marxisten 2009-08-18, 14:54
R.O.F.L skrev:För det första är jag inget större fan av Usa, men att jämföra Usa som den store satan(vilket majoriteten av alla vänsterdebatörrer gör) är bara löjligt.
Vi har mycket att tacka Usa för. Befrielsen av Europa tex, inte som redcloud felaktigt berättar. Har dock bott i Usa och måste säga att det är ett rätt trevligt land jag gärna åker tillbaka till igen. Nog om Usa.
Vidare kan jag hålla med om att Kuba har gjort framsteg och att det sker stora förändringar i skuggan av ett embargo. Omvärldens uppgift är nu att ta till vara detta och aktivt stödja utvecklingen såväl politiskt som ekonomiskt.
Embargot bör hävas PRONTO. Jag vill dock se mer. Det är svårt för ett land att utvecklas utan yttrandefrihet.
GÄllande satan så säger ni ju i princip Castro var det vilket jag inte håller med om så... Jag är inget större fan till diktatur med att säga Castro är satan är fel också så.
En sak i taget, att folket fått det bättre har nog varit på topp på dagordningen. Vill vi ha ett öppnare Kuba måste vi släppa blockaden som alla länder i princip utom USA och Israel vill göra! Då får vi nog demokrati och frihet med tiden. men om det lbir val är jag ganska säker på att en majoritet skulle rösta på Castro. Folket bör nämligen vara ganska nöjda med tanke på resultaten de senaste 50 åren och inte den bild USA målar upp. Bara det att det inte blivit revolution vilket annars borde skett i Kuba där det redan varit det mot fascismen en gång, visar att folket kanske inte har det så dåligt som USA säger! Man kan inte lyssna på 20 000 rika kubaner i Miami! Tror fan de är 20 000 missnöjda, han tog ju deras pengar och gav till de fattiga! Man får ju se till hela befolkningen.
Jag är imponerad av de, men tror de fortfarande är ett land i utveckling. Nästa steg är demokrati och frihet. Och det bör utvecklas snart, både hoppas och tror jag. Men vi får se, framtiden är aldrig skriven utan utvecklas för var sekund.