 21:07

Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

KOM OCH LÅNA !!!!!

dvs är det säljaren som är ansvarig för att någon köper dennes vara trots att denne inte har pengar?

Så staten ska styra varje detalj av vad man får köpa osv beroende på inkomst behov osv?

Jag tror inte att finanskraschen 1990 berodde på att jag köpte för mycket choklad på kredit.

Bankerna, omtumlade av den nya friheten hittade på och lånade ut obegränsat med pengar till finansinstitut som "vidarebefordrade" dem till fastighetsspekulation och/eller därmed förenlig verksamhet. Notan efter kraschen hamnade i knäna på vanligt folk.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-07-13, 21:13

"Nu ja....."   folieidioten om faktumet att de största kreditgivarna till Grekland är stater , samtidigt som han försöker ljuga vidare om att det handlade om att lösa ut privata banker...och tycks stödja sig på en löst formulerad åsikt på wikipedia...

Ja vad hjälper sanning fakta och redig argumentation mot en störd foliehatt? En vrickad foliehatt blir inte störd av såna petitesser som sanning, jisses vilket psykvrak.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2015-07-13, 21:23

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:
    formsvackan skrev:

KOM OCH LÅNA !!!!!

Jag tror inte att finanskraschen 1990 berodde på att jag köpte för mycket choklad på kredit.

Bankerna, omtumlade av den nya friheten hittade på och lånade ut obegränsat med pengar till finansinstitut som "vidarebefordrade" dem till fastighetsspekulation och/eller därmed förenlig verksamhet. Notan efter kraschen hamnade i knäna på vanligt folk.
    Men idioter som inte insåg sina begränsningar orsakade detta, hade de haft normalt förnuft hade de nog funderat på om detta är något jag klarar av om förändringar sker.

Menar du att individen INTE har något som helst eget ansvar?

Är det säljarens fel om han säker en bil till någon som sedan hamnar hos kronofogden för att denne använde pengar som behövdes till annat och istället köpte bilen?

Är det bankens fel om en idiot lånar mer än denne klara om hans levnadsförhållanden förändras?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2015-07-13, 21:34

RedMentalCase skrev:"Nu ja....."   folieidioten om faktumet att de största kreditgivarna till Grekland är stater , samtidigt som han försöker ljuga vidare om att det handlade om att lösa ut privata banker...och tycks stödja sig på en löst formulerad åsikt på wikipedia....
    Att det som är allmän kännedom gått dig spårlöst förbi kanske du ska tala tystare om. Det är tillåtet att vara dum och okunnig, men du behöver inte skylta med det.
    RedMentalCase skrev:Ja vad hjälper sanning fakta och redig argumentation mot en störd foliehatt? En vrickad foliehatt blir inte störd av såna petitesser som sanning, jisses vilket psykvrak.
    "sanning fakta och redig argumentation" ???? Var fasiken skulle du hitta något sådant ?

Att amerikanska banker, mot rundhänt ersättning hjälpte Grekland med dolda lån samt att "mörka" sig in i Euron har du naturligtvis heller ingen aning om.

Varje gång du använder ordet fakta rycker det i smilbanden på normalbegåvat folk Very Happy
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2015-07-13, 21:55

Men herregud, ge upp din sinnestörda folie.

Inte ens grekerna ljög så mycket som du gör nu, när de fuskade sig in i euron.

Du behöver ju  läkarvård för ditt beteende foliemupp , jag har fakta, du har din sinnesjukdom, jag tycker vi låter det vila där ett tag, inte för att du nånsin lär bli frisk.Smile
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2015-07-13, 22:04

Sniperace skrev:Men idioter som inte insåg sina begränsningar orsakade detta
    Nix, det var bristen på begränsningar i kreditgivningen som orsakade haveriet. Detta är samtliga med något som helst ekonomisk sinnelag överens om. Du får naturligtvis tro annorlunda om det gör dig glad.

För helvete Snipern, när godisbutiken var öppen och obemannad tog naturligtvis de som kunde för sig ordentligt. Jag var själv inblandad i detta spektakel med börsintroduktion, uppvärderingar av affärsfastigheter, bl.a. i Hässleholm, och inhystande av nya friska pengar från Gotabanken. Tyvärr backade jag ur från bluffaffärerna med lånade fjädrar och lågbeskattade OTC-aktier så ingenting hamnade i mina fickor. Ibland är man dum Sad
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2015-07-13, 22:24

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Men idioter som inte insåg sina begränsningar orsakade detta
    Nix, det var bristen på begränsningar i kreditgivningen som orsakade haveriet. Detta är samtliga med något som helst ekonomisk sinnelag överens om. Du får naturligtvis tro annorlunda om det gör dig glad.

För helvete Snipern, när godisbutiken var öppen och obemannad tog naturligtvis de som kunde för sig ordentligt. Jag var själv inblandad i detta spektakel med börsintroduktion, uppvärderingar av affärsfastigheter, bl.a. i Hässleholm, och inhystande av nya friska pengar från Gotabanken. Tyvärr backade jag ur från bluffaffärerna med lånade fjädrar och lågbeskattade OTC-aktier så ingenting hamnade i mina fickor. Ibland är man dum  Sad
    Ser ändå att varje människa har ett eget ansvar inte fan skulle jag tex låna 10 millennieskiftet bara för att jag kunde, utan istället fundera lite på hur hög inkomst har vi, hur mycket behöver vi ha att leva på, vad händer om räntan går upp 5%
    Vad händer om frugan blir sjuk eller arbetslös.

Vi har varit förutseende och lånat så lite att vi ska klara varje situation istället För att bara låna upp över skorstenen.

Är vi på något sätt unika?
    Skulle vi I stället för att själva tänka låtit andra göra detta och tagit jättelång?

Har bankerna med hot om våld och död TVINGAT andra att låna översidan tillgångar?

Det är INTA en affärs skuld om någon hör av med hela hushållskassan på godis., och på samma sätt är det egentligen inte bankens fel när en idiot lånar mer än denne borde.

Varje människa har ett eget ansvar, att lägga över detta på andra är inte rätt eller hur.
    skulle du gilla om det finns myndighet som bestämmer hur mkt mjölk du får dricka eller hur mycket sockerdricka får köpa. Eller vilken bilmodell du får köpa efter utredning av din totala ekonomi?

Du verkar vilja ha detaljstyrning am människors liv och ser dem som viljelösa individer som är inkaoabla att själva avgöra saker.

Vill gag köpa en chokladkaka ska inte staten avgöra om detta är lämpligt, vill jag låna pengar Är det bara banken som ska avgöra om de tror jag klarar detta, dvs riskera sina pengar.

Det ÄR alldeles för lätt att skylla på långivaren, men som sagt de tillhandahåller en tjänst som varje individ själv måste avgöra om denne ska utnyttja.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2015-07-13, 22:39

Sniperace skrev:Det ÄR alldeles för lätt att skylla på långivaren, men som sagt de tillhandahåller en tjänst som varje individ själv måste avgöra om denne ska utnyttja.
    Självklart utnyttjar de "kreativa" alla möjligheter som erbjuds, i synnerhet när bankernas kontroll var i det närmaste obefintlig. De ville ju låna ut så mycket som möjligt i syfte att själva tjäna mera pengar.

Här har du en av figurerna som var inblandad i periferin av "våra" affärer. Hans fastighetsbolag Friherren och/eller Rådsherren torskade dock ca: 50 miljoner när "vår" skylt togs ner. Detsamma gjorde Gotabanken.

http://www.dn.se/arkiv/ekonomi/lan-pa-miljarder-utan-kontroll

Magnus Åkerborg hade kronofogden i hälarna men kunde ändå göra omfattande affärer med bankernas hjälp.
    .
    .
    Magnus Åkerborg var väl känd av skattemyndigheter och kronofogden, och i mitten av 80-talet dömdes han till fängelse för bland annat bokföringsbrott och grovt skattebedrägeri.

Flera banker och finansbolag tvekade dock aldrig att stötta de fastighetsprojekt han låg bakom.
    .
    .
    I Göteborgsområdet var det väl känt att Magnus Åkerborg verkade i företagen. Det skämtades också över bolagsnamnet Friherren, som inregistrerades kort efter det att han avtjänat sitt fängelsestraff.
    .
    .
    Sammanlagt lyckades Åkerborg låna 2,5 miljarder kronor till affärer med fastigheter i Sverige och utomlands. De stora kreditgivarna var Gotabanken, Nordbanken, Första Finans, Gamlestaden och Obligentia.

Det är ett stort antal liknande "affärer" som orsakade finanskrisen 1990. Bankerna var totalt fartblinda och öste ut den ena miljarden efter den andra. Att bl.a. du gnetat och varit "förutseende" lämnade bara ett större utrymme för andra att utnyttja.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2015-07-13, 22:50

alltså är det bovar och banditer som utnyttjat bankerna för sin vinning...
    har inte dessa något ansvar eller ligger skulden på banken att de gör så?

om jag slutar betala mitt banklån är det då bankens fel och ansvar?
    det enda felet jag ser är att staten ställt upp för bankerna, detta borde ligga phelt på dem själva när de tagit risken att låna ut.

och jag är delskyldig för att JAG inte lånat över mina tillgångar? :-)
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2015-07-13, 23:20

Sniperace skrev:alltså är det bovar och banditer som utnyttjat bankerna för sin vinning...
    Det åligger banken att göra kreditprövningen.

Flera banker och finansbolag tvekade dock aldrig att stötta de fastighetsprojekt han låg bakom. Revisorerna, som hade till uppgift att granska bankernas alla större krediter och placeringar, kom inte heller med några invändningar.

Killen kom direkt från kåken, dömd för bl.a. bokföringsbrott och grovt skattebedrägeri. Klockan ringde varken hos bankdirektören eller hos revisorn !  Tuta och kör, 2,5 miljarder, varsågod. Vem anser du då är ansvarig ?
    Sniperace skrev:om jag slutar betala mitt banklån är det då bankens fel och ansvar?
    Ansvaret för bankens förlust är bankens och ingen annans.
    Sniperace skrev:det enda felet jag ser är att staten ställt upp för bankerna, detta borde ligga phelt på dem själva när de tagit risken att låna ut.
    Det är staten, och därmed vi skattebetalare som garanterar både valuta och banksystem. Av den anledningen hamnar bankirernas risktagande i våra knän om det är tillräckligt stort.
    Sniperace skrev:och jag är delskyldig för att JAG inte lånat över mina tillgångar? :-)
    Nej, du är "delskyldig" för att du är skåning och dessutom röstar på alliansen Very Happy
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2015-07-13, 23:29

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:alltså är det bovar och banditer som utnyttjat bankerna för sin vinning...
    Det åligger banken att göra kreditprövningen.

Flera banker och finansbolag tvekade dock aldrig att stötta de fastighetsprojekt han låg bakom. Revisorerna, som hade till uppgift att granska bankernas alla större krediter och placeringar, kom inte heller med några invändningar.

Killen kom direkt från kåken, dömd för bl.a. bokföringsbrott och grovt skattebedrägeri. Klockan ringde varken hos bankdirektören eller hos revisorn !  Tuta och kör, 2,5 miljarder, varsågod. Vem anser du då är ansvarig ?
    Sniperace skrev:om jag slutar betala mitt banklån är det då bankens fel och ansvar?
    Ansvaret för bankens förlust är bankens och ingen annans.
    Sniperace skrev:det enda felet jag ser är att staten ställt upp för bankerna, detta borde ligga phelt på dem själva när de tagit risken att låna ut.
    Det är staten, och därmed vi skattebetalare som garanterar både valuta och banksystem. Av den anledningen hamnar bankirernas risktagande i våra knän om det är tillräckligt stort.
    Sniperace skrev:och jag är delskyldig för att JAG inte lånat över mina tillgångar? :-)
    Nej, du är "delskyldig" för att du är skåning och dessutom röstar på alliansen Very Happy
    Tillhör SD alliansen, jag röstade i sista valet på dem efter att Joakim (infra) övertalat mig.

Men är de rödgröna helt oskyldiga till bankkarusellen?
    Vad jag fått lära mig var de väldigt skyldiga till denna historia och de förnekar ju inte heller detta.

Jag tror mer skulden ligger hos stockholmsjävlarna.....

Åh Fy fan kanske bör fd fängelsekunder inte beviljas banklån och deras rösträtt dras in osv...
    och ekonomiska brottslingar spärras in för alltid och bankirerna ställas mot en mur....
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2015-07-13, 23:38

Finanskrisen 1990 berodde mest på en inkompetent socialdemokrati i kombination med en dåre till riksbankschef.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 13:27