Thetaxpayer skrev:Nej den blir inte automatiskt bättre av att sänka skatten. Dock så får människor större frihet att välja själv vad de vill göra med SINA pengar. Alltså makten flyttas i viss mån från Staten till folket. Flera ser också att det lönar sig att arbeta vilket betyder mera skatteintäkter till staten. Det betyder inte automatiskt att mindre pengar kommer in till statskassan för att folk får behålla mera av sina inarbetande pengar.
Jag får väl tacka för de svar jag faktiskt fick då, fast noterar att du undvikit frågorna om välfärd, och vad det betyder, och om du håller med Reinfeldt om att det är en omöjlig konstruktion ?
Sedan noterar jag följande i ditt uttalande:
Thetaxpayer skrev:Dock så får människor större frihet att välja själv vad de vill göra med SINA pengar
Detta är en klassisk borgerlig syn på tillvaron, att om man slipper betala skatt, är man fri. Denna påstådda frihet gäller som vanligt bara då de som kommit upp sig i lönestegen, och karriären, således är endast dessa att betrakta som "människor" enligt borgerligt sätt att tänka. Sedan utmanar jag din syn på "SINA pengar", Ja det är helt klart så att när man väl tjänat in en lön så är det ens egen, men jag ifrågasätter hur det gått till INNAN lönen är fastställd, på vilket sätt man inom politikervärlden, men även inom det privata skrupellöst ser till att få orimliga löner PLUS extra pension och löneförmåner, nåt som varken den sjukskrivne eller Kassörskan på Konsum kan påverka.
Thetaxpayer skrev:Alltså makten flyttas i viss mån från Staten till folket
Här noterar jag för det första att du skrivit "VISS mån", sedan har dub nog en liten skev bild av "staten" .. och "folket".... Det är tänkt så att staten skall vara just folket, dess representanter, det stämmer ju förvisso inte under en allianregering, som säljer ut folkets tillgångar, samt frånsäger sig själva ansvaret för allt de gör.... Men Staten är egentligen folket ! ...
Eller för att citera en hollywoodfilmskommentar, som förvisso bara är film, men ändå är väldigt applicerbar på både maktfullkomliga sossar, fackpampar och Alliansregeringen. Den från Braveheart, när William Wallace säger:
”You think the people of this country exist to provide you with position. I think your position exists to provide those people with freedom.”
Thetaxpayer skrev:Flera ser också att det lönar sig att arbeta vilket betyder mera skatteintäkter till staten.
Det har lönat sig att arbeta i Sverige under hela Nittonhundratalet, under Sossarna, allt annat är bara en stor fet lögn. Och på sedan har ju inte arbetslösheten minskat under M, Fredrik var upp till Sollefteå läste jag i TÅ, och konstaterade att han inte hade några jobb, det var "upp till var och en, och varje samhälle att skapa dessa förutsättningar" sa han, och detta från han som driver "arbetslinjen"
Och även om vi skulle ponera att det du säger skulle slå in, att staten får in mera pengar, vad hjälper det välfärden när inte alla får ta del av den kakan ??....
Återigen definiera "välfärd" och vilka du anser skall få del av den ?