även "forntida" dynastier har haft liknade makt..... utan det denna teknik o kunnande
Nämn några...
Nämn några...
Secrist skrev:Med din definition på oinskränkt makt... så har heller inte diktaturstater detta...
Fast de slår ändå svenska kungar med hästlängder.
Du, det finns många..Djengis Khan var tex en grym jävel...Secrist skrev:även "forntida" dynastier har haft liknade makt..... utan det denna teknik o kunnande
Nämn några...
Secrist skrev:Rom styrdes benhårt...
Fast Rom var en republik som styrdes enligt deras sätt att se det enligt demokrati under många år innan Ceasar tog makten som envåldshärskare. Men det betyder inte att han hade någon slags total kontroll. När Rom stod på toppen av sin makt så låg nära 25% av jordens befolkning under Romersk maktsfär. Det säger sig självt att det är fullständigt omöjligt att ha kontroll på så många människor.
ledsen jag har snarare byggt bo åt både mig själv och andra.redalert skrev:Synnerligen osympatiskt intryck den där theward gör påminner starkt om en gökunge som puttar ut äggen ur boet.
Du ger duracellkaninen ett ansikte..Secrist skrev:Rom styrdes benhårt...
Fast Rom var en republik som styrdes enligt deras sätt att se det enligt demokrati under många år innan Ceasar tog makten som envåldshärskare. Men det betyder inte att han hade någon slags total kontroll. När Rom stod på toppen av sin makt så låg nära 25% av jordens befolkning under Romersk maktsfär. Det säger sig självt att det är fullständigt omöjligt att ha kontroll på så många människor.
redalert skrev:Du ger sannerligen sken av att vara en liten och ynklig människa theward hur vore det att kanske visa lite ödmjukhet tror att alla skulle vinna på det framförallt du själv och det är ju det enda som räknas eller hur?
Secrist skrev:nu var det MAKTEN och inte teknisk kunnande vi talade om,
Läs om och läs rätt. Teknik och kunnande sade jag. Och dessa är grundstenar för att skapa den typen av totalitära regimer á la Sovjet, DDR etc. Du kan inte skapa absolut makt utan att också ha total kontroll.
F.I.S.T skrev:Secrist skrev:nu var det MAKTEN och inte teknisk kunnande vi talade om,
Läs om och läs rätt. Teknik och kunnande sade jag. Och dessa är grundstenar för att skapa den typen av totalitära regimer á la Sovjet, DDR etc. Du kan inte skapa absolut makt utan att också ha total kontroll.
Typ som i Sverige längre tillbaka med kungamakten !!
Secrist skrev:Typ som i Sverige längre tillbaka med kungamakten !!
Det finns ingen svensk kung som har varit i närheten av tex Stalin. Att ha makt är inte detsamma som total kontroll. Framförallt längre tillbaka mot medeltiden så var det en ständig kamp för alla kungar att hålla sig kvar på tronen. Det fanns alltid folk i närheten som gärna hade tagit deras plats.
Secrist skrev:Mao är du en oerhörd dryg debattör, eller medmänniska öht
He, he...så fort man inte håller med vänstern oavsett vad det gäller så haglar förolämpningarna. Ni är ett vandrande bevis för att samma parti inte ska sitta vid makten för länge.
Secrist skrev:Jag anser det inte var att förolämpa, att helt enkelt säga som det är......
He, he...vänsterns pinsamma försök att ursäkta ett bedrövligt beteende. "Men jag säger ju bara som det är".
Pröva att göra det i verkliga livet så får vi se hur bra det går.
Secrist skrev:Jag anser det inte var att förolämpa, att helt enkelt säga som det är......
He, he...vänsterns pinsamma försök att ursäkta ett bedrövligt beteende. "Men jag säger ju bara som det är".
Skulle jag tänka o resonera som högern skulle jag ta Secrist inlägg som ett hot....Dao skrev:Secrist skrev:Jag anser det inte var att förolämpa, att helt enkelt säga som det är......
Min erfarenhet är att man kommer längst med ärlighet! åtminstone som människa... Rent ekonomiskt stämmer det inte...
Secrist skrev:Skulle jag tänka o resonera som högern skulle jag ta Secrist inlägg som ett hot....
Ser du det som ett hot så är det nog även vanföreställningar och förföljelsemani man kan lägga till din sjukdomslista. Jag bara konstaterar att om du går ut och kallar människor empatilösa och dumma i huvet i verkliga livet med ursäkten "jag bara säger som det är" så lär du få en del problem. Men visst, vi lever i ett fritt land så kör på bara.
det är lugnt, secrist inlägg bevisar bara vad jag sa i mitt förra inlägg.F.I.S.T skrev:Secrist skrev:Skulle jag tänka o resonera som högern skulle jag ta Secrist inlägg som ett hot....
Ser du det som ett hot så är det nog även vanföreställningar och förföljelsemani man kan lägga till din sjukdomslista. Jag bara konstaterar att om du går ut och kallar människor empatilösa och dumma i huvet i verkliga livet med ursäkten "jag bara säger som det är" så lär du få en del problem. Men visst, vi lever i ett fritt land så kör på bara.
Han sa att om han skulle tänka som högern, skulle han se det som ett hot eller hur Mr förvrängare ??