Sniperace 2013-01-23, 19:58
formsvackan skrev: Sniperace skrev:jag tror att den RIKTIGA barnfattigdomen är länder där medelåldern blir högre och högre och landet blir i desperat behov av ett ökat födelsetal....
det är väl barnfattigdom.
Inga barn är nog de fattiga, det är deras föräldrar som isåfall är detta, eller som prioriterar sig själva framfört barnen
Fattigdom för svenska barn innebär att inte ha råd att följa med på skolutflykten, att ha så trångt hemma att man bara träffar sina kompisar ute, att inte kunna följa med kompisarna på bio eller vara med i fotbollsklubben. Kort sagt, det handlar om att ställas utanför det de flesta ser som självklart.
Föräldern, för det handlar ofta om ensamstående föräldrar, avstår oftast mycket för att barnen ska få det så bra som möjligt och många barn tar ett stort ansvar genom att självmant avstå från sådant som kostar pengar.
Alla fattiga barn går inte i trasiga skor
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/alla-fattiga-barn-gar-inte-i-trasiga-skorBorde inte ”Uppdrag gransknings” redaktion ha börjat med att fråga sig hur ser fattigdom i Sverige ut i dag? Hur hänger sociala problem som till exempel våld, förstörelse och kriminalitet, ihop med brist på pengar?
en skolutflykt får inte anordnas om barnen ska behöva betala, så den delen sket sig med en gång.
Och som sagt, fattiga för att de inte kan följa med på bio för att föräldrarna prioriterar annat?
och är bio särskilt nödvändigt?
finns det inte viktigare saker i livet, blir barnen till familjen som spar till en utlandsresa istället för att göra av med pengar på biobesök plötsligt fattiga?
VArför ska status och statusprylar vara det viktiga för att inte kallas FATTIGA?
JAg vet att det var klasskamrater till mina barn som föraktfullt undrade om mina barn var fattiga, de svarade nej, vi är RIKA, vi har föräldrar som bryr sig om oss och inte bara lämnar en peng till oss för att vi ska hålla oss borta.
Inte åkte vi utomlands heller, däremot gjorde vi många övernattningar i skog och mark med fiske och nattliga rundturer osv.
Detta var saker som deras kamrater blev avundsjuka för och vet du vad deras reaktion var, det var att kalla dem BORTSKÄMDA *asg*
Det där med fattigdom är så jävla överreklamerat, många av dessa är i verkligheten rikare än många andra, men som sagt, alltid beroende på vad deras föräldrar GÖR åt saken.
rikedom är inte fina saker och status, men det verkar vara vänsterns största önskan