Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.


+7
redalert
Corven
captaincodd
F.I.S.T
Secrist
RedCloud
theward
11 posters

    Funkar lite intern kritik bättre?

    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  theward 2010-01-27, 22:01

    Reinfeldt behandlar de sjuka omänskligt


    Börje Hörnlund, 74 år, Fredrika. Centerpartist och arbetsmarknadsminister under regeringen Bildt, 1991–1994.


    Hur ska vi bäst ta hand om de sjukskrivna? Alliansen förespråkar arbetslinjen och tidsbegränsad sjukskrivning, vilket de rödgröna döpt till stupstock. Fredrik Reinfeldt menar att oppositionen förespråkar utsorteringspolitik, men nu kommer kritiken mot regeringens politik också från de egna leden.

    Bloggat om regeringens sjuklinje
    Brister ses till
    Gunnar Axén (M) skriver: ”Idag [20/1] offentliggjordes statistik som visar att allt färre behöver vara sjukskrivna för stressrelaterade sjukdomar. /.../ Torsten Kindström från föreningen Balans /.../ håller med om att det tidigare nog funnits en översjukskrivning och konstaterar att 'Orsaken har varit brister i vård och rehabilitering. Att gå långtidssjukskriven är sällan ett önskemål från de drabbade.' Brister som vi nu alltså tar itu med steg för steg."


    Måste visa empati
    ”Det har hittills varit en massiv mur utåt från allianspartierna i frågan och nu hoppas jag att den interna kritiken och eftertänksamheten fungerar bättre än kritiken utifrån gjort. /.../ Allianspartierna har mycket att bevisa nu. De behöver visa att de har empati för de utsatta i samhället, därför behöver de lyssna och visa att de förstår deras situation.” skriver Peter Kölhe
    Borgerliga ex-ministern Börje Hörnlund: Regeringens egoistiska politik ökar utanförskapet
    Regeringens klumpiga hantering av förändringarna i sjukförsäkringen hotar att öka det ”utanförskap” alliansen gick till val på att bekämpa. Vi har haft kriser och problem förr, och vissa lärdomar borde man kunna dra av hur de hanterats och de misstag man gjorde då.

    I senare delen av 80-talet beslöt riksdagen att sjuklönen skulle vara 100 procent för det stora flertalet och att ingen karensdag skulle avräknas. Denna så kallade reform genomfördes i god konjunktur och med en begynnande arbetskraftsbrist.

    Med den fulla lönen vid sjukfrånvaro steg frånvaron katastrofalt snabbt. På vissa större arbetsplatser var sjukfrånvaron uppe i 40 procent för vissa personalgrupper. Det var ju helt enkelt så att man sparade såväl pengar som tid till eget arbete genom att anmäla sig sjuk till en telefonsvarare.

    Så kom den svenska bankkrisen och den internationella lågkonjunkturen i början av 90-talet. När regeringen Bildt och socialdemokraterna tillsammans försvarade den svenska kronan genom stora besparingar beslöts att sjuklönen skulle ner till 80 procent och en karensdag infördes.

    Karensdagen och den lägre dagsersättningen förbättrade hälsotillståndet avsevärt. Sjukfrånvaron sjönk rejält. Det ledde till att de stora vikariepooler som byggts upp inte längre behövdes.



    Jag hade ”äran” att som arbetsmarknadsminister under den svensktillverkade bankkrisens och lågkonjunkturens 90-talsår, ta hand om den exploderande arbetslösheten. Jag fick då uppleva att socialdepartementets stora nödvändiga besparing fick till följd att antalet arbetslösa ökade kraftigt. Regelförändringarna var helt riktiga, de kom i fel tid men det var oundvikligt. Personalpoolernas folk och andra blev alltså arbetslösa, dock med den skillnaden från dagens sjukskrivningsproblem att det var främst unga friska människor och de som kom från kort sjukfrånvaro som friställdes.

    I dagarna får man läsa om det ena helkonstiga fallet efter det andra. Halv- och 75 procent deltidsarbetande människor med allvarliga sjukdomar skall lämna sina jobb för att tas om hand av en överansträngd arbetsförmedling. Där skall de ytterst stå till HELA arbetsmarknadens förfogande. Men där står det redan 100 000-tals friska yngre arbetsvilliga.

    Nyligen kunde vi läsa om en Umeå-professor som led av leukemi men som kämpade för att orka fortsätta med sin forskning under 75 procent av normaltid. Hon skulle nu tvingas att lämna sitt jobb för att i stället arbeta hos Samhall och där kanske orka heltid. Troligtvis leder behandlingen till att hon orkar mindre än på sitt ordinarie kvalificerade jobb. Hos Samhall tränger hon också ut andra handikappade människor och det till en statlig kostnad som genomsnittligt är mer än hela lönen.



    Regeringen och vissa alliansföreträdare skyller allt på Försäkringskassan. Det är inte trovärdigt. Det regeringen har sysslat med är ett riktigt dåligt, oekonomiskt och omänskligt agerande. ”Sjukskrivningskontot” hyfsas lite grann men kostnaderna återuppstår på ”AMS-konton” och hos kommunerna, men framför allt hos de drabbade.

    Arbetsförmedlingen borde i dagsläget få lägga all kraft på den stora gruppen unga arbetslösa, den stora gruppen friställda metallare och andra grupper som till exempel handikappade.

    Att placera svårt sjuka, liksom lindrigare sjuka på dagens krympta arbetsmarknad är en svår uppgift. Enbart företagens skyldighet att betala 14 dagars sjuklön gör ju att många arbetsgivare mycket noggrant undersöker sjukfrånvaron även hos unga helt friska arbetssökande innan de anställs.



    Med andra ord och rakt på sak kan man säga att regeringen nu ser till att arbetsförmedlingen låses upp med svårt sjuka. Det är ingenting annat än ett slag mot arbetslösa ungdomar, friska metall-are med flera grupper som tvingas leva i det utanförskap som regeringen lovat bekämpa.

    Det finns troligtvis ett antal bland de 17 000 utförsäkringshotade som behöver hjälp i riktning mot mer jobb, men låt då försäkringskassorna och den sjukskrivande läkaren tillsammans hantera återgången till mer arbete.

    Det är fler och fler som upplever att regeringen har ett omänskligt egoistiskt anletsdrag. Sjuka, arbetslösa, fattigpensionärer verkar regeringen se som en restpost som kollektivt skall bestraffas.

    Regeringen räknar väl med att många som har det bra och som storgynnats av dess politik skall bli goda alliansanhängare. Jag tror dock att många av dessa har känsla för alla dem som alliansen drabbat med försvårat utanförskap.

    Regeringen bör av ren självbevarelsedrift tala tyst om ”utanförskapet”. Väljarna är kloka nog att kunna skilja på retorik och verklighet.

    Börje Hörnlund
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  RedCloud 2010-01-27, 22:05

    Väljarna är kloka nog att kunna skilja på retorik och verklighet.

    Väljarna ja, men knappast den fundametalistiska forumhögern.....
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Skilja

    Inlägg  Secrist 2010-01-27, 22:10

    Väljarna ja, men knappast den fundametalistiska forumhögern.....

    Och den fundmentalistiska betongvänstern då?
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  RedCloud 2010-01-27, 22:15

    Och den fundmentalistiska betongvänstern då?

    den har genomskådat högerretoriken för läääänge sedan
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Retorik

    Inlägg  Secrist 2010-01-27, 22:19

    den har genomskådat högerretoriken för läääänge sedan

    Så om klarsyntheten fortsätter växa så kanske den genomskådar den tramsiga klasskampsretoriken också?
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-27, 22:27

    Secrist skrev:den har genomskådat högerretoriken för läääänge sedan

    Så om klarsyntheten fortsätter växa så kanske den genomskådar den tramsiga klasskampsretoriken också?

    Klasskamp är inget tramsigt... utan den hade fortfarande kungen haft all makt i Sverige
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  theward 2010-01-27, 22:30

    Secrist skrev:den har genomskådat högerretoriken för läääänge sedan

    Så om klarsyntheten fortsätter växa så kanske den genomskådar den tramsiga klasskampsretoriken också?
    Tyvär är den inte "tramsig"...

    C-politiker sågar byggarbetare i videoklipp – får mothugg inom partiet: Det är skamligt



    De röker och dricker kaffe – i stället för att arbeta.
    Så avfärdar Jonas Pettersson (C), presssekreterare i riksdagen, byggjobbare i en film på Youtube.
    – Han har inget i vårt parti att göra, säger Lars O Ericsson, (C) kommunalråd i Uppsala.


    Tusentals personer har redan sett filmen på Youtube där Jonas Pettersson, pressekreterare för Centerpartiet i riksdagen, smygfilmar anställda på en byggarbetsplats i Uppsala som håller kafferast.
    – När vi väl kommer fram till en byggarbetsplats med arbeten, ser vi att det står näst intill stilla.
    I stället för produktiv verksamhet används tiden till att dricka kaffe och röka cigaretter, säger han i filmen.
    I filmen, som är en del i hans personvalskampanj för en plats i riksdagen, hävdar han att effektiviteten på svenska byggarbetsplatser skulle öka med utländsk konkurrens.
    ”Blir förbannad”


    – Det är sällan jag blir så förbannad, men nu är jag faktiskt det. Det är rent skamligt att ge sig på en hel yrkesgrupp och dessutom smygfilma folk, säger Lars O Ericsson.
    – Jag har skickat mejl till partisekreteraren Anders Flanking och rekommenderar att Pettersson blir uppsagd från sitt jobb på riksdagskansliet.
    Även Anders Flanking är missnöjd med kampanjen. Men det är inte aktuellt att ge Pettersson sparken.
    Smygfilmaren själv ångrar nu sitt inlägg.
    – Jag vidhåller att produktionen i byggbranschen är låg, men det var helt fel att säga att byggarbetare bara dricker kaffe och röker, säger han.

    Bara toppen på ett isberg, det är så här högern resonerar helt enkelt...
    captaincodd
    captaincodd


    Antal inlägg : 904
    Join date : 09-02-17
    Ort : Upplands-Bro

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Just de

    Inlägg  captaincodd 2010-01-27, 22:32

    ó påstå inte Sec att klyftorna inte ökat under Alliansens styre.Och ja,jag vet, dom ökade under Perssoneran oxå,men det är inte det som är relevant nu när det är andra som styr och kan påverka.Finns den viljan i Alliansen tro???
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  Corven 2010-01-27, 22:35

    Dessutom smygfilma mellan nyår och trettonhelgen, han säger själv att det är i början av januari, och filmen las ut den 4 januari, och använda det som nån sorts bevis på hur lite det händer på svenska byggen. Skulle inte förvåna mig om klockan var runt 9 också, då byggjobbarna av mycket gammal tradition har lunch.....
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-27, 22:40

    theward skrev:
    Secrist skrev:den har genomskådat högerretoriken för läääänge sedan

    Så om klarsyntheten fortsätter växa så kanske den genomskådar den tramsiga klasskampsretoriken också?
    Tyvär är den inte "tramsig"...

    C-politiker sågar byggarbetare i videoklipp – får mothugg inom partiet: Det är skamligt



    De röker och dricker kaffe – i stället för att arbeta.
    Så avfärdar Jonas Pettersson (C), presssekreterare i riksdagen, byggjobbare i en film på Youtube.
    – Han har inget i vårt parti att göra, säger Lars O Ericsson, (C) kommunalråd i Uppsala.


    Tusentals personer har redan sett filmen på Youtube där Jonas Pettersson, pressekreterare för Centerpartiet i riksdagen, smygfilmar anställda på en byggarbetsplats i Uppsala som håller kafferast.
    – När vi väl kommer fram till en byggarbetsplats med arbeten, ser vi att det står näst intill stilla.
    I stället för produktiv verksamhet används tiden till att dricka kaffe och röka cigaretter, säger han i filmen.
    I filmen, som är en del i hans personvalskampanj för en plats i riksdagen, hävdar han att effektiviteten på svenska byggarbetsplatser skulle öka med utländsk konkurrens.
    ”Blir förbannad”


    – Det är sällan jag blir så förbannad, men nu är jag faktiskt det. Det är rent skamligt att ge sig på en hel yrkesgrupp och dessutom smygfilma folk, säger Lars O Ericsson.
    – Jag har skickat mejl till partisekreteraren Anders Flanking och rekommenderar att Pettersson blir uppsagd från sitt jobb på riksdagskansliet.
    Även Anders Flanking är missnöjd med kampanjen. Men det är inte aktuellt att ge Pettersson sparken.
    Smygfilmaren själv ångrar nu sitt inlägg.
    – Jag vidhåller att produktionen i byggbranschen är låg, men det var helt fel att säga att byggarbetare bara dricker kaffe och röker, säger han.

    Bara toppen på ett isberg, det är så här högern resonerar helt enkelt...

    Det påminner mig om en sann berättelse om när min Morbror jobbade åt kommunen, vatten och avlopp. Han var uppe i cafeterian på kommunhuset, och råkade höra konversationen mellan tre chefer tror jag det var, som stod vid fönstrena ut mot parkeringen och ondgjorde sig över hur sakta det gick för ett gäng arbetare utanför. De arbetarna häll på med en grävning, och väntade på lastbilen och grävmaskin skulle komma.
    Cheferna sade:

    - " Ja där verkar det inte gå i många knop inte" (och skrockade o skrattade)

    Dom hade väl inte märkt att min morbror stod bredvid och hörde detta... Morbror som då fann sig snabbt, och sa högt och ljudligt så cheferna hörde det:

    - "Ja det går inte i många knop för dom som står och tittar på heller ser jag"

    Varpå cheferna inte sade nåt merr just då... utan lommade iväg upp på sina kontor...
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty makt

    Inlägg  Secrist 2010-01-28, 00:28

    Klasskamp är inget tramsigt... utan den hade fortfarande kungen haft all makt i Sverige

    Kungen har aldrig haft all makt.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-28, 01:25

    Secrist skrev:Klasskamp är inget tramsigt... utan den hade fortfarande kungen haft all makt i Sverige

    Kungen har aldrig haft all makt.

    Eh .... hur var det med historielektionerna secrist .....???
    Kungen har haft enväldig makt, även om det var väldigt länge sedan....
    .. och min poäng är att redan då började en klasskamp föras....
    för att sedan uppföljas på 1900-talet av arbetarklassens kamp mot Moderaternas då ÄN MER människoföraktande syn på tillvaron
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  redalert 2010-01-28, 01:29

    Ojdå tror ni inte det finns byggnadsjobbare som går på halvfart eller kommunalare?
    Ja då har ni inte vuxit upp i samma samhälle som jag.
    F.I.S.T
    F.I.S.T


    Antal inlägg : 17511
    Join date : 09-03-05
    Ort : Sveriges vackraste stad

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  F.I.S.T 2010-01-28, 01:35

    redalert skrev:Ojdå tror ni inte det finns byggnadsjobbare som går på halvfart eller kommunalare?
    Ja då har ni inte vuxit upp i samma samhälle som jag.

    Det finns det säkert likaväl som det finns chefer och kapitalister som gör det
    Corven
    Corven


    Antal inlägg : 1827
    Join date : 09-02-16
    Ort : Uppsala

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  Corven 2010-01-28, 08:44

    redalert, det finns latmaskar överallt, det är inte det det handlar om.

    Men Centerpartisten försöker påstå att HELA den svenska byggarbetar och anläggningskåren är lata och bara röker och dricker kaffe. Och detta försöker han bevisa genom att smygfilma på några byggplatser i Uppsala den 4 januari.....

    Om man inte jobbat på ett bygge, eller åtminstone tillbringat några dagar där, för att få insikt i hur det fungerar, så ska man nog inte uttala sig så mycket om vad som händer där.

    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  Thors 2010-01-28, 08:49

    RÖDJÄVLAR STARTADE HETSJAKTEN OCH UTFÖRSÄKRADE 20.000

    SLUTA HYCKLA!!

    VARFÖR LJUGER NI OM SJUKREGLER?
    avatar
    Thors


    Antal inlägg : 2065
    Join date : 10-01-20

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  Thors 2010-01-28, 08:49

    RedCloud skrev:
    Väljarna är kloka nog att kunna skilja på retorik och verklighet.

    Väljarna ja, men knappast den fundametalistiska forumhögern.....

    OCH DEN KOMMUNISTISKA FOLKMORDS VÄNSTERN
    Redvictory
    Redvictory


    Antal inlägg : 12028
    Join date : 09-02-19

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  Redvictory 2010-01-28, 09:08

    Thors skrev:
    RedCloud skrev:
    Väljarna är kloka nog att kunna skilja på retorik och verklighet.

    Väljarna ja, men knappast den fundametalistiska forumhögern.....

    OCH DEN KOMMUNISTISKA FOLKMORDS VÄNSTERN

    PSYNAZZES STANDARDORD!

    RÖDJÄVLAR STARTADE HETSJAKTEN OCH UTFÖRSÄKRADE 20.000

    SLUTA HYCKLA!!

    VARFÖR LJUGER NI

    HÅLL KÄFTEN

    KÄRRINGFJANT

    KOMMUNISTJÄVEL


    DET ÄR NÅT FEL PÅ DEN KILLEN! FRÅGAN ÄR VAD?
    Secrist
    Secrist


    Antal inlägg : 32216
    Join date : 09-02-24
    Ort : Falkenberg

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Makt

    Inlägg  Secrist 2010-01-28, 13:01

    Eh .... hur var det med historielektionerna secrist .....???
    Kungen har haft enväldig makt, även om det var väldigt länge sedan....


    Mina historiekunskaper är rätt hyfsat bra. Det är en typisk fördom att kungen förr i tiden hade någon slags oinskränkt makt á la diktaturstater.
    redalert
    redalert


    Antal inlägg : 13973
    Join date : 10-01-27

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  redalert 2010-01-28, 14:09

    Corven skrev:redalert, det finns latmaskar överallt, det är inte det det handlar om.

    Men Centerpartisten försöker påstå att HELA den svenska byggarbetar och anläggningskåren är lata och bara röker och dricker kaffe. Och detta försöker han bevisa genom att smygfilma på några byggplatser i Uppsala den 4 januari.....

    Om man inte jobbat på ett bygge, eller åtminstone tillbringat några dagar där, för att få insikt i hur det fungerar, så ska man nog inte uttala sig så mycket om vad som händer där.


    Hur vet man att denne centerpartist inte har jobbat eller har indirekt insyn på ett bygge då?
    Ingen rök utan eld men vad ett sådant uttalande skall tjäna till är ju en annan fråga och svaret på detta är naturligtvis att det är olämpligt.
    MartinLindgren
    MartinLindgren


    Antal inlägg : 15685
    Join date : 09-02-16
    Ort : Stockholm

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  MartinLindgren 2010-01-28, 14:22

    Tydligen så finns det inga byggen i samhället där du bor!
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  theward 2010-01-28, 15:34

    redalert skrev:
    Corven skrev:redalert, det finns latmaskar överallt, det är inte det det handlar om.

    Men Centerpartisten försöker påstå att HELA den svenska byggarbetar och anläggningskåren är lata och bara röker och dricker kaffe. Och detta försöker han bevisa genom att smygfilma på några byggplatser i Uppsala den 4 januari.....

    Om man inte jobbat på ett bygge, eller åtminstone tillbringat några dagar där, för att få insikt i hur det fungerar, så ska man nog inte uttala sig så mycket om vad som händer där.


    Hur vet man att denne centerpartist inte har jobbat eller har indirekt insyn på ett bygge då?
    Ingen rök utan eld men vad ett sådant uttalande skall tjäna till är ju en annan fråga och svaret på detta är naturligtvis att det är olämpligt.

    inte för jag vet men denne "man" såg ut som en "stureplanscenterpartist" och jag har väldigt svårt att tro att han använt sin fysik i nåt arbete öht
    Nää bortskämd unge, som tror att han är förmer än byggarbetarna är vad han är...
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  theward 2010-01-28, 15:37

    Secrist skrev:Eh .... hur var det med historielektionerna secrist .....???
    Kungen har haft enväldig makt, även om det var väldigt länge sedan....


    Mina historiekunskaper är rätt hyfsat bra. Det är en typisk fördom att kungen förr i tiden hade någon slags oinskränkt makt á la diktaturstater.
    jasså??
    Det är väl samma "fördom" som presenteras om hur illa nya sjukförsäkringen är och hur stelbenta de nya a-kassreglerna är...

    Verkar vara ett standardsvar från högern, när de inte inte vet eller vill svara eller stå till svars
    RedCloud
    RedCloud


    Antal inlägg : 23039
    Join date : 09-02-23
    Ort : NorrOmDalälven

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  RedCloud 2010-01-28, 15:40

    Det är en typisk fördom att kungen förr i tiden hade någon slags oinskränkt makt á la diktaturstater.

    Skärpning nu secrist, fram till mitten/slutet av 1800, styrde bla den svenska kungen "av Guds nåde". Skolkade du på alla historielektioner ?
    theward
    theward


    Antal inlägg : 6709
    Join date : 09-02-24
    Age : 52
    Ort : Mitt ute i åävla T-län

    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  theward 2010-01-28, 15:44

    RedCloud skrev:
    Det är en typisk fördom att kungen förr i tiden hade någon slags oinskränkt makt á la diktaturstater.

    Skärpning nu secrist, fram till mitten/slutet av 1800, styrde bla den svenska kungen "av Guds nåde". Skolkade du på alla historielektioner ?

    lika bra att lägga secrist i samma fack som de andra blåmöglen...
    Det enda som skiljer emellan dem är sättet att uttrycka sig...
    Fast samma dynga är det iaf i slutändan

    Sponsored content


    Funkar lite intern kritik bättre? Empty Sv: Funkar lite intern kritik bättre?

    Inlägg  Sponsored content


      Aktuell tid och datum: 2024-09-22, 02:02