Infra skrev:Secrist skrev:Infra skrev:Secrist skrev:Infra skrev:lazy skrev:Till Infra with
Tänk om Israel flygbombat Gaza under fem dagar och dödat över 250 personer.
Föreställ er uppmärksamheten, protesterna, publiciteten.
Byt nu ut ”Israel” mot ”syriska armén” och ”Gaza" mot ”Aleppo”.
Vad tyst det varit.
http://www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/larsson-250-doda-pa-fem-dagar-i-aleppo/
Ja, det var gulligt, vännen. Men jag förstår inte din jämförelse. Varför tycker jag den haltar?
Gazamassakern är väl värd en egen krönika.
Och då får jag det till att i dödsoffer (om tävlingen nu gäller det) så var Gazamassakern 2008/2009
en blodigare affär. Dock erkänner jag att den inte höll på i flera år som förtrycket av
Palestina har gjort. "Bara" 22 dagar. Men det verkar du och Mats Larsson ha Glömt. Glöms inte
Palestina alltid bort till glädje för dess bödlar?
Om du multiplicerar de 250 dödsoffren från Aleppos fem dagar med 4, så kommer du
bra nära det antal dagar som Gazamassakern pågick. Under den tiden dödades 1434 Gazabor. Det blir
mer än 250 per 5 dagar.Därför förstår jag inte jämförelsen. Det kanske klarnar. Nu tänker jag läsa
Mats larssons artikel.
För att nyansera bilden lite....
Enligt en debattartikel i tidningen Världen idag har Kanadas tidigare justitieminister Irwin Cotler, numera professor i juridik vid McGill University, hävdat att Hamas under konflikten begick flera allvarliga krigsförbrytelser och brott mot mänskligheten: Man valde medvetet ut civila mål i Israel för raketbeskjutning, besköt systematiskt civila mål i Israel (ett brott mot mänskligheten), grupperade sina eldställningar vid civila byggnader och tog därmed den palestinska civilbefolkningen till sin gisslan och till mänskliga sköldar, använde sig av ambulanser för transporter av kombattanter och krigsmateriel; man förklädde sig till läkare medan man utförde stridshandlingar; man använde sig av FN:s flagga och symboler som skydd bakom vilka man företog stridshandlingar och man rekryterar barnsoldater och uppmanar till folkmord på judar.
Basman Attalah, en palestinier i Gaza, anklagar Hamas för att ha torterat hans bror, en lärare och PLO-medlem, till döds, efter att han hade kritiserat dem för deras väpnade styrkors uppträdande under konflikten. Andra palestinier som av Hamas utpekats som kollaboratörer har mördats, torterats eller blivit skjutna i knäskålen.
Amnesty kritiserade Hamas för att de avfyrat raketer och placerat militär utrustning nära civila hem och använt palestinier som mänskliga sköldar.
FN konstaterar i sin rapport att vid ett tillfälle har den palestinska sidan gjorde sig skyldig till en attack mot FN-mål.
FN-rapporten som publicerades i september 2009 kritiserade Hamas för de raketer som sköts mot Israel: Liksom Israel bedömdes Hamas ha begått krigsbrott, kanske även brott mot mänskligheten
Medan jag presenterar fakta från etablerade källor så svarar du med zionistpropaganda
för "att nyansera bilden litet".
Vad är det för skitstil. Att försvara sig mot en militärt överlägsen angripare är i din
inskränkta värd "brott mot mänskligheten". Att på nära håll (som wiki beskriver det)
peppra småbarn och andra civilister med verkanseld från automatvapen, det är inget
brott mot mänskligheten, det, inte. Ej heller är illegala fosforbomber
"brott mot mänskligheten" i din inskränkta SD-bubbla.
Vad är du för en pajas egentligen? Du vet lika bra som jag att för varje fördömande
som UN riktar mot israels kriminalitet så måste nåt negativt om Hamas sägas om
det ska kunna passera Mördarimperiets starka vetoblockering. Och vad värre är: det
behöver inte ens vara sant.
Så du tror inte Hamas regelundet begår krigsbrott och brott mot mänskliga rättigheter? Du kanske tror de är skäggiga gullungar och fredsduvor?Nej, just det.SDSecrist skrev:Så du tror inte Hamas regelundet begår krigsbrott och brott mot mänskliga rättigheter?
Slå upp ord som ideologiskt förblindad och naiv så kommer ni att hitta en bild på Infra.