Men hur många dagar anser DU att någon som blivit av men sin ena hand skall få vara sjukskriven från sitt jobb som skogshuggare innan han kan anses sjukskriven för länge för att få ut full sjukersättning?Infra skrev:Du förnekar alltså att vi har en gällande 180-dagarsregel?
Redan efter en vecka skulle han ju i praktiken kunna jobba med väldigt många andra jobb som INTE kräver en vänsterhand. Finns det någon rimlig anledning till att han skall kunna gå arbetslös hur länge som helst bara för att han hade ett jobb som krävde två händer?
Skall en flygkapten som har drabbats av narkolepsi kunna sjukskriva sig för resten av livet bara för att det inte finns några kända botemedel ännu? De ENDA symptom han har är ju att han plötsligt kan bli okontrollerat trött och somnar (även om han flyger eller kör bil).
Min grannes fru har denna sjukdom och har haft denna sjukdom i 6 - 7 år och får halv sjukersättning. Resten av tiden jobbar hon med bokföring åt ett företag från hemmet. Egentligen är det löjligt att hon får full ersättning genom att endast jobba halvtid men så är det inte jag som bestämmer reglerna. Det jag vet är att hon jobbar en bråkdel så mycket som mig och ändå tjänar dubbelt så mycket. Sen har hon ju betydligt mer fritid som hon kan ägna åt att spela Wordfeud eller sola på tomten. Begriper inte att hennes körkort inte blir indraget om hon är så sjuk. Hon har aldrig somnat i mitt sällskap med gör det ofta när hon sitter på muggen till resten av familjens irritation. Det kan även bero på att hon vänt på dygnet och sitter uppe vid sin dator och spelar patiens halva nätterna. Även hennes man är förundrad över den ersättning som hon får. Han är väl lite avundsjuk då han får jobba hårt för sina pengar medans hon tar det lugnt och jobbar precis när hon känner för det.
Borde hon fått ett EVIGT fulltidsbidrag från äldrevården (där hon jobbade när hon blev "sjuk") ? Anser du det eller har du någon EGEN tidsgräns utöver 360 dagar som det ju är i praktiken (om man inte VET att personen inte kan återgå som flygkapten men däremot kan ta nästan vilket jobb som helst)?