Sniperace 2013-10-31, 17:50
Dao skrev: Sniperace skrev:så det är att respektera kvinnor att de inte har samma rätt som mannen, att deras ord bara är värt hälften så mycket?
ok, då vet vi var vi har dig!
att kvinnor inte är rena och ställs utanför för att de har mens?
tycker du det är okej?
Gissar att du lämnat detta med handskakningen nu. Kanske du i ditt undermedvetna förstod att du inte hade något att komma med här!?
OK, då tar vi detta med rättigheter och skyldigheter.
I Koranen står att den som har större delen av skyldigheterna också skall ha större delen av rättigheterna. Det är ganska enkelt.
När vi sedan har ett samhälle där båda i ett par har SAMMA skyldigheter, skall det givetvis vara så även när det gäller rättigheter!
Att inte ha en sådan form av fördelning är och förblir förtryck.
Detta med mensen, är en allmän syn över större delen av världen, som lever kvar i flera samhällen. Alltså ingen speciellt "muslimsk" syn... Få ställd dock utanför när de har mens, men det finns klara restriktioner vad man bör göra när man har mens, även här hos oss.
Spelar det någon roll vad jag skriver vad jag tycker, eftersom du väljer att ändra mitt påstående att betyda något helt annat ändå?
Jag ogillar förtryck! Vare sig det gäller män, kvinnor, invandrare, muslimer, judar eller vilka det än kan gälla!
Gör du?
Du verkar vilja skuldbelägga alla muslimska kvinnor! Varför vill du det? Tror du att de är svagare än andra kvinnor?
jag skuldbelägger INTE kvinnorna, det är inte desom ställer dessa utanför eller bak.
ok, så kvinnor i andra länder får inte besöka kyrkan när de har mensen?
i vilka civiliserade länder anses kvinnor orena när de har mensen, och då inte får umgås med andra på samma sätt som närt de inte har den?
i vilka andra länder har kvinnans vittnesmål mindre värde?
i muslimska länder har dessa enligt islam inte samma värde som en man, utan det krävs TVÅ kvinnors vittnesmål jämställt med en mans, stöder du sådant?
vilka andra diskriminerar kvinnor genom att vägra ta dessa i hand pga att de annars måste tvätta sig,m detta är mkt vanligt bland just muslimer.
du tror inte att det BORDE vara mer jämställt, eller är du inte för kvinnans lika värde och att det INTE ska vara skillnad mellan kvinnor och män, att de ska ha samma rättigheter och skyldigheter oavsett om det är en kvinna eller man?
anser du de har detta i de muslimskt styrda länderna?
kan män utan problem hälsa på varandra genom att ta varandra i hand så bör det väl gälla samma för en kvinna att hälsa på en man och tvärtom.