Jag litar inte på ledaren, och jag misstror ledarens fru
Jag litar inte på biskopen, för han tror inte ens på Gud
Jag litar inte på översten, jag misstror de som har makt
För makt berusar, och makt förtjusar
Ja, makten är ett fördärv
Jag är en tvivlare;
För jag ser det jag ser
Och jag vet vad jag vet
Jag litar inte på lärarna, som inte lär det de ska
Och aldrig på journalisterna som säljer sin själ varje dag
Jag litar inte på talarna, jag litar inte på ord
För ord är viktiga, ord är farliga;
Orden ger också makt
Jag är en tvivlare;
För jag ser det jag ser
Och jag vet vad jag vet
Alla vill komma opp
Alla vill va på topp
Ingen bryr sig om hur det hela går till
Mygel, hot och förtal;
Alla medel är bra
Samvete och moral ger ingenting
Så jag litar mera på fåglarna, jag litar också på berg
Jag litar alltid på floderna, och jag tror på blommernas färg
Ibland så tror jag på mänskorna, ibland så tror jag på dig
Och plötsligt är det hänt; Jag blir inkonsekvent
Så lita aldrig på mig
Du ska va tvivlande
För du ser det du ser
Och du vet vad du vet
Alla vill komma opp
Alla vill va på topp
Ingen bryr sig om hur det hela går till
Mygel, hot och förtal;
Alla medel är bra
Samvete och moral ger ingenting
När man diskuterar politik och värderingar, så är orden viktiga, ordvalen, och innebörden av dem. På en normal debattnivå där huvudsaken av ordvalen inte blir "äckel" "GFYS" "Vänstermuppar" etc etc så framgår det tydligt just detta....
Alliansen har tydligast av allt visat hur man kommer till makten med hjälp av semantik, ordval, stöld av politiska slagord, historierevision, och rena lögner om hur det förhåller sig i samhället, tex vad gäller "det utbredda fusket"
ORD ÄR VIKTIGA
Det finns många exempel på hur egenintressen styr ordval och faktaförvanskning. Alliansen har definitivt inte monopol på detta, de är bara bäst på det !
Och till viss del kan denna propagandaframgång naturligtvis tillräknas den "reklambyrå" man anlitade, och de ekonomiska resurser som finns inom partiet. Resurser som inte alla partier har, vilket givetvis sätter demokratibalansen i gungning...
Alliansen döpte om att man försämrade arbetsrätten genom att ge företagare möjligheten att sparka fast anställda, för att sedan återanställa dem genom "bemanningsföretag" ... och vips var arbetsrätten borta .... detta döpte man om till "flexibilitet"
"Det ska löna sig att arbeta" var ett annat slagord man använde sig av i valrörelserna 2006, 2010..... med antydningen att det inte tidigare lönade sig att arbeta. Detta i ett land där anställda har legat i toppskiktet vad gäller kombinerad lönestandard i samband med schyssta levnadsvillkor...
"välfärdens kärna" är ett sådant uttryck återigen som låter det göras att fortsätta dra ner på välfärd och åldringsvård,,, och ändå låta "kärnfulla" "starka"
Det finns hur många ex som helst, se "alliansens ordlista" på hur man kommer till makten med hjälp av ord, politiken är inte förändrad sedan Bohman o co...
Och ytterligare finns det i debatten kring "barnfattigdom" samma problem.
Jag anser att det var fel att kalla det för "barnfattigdom", av den enkla anledningen att då högern och Janne Josefsson gör en sak av detta i sin agenda att fortsätta öka klyftorna, vilket är svaret på allt för dessa ....
"hungriga vargar jagar bäst" är deras livsåskådning. Men när man gör jämförelser med det vilda på det viset, så för det första kanske man inte borde bidra med en politik som förstör det vilda (naturen)... och för det andra så borde man då även acceptera djungelns lag, om man pratar i dessa termer, och då skall enl samma tankesätt inte finnas någon polis eller rättsväsende... för det är väl inte djungels lag, man vill med andra ord både ha kakan och äta den...
Det vettiga vore att nyansera olika former av fattigdom, Ur ett internationell perspektiv så är det minst hundra år sedan någon svensk varit ekonomiskt fattig...
Att sedan högern utnyttjar detta faktum till att försämra för de som har det sämst i samhället är cyniskt och lågt...
Det största problemet i Sverige bland de sämst ställda är inte mat och fysisk överlevnad, utan utanförskapet, arbetslösheten, sjukdomar såväl somatiska, so psykologiska problem....
Rasism och främlingsfientlighet är oxå en effekt av äkade klyftor och utanförskap