Det blir win-win för hela slanten!
+15
captaincodd
RedCloud
Vercingetorix
lazy
berralarzon
SiP
theward
GustavAnder
ANNA2LINK
Regndrottning
Secrist
foliesvackan
blueheaven
Dao
marxisten
19 posters
USA och prioriteringar
Dao- Antal inlägg : 26567
- Inlägg 401
Sv: USA och prioriteringar
6-timmars arbetsdag NU - med bibehållen lön!
blueheaven- Antal inlägg : 5228
- Inlägg 402
--------
Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 12:02, ändrad totalt 1 gång
Secrist- Antal inlägg : 32216
- Inlägg 403
6 timmar
Speciellt för kineserna. De lär få mycket mer att göra när svenska företag flyttar dit.
Speciellt för kineserna. De lär få mycket mer att göra när svenska företag flyttar dit.
- Inlägg 404
Secrist skrev:Det blir win-win för hela slanten!
Det har man ju hört förut...
Varför vill företagen i Sverige inte ha effektivitet och frisk personal???
Gillar de inte sådant???
- Inlägg 405
Företag
Varför vill företagen i Sverige inte ha effektivitet och frisk personal???
Kan man inte ha det med 8 timmars arbetsdag?
Kan man inte ha det med 8 timmars arbetsdag?
Regndrottning- Antal inlägg : 6691
- Inlägg 406
Secrist skrev:Det blir win-win för hela slanten!
Ja, OM vilkoren för företagen inte förändras. Men, med ett allvarligt införandet av 6-timmars arbetsdag så måste det vara utabetat i förväg så att det inte belastar företagen ekonomisk....
Ett sådant införande får inte ske lättvindigt utan måste vara noga genomtänkt.
Och tänk! Då skulle vi verkligen kunna få 6-timmars arbetsdag, jämfört med dagen 9-timmar!
- Inlägg 407
Arbete
Och tänk! Då skulle vi verkligen kunna få 6-timmars arbetsdag, jämfört med dagen 9-timmar!
Öh, vi har 8 timmars arbetsdag.
- Inlägg 408
Regndrottning skrev:Secrist skrev:Det blir win-win för hela slanten!
Ja, OM vilkoren för företagen inte förändras. Men, med ett allvarligt införandet av 6-timmars arbetsdag så måste det vara utabetat i förväg så att det inte belastar företagen ekonomisk....
Ett sådant införande får inte ske lättvindigt utan måste vara noga genomtänkt.
De försök som gjorts visar att företagen TJÄNAR på detta, för en vanlig människa gör nästan lika effektivt på 6 timmar som på 8 - och att detta håller nere sjukskrivningarna!
Effektiviteten kommer av ökad livskvalitét!
- Inlägg 409
Secrist skrev:Och tänk! Då skulle vi verkligen kunna få 6-timmars arbetsdag, jämfört med dagen 9-timmar!
8 timmar på papperet - men långt mer i realiteten. Det kallas för "flexibilitet" av arbetsgivarna...
- Inlägg 410
Secrist skrev:Och tänk! Då skulle vi verkligen kunna få 6-timmars arbetsdag, jämfört med dagen 9-timmar!
Nej, vi har 8 timmars arbetstid.... Men arbetsdagen är 9 timmar....
Såtillvida att du har raster under din arbetsdag?
- Inlägg 411
Arbete
Nej, vi har 8 timmars arbetstid.... Men arbetsdagen är 9 timmar....
Inte om du jobbar skift där du vanligen har betalda raster. Och det är ju arbetstiden vi pratar om. Den faktiska tiden du får betalt för.
Inte om du jobbar skift där du vanligen har betalda raster. Och det är ju arbetstiden vi pratar om. Den faktiska tiden du får betalt för.
- Inlägg 412
-------------
Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 12:02, ändrad totalt 1 gång
- Inlägg 413
Secrist skrev:Nej, vi har 8 timmars arbetstid.... Men arbetsdagen är 9 timmar....
Om det är arbetstiden vi pratar om så skall du inte vara så slarvig att du skriver arbetsdag.... Det är lite skillnad...
Och det finns arbeten där rasterna ingår i arbetstiden? Det är ju bra. Det lyckades vi införa på mitt gamla jobb när arbetsgivaren ville inte tillåta oss att stämpla ut på våra obetalda raster. 'Det kan ju komma gäster'.... (restaurang). Så vi avskaffade rasterna och jobbade i 8 timmar och tog rast när det var lugnt på restaurangen.... Och det var inte alltid lugnt. Det är mer än en gång jag har fått äta min mat genom att ta en tugga varje gång jag sprang förbi tallriken..
- Inlägg 414
Regndrottning skrev:Secrist skrev:Nej, vi har 8 timmars arbetstid.... Men arbetsdagen är 9 timmar....
Om det är arbetstiden vi pratar om så skall du inte vara så slarvig att du skriver arbetsdag.... Det är lite skillnad...
Och det finns arbeten där rasterna ingår i arbetstiden? Det är ju bra. Det lyckades vi införa på mitt gamla jobb när arbetsgivaren ville inte tillåta oss att stämpla ut på våra obetalda raster. 'Det kan ju komma gäster'.... (restaurang). Så vi avskaffade rasterna och jobbade i 8 timmar och tog rast när det var lugnt på restaurangen.... Och det var inte alltid lugnt. Det är mer än en gång jag har fått äta min mat genom att ta en tugga varje gång jag sprang förbi tallriken..
Då är du "flexibel" regndrottning!!! Om du dessutom inte klagar - så kanske du får lite högre lön enligt den individuella löneprincipen...
- Inlägg 415
Semantik
Ja, om vi nu ska ägna oss åt att gräva ner oss i semantik istället för att diskutera sakfrågor.
Ja, om vi nu ska ägna oss åt att gräva ner oss i semantik istället för att diskutera sakfrågor.
- Inlägg 416
Lön
Då är du "flexibel" regndrottning!!! Om du dessutom inte klagar - så kanske du får lite högre lön enligt den individuella löneprincipen...
Tja, hellre individuell lönesättning än samma lön oavsett hur hårt du jobbar.
- Inlägg 417
Secrist skrev:Då är du "flexibel" regndrottning!!! Om du dessutom inte klagar - så kanske du får lite högre lön enligt den individuella löneprincipen...
Återigen antingen svart eller vitt... igen...
Vercingetorix- Antal inlägg : 4633
- Inlägg 418
Nja.. Individuell lönesättning spänner väl ändå över hela gråskalan, Dao?
- Inlägg 419
Vercingetorix skrev:Nja.. Individuell lönesättning spänner väl ändå över hela gråskalan, Dao?
Är arbetsgivaren en god människa, så kan det fungera. Men alla är inte det - och då blir det bara ett verktyg för kontroll...
- Inlägg 420
Individuellt
Är arbetsgivaren en god människa, så kan det fungera. Men alla är inte det - och då blir det bara ett verktyg för kontroll...
Inget är perfekt men får jag välja så väljer jag hellre individuell lönesättning. Och har jag en pissig arbetsgivare så får jag väl byta arbetsgivare.
Inget är perfekt men får jag välja så väljer jag hellre individuell lönesättning. Och har jag en pissig arbetsgivare så får jag väl byta arbetsgivare.
- Inlägg 421
----------
Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 12:03, ändrad totalt 1 gång
- Inlägg 422
Secrist skrev:Är arbetsgivaren en god människa, så kan det fungera. Men alla är inte det - och då blir det bara ett verktyg för kontroll...
Vilket dagens arbetsmarknadspolitik verkligen underlättar...
Varför ine istället ha ett bra verktyg som alla parter kan acceptera, och bra samarbete mellan arbetsgivare och fack???
foliesvackan- Antal inlägg : 326
- Inlägg 423
Stålbadsandan ersätter Saltsjöbadsandan
Ökad otrygghet och ökat godtycke på arbetsmarknaden kan aldrig vara svaret på den ekonomiska krisen. Den ekonomiska krisen är internationell och beror främst på oreglerade finansmarknader.
Svenskt Näringslivs förslag med förbud mot sympatiåtgärder, upphävandet av LAS med mera skulle makten på arbetsmarknaden ensidigt ha flyttats till arbetsgivarna. Arbetstagarorganisationerna kan omöjligen acceptera att arbetsmarknaden vrids 100 år tillbaka.
Vad direktörerna på Svenskt Näringsliv önskar är en avreglerad arbetsmarknad där maktbalansen ändras till arbetsgivarnas fördel, men det kan inte vara en väg ut ur krisen utan närmast att betrakta som ett politiskt utspel. Att på kort sikt flytta fram maktpositionerna har uppenbarligen varit viktigare för Svenskt Näringsliv.
Ökad otrygghet och ökat godtycke på arbetsmarknaden kan aldrig vara svaret på den ekonomiska krisen. Den ekonomiska krisen är internationell och beror främst på oreglerade finansmarknader.
Svenskt Näringslivs förslag med förbud mot sympatiåtgärder, upphävandet av LAS med mera skulle makten på arbetsmarknaden ensidigt ha flyttats till arbetsgivarna. Arbetstagarorganisationerna kan omöjligen acceptera att arbetsmarknaden vrids 100 år tillbaka.
Vad direktörerna på Svenskt Näringsliv önskar är en avreglerad arbetsmarknad där maktbalansen ändras till arbetsgivarnas fördel, men det kan inte vara en väg ut ur krisen utan närmast att betrakta som ett politiskt utspel. Att på kort sikt flytta fram maktpositionerna har uppenbarligen varit viktigare för Svenskt Näringsliv.
- Inlägg 424
---------
Senast ändrad av blueheaven den 2010-01-15, 12:03, ändrad totalt 1 gång
foliesvackan- Antal inlägg : 326
- Inlägg 425
blueheaven skrev:foliesvackan skrev:Stålbadsandan ersätter Saltsjöbadsandan
Ja man märker ju vilka glasögon dessa utredare har, endast på en reglerad marknad kan man snedvrida balansen, något som tycks ha gått utredarna spårlöst förbi!
Att världens regeringar idag står enade bakom kraven på en reglering av finansmarknaderna, tyck ha gått dig spårlöst förbi.
Byt springare med GA. Låt honom få din åsna så kan du låna hans häst och attackera väderkvarnarna i full galopp. Inte för att resultatet skulle bli annorlunda, men ombyte förnöjer som bekant