Secrist skrev:R.O.F.L skrev:Secrist skrev:lazy skrev:Måste säga att det känns lite konstigt när R.O.F.L och jag är helt överens som här i Syrienfrågan...men jag har pratat med många assyrier/syrianer som hellre ser Assad än islamister i Syrien, vet man deras historia så är det inte så konstigt.
Problemet är att här är det så att om man är emot Assad så är man automatiskt för rebellerna. Oklart vad det bygger på. Min poäng är att om omvärlden satt press på Assad långt tidigare så hade man haft en chans att stoppa detta innan landet slets sönder i våld. Och Assadregimens besinningslösa våld mot civila skapar en perfekt grogrund för extremism. Personligen är jag rätt pessimistisk om Syrien i nära framtid.
Slutar man att beväpna rebellerna så är kriget slut på ett par månader. Tror man kan lösa efterspelet med en modell som i Libanon där makten delas mellan de religiösa grupperna.
Problemet är Syriens "vänner", korrupta exilpolitiker på lyxhotell i Turkiet.
Vapen kommer alltid att finnas att köpa. Under kriget i Afghanistan så hände det att mujahedin köpte ryska vapen av korrupta ryska officerare som sedan användes emot dem. Och det finns gott om ljusskygga personer som ser till att vapen når köpare.
Så sant, men var tror du stålarna kommer ifrån? Var Talibanerna fick pengarna ifrån vet vi redan.