I tidningen norra skåne skrivs idag
Ny FRA-strid väntas i riksdagen
Erik Hultgren
Kampen kring den omstridda FRA-lagen är ännu inte över. Den första december är det tänkt att kablarna ska kopplas in till Försvarets Radioanstalt som då får tillgång till ALL internettrafik i Sverige. Innan dess ska riksdagen hinna behandla den proposition som nu lagts för att begränsa FRA:s befogenheter. Spaningen ska endast få ske för ett fåtal specifierade ändamål, det ska inte få ske då både moittagare och sändare båda befinner sig i Sverige och domstolstillstånd måste sökas för både de sökord man vill använda och för de trafikstråk man ämnar undersöka. Denna "nya" FRA-lag är snöppet bättre än den gamla, men ändrar i praktiken väldigt lite.Många av tilläggen är snömos som inte leder till några egentliga begränsningar.
Begreppt trafikstråk exempelvis motsvarar trafiken för motsvarande 800000 till 1,6 miljoner hushåll. All sveriges intrenettrafik kan delas upp i runt sju till fjorton trafikstråk. Med största sannolikhet får FRA tillgång till samtliga, därmed blir det ingen begränsning alls.
Nu kommer problemen HUR ska man kunna sortera bort trafik där både sändare och mottagare finns i Sverige om det passerar danmark på vägen UTAN att kolla innehållet, och andra kontroller, detta borde ge stora problem.
Hur avgör man trafiken mellan två svenska ungdomar som använder MSN? eller Facebook?
det väcker en uppsjö av frågor, och sedan till nästa punkt, HUR vet vi att de verkligen föjler lagen, de flesta av oss har ju IB-affären och den illegala åsiktsregisteringen i färskt minne, detta försiggicks trots att detta var enligt lag förbjudet, kan vi negligera hotet med att detta sedan förändras med tiden och andra i regeringen? När det väl är implementerat blir det svårare att stoppa, ALLA instanser erkänner ju att det ÄR den stora faran med detta, MEN att specialdomstolar och annat ska stoppa det, men väl medvetna om hur allt kan missbrukas och också görs, så ser jag det som idioti att genomföra, till nära nog noll nytta.
Jag väckte frågan om Svenska folket inte borde kryptera ALL sin trafik, om hur staten då skulle reagera, men det fick jag snart svar på, nämligen FÖRBUD mot detta eftersom det försvårar FRA,s arbete, men varför försvårar det om de INTE ska avlyssna svensk trafik från svenskar till svenskar?
JAg nämnde att köra via proxies och anonymitetsservrar, även detta blev snabbt besvarat att även sådant kommer förbjudas eftersom att om man har "rent mjöl i påsen" behöver man inte sådant.
Nej, till FRA, det är en rak väg till just åsiktsregistering och kartläggning av landets egna medborgare.
Att dessutom tro att FRA kommer lösa krypterad kommunikation med de kraftigaste tillgängliga kryperingsmetoderna är en utopi, de som verkligen är de storkriminella vet hur de ska skydda sig, men den vanlige medborgaren kommer ligga vidöppen!!
Ps.Erik Hultgren är medarbetare hos CENTERPRESSENS nyhetsbyrå, dvs en av Alliansen....