Jasså, även om jag aldrig skrivit att äpplen och valuta är "jämförbara produkter" så är det ändå inte helt fel ute. Alla råvaror har ett värde och skall vi tala "historiskt" (när valuta inte existerade) så har ALLA produkter med en efterfrågan haft samma funktion som dagens valuta. Dock skulle jag knappast låsa in en miljon äpplen i kassaskåpet i tron att de har samma värde efter ett år.formsvackan skrev:Jag har redan tidigare konstaterat att du anser valuta och äpplen vara jämförbara produkter på en och samma "marknad". Jag delar absolut inte denna uppfattning och kommer heller inte att så börja göra.
Nu har MIN diskussion handlat om vad MARKNADEN är och inte om några produkter. Jag kunde ha valt vilken produkt som helst för att beskriva VAD marknaden är och HUR den fungerar. Säkerheten för valutor (som ju bara är värdelösa papperslappar eller siffror i en databas) är ju det RIKTIGA värdet på säkerheterna. Denna säkerhet skulle alltså i teorin kunna bestå av äpplen även om det rimligtvis finns bättre värdeföremål.
Mina "långa" inlägg har haft som syfte att FÖRKLARA marknaden för dig och inte att idiotförklara dig. Den biten sköter du ju så bra själv med dina EGNA inlägg. Nu finns det dock olika nivå på idioti och dig räknar jag trots allt till de smartare på vänstersidan (vilket förvisso säger mer om dina sympatisörer än om dig).formsvackan skrev:Detta oavsett hur många och långa inlägg du anser dig behöva skriva för att idiotförklara mig. Jag förbehåller mig dessutom rätten att ha en egen uppfattning avseende din och andras uppfattningsförmåga.
När ni på vänstersidan ständigt ondgör er över att det är MARKNADEN som styr så vill jag givetvis förklara för er att det är HELT naturligt och att det har varit så alltsedan människan lärde sig att gå och LÅNGT innan kostymer och höga hattar ens fanns i sinnevärlden. Hur folk är klädda på olika marknader är givetvis också ointressant.
Min jämförelse mellan marknaden och åsikter är nog den mest målande beskrivningen. Båda kan påverkas och styras men att fullständigt kontrollera dem är helt omöjligt. Precis som att en majoritet har galna åsikter så kan en majoritet av marknaden ha det och det får självfallet tragiska följder. När så sker kommer åsikterna (precis som marknaden) att förändras när man inser att det gått åt helvete.
Marknaden precis som åsikter skiter i lagar men anpassar sig till dessa och kan därmed aktivt motverka dessa. Politiker bör (om de gillar att sitta kvar vid makten) försöka anpassa sig till majoriteten av åsikter samt marknaden och får sen anpassa sig vartefter dessa åsikter och marknader ändrar beteende. Marknaden har inte alltid rätt men kommer ändå alltid att agera efter vad den TROR är rätt. Om marknaden TROR att dollarkursen kommer att gå upp så kommer den troligtvis göra det kortsiktigt oavsett vad sunt förnuft säger. Sen när marknaden tror att kursen skall gå ned så kan raset gå väldigt fort. INGEN mänsklig individ (politiker eller bankdirektör) kan kontrollera detta. Dock kan de påverka och till viss del även styra.
Om en politiker säger "- Marknaden kommer inte gilla detta" så formulerar han en oro för vad som kan hända med "Priset på äpplen/Värdet på Euron/Whatever" om politikerna gör på ett visst sätt. Det betyder inte att han dragit ned brallorna och böjt sig framåt utan att han tvärtemot är någon som tänker sig för innan han fattar drastiska beslut. Det är aldrig bra för politiker att fatta beslut som "marknaden" inte gillar. Det kan innebära att t.ex. en valuta blir värdelös med fullständig kris som följd och att priset på guld istället fördubblas.
Krisländernas statsobligationer ägs till stora delar av pensionsfonder från andra länder. Vad som händer ifall värdet på dessa snabbt minskar kan ni kanske räkna ut. Sånt oroar alla ansvarsmedvetna politiker.