F.I.S.T 2010-01-19, 00:44
Sniperace skrev: F.I.S.T skrev: Sniperace skrev:
För det första så har ni medvetet ignorerat alla vinster det skulle medföra i minskad sjukskrivning, ökad livskvalitet BÅDE för de som idag arbetar fööör mycket, och de som är utan jobb och får en känsla av tillhörighet och nyttokänsla....
vilka vinster ger detta för de vanliga arbetsgivarna?
hur gagnar det dem, att SAMHÄLLET tjänar på det är helt riktigt, men ska då samhället suybventionera genom att stå för de två förlorade arbetstimmarna, eller ska arbetstagaren bara ha lön för sex timmar?
I mitt ex förut så pekade jag på att den kostnaden du tar upp, blir ingen extra kostnad, om du har 8 st som arbetar 6 timmar mot för om du har 6 st som arbetar 8 timmar... det som skiljer där är arbetsgivaravgifter och försäkringar
(vet inte om försäkringar kanske ingår i arbetsgivaravgifter tom )
njaa, det förutsätter att det går att ta in två extra, i linjen...
men den stora frågan är ska de som då går ner med två timmar ha LÄGRE lön?
dvs sänka lönen med 1 dagslön per vecka?
nu är vi åter inne på min första fråga, ska de som går ner dessa två timmar fortfarande ha samma lön?
hur många låginkomsttagare kan avstå 4000 av lönen per månad?
Nu beror väl lönefallet på hur mycket man tjänar i första hand va ?.... 4000 är inte nån summa som gäller för alla.... det blir ju mindre lönefall ju mindre du har i timpenning för det första, och ju större timpenning du har har du ju råd att förlora mer....
Idag har vi 8 timmars arbetsdag... men det innebär ju inte att ALLA måste eller ska el bör jobba 8 timmar... och ej heller gör så...
Lika dant kan det ju tänkas kring 6 timmars arbetsdag...
Men det är klart att om du jobbar mindre ... får du mindre i lön.... så är det.
Och visst är det så att om du vill ha allt i livet, kunna ha två bilar, villa, häst åt ungarna, 2 utlandssemester, stor LCD-Tv, ... ja rubbet , utan att nånsin behöva tänka på vad du handlar...då blir det svårt....
Vart jag vill komma med det resonemanget är att jag köper varken siffran 4000, som du sa (som konstant siffra för alla) eller att folk skulle få det så svårt att dom inte klarar sig...