DirtyDog 2013-01-16, 23:33
Snacka om att denna granskning fullständigt plattade till alla som gapade om fattigdomen i Sverige även om säkerligen barn till missbrukare kan ha problem, fast då knappast av ekonomisk karaktär då mer pengar endast förvärrar föräldrarnas missbruk.
En av favoritkommentarerna kom från den kände färgade ungdomstränaren Dallas i Malmö på frågan om varför många barn gick och frös i sommarkläder mitt i vintern. - Det beror på att föräldrarna är nyinflyttade i Sverige och inte lärt sig hur kallt det blir här på vintern. Inte på att de är fattiga.
Även i Stockholms mest utsatta områden så var de som utpekades som de fattigaste helt oförstående eftersom fattiga i deras hemländer inte hade pengar till mat medans de inte kunde åka på semester. De hade ingen semester alls eftersom de saknade arbeten.
De tvingades leva två vuxna med två barn på 10 000:- i bidrag men kommunen betalade alla omkostnader såsom hyra och el m.m.
Det man ej berättade var att många givetvis utöver detta har svarta inkomster och flera berättade för reportrarna (dock inte framför kameran) att en stor del av bidragen skickades till anhöriga i utlandet. Så det är ju givet att bidragen måste höjas. De kanske har en stor släkt hemma i Etiopien?
Jag klarar min försörjning pga att jag delar boendet. Min totala inkomst för år 2010 + 2011 TILLSAMMANS var 110 000:- FÖRE SKATT och jag skulle bara drömma om att ha 5 000:- per månad kvar EFTER att boendekostnaderna var betalda. Om jag skall få mitt företag i balans igen efter krisen 2008 så måste jag helt enkelt ta ut så lite lön som det bara går. Sist jag åkte på semester var år 2000.
Om jag gnäller? Nej, bara på de som gnäller!