Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Sniperace skrev:Dao skrev:Fortfarande finns en fråga som jag inte fått besvarad, angående kommunism:
Om en "kommunistisk" stat anses vara kommunistisk enbart därför att regimen i staten hävdar detta - var då DDR demokratiskt av samma anledning?
Om inte - varför skall man ha olika förfaringssätt???
Idag i Kina, är det nyliberalism som gäller, trots att de kallar sig själva kommunistiska. Vad kan man då kalla det systemet för? Högerkommunism? Liberalkommunism?
som jag ser det hade de troligen goda intentioner när de började, men sedan förfördes de av makten och möjligheterna de utvecklade sin egen girighet och maktkåthet...
dvs det gamla makt korrumperar, och att den som får vill ha MER
Som i de "liberala" länderna då?
snarare som i länder som befolkas av människor.....
jag ser människan som girig, med vissa undantag, men de flesta drivs av habegär, och säger inte nej till en extrapeng eller mer makt
Jag har förstått att det är din människobild!
Kanske naturligt när man bor i ett samhälle baserat på egoism, och trr att det är bra...
JAg tror inte egoismen är bra, tvärtom, det är också därför jag INTE strävar efter en högre post i samhället, just för att jag vet inte hur jag själv skulle bli om jag kom upp mig, och poängen är att det vet INGEN i förväg, tänk så hemskt att bli förförd av girigheten och inte fatta det.
det går ju inte att INTE märka hur det går för dem som kommer upp sig...
det är tyvärr inte många som inte förförs eller hur?
jag tror att de flesta inte säger nej till höjd lön, även om de vet att deras höjda lön innebär att en annan INTE får höjd osv
Inte många är villiga att avstå SITT arbete för att någon annan ska få behålla det, inte många är villiga att avstå sin plats i bostadskön, för att en mer behövande ska få denna.
inte många avstår frivilligt sin köplats i sjukvården för ex en transplantation för att någon annan kanske behöver den mer osv....
för de flesta är det egot FÖRST sedan alla andra, och de som verkligen inte är eller blir förförda är tyvärr i kraftigt underläge för att ha en chans