F.I.S.T skrev:lazy skrev:F.I.S.T skrev:Det bör finnas nån sorts konsekvens i regler för estetiken i byggnadsregler, och även då böneutrop, och religion.
Personligen stör jag mig lika mycket på kyrkklockor, som jag skulle gjort om jag bott i Fittja och lyssna på böneutrop.
Jag finner mig i om det beslutats på demokratisk väg att det skall ske böneutrop i Fittja, men jag samtycker inte. Jag samtycker heller inte till det exteriöra i byggnadskonsten i minareter och moskéer med byggnadsstil från mellanöstern.
Däremot tycker jag att moskèer självklart skall finnas i Sverige, dock bör byggnadsregler estetiskt gälla som gäller för övriga byggnationer, som passar in i den miljön. Tex så finns det regler för hur hus skall se ut i vissa bostadsområden.... och i skärgården etc etc...
Om inte .... så skall även regelverket för skärgården och andra bostadsområden släppas fria, så att du får måla ett grön-rosa-lila hus i pippi långstrumpmodell även i skärgården.
Så du tycker F.I.S.T precis som jag att religiösa lokaler typ synagogor kan i princip ligga i undangömda källare utan att det skulle ge avkall på religiositeten?
Det finns väl annat än källarlokaler oxå va ?.... Det bästa vore väl om Judar, Muslimer och kristna enades om samma lokaler kanske .... förbrödring !
Kommer tyvärr aldrig att ske men det är en vacker tanke..