Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Join the forum, it's quick and easy

Välkommen till ACB. Förändring av forumet kommer att ske under februari månad.
För att det ska bli så trivsamt som möjligt så följ forumets regler. Ju fler vi är på forumet ju roligare kan vi ha det. Hjälp därför till att sprida vår existens till vänner och bekanta, samt sidor du besöker.
Mvh Sebastian

Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Trött på all censur? Då har du kommit rätt.

+13
formsvackan
Kakmonstret
marxisten
blueheaven
R.O.F.L
MartinLindgren
GustavAnder
Redvictory
Blåfront
Regndrottning
Sniperace
x-medborgare
RedCloud
17 posters

svar på tal om FRA

RedCloud
    RedCloud

Antal inlägg : 23039

svar på tal om FRA - Sida 4 Empty Sv: svar på tal om FRA

Inlägg  RedCloud 2009-09-30, 15:51

de vanliga politiska lögnerna som valfläsk....

Hade den presenterats av högern hade det kallats "ansvarsfull politik", puke
    Sniperace
    Sniperace

Antal inlägg : 32948

Inlägg  Sniperace 2009-09-30, 15:59

RedCloud skrev:

nej, hade det presenterats av alliansen hade det också varit valfläsk som vi inte borde luras av...
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-09-30, 16:00

Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:

nej, hade det presenterats av alliansen hade det också varit valfläsk som vi inte borde luras av...

Beror på vem du frågar....

queen
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-30, 16:02

Regndrottning skrev:
    Sniperace skrev:
    RedCloud skrev:

Beror på vem du frågar....

queen

självklart, men där finns ju på samma sätt vad sossarna gör och sedan skylle på ändrade förhållanden, det passar inte just nu osv....

dvs samma pack under olika benämning.....
    GustavAnder
    GustavAnder

Antal inlägg : 2835

svar på tal om FRA - Sida 4 Empty öööö

Inlägg  GustavAnder 2009-09-30, 16:33

Sniperace skrev:
    Hur vet du att siffran är 0 ?
    För att det är vad FRA själva har sagt.....

det enda det har gett dem är indikationer om läget i det forna Sovjet, och då rörde det sig om vanlig legal RADIOSPANING, inte signalspaning i tråd av den svenska befolkningen...

Sluta beskylla? om du försvarar den måste du väl gilla den?

Du har fel att FRA uppgivit 0 i resultat.
    Den 23 juli 2008 presenterade FRA, som tidigare på grund av hög sekretess inte offentliggjort sina spaningsresultat, fyra fall där FRA-spaning visat sig vara effektiva insatser. Offentliggörandet av dessa följer på den utbredda kritik som FRA fått utstå sedan FRA-lagen röstades igenom i Riksdagen. De fyra fall som offentliggjordes gäller ett stoppat politiskt mord "något år in på 2000-talet" på en person som flytt till Sverige, information från det andra Tjetjenienkriget som bland annat hjälpte svenska myndigheter att hantera flyktingars status, information rörande en sovjetisk dödskrasch 1985 då en Su 15 Flagon utförde ett skenanfall mot ett Viggenplan samt information rörande det Viggenplan som under ett spaningsuppdrag mot den ryska atomkryssaren Peter den Store störtade den 16 oktober 1996.[75]

Du har fel när du påstår att all email som folk skickar i Sverige kommer att lagras.
    Lagarna gäller signalspaning av trafik som passerar våra gränser.

Du har fel när du påstår att jag gillar lagen, jag accepterar den.

Hela debatten om " FRA lagen" är överdriven felaktig populistisk och sned.
    marxisten
    marxisten

Antal inlägg : 5060

svar på tal om FRA - Sida 4 Empty Vill ni ha det som i Sovjet?

Inlägg  marxisten 2009-09-30, 16:39

GustavAnder skrev:
    Sniperace skrev:

det enda det har gett dem är indikationer om läget i det forna Sovjet, och då rörde det sig om vanlig legal RADIOSPANING, inte signalspaning i tråd av den svenska befolkningen...

Den 23 juli 2008 presenterade FRA, som tidigare på grund av hög sekretess inte offentliggjort sina spaningsresultat, fyra fall där FRA-spaning visat sig vara effektiva insatser. Offentliggörandet av dessa följer på den utbredda kritik som FRA fått utstå sedan FRA-lagen röstades igenom i Riksdagen. De fyra fall som offentliggjordes gäller ett stoppat politiskt mord "något år in på 2000-talet" på en person som flytt till Sverige, information från det andra Tjetjenienkriget som bland annat hjälpte svenska myndigheter att hantera flyktingars status, information rörande en sovjetisk dödskrasch 1985 då en Su 15 Flagon utförde ett skenanfall mot ett Viggenplan samt information rörande det Viggenplan som under ett spaningsuppdrag mot den ryska atomkryssaren Peter den Store störtade den 16 oktober 1996.[75]

Du har fel när du påstår att all email som folk skickar i Sverige kommer att lagras.

Nå Ander, vad säger du. VILL DU HAR DET SOM I SOVJET? Du svarade aldrig!

Du försvara trots allt en lag som STASI och KGB skulle varit lycklig över!

svar på tal om FRA - Sida 4 Ungvansterdemo

Senast ändrad av marxisten den 2009-09-30, 16:42, ändrad totalt 2 gånger
    Redvictory
    Redvictory

Antal inlägg : 12028

Inlägg  Redvictory 2009-09-30, 16:40

GustavAnder skrev:
    Sniperace skrev:

Detta är ingen överdrift!

Ny undersökning: Fler svenskar är negativa till tvångsmedel mot medborgarna

Ner med storebrorssamhället!

Allt fler svenskar säger nej till statlig övervakning, visar en undersökning från Göteborgs universitet.

– Partierna måste ta det här opinionshotet på allvar, säger statsvetaren Henrik Oscarsson.

Jämfört med 2002 har svenskarna blivit mer negativa till olika former av övervakning som en metod att motverka hot mot Sverige. Det visar hittills opublicerad statistik från Göteborgs universitet.

Åsiktsregistrering bör aldrig få användas tycker 52 procent av de tillfrågade. Censur i press, radio och tv säger 63 procent nej till och 46 procent är emot förbud mot demonstrationer och möten. Även motståndet mot telefonavlyssning och post- och paketkontroll har ökat något. Bara när det gäller kameraövervakning på offentliga platser har fler blivit positiva.

Sen kan vi sätta upp kameror hemma hos dig G-A så vi kan se din fantasigenerator gå varm och när du sitter på pottkanten! Very Happy
    GustavAnder
    GustavAnder

svar på tal om FRA - Sida 4 Empty öö

Inlägg  GustavAnder 2009-09-30, 16:41

marx, jag säger bara att jag är väldigt förvånad över att 2 gubbar , rc och foliet, lyckats mot alla biologiska odds att framavla något levande ?
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-09-30, 16:43

GustavAnder skrev:marx, jag säger bara att jag är väldigt förvånad över att 2 gubbar , rc och foliet, lyckats mot alla biologiska odds att framavla något levande ?

Exakt vad har det med din åsikt om övervakningssamhället att göra?
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-30, 16:45

när jag läser aftonbladet passerar detta landets gränser, lätt att kolla med tracert

när jag hämtar och skickar mail via min mailserver passerar detta landets gränser fastän jag skickar mail till grannen, eller aftonbladet...

pga internets uppbyggnad är det troligare att det passerar landsgränsen än att det INTE gör det, även om du går till adresser i sverige!!

Alltså blir det i praktiken scannat hur du än bär dig åt!

Dessutom nämner de inte att alla dessa fall du nämnde rörde den normala signalspaningen av RADIOTRAFIK, inte trådbunden....

Senast ändrad av Sniperace den 2009-09-30, 16:49, ändrad totalt 1 gång
    GustavAnder
    GustavAnder

svar på tal om FRA - Sida 4 Empty nada.

Inlägg  GustavAnder 2009-09-30, 16:45

marxisten skrev:
    GustavAnder skrev:marx, jag säger bara att jag är väldigt förvånad över att 2 gubbar , rc och foliet, lyckats mot alla biologiska odds att framavla något levande ?

Ingenting, men inlägg från dig , rc, redloser rd och xet är också ingenting i denna debatt.
    GustavAnder
    GustavAnder

svar på tal om FRA - Sida 4 Empty ok.

Inlägg  GustavAnder 2009-09-30, 16:48

Sniperace skrev:

när jag läser aftonbladet passerar detta landets gränser, lätt att kolla med tracert

när jag hämtar och skickar mail via min mailserver passerar detta landets gränser fastän jag skickar mail till grannen, eller aftonbladet...

pga internets uppbyggnad är det troligare att det passerar landsgränsen än att det INTE gör det, även om du går till adresser i sverige!!

Vi börjar med att fråga om du insett att du har fel i de andra påståendena du slängde ur dig ?

Du har återigen fel, när du nu försöker påskina att all trafik " passerar Sveriges gränser".

Och FRA sitter inte och kollar dig när du läser AB på nätet, vilka löjliga vandrings sägner du far med.
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-09-30, 16:51

Gustav "tjuven" Ander skrev:Du har återigen fel, när du nu försöker påskina att all trafik " passerar Sveriges gränser".
    Och FRA sitter inte och kollar dig när du läser AB på nätet, vilka löjliga vandrings sägner du far med.

Att du frivilligt blottlägger dina okunskaper på det här sättet är fascinerande.
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-30, 16:52

läs mitt tillägg i förra mailet...
    Dessutom nämner de inte att alla dessa fall du nämnde rörde den normala signalspaningen av RADIOTRAFIK, inte trådbunden....

och JO, en mycket stor del av den trafik som finns mellan svenskar i sverige går över landets gränser, liksom att norska mail som ska till danmark passerar svensk gräns, liksom en hel del intern norsk traik gör...

förneka det inte för då visar du upp kraftiga okunskaper eftersom inte ens FRA vill förneka detta
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-09-30, 17:34

GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:

Ingenting, men inlägg från dig , rc, redloser rd och xet är också ingenting i denna debatt.
    Mitt med i högsta grad detta att göra. Och RC skapade väl tråden?

Jag frågar igen. Du är för FRA och accepterar den. Det är en lag i klass med fan vet vad, det legaliserar övervakning och möjligheter för FRA som stasi vore glada över! Om du är för denna lag, vill du då ha det som i Sovjet? En klassisk fråga ni ställer till vänstern, men nu ställer jag den till dig. Vill du det, det är precis det som denna lag riskera leda till!
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-09-30, 17:40

GustavAnder skrev:
    Sniperace skrev:

Vi börjar med att fråga om du insett att du har fel i de andra påståendena du slängde ur dig ?

Du har återigen fel, när du nu försöker påskina att all trafik " passerar Sveriges gränser".

Ander, läs på! Tror du på det du skriver själv är du okunnig. Det finns inget sätt att garantera att Svenskars mail läses igenom. Ett mail du skickar till en annan inom landets gränser kan gå till andra länders servrar och tillbaka. Det är omöjligt att veta vilka mail som är svenskars eller inte, allt blandas, därav är det med all säkerhet så att Svenskars mail kommer att avläsas!

Förresten förstår jag inte syftet med lagen. Ska ta terrorister och andra lögner. Terrorister planerar knappast terrordåd över internet i okrypterade mail! Därav blir lagen i praktiken värdelös för att ta terrorister, perfekt för övervakning av svenska folket.

Senast ändrad av marxisten den 2009-09-30, 17:42, ändrad totalt 1 gång
    Regndrottning
    Regndrottning

Antal inlägg : 6691

Inlägg  Regndrottning 2009-09-30, 17:41

I believe there are more instances of the abridgement of the freedom of the people by gradual and silent encroachments of those in power than by violent and sudden usurpations.
    James Madison (1751 - 1836)
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2009-09-30, 17:56

GustavAnder skrev:
    marxisten skrev:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1443335.svd

Avgörande var människors känsla av obehag över att bli studerade som ”djur i bur”, detta trots att data behandlades anonymt och inga läckor av personuppgifter tycks ha förekommit. Angreppen på personuppgiftslagen 1998 under baneret ”rör inte mitt Internet” hör hemma i samma diskussion. Sammanfattningsvis handlar integritetsskyddet inte enbart om rationella överväganden och om faktiska missbruk utan också om människors behov av att behålla kontrollen över sin självbild och sina relationer till omvärlden.
    När riksdagen öppnar för att all trafik i etern och via tråd ska utgöra underlag för FRA:s spaning, så upplevs det som jämförbart med att installera videokameror och mikrofoner i alla svenska hem, på kontor och arbetsplatser, på skolor och myndigheter, kort sagt överallt där människor kommunicerar och umgås. Om människor upplever att de helt berövas möjligheten att själva bestämma var gränsen till det privata ska gå, vad hjälper det då att försöka lugna dem med att det tillgängliga materialet enbart kommer att användas för att avvärja yttre hot mot Sverige.

Metropolits spöke och undergång var människors upplevelse att bli behandlade som ”djur i bur”. FRA-lagens spöke och undergång kan bli ”storebror ser dig”, trots att ett skydd mot storebror ska etableras. Ett sådant skydd blir trovärdigt endast om det klarar grundkravet att ge människor ett mått av egen kontroll av privatsfären. Är det möjligt?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1443367.svd

Dagen före midsommar 2008 tecknar jag en gravskrift över skyddet för den personliga friheten och integriteten i Sverige. Även meddelarskyddet och centrala demokratiska komponenter i den svenska grundlagen läggs till historien. Sveriges identitet som stat måste nu omdefinieras och personligen måste jag omvärdera innebörden av att vara medborgare i denna stat.

För mig hade de senaste åren annars gett ett visst andrum efter att ha levt ett decennium under ett maktfullkomligt och nepotistiskt socialdemokratiskt parti oförmöget till självrannsakan. Men det var den borgerliga regeringen, med partier som kallar sig liberala, som tog det slutgiltiga steget mot systematisk och kontinuerlig massövervakning och kränkning av medborgarens personliga integritet.

Vi har rätten till en privat sfär och till personlig integritet som en av de mest grundläggande rättigheter. En rättighet som traditionellt har åberopats som en central dimension i vad som skiljer en demokrati från en totalitär stat. Därigenom är kränkningen av sådan art att vi har rätt att göra motstånd. Vi har rätt att bedriva motstånd på olika nivåer, envar efter förmåga.

Försvarets radioanstalt, FRA, kommer inte nu främst att vara ett instrument eller en underrättelseservice för att skydda Sverige och dess medborgare. FRA kommer att riktas mot alla svenska medborgare och därigenom bli deras huvudfiende. Regeringen i sin tur har blivit ett hot för tilltron till de politiska och statliga institutionerna och hotar därigenom också den sociala tilliten i samhället. Vi har inte bara rätten utan också en skyldighet att göra motstånd mot en regim som inför en permanent undantagstillståndets politik.

Vi har rätten till en privat sfär och till personlig integritet som en av de mest grundläggande rättigheter. En rättighet som traditionellt har åberopats som en central dimension i vad som skiljer en demokrati från en totalitär stat. Därigenom är kränkningen av sådan art att vi har rätt att göra motstånd. Vi har rätt att bedriva motstånd på olika nivåer, envar efter förmåga.

Försvarets radioanstalt, FRA, kommer inte nu främst att vara ett instrument eller en underrättelseservice för att skydda Sverige och dess medborgare. FRA kommer att riktas mot alla svenska medborgare och därigenom bli deras huvudfiende. Regeringen i sin tur har blivit ett hot för tilltron till de politiska och statliga institutionerna och hotar därigenom också den sociala tilliten i samhället. Vi har inte bara rätten utan också en skyldighet att göra motstånd mot en regim som inför en permanent undantagstillståndets politik.

Frukta din regering. Frukta staten. Vilken innebörd har dessa meningar inte haft, och har alltjämt, för miljontals människor världen över? Hur har inte vi svenskar haft privilegierade förhållanden i jämförelse med nästan alla andra? Vi har lärt oss ta friheten för given. Vi har inte längre behövt kämpa för den, anstränga oss för att uppnå den. Har vi därigenom passiviserats? Har vi förlorat kraften, viljan och förnuftet som krävs för att upprätthålla friheten och demokratin?

När jag skriver detta tilltar min rädsla men får också en annan riktning. Jag är inte längre främst rädd för regeringen. Jag är rädd för det passiva folket som tillåter undantagstillståndets politik att bli permanent och som inte värnar sina fri- och rättigheter, som inte värnar skyddet för privatlivet, som inte värnar den personliga integriteten, som inte värnar meddelarfriheten, och som därigenom inte värnar demokratin.

JENS STILHOFF SÖRENSEN, Fil. Dr i Historia, Europeiska universitetsinstitutet, Florens forskare vid Utrikespolitiska institutet och vid Institutionen för Globala Studier, Göteborgs universitet

Svenska dagbladet duger det..
    GustavAnder
    GustavAnder

svar på tal om FRA - Sida 4 Empty förneka?

Inlägg  GustavAnder 2009-09-30, 18:37

Sniperace skrev:läs mitt tillägg i förra mailet...

och JO, en mycket stor del av den trafik som finns mellan svenskar i sverige går över landets gränser, liksom att norska mail som ska till danmark passerar svensk gräns, liksom en hel del intern norsk traik gör...

förneka det inte för då visar du upp kraftiga okunskaper eftersom inte ens FRA vill förneka detta

Pratar du om mina okunskaper när du bara slängt ur dig en massa påståenden som du direkt måste backa ifrån ? Det enda du har kvar är om trafiken \"passerar Sveriges gränser...\", jag ställer mig tvivlande till din beskrivning av hur det fungerar är helt exakt.

Läs på, seriöst, om vad de nya lagarna handlar om, återkom gärna.

Läs vad Ingvar Åkesson, GD för FRA anser, eller han är nån slags konspiratör som vill förslava Svenska folket ?Smile

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1413419.svd

Senast ändrad av GustavAnder den 2009-09-30, 18:49, ändrad totalt 3 gånger
    RedCloud
    RedCloud

Inlägg  RedCloud 2009-09-30, 18:41

Svartarbetaren, xenofoben, islamofoben, smygrassen, tjuven och kvinnoförnedraren skrev:Pratar du om mina okunskaper

De är numera allmänt kända....
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-09-30, 18:42

GustavAnder skrev:
    Sniperace skrev:läs mitt tillägg i förra mailet...

Pratar du om mina okunskaper när du bara slängt ur dig en massa påståenden som du direkt måste backa ifrån ? Det enda du har kvar är om trafiken "passerar Sveriges gränser..."

Läs på, seriöst, om vad de nya lagarna handlar om, återkom gärna.

Vilket betyder noll skydd för Sverige befolkning. Ingen jävel vet vilken server mitt mail till nån vän går via. Går de via en utländsk kanske fra snappa upp det. Och chansen att det går via utlandet är stor. Så var är säkerheten för mig som medborgare att inte hamna i FRA:s register??
    Sniperace
    Sniperace

Inlägg  Sniperace 2009-09-30, 18:48

Pratar du om mina okunskaper när du bara slängt ur dig en massa påståenden som du direkt måste backa ifrån ? Det enda du har kvar är om trafiken \"passerar Sveriges gränser...\", jag ställer mig tvivlande till din beskrivning av hur det fungerar.

JAg har INTE backat från några påståenden, det du beskrev var RADIOSPANING en fullt legal sådan, men trådbunden spaning har tills FRA-lagen gick igenom varit FÖRBJUDEN utan domstolsutslag, och då har spaningen gällt definierade telefoner osv.....

FRA,s spaning på internetanslutningarna har inte gett några resultat.

och tvivla du, det är ju ett tecken på okunskap.....
    marxisten
    marxisten

Inlägg  marxisten 2009-09-30, 18:50

http://www.fireflake.com/email/om.html

Här har en person spårat hans mellanlandningar för att komma in på fireflake.com. Som du ser så går det till många länder, precis samma sak som med mail. Här har du problemet, det skickas ut ur landet och till flera servrar i olika länder och kanske tillbaka till Sverige. När det slutligen är framme, tror du inte FRA har kunnat snappa upp det då om de vill?

svar på tal om FRA - Sida 4 Example

Senast ändrad av marxisten den 2009-09-30, 18:56, ändrad totalt 3 gånger
    GustavAnder
    GustavAnder

svar på tal om FRA - Sida 4 Empty va ??

Inlägg  GustavAnder 2009-09-30, 18:53

Sniperace skrev:
    Pratar du om mina okunskaper när du bara slängt ur dig en massa påståenden som du direkt måste backa ifrån ? Det enda du har kvar är om trafiken \"passerar Sveriges gränser...\", jag ställer mig tvivlande till din beskrivning av hur det fungerar.

JAg har INTE backat från några påståenden, det du beskrev var RADIOSPANING en fullt legal sådan, men trådbunden spaning har tills FRA-lagen gick igenom varit FÖRBJUDEN utan domstolsutslag, och då har spaningen gällt definierade telefoner osv.....

FRA,s spaning på internetanslutningarna har inte gett några resultat.

och tvivla du, det är ju ett tecken på okunskap.....

Va ?, står du fast vid detta nonsens du sa ???

Du har ju fel på alla dessa punkter, sansa dig.

Du har fel att FRA uppgivit 0 i resultat, du sa INGET om internetanslutningar, så här skrev du ordagrant:än så länge är siffran NOLL!!
    och då är ändå deras OLAGLIGA spaning under att antal år medräknad....

Du har fel när du påstår att jag gillar lagen.
    x-medborgare

Antal inlägg : 4745

Inlägg  x-medborgare 2009-09-30, 18:59

Fakta
    FRA-lagen: Detta har hänt En omdiskuterad lag Annons:Vad handlar lagen om?
    Syftet med lagen är att reglera på vilket sätt Försvarets radioanstalt (FRA) får ta del av kommunikation i kabel som passerar Sveriges gränser, det vill säga telefon- och internettrafik. Detta brukar kallas signalspaning. FRA-lagen antogs av riksdagen den 18 juni 2008 efter intensiv debatt och trädde i kraft 1 januari 2009. Underrättelseverksamheten breddas från en inriktning mot militära hot till yttre hot i vidare mening, där även terrorism, skydd av svensk trupp i utlandet, spridning av massförstörelsevapen, hot mot den tekniska infrastrukturen med mera ingår.

Hur ska signalspaningen bedrivas?
    Internet- och teleoperatörerna åläggs att göra tele- och datatrafiken tillgänglig för FRA. Trafiken filtreras med sökbegrepp för att vaska fram det väsentliga. Sökbegreppen kan reagera på innehåll som ord och språk men också annan information som telefonnummer, IP-adresser mm. Därefter vidtar mer detaljerad analys som utförs av FRA:s personal. Utöver denna inriktade spaning har FRA också rätt att ta del av trafikdata, alltså sådant som vem som kommunicerar med vem, när, hur, var och så vidare.

Varför behövs lagen?
    FRA har länge ägnat sig åt att avlyssna radiotrafik som en del i Sveriges militära underrättelsetjänst. Numera är dock internet den ojämförligt viktigaste kanalen för kommunikation. Då måste ramarna för FRA:s arbete moderniseras, menar de som försvarar den nya lagen. Annars kan hot mot rikets säkerhet, exempelvis terrorism, inte bekämpas på ett effektivt sätt. Lagens tillskyndare pekar också på värdet av att en verksamhet som tidigare varit oreglerad nu får riktlinjer och ramar.

Varför kritiseras lagen?
    Under riksdagens behandling framfördes hård kritik mot att lagen öppnade för massövervakning av oskyldiga och kränkningar av medborgerliga fri- och rättigheter. Några exempel på kritiken:

Eftersom FRA får tillgång till all trafik behandlas alla i utgångsläget som misstänkta, vilket strider mot normala rättsprinciper.
    Det går inte att skilja på inhemsk och utländsk trafik, mönstret för hur internet fungerar utgår inte från nationsgränser.
    FRA:s lagring av trafikdata är inte tillräckligt reglerad, trots att trafikdata i sig kan användas till omfattande kartläggning av enskilda och grupper. Med trafikdata menas uppgifter om hur kommunikationen gått till: vem, hur, när, var etc.

Är striden över?
    Knappast. Lagen klubbades till slut, med några förändringar som skulle tillmötesgå kritikerna. Dessutom lovade regeringen att återkomma med förslag om hur medborgarnas rättssäkerhet kunde stärkas. En sådan proposition har nu lagts fram och behandlas av riksdagen hösten 2009. Några av förändringarna är att:

En ny instans, försvarsunderrättelsedomstolen, ska tillståndspröva FRA:s signalspaning.
    De ändamål som kan motivera spaningen förtydligas i lagen.
    Den som varit föremål för spaning ska underrättas såvida inte sekretess råder. Anmälningar från enskilda ska utredas av Statens inspektion för försvarsunderrättelseverksamheten.
    Hans Rosén

http://www.dn.se/nyheter/politik/snabbguide-fra-lagen-1.937272

Nödvändigt skydd mot terrorister eller oacceptabel kränkning av medborgarna? Meningarna går isär om FRA-lagen.

Skriv ut Tipsa Textstorlek
    3 kommentarer 2 Bloggar DN Teman i artikelnFRA-lagen, Terrorism Regeringens ändringsförslagPropositionen "Förstärkt integritetsskydd vid signalspaning".
    Regeringen: Frågor & svar om FRA-lagen
    Oppositionens motförslagMotion 2008/09:Fö7 från s, v och mp
    LagtexterFRA-lagen (lag 2008:717 om signalspaning i
    försvarsunderrättelseverksamhet).

Lagen om försvarsunderrättelseverksamhet (2000:130)

Lagen om elektronisk kommunikation 2003:389
    FRA-lagens kritiker på nätetStoppa FRA-lagen
    Mark Klambergs blogg
    Centrum för rättvisa
    Riksdagssvar
    Nätverket Svart Måndag
    FRA-lagen: Detta har hänt

2005
    Den socialdemokratiska regeringen lägger fram en utredning där Försvarets radioanstalt (FRA) föreslås få rätt att spana i kabel, det vill säga granska telefon- och internettrafik.
    2006
    Efter hård kritik läggs förslaget på is med motiveringen att det brast i rättssäkerhet.
    2007
    Den borgerliga alliansregeringen har övertagit frågan och försvarsminister Mikael Odenberg (M) presenterar en proposition där FRA återigen föreslås få signalspana i kabel. Den stöter dock på patrull i riksdagen och bordläggs ett år.
    2008
    Lagen klubbas igenom den 18 juni efter en hätsk debatt. Mycket av den fränaste kritiken förs fram av bloggare och andra aktivister. Det ger upphov till begreppet ”bloggbävning” som ett sätt att beskriva denna nya nätbaserade opinionsbildning. Flera borgerliga riksdagsledamöter protesterar och först efter ändringar kan lagen antas.
    2009
    Regeringen lägger fram förslag till ytterligare ändringar, vilket varit ett krav från riksdagen. Syftet är att öka skyddet för den enskildes integritet, men kritiken låter inte vänta på sig. I september börjar riksdagen behandla förslagen.
    Elektronisk övervakningSenaste nytt
    Oppositionen: Upphäv FRA-lagen FRA-lagen: Upplagt för snabbt ja till regeringens förslag Spionprofessorn: Signalspaning starkaste vapnet för underrättelsetjänsterna FRA-lagen behandlas i utskott Jurister: Därför kan FRA-lagen vara olaglig Tidigare artiklar
    Moderater ändrar sig om datalagring Avlyssningsförslag får vila S säger nej till avlyssningslag Myndigheter kan beställa information från FRA Bäddat för strid om avlyssning Analys
    Pinsam reträtt för Reinfeldt Regeringen pressas till nya eftergifter om FRA Åsikter och debatt
    Konstgjorda gräsrötter "Verklig brottsmisstanke krävs för FRA-avlyssning" "FRA-lagen inte ett uttryck för Nya moderaternas linje" ”FRA-lagen jagar bort IT-företag från Sverige” Integritetens comeback

Sponsored content

Inlägg  Sponsored content

Aktuell tid och datum: 2024-11-25, 18:57