Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+9
berralarzon
Sniperace
F.I.S.T
redalert
formsvackan
Infra
Secrist
DirtyDog
Sossar ee lata
13 posters

    Idag är jag i den delen som bidrar mest

    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Idag är jag i den delen som bidrar mest - Sida 4 Empty Sv: Idag är jag i den delen som bidrar mest

    Inlägg  Secrist 2013-08-10, 19:40

    redalert skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:
    Secrist skrev:
    ericTheDog skrev:Det är klart att smarthet, i den mån det betyder begåvning för att framför allt utnyttja situationer, är mycket jämnt fördelad över landet.



    Varför skulle begåvning vara jämt fördelad över landet? Otroligt korkad utgångspunkt.
    Varför skulle det inte vara det? Tror du folk föds smartare bara för att man föds inom en viss kommungräns?
    Jag vet att alla inte bor kvar där de föddes. Vidare kan begåvning ha en koppling till föräldrarnas d:o.

    Jag säger inte att begåvning är jämt fördelad geografiskt. Lika lite påstår jag motsatsen. Det jag vänder mig emot är de förhastade slutsatserna.
    Förhastade och förhastade. Karln är ju professor.

    Lite kuriosa visar att när pliktverket 1996 sammanställde mönstringsresultatet för 49 000 mönstrande så var Västerbotten smartast.
    Se där, professorn hade kanske fel då? Uppenbarligen var inte "begåvningen" helt jämt fördelad? Men det kanske jämnar ut sig om man räknar med det andra könet Smile
    Man har ju alltid en viss slumpmässig spridning också som varierar år från år. Och skillnaderna var självklart små.
    Hur "vetenskaplig" var denna "intelligentest" egentligen?

    Kan man verkligen mäta intelligens objektivt?

    Dumskallarna på vänsterkanten kan ju inte ens procenträkning! Laughing 
    Siffrorna kommer från pliktverket som hade hand om mönstringen.
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Idag är jag i den delen som bidrar mest - Sida 4 Empty Sv: Idag är jag i den delen som bidrar mest

    Inlägg  Secrist 2013-08-10, 19:42

    ericTheDog skrev:Nej, man kan inte mäta intelligens överhuvudtaget. Å andra sidan krävs det väl ingen Einstein för att begripa att rv befinner sig på de korkades skala.

    Precis som secrist skriver så finns det en naturlig slumpmässig spridning. Frågan är om undersökningen han pekar på påvisade skillnader inom eller utom den statistiska felmarginalen.
    Som sagt så var det siffror från pliktverket. Exakt hur de har räknat på normalfördelning etc framgick inte. Men gruppen bestod av 49 000 personer. Det var ju mönstring. Wink 

      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 12:21