Sniperace skrev:Man kan inte stödja ANTINGEN ockupationen eller talibanerna - utan antingen är man för kriget, som gynnar båda parterna, eller för freden - en fred som båda parter skulle förlora på!
du menar alltså på fullt allvar att USA och FN skulle utrymma all sin beväpnade personal från afghanistan, för att på det sättet låta dessa klara sig själva mot talibanerna?
Jag har aldrig sagt att den som sitter på toppen nu är någon bra, bla att denne godkänner fruktansvärt förtryck denne med, men min egen förhoppning är attsnå snart talibanerna är utslagna så får demokratin en chans.
hur vill DU lösa problemet med talibanerna, enbart genom att skicka mat kläder och jordbruksmaskiner och acceptera fortsatta terror dåd från talibanernas sida, attr villigt acceptera sprängda flickskolor, syror i ansiktet på flickor som vågat sig på att studera osv osv?
jag tror INTE på någon möjlighet till frihet så länge talibanerna har den styrka de har
Du nämner USA och FN i samma gruppering, trots att USA medvetet brutit mot FN:s stadgar rejält i och med kriget i Afghanistan?
Jag pratar om USA - inte om FN! Även om USA i princip styr FN så är de fortfarande två olika parter!
Jag talar om att avsluta ockupationen! Givetvis behövs det hjälp för afghanerna, men DE måste vsjälva uttrycka denna hjälp - inte Washington! Det är den stora skillnaden!
Till detta skall afghanerna själva bestämma över sin ekonomi och hur denna hjälp skall fördelas!
Talibanerna HAR varit helt utslagna - och då skedde INGA förbättringar under ockupationen, förutom marginellt. Den enda stora förändring som skett är att opiumodlingen och handeln ökat, liksom prostitutionen! De låtsasval som skett får enbart de konsekvenser att de urholkar afghanernas tro på demokrati - och det är väl knappast bra, om det är en FRI demokrati som är målet?!
Jag har talat om vägen för att effektivt bekämpa talibanerna. Utan Pakistan har de så gott som ingen maktbas alls!
FRån förra gången de styrde landet visade det sig att yttre tryck faktiskt påverkade dem - så även där kan man gå vidare!
Det finns MÅNGA andra vägar att gå, än antingen den terror du föredrar, än den terror andra föredrar!