Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+8
RedMentalCase
ANNA2LINK
DirtyDog
Infra
ericTheDog
RedCloud
redalert
formsvackan
12 posters

Monetärt slaveri ?

ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Monetärt slaveri ? - Sida 3 Empty Sv: Monetärt slaveri ?

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-12, 12:28

ericTheDog skrev:
    redalert skrev:
    RedCloud skrev:
    Det finns bara ett ställe där individen bestämmer och gör fria val det är på marknaden

Du är ohjälpligt förlorad i din egen dumhet.
    Det enda val vi har i dag i högerns Sverige är att välja VILKET riskkapitalbolag som ska få föra ut våra skattepengar ur landet.

Och det hyllar du.....puke

Vems pengar sa du? Laughing

Hellre för folk pengar ur landet än de för över dem till vänstermuppar. Vad är problemet?

Så du tycker att det är bra att pengar förs utomlands ex pengar som ska gå till åldringsvård?
    ANNA2LINK

Antal inlägg : 10893

Inlägg  ANNA2LINK 2011-12-12, 12:30

ericTheDog skrev:
    RedCloud skrev:
    Hellre för folk pengar ur landet än de för över dem till vänstermuppar.

Vuxen, mogen, genomtänkt högerpolitik.....puke

Men i sak hade du inget att invända. Du är juknäppare än Anna.

Eric! Väx upp och använd inte knäpp och vänstermupp!!!
    DirtyDog
    DirtyDog

Antal inlägg : 5089

Inlägg  DirtyDog 2011-12-12, 14:54

RedCloud skrev:Nu går högernissarna i spinn, den säger marknaden står över demokratin, den andre säger tvärtom...de är roande de små liven....
    Vem säger "tvärtom". Marknaden är ju att jämföra med åsikter. Åsikter står inte över demokratin men kan heller inte styras av varken demokrati eller diktatur. Vad är det som är så jävla svårt för dig att begripa?

Om någon påstår att politikerna inte kan styra marknaden så är ju det till största del rätt. De kan inte styra, men till stor del påverka, vilket kanske nästan är att jämställa med att styra. Marknaden anpassar sig helt enkelt till politikernas regler. Och förbjuder politikerna en produkt, eller gör den för högt beskattad för folks plånböcker, så kommer det uppstå en svart marknad för dessa produkter. Det spelar då ingen roll ifall polisen sätter in tull, polis och militär för att upprätthålla dessa lagar och skatter. Den svarta marknaden kan de ENDAST bli av med genom att se till att EFTERFRÅGAN försvinner.

Det finns gangsterkungar som sysslar med den svarta marknaden och bankdirektörer som sysslar med den vita. Det är dock aldrig dessa individer som STYR dessa marknader. Det är EFTERFRÅGAN på deras produkter som styr (alltså deras kunder) och själva tjänar de endast pengar på denna efterfrågan. Finns ingen efterfrågan så kan de även skapa en sådan. Knarklangare brukar ofta bjuda på knark för att på så sätt skapa en efterfrågan.

Ett tag så dominerade Nokia mobiltelefonmarknaden men det är givetvis inte samma sak som att de styr den. När "smarta" telefoner började dyka upp så började "marknaden" (och inte Nokia) att efterfråga dessa istället. Det är alltså omöjligt även för stora koncerner (precis som för bankdirektörer) att "styra" marknaden. Dock kan de givetvis påverka den genom att skapa efterfrågan på sina egna produkter. Och VILKA är det som de påverkar? Jo kunderna naturligtvis! Men därmed inte sagt att kunderna ÄR marknaden. Det är själva endast en DEL av marknaden och kan påverka den precis lika mycket som säljarna, politikerna, forskningen, väder och naturkatastrofer.

Att påstå att endast en liten grupp herrar i höga hattar i mörka styrelserum är "marknaden" är alltså nästan brottsligt idiotiskt!
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-12-13, 03:28

DirtyDog skrev:Att påstå att endast en liten grupp herrar i höga hattar i mörka styrelserum är "marknaden" är alltså nästan brottsligt idiotiskt!
    Håller du inte med formsvackan? Rolling Eyes
    formsvackan
    formsvackan

Antal inlägg : 14778

Inlägg  formsvackan 2011-12-13, 15:21

DirtyDog skrev:
    DirtyDog skrev:Att påstå att endast en liten grupp herrar i höga hattar i mörka styrelserum är "marknaden" är alltså nästan brottsligt idiotiskt!
    Det beror väl på vilken "marknad" man menar. Du vill väl inte påstå att Reinfeldt med "marknaden" avsåg vare sig fruktodlare, korvgubbar eller torghandlare.

- Juridiska ändringar av fördraget som tar längre tid kan bli nödvändiga, men jag tror inte att det är den lösning som marknaden verkligen vill ha, sade Reinfeldt enligt AFP.

- Marknaden vill veta om brandväggen är tillräckligt stark och om vi gör tillräckligt när det gäller att öka den finansiella disciplinen och genomföra reformer i de mest problematiska länderna, sade Reinfeldt.

Nästan brottsligt idiotiskt ?

Förmodligen brydde sig inte Rothschild heller speciellt mycket om fruktodlare.

"Let me issue and control a Nation's money and I care not who makes its laws". / M A Rothschild, 1838

Fria marknadskrafter ?

redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-12-13, 16:11

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:
    Det beror väl på vilken "marknad" man menar. Du vill väl inte påstå att Reinfeldt med "marknaden" avsåg vare sig fruktodlare, korvgubbar eller torghandlare.

- Juridiska ändringar av fördraget som tar längre tid kan bli nödvändiga, men jag tror inte att det är den lösning som marknaden verkligen vill ha, sade Reinfeldt enligt AFP.

- Marknaden vill veta om brandväggen är tillräckligt stark och om vi gör tillräckligt när det gäller att öka den finansiella disciplinen och genomföra reformer i de mest problematiska länderna, sade Reinfeldt.

Förmodligen brydde sig inte Rothschild heller speciellt mycket om fruktodlare.

"Let me issue and control a Nation's money and I care not who makes its laws". / M A Rothschild, 1838

Fria marknadskrafter ?

Nej tvärtom ungefär som planekonomi med andra ord!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-12-13, 17:35

redalert skrev:Nej tvärtom ungefär som planekonomi med andra ord!
    Nu fick dina fobier luft igen, men hur du lyckas koppla ihop Rothschild och planekonomi övergår nog de flestas förstånd.
    redalert
    redalert

Antal inlägg : 13973

Inlägg  redalert 2011-12-13, 17:43

formsvackan skrev:
    redalert skrev:Nej tvärtom ungefär som planekonomi med andra ord!
    Nu fick dina fobier luft igen, men hur du lyckas koppla ihop Rothschild och planekonomi övergår nog de flestas förstånd.

Pratar han inte om att han ensam skall kontrollera och styra nationens ekonomi? Rolling Eyes

Bara du själv förstår hur du får ihop detta med fria marknadskrafter! clown
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-12-13, 18:39

redalert skrev:Bara du själv förstår hur du får ihop detta med fria marknadskrafter!
    Jag får inte ihop något sådant. Du får vända dig till DD om du vill ha det förklarat.

Huruvida det skulle ha någon som helst koppling till planekonomi får du dock resonera med dig själv och dina fobier om.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-12-13, 20:07

formsvackan skrev:Det beror väl på vilken "marknad" man menar.
    Nej, det gör faktiskt inte det. Läste du inte inlägget INNAN det du citerade?

Men ok, eftersom du påstår motsatsen så kanske du kan nämna 1 enda "Marknad" som endast består av gubbar i höga hattar som sitter i ett rum och bestämmer hur marknaden skall fungera?
    formsvackan skrev:
    Du vill väl inte påstå att Reinfeldt med "marknaden" avsåg vare sig fruktodlare, korvgubbar eller torghandlare.
    Det märkliga är väl att du upprepar denna fråga ifall du läst mitt inlägg? Fruktodlare, korvgubbar eller torghandlare kan inte som en liten grupp utgöra någon "marknad" så självklart syftade han inte på något så idiotiskt. Den bästa jämförelsen jag kom på var att jämföra marknad med åsikter. Du kan påverka dem och därmed kanske styra dem, men du kan ändå aldrig kontrollera dem och de påverkas av VERKLIGHETEN och inte av demokratiska eller diktatoriska beslut. Fattar du fortfarande inte?
    Det är åsikter, möjligheter och tro (optimism eller rädsla) som styr marknaden och påverkar marknadens handlingar.

Att ta hänsyn till åsikter är väl inte dumt för politiker? Att därför ta hänsyn till "marknaden" är då....., tja, vad tror du?

formsvackan skrev:- Juridiska ändringar av fördraget som tar längre tid kan bli nödvändiga, men jag tror inte att det är den lösning som marknaden verkligen vill ha, sade Reinfeldt enligt AFP.

Jasså, förklara gärna VAD det idiotiska i detta uttalande består av. Är det kanske så att du helt enkelt inte begriper?
    ericTheDog

Antal inlägg : 15117

Inlägg  ericTheDog 2011-12-13, 22:59

ANNA2LINK skrev:
    ericTheDog skrev:
    redalert skrev:
    RedCloud skrev:
    Det finns bara ett ställe där individen bestämmer och gör fria val det är på marknaden

Du är ohjälpligt förlorad i din egen dumhet.
    Det enda val vi har i dag i högerns Sverige är att välja VILKET riskkapitalbolag som ska få föra ut våra skattepengar ur landet.

Och det hyllar du.....puke

Vems pengar sa du? Laughing

Hellre för folk pengar ur landet än de för över dem till vänstermuppar. Vad är problemet?

Så du tycker att det är bra att pengar förs utomlands ex pengar som ska gå till åldringsvård?

Pengarna passerar väl åldringsvården på sin väg ur landet. Vad är problemet? Ser du hellre att de slösas bort i kommunal administration?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-12-13, 23:46

DirtyDog skrev:Jasså, förklara gärna VAD det idiotiska i detta uttalande består av. Är det kanske så att du helt enkelt inte begriper?
    Idiotin kunde skönjas i ditt surr om äpplen.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-12-14, 01:02

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Jasså, förklara gärna VAD det idiotiska i detta uttalande består av. Är det kanske så att du helt enkelt inte begriper?
    Idiotin kunde skönjas i ditt surr om äpplen.
    Märker att du återigen försöker undvika innehållet i mitt inlägg. Om du hade läst och förstått det så hade du även förstått inlägget med äpplen och hamburgare. Det spelar ju faktiskt ingen roll VAD det handlar om när man diskuterar "Marknaden" eftersom det (precis som med åsikter) kan handla om vad som helst men ändå ha samma innebörd. Det är inget som någon NÅGONSIN kommer att kunna kontrollera så länge som man inte är ensam på jorden.

Sen är det märkligt att när jag frågar om det idiotiska i Reinfeldts uttalande så hänvisar du till mina "äpplen".

Känns det inte lite jobbigt när det blir så tydligt att du sitter där med byxorna nere? Men det kanske är praktiskt när man sitter där på pottkanten? Razz
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-12-14, 14:58

DirtyDog skrev:Sen är det märkligt att när jag frågar om det idiotiska i Reinfeldts uttalande så hänvisar du till mina "äpplen".
    Reinfeldt refererade helt korrekt till finansmarknaden. Du blandar in och jämför äpplen och päron.

Du behöver inte orda mera om att det bara finns en enda "marknaden". Jag har förstått att du tror och tycker så.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-12-14, 20:18

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Sen är det märkligt att när jag frågar om det idiotiska i Reinfeldts uttalande så hänvisar du till mina "äpplen".
    Reinfeldt refererade helt korrekt till finansmarknaden. Du blandar in och jämför äpplen och päron.

Du behöver inte orda mera om att det bara finns en enda "marknaden". Jag har förstått att du tror och tycker så.

Poblemet med Reinfeldt uttalande är troligen inte en forumists jämförelse med äppen och päron.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-12-14, 20:53

ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:

Poblemet med Reinfeldt uttalande är troligen inte en forumists jämförelse med äppen och päron.
    Informera då DD om detta.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-12-15, 00:14

formsvackan skrev:Informera då DD om detta.
    Men eftersom du har en bestämd uppfattning om att hans kommentar är idiotisk så borde det väl inte vara något problem för dig att förklara VAD som är idiotiskt? Hur många gånger skall du slingra dig från svar?

Tror du inte att alla ser hur du undviker varenda fråga och kommer med påståenden som inte stämmer, t.ex de om mina äpplen.
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-12-15, 17:28

DirtyDog skrev:
    Men eftersom du har en bestämd uppfattning om att hans kommentar är idiotisk så borde det väl inte vara något problem för dig att förklara VAD som är idiotiskt?
    Denna bestämda uppfattning är jag inte innehavare av.
    RedMentalCase
    RedMentalCase

Antal inlägg : 12415

Inlägg  RedMentalCase 2011-12-16, 00:41

Formfranskan, en psykopat med tillgång till en pc.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-12-16, 01:11

formsvackan skrev:
    ericTheDog skrev:
    formsvackan skrev:

Informera då DD om detta.

Ser inget behov av det. Har du märkt att det bara är idioter som håller med dig?
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-12-16, 02:59

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:
    Men eftersom du har en bestämd uppfattning om att hans kommentar är idiotisk så borde det väl inte vara något problem för dig att förklara VAD som är idiotiskt?
    Denna bestämda uppfattning är jag inte innehavare av.
    Som vanligt slingrar du dig som en dagmask. Detta tråd gick väl ut på att häckla hans uttalande och ditt bidrag finner du nedan.
    formsvackan skrev:

Du lånar ett uttryck som jag använt om Er som inte fattat vad marknaden är för något och placerar det under ett citat av FR. Hur hade du tänkt dig att vi skulle tolka dig om det INTE var som jag tolkade det?

Men om det INTE var så det skulle tolkas, vad ville du isåfall med ditt citat?

Kan vi räkna med att du slingrar dig igen? Kom igen nu, varför inte visa de andra tomtarna att du KAN debattera med argument istället för med trams? Kan du kanske lämna en beskrivning av vad "marknaden" är som skiljer den bild som JAG har presenterat i denna tråd. Kom sen inte och säg att marknaden är OLIKA saker. Aktörerna är OLIKA men inte begreppet som är detsamma oavsett om det handlar om äpplen, päron, olja, bostäder, aktier eller räntor. När skall detta gå in i din indoktrinerade hjärna? Läs gärna mina inlägg en gång till ifall du inte förstår. Det handlar alltså inte om vilka PRODUKTER jag nämner i mina exempel, BEGRIP!
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-12-16, 10:09

DirtyDog skrev:Du lånar ett uttryck som jag använt om Er som inte fattat vad marknaden är för något och placerar det under ett citat av FR. Hur hade du tänkt dig att vi skulle tolka dig om det INTE var som jag tolkade det?

Formuleringen var som du riktigt påpekar din egen. Skillnaden mellan din och min användning är den att du satte utropstecken efter, jag satte frågetecken. Min undran var om det var Reinfeldts hänvisning till finansmarknaden som du ansåg var "Nästan brottsligt idiotiskt". Han refererade trots allt till finansmarknaden. Huruvida denna styrs av gubbar i hatt kan vi låta vara osagt, men sällskapet är dock begränsat och inte verksamma i Kivik.

Jag har begripit att du inte ser någon skillnad på äpplen och räntor. Huruvida världen skulle fungera utan äpplen kan kanske diskuteras, men utan finansindustrin skulle förmodligen varken odling, transport elller försäljning vara möjlig.
    ericTheDog

Inlägg  ericTheDog 2011-12-16, 10:18

formsvackan skrev:
    DirtyDog skrev:Du lånar ett uttryck som jag använt om Er som inte fattat vad marknaden är för något och placerar det under ett citat av FR. Hur hade du tänkt dig att vi skulle tolka dig om det INTE var som jag tolkade det?

Formuleringen var som du riktigt påpekar din egen. Skillnaden mellan din och min användning är den att du satte utropstecken efter, jag satte frågetecken. Min undran var om det var Reinfeldts hänvisning till finansmarknaden som du ansåg var "Nästan brottsligt idiotiskt". Han refererade trots allt till finansmarknaden. Huruvida denna styrs av gubbar i hatt kan vi låta vara osagt, men sällskapet är dock begränsat och inte verksamma i Kivik.

Jag har begripit att du inte ser någon skillnad på äpplen och räntor. Huruvida världen skulle fungera utan äpplen kan kanske diskuteras, men utan finansindustrin skulle förmodligen varken odling, transport elller försäljning vara möjlig.

Varför skrev du inte det då.
    DirtyDog
    DirtyDog

Inlägg  DirtyDog 2011-12-17, 18:06

formsvackan skrev:Formuleringen var som du riktigt påpekar din egen. Skillnaden mellan din och min användning är den att du satte utropstecken efter, jag satte frågetecken. Min undran var om det var Reinfeldts hänvisning till finansmarknaden som du ansåg var "Nästan brottsligt idiotiskt". Han refererade trots allt till finansmarknaden. Huruvida denna styrs av gubbar i hatt kan vi låta vara osagt, men sällskapet är dock begränsat och inte verksamma i Kivik.
    Återigen bevisar du hur nästan "brottsligt" pantad du är. Det blir tydligt för alla att du inte har en aning om vad "Marknaden" är och ändå så försöker du antyda att du har det.
    Det är inget dumt att hänvisa till NÅGON marknad, oavsett om det är finansmarknad, aktiemarknad, bostadsmarknad, äppelmarknad eller vilken jävla marknad som helst. Det DUMMA är när man försöker beskriva denna marknad såsom vänstern gör.
    Sen var jag väldigt TYDLIG när jag beskrev VILKA det var som var brottsligt idiotiska och man måste nog rimligtvis tillhöra den kategorin om man får det att omfatta ALLA som nämner nån marknad i ett uttalande. Utgångspunkten för att föra denna dialog vidare med en idiot ser ju inte så ljus ut men jag kan ge dig en chans till.
    formsvackan skrev:Jag har begripit att du inte ser någon skillnad på äpplen och räntor.
    Med din tidigare uppvisade intelligens så förstår jag att du drar en sådan slutsats. Ingen med en IQ över 50 skulle förmodligen dra en sådan slutsats efter det jag skrivit om äpplen och räntor. Det jag INTE gjort någon skillnad på är de FAKTORER som styr räntor och priset på äpplen.
    Denna faktor (som kallas "Marknaden") styrs av tillgång och efterfrågan samt tillförsikt eller osäkerhet hos de aktörer som handlar med dessa.
    För äppelmarknaden är förvisso efterfrågan en viktig faktor för marknadspriset men om efterfrågan är konstant och tillgången på äpplen fördubblas så kommer marknadspriset utan tvekan att gå ned (om inte någon har monopol på marknaden).
    Om tillgången är oförändrad men kvalitén på äpplena går upp så kan den därav ökade efterfrågan driva upp priset. Detta gäller även oavsett om någon har monopol på äppelmarknaden eller ej. Monopol är därför aldrig till gagn för slutkunderna.

Så HUR kan man jämföra detta med räntor?
    Det är faktiskt inte så svårt. Det som STYR räntorna är även det tillgång och efterfrågan.
    Om som ett exempel säger att du har 1 miljon som du kan låna ut så avgörs din ränta av:

1. HUR MÅNGA som vill låna dessa pengar av dig. Vill 1000 personer låna 10 000:- för att åka på en Thailandssemester så kan endast 100 av dem bli lyckliga låntagare.
    2. Hur länge de vill låna pengarna och hur regelbundet de betalar in räntan.
    3. Vilka säkerheter som du får från låntagaren för att minimera din risk att förlora alla pengar. Får du hans fru eller dotter som säkerhet så avgörs räntan av deras "värde" för dig, eller någon du tror dig kunna sälja dem till. Wink
    4. Hur många ANDRA det finns på lånemarknaden som vill låna ut pengar till LÄGRE ränta än dig.

Om du plötsligt får 1000 miljoner i arv så kanske du anser att du kan sänka räntan för att locka ännu fler att låna pengar så att ALLA dina pengar genererar inkomster.

Om staten beslutar att hälften av dina ränteintäkter skall tillfalla staten så måste du kanske dubbla räntan för att få in samma inkomster som tidigare. Alla faktorer kan påverka marknadsräntan och några herrar i svarta hatter som i hemlighet styr allt finns nog bara för dem som förlitar sig på sina "Fantasigeneratorer" istället för sunt förnuft. Därmed inte sagt att det inte finns herrar som sysslar med lån och det är inte heller omöjligt att någon bär hatt (även om det nog mer är av "kulturella" orsaker isåfall).
    formsvackan skrev: Huruvida världen skulle fungera utan äpplen kan kanske diskuteras, men utan finansindustrin skulle förmodligen varken odling, transport elller försäljning vara möjlig.
    Jasså?
    Och det bygger du förstås på historiska fakta (vad frågan nu har med diskussionen om vad "marknaden är" att göra) eller är det fantasierna som spökar nu igen?
    formsvackan
    formsvackan

Inlägg  formsvackan 2011-12-18, 16:57

DirtyDog skrev:Jasså?
    Och det bygger du förstås på historiska fakta (vad frågan nu har med diskussionen om vad "marknaden är" att göra) eller är det fantasierna som spökar nu igen?
    Jag har redan tidigare konstaterat att du anser valuta och äpplen vara jämförbara produkter på en och samma "marknad". Jag delar absolut inte denna uppfattning och kommer heller inte att så börja göra. Detta oavsett hur många och långa inlägg du anser dig behöva skriva för att idiotförklara mig. Jag förbehåller mig dessutom rätten att ha en egen uppfattning avseende din och andras uppfattningsförmåga.

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-26, 15:48