Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+14
lazy
Infra
R.O.F.L
berralarzon
redalert
RedMentalCase
Thetaxpayer
formsvackan
Secrist
Dao
Sniperace
ericTheDog
Sossar ee lata
DirtyDog
18 posters

Barnfattigdomen i Sverige

ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Barnfattigdomen i Sverige - Sida 5 Empty Sv: Barnfattigdomen i Sverige

Inlägg  ericTheDog 2013-01-18, 00:54

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Svensk "barnfattigsom", inte ha råd med en 50 tums skärm och utlandssemester? Och ändå kunna skicka halva socialbidraget till hemlandet.Smile
    Take a step outside and face the day !

Den fantasivärld du lever i är inte verkligheten. Jag har själv varit med och betalt matinköp, kläder och skolaktiviteter åt barn i mindre bemedlade familjer i min närhet. Du har förmodligen ingen aning, alternativt bryr du dig inte, om barns villkor i bl.a. familjer med missbruksproblem.

Men foliet, varför är inte DU med i UG och pläderar för din sak?Smile Gapskratt.

De barn som saknar mat gör det för att deras föräldrar är antingen psyksjuka eller grava missbrukare,
    det ÄR INTE barnfattigdom, är du dum i huvet på riktigt eller?
    Barn till miljardärer kan också fara illa om deras föräldrar inte fattar att man måste laga mat.
    Att du skulle uppvisa någon förståelse hade jag inte förväntat mig.

Tur att Kuba har demokratiska val så de kan rösta fram en regering som ser till att det inte finns några fattiga barn där.
    lazy
    lazy

Antal inlägg : 12772

Inlägg  lazy 2013-01-18, 00:55

formsvackan skrev:
    lazy skrev:
    formsvackan skrev:
    lazy skrev:
    formsvackan skrev:
    lazy skrev:Jag tycker att jag svarat på det(?)
    Sorry, jag uppfattade inte att det var Bris du avsåg. Förmodligen tyckte jag att det var för otroligt för att ta det som ett svar. Mitt fel.

Var skrev jag att det var BRIS jag avsåg?
    Den enda organisation du nämnde efter att jag frågade vilka du menade. Eftersom du anser att du svarat på frågan, så vilka alternativ finns det ?

Rädda barnen och Majblomman? Kattis är väl den enda som erkänt att jämförelsen mellan Sverige och Mozambique är helt åt h-e?
    För tydlighetens skull: Menar du att det är Rädda Barnen och Majblomman "som fortfarande spinner på människors rädsla att om inte soc.demokraterna får styra så ligger snart en majoritet av befolkningen i rännstenen" ?

Jag är mycket god vän med Håkan Landelius, generalsekreterare för Rädda Barnens riksförbund 72-85, chef för Rädda Barnen International Geneve 86-87, men har aldrig hört något från honom som tyder på något liknande. Jag träffar honom till helgen och kan naturligtvis ställa frågan.

Jag tycker att du ska fråga ut honom..jag hade gjort det.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-01-18, 00:56

Dao skrev:Har några fattiga vänner som gärna skulle vilja få lite tips om hur man blir rik på bidrag! Kan ni bidragsfixerade högerdebattörer kunna hjälpa till här?

Blotta tanken på att bli rika på arbete har förstås aldrig slagit dem?
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2013-01-18, 01:07

Hörru token foliet har du delat ut till bättre behövande dina miljoner som du tjänade på bolagsaffären?

Mycket snack och liten verkstad på dig minnsann! Evil or Very Mad
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2013-01-18, 01:10

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:
    formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev:Ett klargörande, tycker form verkligen att vi har ett fundamentalt fel i vårt samhällsbygge?

Då kommer följdfrågan, vilka revolutioner ska du göra då?
    Jag är osäker men om det inte går att reformera bort eländet återstår väl bara ........ Very Happy

Fundamentalt fel? Så jag har naturligtvis haft rätt i alla år, när jag kallat dig en vänsterextremist.
    Aj fan då, alla som tycker att det är ovärdigt ett land som Sverige att en del innevånare ska vara beroende av välgörenhet är alltså vänsterextremister.

Du kanske ska vara försiktigare och fortsättningsvis se dig omkring litet grand, det finns nog illasinnade vänsterextremister bakom var och varannan buske i din omgivning Very Happy

Nu är den senile vänstertoken och hotar igen....puke! Evil or Very Mad
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2013-01-18, 02:34

Efter att ha sett programmet kan jag bara hålla med lazy. Dessutom vill jag tillägga att hela begreppet barnfattigdom tycks vara ett beställnigsjobb från s.

Bra av UG att ta upp detta. Vänstermupparna som stött dessa lögner får finna sig i att bli placerade i skamvrån.
    SilverSurfer
    SilverSurfer

Antal inlägg : 332

Inlägg  SilverSurfer 2013-01-18, 02:45

I Europeiska unionen löpte år 2005 19 % av barnen risk att drabbas av fattigdom. I vissa länder lider mer än vart tredje barn av fattigdom och avsaknad av resurser och möjligheter. I de flesta länder löper de dessutom större risk att drabbas av fattigdom än befolkningen i stort.

Det är mindre sannolikt att barn som växer upp i fattigdom och social utslagning klarar sig bra i skolan, är friska eller senare får ett bra jobb. De kan fastna i en ond cirkel av social utslagning som i slutänden för problemen från en generation vidare till nästa. Det är därför EU och dess medlemsstater ger kampen mot barnfattigdom högsta prioritet, men det har inte Alliansregeringen gjort sedan 2006.

I början av 2006 anmodade Europeiska rådet vid sitt vårmöte medlemsstaterna ”att vidta nödvändiga åtgärder för att snabbt få till stånd en avsevärd minskning av antalet barn som lever i fattigdom och ge alla barn, oavsett social bakgrund, lika möjligheter”.

År 2008 och 2010 publicerade kommittén för socialt skydd en rapport om barnfattigdom som diagnostiserar huvudorsakerna till barnfattigdom i respektive land. Rapporten innefattar även 15 rekommendationer för att bättre följa upp och bedöma barnfattigdom och barns välfärd.

År 2006 var närmare var fjärde av de 68 miljoner EU-medborgare som lever under fattigdomsgränsen är barn. År 2010 var närmare var tredje av de 88 miljoner EU-medborgare som lever under fattigdomsgränsen är barn.

År 2005 löpte 19 % av barnen i åldern 0–17 år i EU:s 27 medlemsstater risk att drabbas av fattigdom, jämfört med 19 % för hela befolkningen.

År 2010 löpte 23% av barnen i åldern 0-17 år i EU:s 27 medlemstater risk att drabbas av fattigdom, jämfört med 25 % för hela befolkningen.

I de flesta EU-länder löper alltså barn större risk att drabbas av barnfattigdom än befolkningen i stort.

I den OECD rapport som omfattar åren mellan 2007 -2010 visar att i Sverige, Grekland, Italien, Portugal och Spanien ökade Barnfattigdomen mest.

I Sverige låg Barnfattigdomen år 2010 på 28 %. Enligt Statistiska Centralbyrån fanns det år 201 1758322 barn mellan 0-17 år i Sverige.

I Europaunionens kommitténs rapport för social skydd om barnfattigdom innebär det att närmare 492000 barn i Sverige lider av saknad av resurser och möjligheter.

I Uppdrag Granskning uppgav Rädda Barnen, Bris och Majblomman att närmare 240000 barn i Sverige lider av saknad av resurser och möjligheter.

Som det ser ut ligger deras prognos långt under den undersökning kommittén för Europeiska unionen har redovisat 2010.

Jag tackar Jan Josefsson för att visat kurage och lyft fram frågan om Barnfattigdom i Sverige, då det visar sig, trots en formidabel skrämmande mediepress ifrån de nya Moderaterna och Kristdemokraterna, att närmare 492000 barn i Sverige led år 2010 av saknad av resurser och möjligheter.

Mass-och ungdomsarbetslösheten har stigit dramatiskt under de två senaste åren sedan 2010.

Att siffran 492000 barn i Sverige som lider av saknad av resurser och möjligheter idag den 17 januari 2013 är dessvärre osannorligt snarare är det så att siffran har ökat i jämförelse med den dramatiskt ökade mass-och ungdomsarbetslösheten.

Det är dags att kalla dess rätta ord vid dess namn.

Barnfattigdomen har aldrig någonsin varit mer påtalat och dokumenterat än idag.

Är det inte dags att lyfta fram en oberoende Kriskommission som Jan Josefsson åsyftade i Uppdrag Granskning?
    Secrist
    Secrist

Antal inlägg : 32216

Inlägg  Secrist 2013-01-18, 03:01

SilverSurfer skrev:I Europeiska unionen löpte år 2005 19 % av barnen risk att drabbas av fattigdom. I vissa länder lider mer än vart tredje barn av fattigdom och avsaknad av resurser och möjligheter. I de flesta länder löper de dessutom större risk att drabbas av fattigdom än befolkningen i stort.

Det är mindre sannolikt att barn som växer upp i fattigdom och social utslagning klarar sig bra i skolan, är friska eller senare får ett bra jobb. De kan fastna i en ond cirkel av social utslagning som i slutänden för problemen från en generation vidare till nästa. Det är därför EU och dess medlemsstater ger kampen mot barnfattigdom högsta prioritet, men det har inte Alliansregeringen gjort sedan 2006.

I början av 2006 anmodade Europeiska rådet vid sitt vårmöte medlemsstaterna ”att vidta nödvändiga åtgärder för att snabbt få till stånd en avsevärd minskning av antalet barn som lever i fattigdom och ge alla barn, oavsett social bakgrund, lika möjligheter”.

År 2008 och 2010 publicerade kommittén för socialt skydd en rapport om barnfattigdom som diagnostiserar huvudorsakerna till barnfattigdom i respektive land. Rapporten innefattar även 15 rekommendationer för att bättre följa upp och bedöma barnfattigdom och barns välfärd.

År 2006 var närmare var fjärde av de 68 miljoner EU-medborgare som lever under fattigdomsgränsen är barn. År 2010 var närmare var tredje av de 88 miljoner EU-medborgare som lever under fattigdomsgränsen är barn.

År 2005 löpte 19 % av barnen i åldern 0–17 år i EU:s 27 medlemsstater risk att drabbas av fattigdom, jämfört med 19 % för hela befolkningen.

År 2010 löpte 23% av barnen i åldern 0-17 år i EU:s 27 medlemstater risk att drabbas av fattigdom, jämfört med 25 % för hela befolkningen.

I de flesta EU-länder löper alltså barn större risk att drabbas av barnfattigdom än befolkningen i stort.

I den OECD rapport som omfattar åren mellan 2007 -2010 visar att i Sverige, Grekland, Italien, Portugal och Spanien ökade Barnfattigdomen mest.

I Sverige låg Barnfattigdomen år 2010 på 28 %. Enligt Statistiska Centralbyrån fanns det år 201 1758322 barn mellan 0-17 år i Sverige.

I Europaunionens kommitténs rapport för social skydd om barnfattigdom innebär det att närmare 492000 barn i Sverige lider av saknad av resurser och möjligheter.

I Uppdrag Granskning uppgav Rädda Barnen, Bris och Majblomman att närmare 240000 barn i Sverige lider av saknad av resurser och möjligheter.

Som det ser ut ligger deras prognos långt under den undersökning kommittén för Europeiska unionen har redovisat 2010.

Jag tackar Jan Josefsson för att visat kurage och lyft fram frågan om Barnfattigdom i Sverige, då det visar sig, trots en formidabel skrämmande mediepress ifrån de nya Moderaterna och Kristdemokraterna, att närmare 492000 barn i Sverige led år 2010 av saknad av resurser och möjligheter.

Mass-och ungdomsarbetslösheten har stigit dramatiskt under de två senaste åren sedan 2010.

Att siffran 492000 barn i Sverige som lider av saknad av resurser och möjligheter idag den 17 januari 2013 är dessvärre osannorligt snarare är det så att siffran har ökat i jämförelse med den dramatiskt ökade mass-och ungdomsarbetslösheten.

Det är dags att kalla dess rätta ord vid dess namn.

Barnfattigdomen har aldrig någonsin varit mer påtalat och dokumenterat än idag.

Är det inte dags att lyfta fram en oberoende Kriskommission som Jan Josefsson åsyftade i Uppdrag Granskning?

Varför nöja dig med futtiga 492000 fattiga barn när du ska basunera ut domedagspropaganda. Dra till med 1 miljon barn i sverige som lever i svår fattigdom och får leva på kålrötter och barkbröd och har limmat ihop gamla tidningar för de har inte råd att köpa kläder. Rolling Eyes

Här får du lite inspiration. Bra va?

formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2013-01-18, 04:09

lazy skrev:Jag tycker att du ska fråga ut honom..jag hade gjort det.
    Det ska jag också göra men jag vet redan vad han kommer att säga. Detta är ingen vänster/höger-fråga, det är en fråga om barns rättigheter i samhället.

Ni sitter här och ondgör er över felaktigheter i diverse kampanjer och ägnar er åt ett förbaskat dividerande om absolut fattigdom, vansinnigt jämförd med förhållanden i underutvecklade länder.

Genom att vägra se den relativa fattigdomen och dess konsekvenser avhumaniserar ni frågan och gömmer er bakom egna tolkningar av befintlig statistik som ni inte förstår och beroende på någon konstig politisk preferens heller inte vill förstå. Var någonstans i er bild finns barnen ?

Ni bryr er inte ett förbaskade dugg om barnens situation utan försöker enbart plocka några enkla poäng i er strävan att politisera problemet. I mina ögon de som gör på detta sättet inte ens vatten värda !

Vad är det för fel att lyssna till dem som dagligen möter dessa barn ?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-moter-de-hungriga-barnen_7835678.svd

Inom Fryshusets verksamheter i Stockholm, Göteborg och Malmö, och genom många av de 200 ungdomsverksamheter som ingår i riksnätverket ”Fryshusandan”, möter vi ständigt hungriga barn, barn i 7-årsåldern som tar hand om sina föräldrar, 9-åringar som utvecklat avancerade strategier för att dölja att de bara kan äta sig mätta under skolluncher och barn för vilka fritidsaktiviteter är en utopi. Vi möter tusentals av dessa barn. De har dessutom ofta andra svåra erfarenheter, till exempel i form av missbrukande eller psykiskt sjuka föräldrar eller andra närstående vuxna, våld, utbrändhet, sjudomar, handikapp – eller andra utmaningar som de flesta vuxna aldrig ens kommer i närheten av.

Ni dillar om avsaknaden av absolut fattigdom, jämförd med Burkina Faso eller annat för era syften lämpligt land.

FN:s konvention om barnets rättigheter är tydlig: alla barn har rätt till en skälig levnadsstandard. Inget barn ska diskrimineras på grund av sin eller sina föräldrars sociala status. Och staten ska använda det yttersta av sina resurser för att säkerställa rättigheterna i barnkonventionen

http://unicef.se/barnkonventionen

I ett så rikt land som Sverige ska barnfattigdom inte behöva existera.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/anders-w-jonsson-glommer-barnets-perspektiv_7389780.svd

Unicef delar Anders W Jonssons uppfattning (29/7) att sifferexercis inte får stjäla fokus från de mest utsatta barnen i Sverige. Det är just den fattigaste gruppen vi vill lyfta fram med rapporten Measuring Child Poverty. Jonsson förespråkar att barnfattigdom endast ska mätas med absoluta mått, inte i relation till välståndet i det övriga samhället.

Han glömmer därmed både barnets perspektiv och hur komplext det är med fattigdom.

Sett ur barnets perspektiv och i enlighet med barnkonventionen, så har barn dessutom alltid rätt att ses utifrån den kontext och det samhälle de lever i.

Denna rätt vill ni ta ifrån dem genom att raljera över iPhones och Thailandsresor !

Som sagt, inte ens vatten ......
    Infra
    Infra

Antal inlägg : 29644

Inlägg  Infra 2013-01-18, 07:11

formsvackan skrev:
    Det ska jag också göra men jag vet redan vad han kommer att säga. Detta är ingen vänster/höger-fråga, det är en fråga om barns rättigheter i samhället.

Ni sitter här och ondgör er över felaktigheter i diverse kampanjer och ägnar er åt ett förbaskat dividerande om absolut fattigdom, vansinnigt jämförd med förhållanden i underutvecklade länder.

Genom att vägra se den relativa fattigdomen och dess konsekvenser avhumaniserar ni frågan och gömmer er bakom egna tolkningar av befintlig statistik som ni inte förstår och beroende på någon konstig politisk preferens heller inte vill förstå. Var någonstans i er bild finns barnen ?

Ni bryr er inte ett förbaskade dugg om barnens situation utan försöker enbart plocka några enkla poäng i er strävan att politisera problemet. I mina ögon de som gör på detta sättet inte ens vatten värda !

Inom Fryshusets verksamheter i Stockholm, Göteborg och Malmö, och genom många av de 200 ungdomsverksamheter som ingår i riksnätverket ”Fryshusandan”, möter vi ständigt hungriga barn, barn i 7-årsåldern som tar hand om sina föräldrar, 9-åringar som utvecklat avancerade strategier för att dölja att de bara kan äta sig mätta under skolluncher och barn för vilka fritidsaktiviteter är en utopi. Vi möter tusentals av dessa barn. De har dessutom ofta andra svåra erfarenheter, till exempel i form av missbrukande eller psykiskt sjuka föräldrar eller andra närstående vuxna, våld, utbrändhet, sjudomar, handikapp – eller andra utmaningar som de flesta vuxna aldrig ens kommer i närheten av.

Ni dillar om avsaknaden av absolut fattigdom, jämförd med Burkina Faso eller annat för era syften lämpligt land.

FN:s konvention om barnets rättigheter är tydlig: alla barn har rätt till en skälig levnadsstandard. Inget barn ska diskrimineras på grund av sin eller sina föräldrars sociala status. Och staten ska använda det yttersta av sina resurser för att säkerställa rättigheterna i barnkonventionen

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/anders-w-jonsson-glommer-barnets-perspektiv_7389780.svd

Unicef delar Anders W Jonssons uppfattning (29/7) att sifferexercis inte får stjäla fokus från de mest utsatta barnen i Sverige. Det är just den fattigaste gruppen vi vill lyfta fram med rapporten Measuring Child Poverty. Jonsson förespråkar att barnfattigdom endast ska mätas med absoluta mått, inte i relation till välståndet i det övriga samhället.

Han glömmer därmed både barnets perspektiv och hur komplext det är med fattigdom.

Sett ur barnets perspektiv och i enlighet med barnkonventionen, så har barn dessutom alltid rätt att ses utifrån den kontext och det samhälle de lever i.

Denna rätt vill ni ta ifrån dem genom att raljera över iPhones och Thailandsresor !

WORD!
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-01-18, 10:09

Uppenbarligen är Uppdrag Gransknings repportage inte speciellt uppskatat av många.

http://ilsemarie.wordpress.com/2013/01/17/att-sla-nedat-den-nya-trenden/

Det verkar bara vara forumhögern som köpt allt där. Antagligen för det passar deras syften...
    Dao
    Dao

Antal inlägg : 26567

Inlägg  Dao 2013-01-18, 10:16

Det här är intressant:

http://www.aftonbladet.se/kultur/article16082530.ab

"Historiskt har man fruktat att de fattiga ska göra uppror eller bli kriminella. Staten/makten har svarat på olika sätt. Swärd skiljer grovt mellan vad han kallar tvångsperspektivet och frihetsperspektivet.

Frihetsperspektivet är ”välfärdsoptimistiskt” och siktar på förebyggande insatser, socialpolitik och ekonomisk utjämning. Det dominerade i Sverige under några decennier. Sedan 1990-talet har vi, menar Swärd, sett en övergång till mer av ett tvångsperspektiv. De fattiga ska kontrolleras, det ska ställas krav. Tiggeriförbud diskuteras, och på de nybyggda tågstationerna i Malmö är bänkarna konstruerade så att hemlösa inte ska kunna sova på dem. Det blir allt vanligare med krav på motprestationer för försörjningsstöd."

Alltså från tiden då nyliberalismen tagit över rodret från socialismen!
    Secrist
    Secrist

Inlägg  Secrist 2013-01-18, 11:51

Dao skrev:Uppenbarligen är Uppdrag Gransknings repportage inte speciellt uppskatat av många.

http://ilsemarie.wordpress.com/2013/01/17/att-sla-nedat-den-nya-trenden/

Det verkar bara vara forumhögern som köpt allt där. Antagligen för det passar deras syften...

Jag förstår att det inte är uppskattat. Det fördärvar ju vänsterns demonisering av alliansen.
    Secrist
    Secrist

Barnfattigdomen i Sverige - Sida 5 Empty Knas

Inlägg  Secrist 2013-01-18, 11:52

Det blir allt vanligare med krav på motprestationer för försörjningsstöd."

Skulle det vara något konstigt med det menar du?
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2013-01-18, 13:16

en orska att förstors detta problem man vara att motivera sin skyhöga lö se på lönerna hos dessa organisationers toppar och organisationernas enorma förmögenhet. Helt uppbygga av tiggda pengar.

Ju värre de målar upp problemen ju mer pengar i deras egna fickor.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-18, 13:18

Infra skrev:
    formsvackan skrev:

WORD!

Totalt rött bullshit, det enda vi ondgjort oss över är att vänstern försökt slå mynt av nåt som inte finns, 250.000 barn som går hungriga?
    För övrigt samma röda bullshit och tomma tunnor som genomsyrat vänstern de sista 50 åren, mycket snack, ingen verkstad.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-01-18, 13:47

Sniperace skrev:Ju värre de målar upp problemen ju mer pengar i deras egna fickor.
    Det kan så vara men vad är det som du egentligen argumenterar för, kanske utan att begripa det själv. Vilken hänsyn tar du i ditt resonemang till de utsatta barnen ?

Att endast hävda att du själv växte upp i ett "fattigt" hem men var lycklig ändå, är inget annat än att förringa dessa barns elände.

Jag växte också upp i ett ekonomiskt utanförskap, något som präglat min inställning till fattigdom. Jag finner inget positivt i detta utan önskar göra vad jag kan för att så många barn som möjligt ska slippa få denna erfarenhet.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-01-18, 13:55

RedMentalCase skrev: Totalt rött bullshit, det enda vi ondgjort oss över är att vänstern försökt slå mynt av nåt som inte finns, 250.000 barn som går hungriga?
    Och detta gör ni enklast genom att påstå att det inte existerar något problem alls. I er inhumana omvärldsbetraktelse finns inte dessa barn överhuvudtaget.
    RedMentalCase skrev:För övrigt samma röda bullshit och tomma tunnor som genomsyrat vänstern de sista 50 åren, mycket snack, ingen verkstad.
    Lik förbaskat var det vänstern som under denna tid byggde upp den generella välfärden. Den som högern nu vill montera ner och ersätta med en selektiv välfärd, på svältgränsnivå !
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-01-18, 14:36

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:Ju värre de målar upp problemen ju mer pengar i deras egna fickor.
    Det kan så vara men vad är det som du egentligen argumenterar för, kanske utan att begripa det själv. Vilken hänsyn tar du i ditt resonemang till de utsatta barnen ?

Att endast hävda att du själv växte upp i ett "fattigt" hem men var lycklig ändå, är inget annat än att förringa dessa barns elände.

Jag växte också upp i ett ekonomiskt utanförskap, något som präglat min inställning till fattigdom. Jag finner inget positivt i detta utan önskar göra vad jag kan för att så många barn som möjligt ska slippa få denna erfarenhet.

men hur var det med ditt då, saknade du mat för dagen?
    saknade du tak över huvudet?
    hade du inte de kläder du behövde?

Varför berörde du förresten inte att dessa organisationert BERIKAR sig på tiggda pengar?
    Är det rätt at de som skänker dessa pengar blir av med en stor del av dem för skyhöga löner och fina lokaler och tjänstebilar för hjälprganisationen?

Som ex RK med sina toppar med miljonlöner som de sedan ändå lurar till sig mer, medan de tvingar småfolket att arbeta GRATIS åt dem?

Nej, dessa har blivit några som arbetar för att berika sig själva och sin organisation.

Så de tj´nar på att förstora problemet, en problemet är väl ändå inta att inta ha råd med en iphone, är det problemet så är det bara att skratta åt, problem är det om de tvingas svälta, inte får de kläder de behöver, eller den vård de behöver glasögon osv.

MEN detta är ett väldigt OVANLIGT problem om inte föräldrar prioriterar ANNAT, som ex cigaretter, öl, narkotika osv osv. men då kanske de skulle ha det bättre på annat sälle?

RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-18, 14:41

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev: Totalt rött bullshit, det enda vi ondgjort oss över är att vänstern försökt slå mynt av nåt som inte finns, 250.000 barn som går hungriga?
    Och detta gör ni enklast genom att påstå att det inte existerar något problem alls. I er inhumana omvärldsbetraktelse finns inte dessa barn överhuvudtaget.
    RedMentalCase skrev:För övrigt samma röda bullshit och tomma tunnor som genomsyrat vänstern de sista 50 åren, mycket snack, ingen verkstad.
    Lik förbaskat var det vänstern som under denna tid byggde upp den generella välfärden. Den som högern nu vill montera ner och ersätta med en selektiv välfärd, på svältgränsnivå !

Kan du inte skriva ett enda inlägg utan dina perverst utsvävande fantasier?, jag har aldrig påstått att det inte finns några problem, det finns dock inte det som tokavänstern försökt beskriva.

Vänstern har byggt nada, det var vår företagssamhet och vårt arbete som byggt vårt välstånd, du som påstår dig varit företagre borde kunna inse det om du hade haft förstånd.

Vad vänstern gjort tillsammans med sina nära allierade kärringar från Östermalm är att stigmatisera 250.000 barn, det verkar inget problem för er bara så länge ni kan spela solidariska, skämmes ta mig fan!

SEn kan man avsluta med att det nästan är omöjligt att debattera med dig, du kan inte skriva en mening utan fantasier och lögner om vad "vi" tycker.
    redalert
    redalert

Inlägg  redalert 2013-01-18, 14:59

formsvackan skrev:

Hej har du delat ut dina miljoner till bättre behövande, efter företagsförsäljningen, ännu? Rolling Eyes
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-01-18, 15:04

Sniperace skrev:men hur var det med ditt då, saknade du mat för dagen?
    I och med att jag växte upp "på landet" fanns möjlighet att odla själv samt obegränsad tillgång till fiskevatten. Redan som 5-åring bidrog jag till mathållningen med mitt metspö, inget jag idag beklagar då det egentligen var en bra uppväxt ur ett visst perspektiv. Den enda tid jag "gått hungrig" var första året i realskolan då skollunchen inte var gratis.
    Sniperace skrev:saknade du tak över huvudet?
    Nej, men det var en j*vla massa vedhuggning.
    Sniperace skrev:hade du inte de kläder du behövde?
    Jo, men det mesta ärvt efter min morbror. Behöver jag upplysa dig om hur förbaskat lämplig man då blir som mobbingoffer när man börjar skolan ?

Tro mig, jag har upplevt fattigdomens baksidor på ett sådant sätt att jag idag hatar fattigdom i sig själv, i synnerhet när den drabbar barn.
    Sniperace skrev:Varför berörde du förresten inte att dessa organisationert BERIKAR sig på tiggda pengar?
    Är det rätt at de som skänker dessa pengar blir av med en stor del av dem för skyhöga löner och fina lokaler och tjänstebilar för hjälprganisationen?
    Som ex RK med sina toppar med miljonlöner som de sedan ändå lurar till sig mer, medan de tvingar småfolket att arbeta GRATIS åt dem?
    Nej, dessa har blivit några som arbetar för att berika sig själva och sin organisation
    Detta är naturligtvis helt åt helvete men på intet sätt någon anledning till att förringa det lidande som de ekonomiskt utsatta barnen drabbas av.

Lösningen på det problem du fokuserar på är helt enkelt att göra dessa "parasiter" överflödiga !
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2013-01-18, 15:18

RedMentalCase skrev: jag har aldrig påstått att det inte finns några problem
    Då har du alltså bara svårt att beskriva problemet ?
    Hade vi rätt eller hade vi rätt, vi som påstod att barnfattigdomen har uppfunnits av ett antal rika kärringar från Östermalm som vill tjäna ännu mer pengar på sitt dravel.

Nu backar alla gamar som levt på sagorna
    De får väl uppfinna nåt nytt, som sen våra väntertokar kan spinna vidare på, kanske hundfattigdom?
    Latfattigdom kanske

Se på vår dumvänster på detta forum, de har till 100% svalt det infantila tramset om barnfattigdom

De barn som saknar mat gör det för att deras föräldrar är antingen psyksjuka eller grava missbrukare, det ÄR INTE barnfattigdom

folk som vistas här olagligen och därför inte vill gå till socialbyrån eller folk som inte vill gå dit öht kan INGET samhälle hjälpa
    Det är tydligen ganska lätt att missförstå dig Very Happy
    RedMentalCase skrev:Vänstern har byggt nada, det var vår företagssamhet och vårt arbete som byggt vårt välstånd, du som påstår dig varit företagre borde kunna inse det om du hade haft förstånd.
    Och välstånd är förmodligen fortfarande detsamma som välfärd i din värld.

Vad välståndet beträffar har även det till stor del möjliggjorts av sossarnas, genom åren enorma fokus på exportindustrins villkor.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2013-01-18, 15:45

formsvackan skrev:
    Sniperace skrev:men hur var det med ditt då, saknade du mat för dagen?
    I och med att jag växte upp "på landet" fanns möjlighet att odla själv samt obegränsad tillgång till fiskevatten. Redan som 5-åring bidrog jag till mathållningen med mitt metspö, inget jag idag beklagar då det egentligen var en bra uppväxt ur ett visst perspektiv. Den enda tid jag "gått hungrig" var första året i realskolan då skollunchen inte var gratis.
    Sniperace skrev:saknade du tak över huvudet?
    Nej, men det var en j*vla massa vedhuggning.
    Sniperace skrev:hade du inte de kläder du behövde?
    Jo, men det mesta ärvt efter min morbror. Behöver jag upplysa dig om hur förbaskat lämplig man då blir som mobbingoffer när man börjar skolan ?

Tro mig, jag har upplevt fattigdomens baksidor på ett sådant sätt att jag idag hatar fattigdom i sig själv, i synnerhet när den drabbar barn.
    Sniperace skrev:Varför berörde du förresten inte att dessa organisationert BERIKAR sig på tiggda pengar?
    Nej, dessa har blivit några som arbetar för att berika sig själva och sin organisation
    Detta är naturligtvis helt åt helvete men på intet sätt någon anledning till att förringa det lidande som de ekonomiskt utsatta barnen drabbas av.

Lösningen på det problem du fokuserar på är helt enkelt att göra dessa "parasiter" överflödiga !

JAvisst, men dessa överdriver ju den svenska barnfattigdomen i syfte att ge sig själva mer pengar, att det finns är en sak, men den är som sagt starkt överdriven till att idag vara så att det är barnfattigdom om barnen inte har lika fina mobiler osv.

På tal om att fiska, jag skaffade tillgång till en eka, och lade ut nät, här fick vi mycket fisk att äta, och jag älskar fortfarande fisk, och det vi inte åt själva köpte fiskaffären av mig.

Men som sagt det FÅTAL som verkligen lider av barnfattigdom gör detta till nära 100% beroende på att föräldrarna idag prioriterar annat än mat till barnen osv.

JAg har alldeles för många gånger sett föräldrar gälla om detta med en cigarett i munnen, där dessa röker minst vars et paket per dag och ofta mer, eller fsmiljer där ett fla öl är viktigare än några kilo potatis eller pasta.

I sådana fall bode kanske barna ha andra vårdnadshavare och inte sådana som sätter sådant före barnen?
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Inlägg  RedMentalCase 2013-01-18, 15:58

formsvackan skrev:
    RedMentalCase skrev: jag har aldrig påstått att det inte finns några problem
    Då har du alltså bara svårt att beskriva problemet ?
    Hade vi rätt eller hade vi rätt, vi som påstod att barnfattigdomen har uppfunnits av ett antal rika kärringar från Östermalm som vill tjäna ännu mer pengar på sitt dravel.

Nu backar alla gamar som levt på sagorna
    De får väl uppfinna nåt nytt, som sen våra väntertokar kan spinna vidare på, kanske hundfattigdom?
    Latfattigdom kanske

Se på vår dumvänster på detta forum, de har till 100% svalt det infantila tramset om barnfattigdom

De barn som saknar mat gör det för att deras föräldrar är antingen psyksjuka eller grava missbrukare, det ÄR INTE barnfattigdom

folk som vistas här olagligen och därför inte vill gå till socialbyrån eller folk som inte vill gå dit öht kan INGET samhälle hjälpa
    Det är tydligen ganska lätt att missförstå dig Very Happy
    RedMentalCase skrev:Vänstern har byggt nada, det var vår företagssamhet och vårt arbete som byggt vårt välstånd, du som påstår dig varit företagre borde kunna inse det om du hade haft förstånd.
    Och välstånd är förmodligen fortfarande detsamma som välfärd i din värld.

Vad välståndet beträffar har även det till stor del möjliggjorts av sossarnas, genom åren enorma fokus på exportindustrins villkor.

Jag tror att du, som vanligt, helt har missat alla poänger i debatten. det handlar om den lögnaktiga frågan om barnfattigdom, redan när frågan dök upp för nåra år sen sa "vi" att det var fullständigt nonsens att definiera fattigdom på det sätt som vänstern gjorde, vi hade naturligtvis rätt.

Vad "ni" har gjort tycks inte bekymra er, ni har stigmatiserat 100.000 tals människor, tror ni de ser upp till dumvänstern numera?

Att på detta sätt blåsa upp problem biter er bara själv därbak, när ska ni lära er nåt? Saknar ni förmågan?

Allt detta bara visar att ni är fullständigt offside vad det gäller problemen i dagens samhälle, finns där inga problem hittar ni på dem,
    250.000 fantasier?

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-22, 17:09